Trolltunge Skrevet 23. desember 2023 #81 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): de fleste norske damer kan ikke lage god mat engang. bestemødrene var ikke noe bedre sjæl Anonymkode: 8ddfd...498 Jeg kan. Min mor kan. Bestemor kunne. Det betyr ikke at jeg har lyst til det hver dag. Jeg er mer inspirert til å lage skikkelig god mat når jeg ikke trenger å gjøre det hver dag. Min mann er heldigvis også flink. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 23. desember 2023 #82 Del Skrevet 23. desember 2023 (endret) Da lever du det såkalte tradisjonelle kjønnsrollene som noen menn oppfant på 50-tallet for å holde kvinner nede, så får andre leve sitt liv basert på egne interesser. Det er godt det er frihet til å velge sånt selv. Er det ikke, ts? Endret 23. desember 2023 av Sannhetsøkende 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2023 #83 Del Skrevet 23. desember 2023 Atragon skrev (9 timer siden): Helt enig faktisk. Vi lever i en feminisert verden nå. Der er ting menn gjør bedre, og vice versa Jeg er uenig med deg - det er ting enkelte personer gjør bedre enn andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #84 Del Skrevet 23. desember 2023 Sannhetsøkende skrev (7 timer siden): Da lever du det såkalte tradisjonelle kjønnsrollene som noen menn oppfant på 50-tallet for å holde kvinner nede, så får andre leve sitt liv basert på egne interesser. Det er godt det er frihet til å velge sånt selv. Er det ikke, ts? Respekt er det eneste jeg krever. Du gir ikke det ved å trekke fram slik. Hvorfor tror du at det kun var menn som ville leve slik? Det var jo en naturlig sak for begge parter. Det er bare i dag vi blir oppfordret til å kjempe mot naturen. Det gidder jeg ikke Anonymkode: 1e4a0...f89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #85 Del Skrevet 23. desember 2023 Mezzosoprena skrev (23 minutter siden): Jeg er uenig med deg - det er ting enkelte personer gjør bedre enn andre. Du benekter vel at menn stort sett er fysisk sterkere og du? Anonymkode: 1e4a0...f89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ebbeliten Skrevet 23. desember 2023 #86 Del Skrevet 23. desember 2023 Tobias001 skrev (17 timer siden): Du glemmer oppe i det hele at mannen ofte også er den som jobber! Og hvis begge er i jobb, så er det mannen som stort sett har den tyngste jobben. Han bør derfor fritas for kvinneoppgaver i huset! DETTE KALLES LATSKAP. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2023 #87 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du benekter vel at menn stort sett er fysisk sterkere og du? Anonymkode: 1e4a0...f89 Nei...Og det svarer jeg fordi du brukte ordene "stort sett"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #88 Del Skrevet 23. desember 2023 Det er vel først og fremst de som er tradisjonelle som mener det finnes en fasit på slik. De er ofte essensialister, og de mener ofte at kjønn bør gjøre sånn og sånn. Jeg gidder ikke det, og det er ofte så stereotypisk at det ikke engang speiler den virkeligheten vi lever i. Anonymkode: 8c76d...3d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #89 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du tror jeg er dum og ikke vet hvilke valg jeg tar og konsekvenser? Handler ikke om å være hjemmeværende her, men om hvem som gjør innearbeid og hvem som gjør utearbeid, hvem som jeg mener fra naturens side er best egnet. Anonymkode: 1e4a0...f89 Det kalles kvinnefella av en grunn. Så bra at du ikke går i den! Jeg er oppvokst på gård, der gir det mer mening å fordele i inne- og utearbeid, det er tross alt mye å gjøre både inne og ute. Hvor mye utearbeid er det egentlig for folk flest i dag? For øyeblikket er jeg singel, og jeg rekker over begge deler. Forøvrig ville jeg hele barndommen heller være med på utearbeid på gården i stedet for innearbeid. Jeg er like fordømt kvinne 😉 Anonymkode: 002a7...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #90 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du tror jeg er dum og ikke vet hvilke valg jeg tar og konsekvenser? Handler ikke om å være hjemmeværende her, men om hvem som gjør innearbeid og hvem som gjør utearbeid, hvem som jeg mener fra naturens side er best egnet. Anonymkode: 1e4a0...f89 Det kalles kvinnefella av en grunn. Så bra at du ikke går i den! Jeg er oppvokst på gård, der gir det mer mening å fordele i inne- og utearbeid, det er tross alt mye å gjøre både inne og ute. Hvor mye utearbeid er det egentlig for folk flest i dag? For øyeblikket er jeg singel, og jeg rekker over begge deler. Forøvrig ville jeg hele barndommen heller være med på utearbeid på gården i stedet for innearbeid. Jeg er like fordømt kvinne 😉 Anonymkode: 002a7...ed2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #91 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Opplever gang på gang at man sables ned her på KG om man har et tradisjonelt syn på kjønnsroller? Mener dere virkelig at det finns en fasit på slik og at man må " ta ned " de som ikke kjemper likestillingens sak? Jeg mener at kvinner og menn er skapt forskjellig og at vi fra naturens side i utgangspunktet har forskjellige evner og interesser, men at det selvsagt finns unntak. Jeg mener det er meningsløst og sloss for å forandre alt slik , jeg har rett og slett ikke lyst til å mekke bil og være handy når jeg kan lage mat og drive med interiør inne. Og når jeg er så heldig at jeg har en mann som foretrekker alt utearbeid som jeg ikke er glad i, hvorfor skal man ikke få lov til det uten at folk bryr seg og MÅ komme med innvendinger? Anonymkode: 26d33...869 Det er lov! Velg dine venner med omhu! De som dømmer deg for gamle konservative verdier er ikke verdt å ha som venner. Det er du din mann og din familie som skal leve i hverdagen! Ikke Stortinget, rødstrømpene og de andre galningene. Lev ditt liv slik du vil leve det, og ikke bry deg om at andre mener mye om det. Dine verdier er de sunne! De andre får bare styre på, og det kan du gjøre lite med. Det er bare med stemmeseddelen man faktisk kan påvirke, og si meningen sin til noen som faktisk vil lytte, de andre som har gjort seg opp sin mening om et annet syn får du aldri "omvendt" uansett hva du sier. Hva gjør man da ? Lar det ligge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #92 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fordi det er kvinnefiendlig og degraderer kvinnen til noe mindre intelligent og stakkarslig. Om du er fornøyd med den rollen så er det jo noe du selv må stå inne for, men ikke prøv å dytt det over på andre. Anonymkode: 4b3fd...203 Moren min var hjemme med barna til jeg var 10. Det var en flott barndom, og jeg hadde et mye sterkere bånd til henne enn til min far. Hevder du at hun var «mindre intelligent» og «stakkarslig» fordi hun prioriterte barna over lønn og karriere? Anonymkode: 47ca6...df5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2023 #93 Del Skrevet 23. desember 2023 TomKrus skrev (5 minutter siden): Det er lov! Velg dine venner med omhu! De som dømmer deg for gamle konservative verdier er ikke verdt å ha som venner. Det er du din mann og din familie som skal leve i hverdagen! Ikke Stortinget, rødstrømpene og de andre galningene. Lev ditt liv slik du vil leve det, og ikke bry deg om at andre mener mye om det. Dine verdier er de sunne! De andre får bare styre på, og det kan du gjøre lite med. Det er bare med stemmeseddelen man faktisk kan påvirke, og si meningen sin til noen som faktisk vil lytte, de andre som har gjort seg opp sin mening om et annet syn får du aldri "omvendt" uansett hva du sier. Hva gjør man da ? Lar det ligge. Men hvorfor skal det være et mål å omvende? Jeg forventer ikke at TS skal omvendes til min måte å leve sammen med min partner på. TS krever altså respekt for sine valg og meninger - og det gjør jeg også. Så lenge mine livsvalg blir respektert så har jeg da virkelig ikke noe imot at andre lever på en annen måte enn meg. Du har også lov til å være så tradisjonell og konservativ som du bare vil - men når du kaller meg (og andre) "rødstrømpene og de andre galningene" og at mine verdier er usunne - DA reagerer jeg. Klarer dere virkelig ikke å se dette? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #94 Del Skrevet 23. desember 2023 Mezzosoprena skrev (1 minutt siden): Men hvorfor skal det være et mål å omvende? Jeg forventer ikke at TS skal omvendes til min måte å leve sammen med min partner på. TS krever altså respekt for sine valg og meninger - og det gjør jeg også. Så lenge mine livsvalg blir respektert så har jeg da virkelig ikke noe imot at andre lever på en annen måte enn meg. Du har også lov til å være så tradisjonell og konservativ som du bare vil - men når du kaller meg (og andre) "rødstrømpene og de andre galningene" og at mine verdier er usunne - DA reagerer jeg. Klarer dere virkelig ikke å se dette? Beklager min dårlige norsk Jeg har min mening om dine verdier, men jeg har jo ikke noe med at du faktisk har de Så hva er galt egentlig ? Det var jo du selv som tok dette jeg sa til deg. Det bør du ikke gjøre når du er trygg på dine egne valg. Helt grunnleggende så er det jo dette som teller, du lever ditt liv, jeg lever mitt liv. Så kan vi jo mene mye om dette egentlig. Jeg ønsker ikke din type samfunn, men det er din fulle rett å ønske deg det. Så er det demokratiet som bestemmer til slutt hvordan en samfunn skal organiseres, altså rammene rundt det. Ut over det gjør man som man selv vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #95 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): For å svare på tittelen: «tradisjonelle» kjønnsroller baserer seg på å begrense livsutfoldelsen til særlig kvinner, og mange har knytter naturligvis negative konnotasjoner til det. Noen ser derimot til å «savne» denne rolle- og arbeidsfordelingen, hvorpå jeg oftest registrerer at det er menn (typisk som sliter med å trives i relasjoner med kvinner som forventer større grad av initiativ og innsats på hjemmebane). Det er klart at menn kom best ut av gamle rollefordelinger. De fikk mulighet til å ha et liv utenom husets fire vegger, de hadde økonomisk frihet gjennom sitt arbeid og mulighet til å opptjene pensjon – de sto dermed også frier i samlivet ettersom de hadde råd til å forlate sin kone om de skulle ønske det. Damene derimot, deres arbeidsplass var i hjemmet (en arbeidsplass som forøvrig krever 24/7 innsats) og tjente ikke sine egne penger – ergo var de langt mer avhengig av mannen sin og hadde dermed mindre frihet til å leve det livet de ønsket eller utforske sine interesseområder utenfor husstell og barn Anonymkode: 6a4a2...43b Et ledd i en «tradisjonell» livsstil er vel at skilsmisser ikke er tilgjengelig (eller fører til sosial utstøtelse) og mannen har en plikt til å forsørge konen til hun dør? 50-tallet hadde et sett med retter og plikter for menn og kvinner. For meg ville det ha vært vanskelig å få så lite tid med barna, og å bli latterliggjort for at jeg liker å lage mat. Det å komme hjem til et strøkent hjem ville jeg derimot ha satt stor pris på. Jeg tjener ganske godt, men om jeg skulle være eneforsørger så måtte jeg satse mer på jobb, eller vi måtte gå ned i levestandard. Hvis man er tilbakeskuende og «alt var bedre før» så kan man ikke bare plukke akkurat de momentene som er opportun for egen livssituasjon. Anonymkode: 47ca6...df5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 23. desember 2023 #96 Del Skrevet 23. desember 2023 Helt greit å ha et tradisjonelt syn på dette, men det må jo passe med evt partners syn også. Hvis du som mann f eks tror at kona skal lage mat og ha orden i huset i tillegg itil full jobb, og du skal få sex når du vil, får du nok en ubehagelig overraskelse, som er vel fortjent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #97 Del Skrevet 23. desember 2023 Tobias001 skrev (18 timer siden): Det er slik det tradisjonelt alltid har vært, og sånn det bør være! Ifølge hvem? Er du truet av kvinner som har bedre utdanning og inntekt enn deg selv? Anonymkode: 728ff...c4b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 23. desember 2023 #98 Del Skrevet 23. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Moren min var hjemme med barna til jeg var 10. Det var en flott barndom, og jeg hadde et mye sterkere bånd til henne enn til min far. Hevder du at hun var «mindre intelligent» og «stakkarslig» fordi hun prioriterte barna over lønn og karriere? Anonymkode: 47ca6...df5 Det var en type samfunn som fungerte veldig godt faktisk. I motsetning til i dag der den vanligste dødsårsaken blant unge mennesker er selvmord! Ingen tenker over hvorfor. Så er det ikke slik i dag om den ene er hjemme og forsørger familien med dette en periode, så går man i kvinnefellen! Her setter ekteskapet ganske klare rettigheter om forholdet skulle ryke. Det er alle de som bor sammen med "ulne" avtaler eller helt uten noen avtaler(forpliktelser) som risikerer alt for mye om forholdet ryker. Så alt handler om å sikre seg økonomisk, ha gode avtaler, og ha en utdannelse man kan bruke i fremtiden som man vedlikeholder gjennom eventuelt deltidsarbeid den perioden man er hjemme med barna. For denne perioden varer ikke mange år, selv om det føles slik når man står midt oppe i det. Dropper man utdannelse, lever på mannen sin formue og lønn, og ikke er i ekteskap eller en har en god samboeravtale da drive rman med risikosport. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #99 Del Skrevet 23. desember 2023 TomKrus skrev (Akkurat nå): Det var en type samfunn som fungerte veldig godt faktisk. I motsetning til i dag der den vanligste dødsårsaken blant unge mennesker er selvmord! Ingen tenker over hvorfor. Så er det ikke slik i dag om den ene er hjemme og forsørger familien med dette en periode, så går man i kvinnefellen! Her setter ekteskapet ganske klare rettigheter om forholdet skulle ryke. Det er alle de som bor sammen med "ulne" avtaler eller helt uten noen avtaler(forpliktelser) som risikerer alt for mye om forholdet ryker. Så alt handler om å sikre seg økonomisk, ha gode avtaler, og ha en utdannelse man kan bruke i fremtiden som man vedlikeholder gjennom eventuelt deltidsarbeid den perioden man er hjemme med barna. For denne perioden varer ikke mange år, selv om det føles slik når man står midt oppe i det. Dropper man utdannelse, lever på mannen sin formue og lønn, og ikke er i ekteskap eller en har en god samboeravtale da drive rman med risikosport. Forskjellen mellom mennesker med og uten utdanning er tydelig i innlegget ditt. Historieløs mann. Anonymkode: 728ff...c4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2023 #100 Del Skrevet 23. desember 2023 TomKrus skrev (Akkurat nå): Beklager min dårlige norsk Jeg har min mening om dine verdier, men jeg har jo ikke noe med at du faktisk har de Så hva er galt egentlig ? Det var jo du selv som tok dette jeg sa til deg. Det bør du ikke gjøre når du er trygg på dine egne valg. Helt grunnleggende så er det jo dette som teller, du lever ditt liv, jeg lever mitt liv. Så kan vi jo mene mye om dette egentlig. Jeg ønsker ikke din type samfunn, men det er din fulle rett å ønske deg det. Så er det demokratiet som bestemmer til slutt hvordan en samfunn skal organiseres, altså rammene rundt det. Ut over det gjør man som man selv vil. Takk altså, men jeg tok det virkelig ikke personlig 🙂 Meninger kan (og skal man ha), men jeg forstår ikke dette behovet for begynne å rakke ned på de med andre meninger - du må da klare å stå i dine valg, uten å forsøke fordumme og diagnostisere den andre parten? Jeg gikk inn i denne tråden utelukkende for å forklare at jeg ikke reagerer på at andre har et tradisjonelt syn på dette, men fordi man samtidig må rakke ned på de som tenker annerledes. Og du bekrefter jo egentlig bare poenget mitt, så takk for det. Og ja, jeg ser at flere i denne tråden også rakker ned på dere konservative, og jeg mener at det er akkurat like feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå