Gå til innhold

Kommer ikke over at min mann ikke fikk gave av sine foreldre når han giftet seg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De ga ham livets gave... Det fikk min bror beskjed om. Han er foreløpig den eneste av oss søsken som har giftet seg, så jeg vet ikke om det vil bli det samme om noen av oss andre gifter seg. 

Anonymkode: ee227...525

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har sikkert fått penger for å dekke gjeld som han ikke vil at du skal vite om. 

Anonymkode: f5e5c...e9e

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart. Fikk dere ikke kort engang? 

Passe spesielt at dette ikke er blitt tematisert. 

Ville nok mistenkt at mannen din vet mer enn det du vet 

Anonymkode: 8b6d0...51c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om det blir whataboutism, men "fikk ikke gave" er noe man kan undres over og bli skuffet over, men ikke noe man "ikke kommer over". 

Anonymkode: b6fcb...29f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- han har fått økonomisk hjelp før som hans søsken ikke har fått.

- han har fått gave på sinn konto og ikke fortalt deg om det.

- de har hjulpet ham med gjeld du ikke vet om.

- de kommer til å bli skjevstilte i testamentet til hans fordel.

- søskens gave var forskudd på arv.

 

Mange muligheter, men det er helt klart spesielt - og det er ekstra spesielt at han ikke er nysgjerrig.

Anonymkode: 95993...29a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange rare svar du fikk her. 
Selvfølgelig er det rart å ikke gi bryllupsgave når man er invitert i bryllup! Det er rett og slett uhøflig!

Og ennå mer rart er det hvis de tidligere har gitt gave til hans bror. Dersom de mener de har en god grunn for å ikke gi gave bør de være voksne nok til å fortelle dere hvorfor. 
Mannen din er konfliktsky som ikke tør å spørre. 

Anonymkode: 11dd5...044

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er hennes bryllup, og temaet bryllupsgave angår faktisk henne også.

Hadde vært noe helt annet om de ikke ga bursdagsgave til sønnen.

TS jeg synes du bør be mannen din om et ordentlig svar. Dette gjelder deg også, og hvis det er noe grums med svigerfamilien er det like godt å få snakket om det nå før det evt skaper flere ptoblemer senere. Spesielt dersom dere planlegger å få barn.

Anonymkode: 235e6...f12

HENNES bryllup?? Du tuller, eller? Og hun skriver jo selv, "kommer ikke over at min mann ikke fikk gave av foreldrene sine..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan de ha gitt kontanter i gave direkte til sønnen sin, og så har han puttet pengene i egen lomme uten å si noe til deg? "Mine foreldre, min gave"?

Anonymkode: efece...b16

Dette tenkte jeg også, siden han absolutt ikke vil at det skal tas opp, men så har jeg også opplevd økonomisk utroskap, og har en nær venninne som opplevde betydelig verre økonomisk utroskap av "verdens snilleste mann". 

Anonymkode: edc47...dde

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill til de fleste av dere. Min mann er ikke økonomisk utro, og hans foreldre har aldri hjulpet oss økonomisk. Ei heller noe særlig før vi traff hverandre, annet enn en sofa fra Ikea når han kjøpte sin første leilighet. De hjalp heller ikke til økonomisk når vi giftet oss. Vi får heller ikke for eksempel låne feriehuset deres (ikke til forkleinelse, forstår at de vil passe på det). 

Han har bare ikke forventninger til sine foreldre, og sier at jeg bare skal la det ligge. Men jeg er allikevel opprørt på hans vegne, som "dritten i midten", en som aldri får noe som helst, hverken emosjonelt eller materielt. Jeg kan heller ikke snakke med hans søsken, for de har jo ikke opplevd denne siden av sine foreldre, og ser veldig opp til dem. 

Jeg får vel la det ligge. Istedenfor å prøve å finne ut av dette, så skal jeg rett og slett bare la hele relasjonen ligge, ikke legge noe innsats i den. Slipper vel å forholde meg til dem tidsnok. 

Anonymkode: ee4b2...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 10.26):

Jeg er enig med dere, men det påvirker jo relasjonen i stor grad. Jeg skal ikke ta det opp, jeg bare føler at de tenker han er mindre verdt enn øvrige søsken. 

Anonymkode: ee4b2...1c9

Dere velger å la det påvirke relasjonen. Det trenger ikke gjøre det.

Anonymkode: f2d61...5fe

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere velger å la det påvirke relasjonen. Det trenger ikke gjøre det.

Anonymkode: f2d61...5fe

Jeg velger det ja. Slik som de velger det. 

Anonymkode: ee4b2...1c9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for gode innspill til de fleste av dere. Min mann er ikke økonomisk utro, og hans foreldre har aldri hjulpet oss økonomisk. Ei heller noe særlig før vi traff hverandre, annet enn en sofa fra Ikea når han kjøpte sin første leilighet. De hjalp heller ikke til økonomisk når vi giftet oss. Vi får heller ikke for eksempel låne feriehuset deres (ikke til forkleinelse, forstår at de vil passe på det). 

Han har bare ikke forventninger til sine foreldre, og sier at jeg bare skal la det ligge. Men jeg er allikevel opprørt på hans vegne, som "dritten i midten", en som aldri får noe som helst, hverken emosjonelt eller materielt. Jeg kan heller ikke snakke med hans søsken, for de har jo ikke opplevd denne siden av sine foreldre, og ser veldig opp til dem. 

Jeg får vel la det ligge. Istedenfor å prøve å finne ut av dette, så skal jeg rett og slett bare la hele relasjonen ligge, ikke legge noe innsats i den. Slipper vel å forholde meg til dem tidsnok. 

Anonymkode: ee4b2...1c9

Min mann er også "dritten i midten", og jeg har over to tiår sett forskjellsbehandlingen av ham i praksis. For eksempel ble han enig med sine foreldre om at de skulle betale 1/3 av bryllupet vårt, som var et relativt billig bryllup, men de endte opp med å betale kun for et par kaker. Da hans søsken giftet seg noen år senere ble det påspandert langt dyrere bryllup, og da betalte svigers halve kostnaden av hvert bryllup. Det har også vært episoder hvor et av søsknene har ønsket seg en helt spesifikk gave, og så har svigermor foreslått for min mann at "enten får du lik gave som ditt søsken, ellers får du ingenting". Min mann har takket høflig nei til slike gaver, for det har ikke vært noe han selv har ønsket seg/hatt behov for. Jeg har aldri sett min mann få en gave fra sine foreldre som er personlig, mens hans søsken har fått ganske så flotte og gjennomtenkte gaver oppigjennom. Min svigermor sa en gang at min mann har jo så god jobb, så trenger ikke kjøpe noe til ham. Så det er dét gaver handler om? Man gir kun gaver til dem som tjener under en viss grense? Min mann er veldig lite materiell av seg, mens søsknene må ha rett merke på klokker, klær, biler, sko osv. Er relativt lett å kjøpe gave til min mann, han ønsker seg sånne enkle ting som kart over Jotunheimen, truger, hodelykt, turkopp osv. 

Anonymkode: 64ae0...1e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første er det utrolig sært å ikke gi gave når man er invitert i bryllup, og enda særere når det er forelderen til brudgommen som ikke gir. Det handler ikke om gaver, men normal høflighet. 

For det andre handler det om forskjellsbehandling mellom søsken, som såklart er sårt. 

Skjønner godt at du reagerer TS, men dette er mannen din sitt bord tenker jeg, du kan ikke ta det opp med dem. 

Anonymkode: e0445...2b9

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...