Gå til innhold

Er det noe du mener at Nordmenn bruker altfor mye penger på? At de sløser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes folk må få bestemme over pengene sine selv. Men blant ting andre bruker penger på og ikke jeg, er typisk festing, alkohol, røyk, bilbruk, moteklær, sminke. Mens andre vil si jeg bruker alt for mye på reiser.

Anonymkode: aca67...bcf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil si bryllup. 

Ojj da...  Hvilke land/kulturer sammenligner du Norge med da? 

Renter, kanskje :vetikke:

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teslaer og bunader. Og bilskilt med selvvalgte ord.

Endret av Motelvibes
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tenker på hva en egentlig trenger for å leve, så vil jeg si "det meste"

Anonymkode: 4bc05...7b0

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de råd til det så blir deres valg helt irrelevant for andre. Problemet er når de ikke har råd til å gi julegaver til barna feks når de selv røyker/snuser eller drikker alkohol. Først da kan vi snakke om sløsing. 

Jeg tjener greit og velger å bruke penger på opplevelser - konserter, gå ut og spise, reiser. Andre venner bruker mest på bil og hjem. Vi har ulike prioriteringer, men det er greit når vi ikke sliter med faste utgifter. 

Anonymkode: f1165...18e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ramset opp masse, men det jeg kom på først er;

Vipper. Syns folk bruker sykt mye tid og penger på å legge falske vipper. Ikke ser det spesielt fint ut heller, og dyrt er det også. 

Anonymkode: 69785...780

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Opplevelser» 

Man MÅ liksom finne på noe hele tiden, koste hva det koste vil. Kan ikke sitte inne en lørdag og kose seg, nei man MÅ oppleve noe. Hele tiden helst. 

Anonymkode: 69785...780

  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol, antakeligvis. Mange steder ville man begynt å lage det selv om det var så dyrt som i Norge. I mange kulturer drikker man også mindre. Eventuelt kan det også være: godteri og brus. Tror jeg ikke har vært noe annet sted enn USA før hvor man kjøpte så mye av det som i Norge.

Endret av katties
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunne ramset opp masse, men det jeg kom på først er;

Vipper. Syns folk bruker sykt mye tid og penger på å legge falske vipper. Ikke ser det spesielt fint ut heller, og dyrt er det også. 

Anonymkode: 69785...780

Hehe, akkurat DET er da ikke typisk for nordmenn flest. En ganske liten minoritet vil jeg si, selv om det innimellom kan føles som at minst halvparten av alle damer/jenter mellom 14-30 har det.

Anonymkode: 5df9b...9ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Pepsi max, Monster, Red Bull +++

- Peak performance, Norrøna og Hoka

- Tesla og Audi

- Vippeextensions

- Snus

- Take-away

- Div streaming og abonnement på alt

 

Det jeg kom på i farten. Høkkert er vi. 

Anonymkode: aa2ce...73f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amundsen klær, nytt skiutstyr, nye Hoka sko fem ganger i året, douchbag, friske blomster, champagne og hestra votter. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Russetiden. Dilldall til hjemmet, airfryer, mat i overflod (matsvinn).

Anonymkode: 6f815...e09

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg kan se på som sløsing er jo ting jeg ikke vikle brukt penger på, men som andre setter høyt. 
Jeg har fast jobb og tjener mine egne penger. Om jeg velger å spare litt hver mnd for så å slå til med ny sofa er mitt valg, som ikke påvirker noen andre. Om Naboen synes det er sløsing med ny sofa har ikke noe med meg å gjøre. 
Så lenge folk klarer å betjene regninger og lån, og har nok mat og klær til barna sine bryr jeg meg katten om hva andre gjør med sin private økonomi 

Anonymkode: caa86...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppussing. Noen pusser jo opp det samme rommet omtrent annet hvert år. Er egentlig ikke nødvendig å pusse opp så ofte.

- for dyre og store boliger iht økonomisk evne. Mange streber etter hvert sitt soverom til barna + gjerne et par soverom ekstra til gjesterom/kontor

- unødvendig mye reising. Trenger man egentlig 2-3 utenlands ferier i året + noen weekend turer her og der.

- skjønnhetspleie: botox, vippe extentions, manikyr, pedikyr osv..

- opplevelser hele tiden. Er det virkelig krise å måtte sitte hjemme en helg, og kose seg med en film på tv?

- alkohol i tidlig voksen alder. Å dra på fest 2 kvelder i uka+ mange fridager + dra på byen etterpå og drikke seg full hver gang er et pengesluk. Alkohol til vorspiel, alkohol på byen, transport til byen, nattmat, evt taxi hjem, evt inngangspenger.

- klær og sko. Er det nødvendig å kjøpe et nytt antrekk for hver nye spesielle anledning. Kan man ikke bruke den samme kjolen i en annen bursdag også?

..

Vet jo ikke alle bruker penger på dette.

.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...