TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #101 Del Skrevet 23. desember 2023 Topsi skrev (4 minutter siden): Helt greit å ha et tradisjonelt syn på dette, men det må jo passe med evt partners syn også. Hvis du som mann f eks tror at kona skal lage mat og ha orden i huset i tillegg itil full jobb, og du skal få sex når du vil, får du nok en ubehagelig overraskelse, som er vel fortjent Det er jo ikke det man snakker om. Dropp det sextullet ditt da. Den faktoren er jo der uansett hvordan man bor sammen. Om begge går i full jobb må alle forpliktelser hjemme deles likt mellom kone og mann. Ellers ryker forholdet raskt. Er den ene mer hjemme en den andre så må jo denne ta mye av den jobben faktisk. Det er jo derfor man er hjemme. Da må den som jobber ha akkurat samme verdier, og ikke se på sin lønn som "sin" det er faktisk familien sin. Uansett hvordan man organiserer livet sitt ? Uten felles verdier for forholdet varer det aldri lenge! Det er sannheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atragon Skrevet 23. desember 2023 #102 Del Skrevet 23. desember 2023 Mezzosoprena skrev (1 time siden): Jeg er uenig med deg - det er ting enkelte personer gjør bedre enn andre. Din ukorrekte mening er et resultat av politisk-korrektighet. Jeg antar du er Gen Z Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #103 Del Skrevet 23. desember 2023 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Takk altså, men jeg tok det virkelig ikke personlig 🙂 Meninger kan (og skal man ha), men jeg forstår ikke dette behovet for begynne å rakke ned på de med andre meninger - du må da klare å stå i dine valg, uten å forsøke fordumme og diagnostisere den andre parten? Jeg gikk inn i denne tråden utelukkende for å forklare at jeg ikke reagerer på at andre har et tradisjonelt syn på dette, men fordi man samtidig må rakke ned på de som tenker annerledes. Og du bekrefter jo egentlig bare poenget mitt, så takk for det. Og ja, jeg ser at flere i denne tråden også rakker ned på dere konservative, og jeg mener at det er akkurat like feil. Ikke gå i dette krenke tullet nå da, jeg kan da fint mene at ditt valg er galt ! Ja du oppfatter det som "nedsettende" jeg bare sier det jeg mener om akkurat ditt valg i en overordnet diskusjon om hvordan samfunnet burde være. Så er det jo ikke slik, det lever jeg med. Jeg organiserer mitt liv. Nå har jeg selv hatt en mellomting mellom det gamle konservative synet på familie og det litt mer moderne. Dette for å få det hele til å gå opp for familien. Altså vi har jobbet deltid litt begge to for å få det hele til å gå opp med barn og jobb. Men alltid sett på hverandre som likestilte i forholdet. Den verdien den som er hjemme og passer barn, organiserer hverdagen og får familien A/S til å gå rundt på er alt for undervurdert. Og dette kan fort komme tilbake i samfunnet den dagen staten ikke har råd til å sponse barnehagene og skolefritidsordningen med enorme summer. For den dagen kommer, garantert. Vi er på god vei allerede. Bare oljen og gassen holder liv i denne kunstige samfunnsordningen. Og oljen og gassen er noe som skal vekk raskt mener omtrent hele venstresiden fra midten av AP til Rødt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2023 #104 Del Skrevet 23. desember 2023 Atragon skrev (1 minutt siden): Din ukorrekte mening er et resultat av politisk-korrektighet. Jeg antar du er Gen Z Morsomt - både utsagnet og antagelsen 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atragon Skrevet 23. desember 2023 #105 Del Skrevet 23. desember 2023 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Morsomt - både utsagnet og antagelsen 😆 Et morsomt faktum :p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2023 #106 Del Skrevet 23. desember 2023 Atragon skrev (Akkurat nå): Et morsomt faktum 😛 Må man ikke vært født sent på 90-tallet for å være gen z? Jeg er født over 20 år tidligere 🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #107 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forskjellen mellom mennesker med og uten utdanning er tydelig i innlegget ditt. Historieløs mann. Anonymkode: 728ff...c4b Selvfølgelig er den det i samfunn som krever utdanning for i det hele tatt å få noen jobb, slik var det ikke før. Da kunne man få jobb stort sett hele tiden, det kalte man ufaglært. Men den gangen kunne man faktisk leve på en slik lønn. Det kan man ikke i dag. Så i dag må alle ha en utdanning i bånn, men det trenger ikke bety at man må jobbe fulltid hele tiden. Så lær deg litt historie selv før du belærer andre. Alt handler om å ha avtaler slik at om et forhold ryker, er begge to ivaretatt økonomisk. I alle fall i en slik grad at begge kan starte på nytt med rimelige boforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atragon Skrevet 23. desember 2023 #108 Del Skrevet 23. desember 2023 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Jeg er født over 20 år tidligere 🤣 Om det er sant så er det bare trist. PK har infisert deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #109 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Forskjellen mellom mennesker med og uten utdanning er tydelig i innlegget ditt. Historieløs mann. Anonymkode: 728ff...c4b Hvorfor føler du at du må angripe utdanningen til posteren? Er det ikke bedre å vise at han tar feil? Anonymkode: 47ca6...df5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest norvegienna Skrevet 23. desember 2023 #110 Del Skrevet 23. desember 2023 TomKrus skrev (4 minutter siden): Alt handler om å ha avtaler slik at om et forhold ryker, er begge to ivaretatt økonomisk. I alle fall i en slik grad at begge kan starte på nytt med rimelige boforhold. Men nettopp dette er faktisk et problem. At de avtalene ikke er på plass. Når den ene bare går hjemme og forholdet ryker og denne ikke har opparbeidet seg verken pensjonsrettigheter eller en fot i arbeidslivet, og den andre ser på sin lønn og sparing kun som sin og ikke familien sin. (Det vil være forskjellige regler på dette avhengig av om man er samboer eller gift da). Litt enklere kanskje når man er gift og midlene er opparbeidet i ekteskapet og ikke før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #111 Del Skrevet 23. desember 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? Anonymkode: 26d33...869 Regner med at flere har sagt det allerede. Det handler om å ha rett å velge, ikke bli tvunget til ting basert på kjønn. Anonymkode: 827f7...c07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 23. desember 2023 #112 Del Skrevet 23. desember 2023 Tobias001 skrev (18 timer siden): Det er opp til dem, enten tørr dem ikke si ifra, ellers synes dem det er greit. Jeg mener at de ikke er skikkelige mannfolk hvis de løper rundt med vaskekosten Nei, ett skikkelig mannfolk har lav boevne og bor i en svinesti om han ikke har dame/dame som av en eller annen grunn ikke vasker? En mann som ikke evner å rydde etter seg selv og holde det ok rundt seg er ikke skikkelig mannfolk i mine øyne, men mer en forvokst tenåring som aldri ble helt selvstendig. Er synet av en kvinne som klipper gress eller skifter dekk avtennende? Helt unødvendig å dele inn oppgaver i og rundt huset etter kjønn, finnes ikke rasjonelt... Men det er vell tryggere å tre inn i en allerede eksisterende rolle enn å være litt kritisk og tenke selv rundt egen identitet og parforhold. For å sette det på spissen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. desember 2023 #113 Del Skrevet 23. desember 2023 (endret) Ha gjerne et tradisjonelt syn på kjønnsroller, men hold det helst for deg selv. For synet er udatert. Bak disse kjønnsrollene finnes et snev av tvang, herav at kvinner MÅ ta seg av hus og hjem. Det er altså snakk om at kvinner ikke har noen valgmuligheter. Dagens syn på kjønnsroller handler om lyst, interesser og vilje, i en god symfoni mellom to personer der "uønskede" oppgaver skal deles på, altså valgmuligheter. Det vil si at å vaske gulvet, ta av bordet, rengjøre kjøkken osv - oppgaver kvinner egentlig heller ikke liker å gjøre - må/bør deles på. Men for all del, er du en kvinne som LIKER å vaske gulvet, ta av bordet, rengjøre kjøkken osv, så kan du velge å gjøre det, og da skape deg selv et tradisjonelt kjønnsrollesystem i huset. Og når du velger å gjøre det selv så er kjønnsrollene i ditt forhold like akseptert som alt annet, men budskapet er altså at du velger å gjøre det helt selv. Du blir ikke tvunget til det, hverken direkte eller indirekte, slik kvinner tradisjonelt har blitt oppigjennom alle år. Så praktisèr et tradisjonelt syn på kjønnsroller hvis det er det du ønsker, men utover det bør alle flagge for likestilling og det moderne synet på kjønnsroller - ja selv du som er "gammeldags" av deg. Endret 23. desember 2023 av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 23. desember 2023 #114 Del Skrevet 23. desember 2023 (endret) Er delvis ufør og har deltidsjobb, men trives best hjemme, elsker å kokkelere og servere mat, serverer gjerne gubben frokost på sengen etter han har sovet, gamer en del , er faktiskt bedre i PVP enn enkelte mannlige spillere i Fortnite og WoW! Men det er vesla som imponerer med 1 plass i Fortnite ofte-! Gulvvask og støvsuging tar Robbie robot seg, av, det jeg gjør er å rydde kjøkken, sette på oppvask, og vaske vask, dusj og gulv på badet nede, samt kokkelere . Oppe er det tenåringsbarna mine som har ansvar for å vaske og rydde! Pga idiotgamere med forkvaklet syn, så snakker jeg vanligvis mørkt og later som eg e mann:) Forn å unngå å få sjikane mot meg og slibrige kommentarer! Endret 23. desember 2023 av Anciol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #115 Del Skrevet 23. desember 2023 norvegienna skrev (13 minutter siden): Men nettopp dette er faktisk et problem. At de avtalene ikke er på plass. Når den ene bare går hjemme og forholdet ryker og denne ikke har opparbeidet seg verken pensjonsrettigheter eller en fot i arbeidslivet, og den andre ser på sin lønn og sparing kun som sin og ikke familien sin. (Det vil være forskjellige regler på dette avhengig av om man er samboer eller gift da). Litt enklere kanskje når man er gift og midlene er opparbeidet i ekteskapet og ikke før. Helt klart dette må tenkes nøye gjennom. Men det gjelder jo uansett hva samlivsform man ønsker. Ekteskapet regulerer det aller meste, der den ene tar mye mer med seg inn i ekteskapet en den andre og skal være hjemmeværende med barn ? Da må det avtales juridisk hvordan fordelingen skal være om forholdet ryker, så tilpasse seg dette. Unge mennesker går ofte inn med null begge to i et forhold, da er ekteskapet perfekt som en samlivsform som regulerer dette juridisk. I dag er det slik at den som er hjemme ofte bare er det mens barna er små, så går man ut i fullt arbeid igjen. Det må også planlegges slik at man ikke ende som minstepensjonist når den tid kommer. Men i ekteskap så reguleres også pensjonen mellom ektepar i veldig lange forhold der den ene har vært hjemmeværende hele tiden. Men ikke om det er selvvalgt og dette vurderes i hvert tilfelle av domstolene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #116 Del Skrevet 23. desember 2023 Bombasi skrev (8 minutter siden): Ha gjerne et tradisjonelt syn på kjønnsroller, men hold det helst for deg selv. For pokker da man lever da i et demokrati ? Virker ikke slik på deg i alle fall. Hold det du mener for deg selv! Det verste jeg ser er slike holdninger du innehar, som er langt farligere en at noen vil ha et tradisjonelt syn på kjønnsroller. I dagens samfunn kan ikke noen tvinges til noe de ikke vil, og en så lenge finnes det støtteordninger om et forhold ryker og det er barn inne i bildet. Sikkerhetsnettet henger lavt, men det henger der. Så får hver enkelt ta sine valg, mene det de mener uten at du skal si "hold det for deg selv" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 23. desember 2023 #117 Del Skrevet 23. desember 2023 (endret) TomKrus skrev (10 minutter siden): For pokker da man lever da i et demokrati ? Virker ikke slik på deg i alle fall. Hold det du mener for deg selv! Det verste jeg ser er slike holdninger du innehar, som er langt farligere en at noen vil ha et tradisjonelt syn på kjønnsroller. I dagens samfunn kan ikke noen tvinges til noe de ikke vil, og en så lenge finnes det støtteordninger om et forhold ryker og det er barn inne i bildet. Sikkerhetsnettet henger lavt, men det henger der. Så får hver enkelt ta sine valg, mene det de mener uten at du skal si "hold det for deg selv" Hehe. Jeg er klar over at både jeg og de moderne tidene truer deg fra et liv i latskap. Men det får være måte på. Ironisk nok sier jeg jo akkurat det du konkluderer med: "Så får hver enkelt ta sine valg". Det er DET jeg skriver. Og for all del, praktisèr utdaterte kjønnsroller - det er like greit som alle andre - men det er faktisk ingen grunn til å jobbe høylytt for at samfunnet skal gå tilbake den veien. Det er å ta 3 steg tilbake i tvangstiden. Og vet du, selv ikke du vil dit, selv om du ønsker å bli vartet opp av en kvinne gjennom livet. Endret 23. desember 2023 av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 23. desember 2023 #118 Del Skrevet 23. desember 2023 Bombasi skrev (5 minutter siden): Hehe. Jeg er klar over at både jeg og de moderne tidene truer deg fra et liv i latskap. Men det får være måte på. Ironisk nok sier jeg jo akkurat det du konkluderer med: "Så får hver enkelt ta sine valg". Det er DET jeg skriver. Og for all del, praktisèr utdaterte kjønnsroller - det er like greit som alle andre - men det er faktisk ingen grunn til å jobbe høylytt for at samfunnet skal gå tilbake den veien. Det er å ta 3 steg tilbake i tvangstiden. Og vet du, selv ikke du vil dit, selv om du ønsker å bli vartet opp av en kvinne gjennom livet. Vi får trøste oss med at det nok sikkert er få kvinner som i dagens samfunn vil finne seg i så mye "tradisjonelle kjønnsroller " fra enkelte, vi kan jo også velge 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #119 Del Skrevet 23. desember 2023 Alle damer jeg kjenner som lever i et tradisjonelt forhold, klager på mannen sin. Det ser man her inne også. Er det det man vil, så værsågod, men ofte er ikke damene fornøyde, for de har havnet i et forhold der mannen ikke tar ansvar for seg og sitt (sitt rot, sine barn, logistikk for sin familie). Nesten ingen damer liker å være sammen med det de kaller mannebabyer. Og disse mannebabyene har ofte tradisjonelle oppfatninger av menn og kvinner, så de slipper å gjøre ting de synes er kjedelig, som for øvrig også de fleste kvinner synes er kjedelig, men som er nødvendig. Anonymkode: 8c76d...3d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #120 Del Skrevet 23. desember 2023 Bombasi skrev (8 minutter siden): Hehe. Jeg er klar over at både jeg og de moderne tidene truer deg fra et liv i latskap. Men det får være måte på. Ironisk nok sier jeg jo akkurat det du konkluderer med: "Så får hver enkelt ta sine valg". Det er DET jeg skriver. Og for all del, praktisèr utdaterte kjønnsroller - det er like greit som alle andre - men det er faktisk ingen grunn til å jobbe høylytt for at samfunnet skal gå tilbake den veien. Det er å ta 3 steg tilbake i tvangstiden. Og vet du, selv ikke du vil dit, selv om du ønsker å bli vartet opp av en kvinne gjennom livet. Net det er ikke det jeg vil din tullball, men om jeg ville det ? Innen et demokrati må du også kunne tåle slike holdninger, det virker å være et problem for deg. Og nei ingen snakker om noe tvang, så er det mange som føler seg sterkt bundet uansett forhold, det er en annen sak. Det kan individet over litt tid gjøre noe med selv. Ingen kvinne har vartet meg opp noen gang, og jeg hadde aldri tillatt det heller. Jeg har klart meg helt alene, og klarer det fint om det skulle vende tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå