Gå til innhold

Fikk dere velge hvilken posisjon urnen skulle stå på graven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt til venstre, midt foran blomsterbedet eller til høyre for bedet/gravstøtten?

Anonymkode: e2808...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda en tråd om dette. Kjære deg, søk hjelp så du får gått videre ❤️

Anonymkode: 64cb4...b21

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Helt til venstre, midt foran blomsterbedet eller til høyre for bedet/gravstøtten?

Anonymkode: e2808...680

Nei,det var gravd hull før vi kom .Til venstre for bedet.Har ikke tenkt over at det skulle være så nøye?Det viktigste var at urnen kom i jorda..

Anonymkode: e50b2...f9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enda en tråd om dette. Kjære deg, søk hjelp så du får gått videre ❤️

Anonymkode: 64cb4...b21

Herlighet jeg må da få lov til å spørre om dette?

Det er forskjellige prosedyrer på de forskjellige kirkegårdene har jeg oppdaget og det synes jeg er merkelig.

Vi er flere i familien som synes det er forvirrende at urnen ligger ute i en sti ved siden av graven, istedenfor foran bedet.

Ts

Anonymkode: e2808...680

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du før nesten ta det opp med de lokale gravferdsmyndigheten for det er stor forskjell rundt omkring i landet og det kan være andre grunner til at de plasserer urnene på ulike måter. 

Anonymkode: 53f46...844

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her i Bergen skal hver urnegrav kunne ha plass til fire urner. De blir da plassert i en firkant

                              1.      2

                              3.     4

 

Så ingen vil være rett foran steinen eller midt i bedet, hvis du skjønner hva jeg mener

Anonymkode: c23bb...8b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her i Bergen skal hver urnegrav kunne ha plass til fire urner. De blir da plassert i en firkant

                              1.      2

                              3.     4

 

Så ingen vil være rett foran steinen eller midt i bedet, hvis du skjønner hva jeg mener

Anonymkode: c23bb...8b9

Alle 4 blir liggende foran bedet da.

"Vår" urne er på Øvsttun kirkegård og der legges de ned parallelt med steinen, slik at den første urnen ligger til venstre utenfor bedet og det er helt tullete da alle tråkker over urnen når de går mellom steinene.

1-2-3-4

Ts

Anonymkode: e2808...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urnen til mamma står i en minnevegg. Minneveggen rommer mange rom til urner og i en av dem er mamma. Står navn og dato på døra til ‘hennes’ rom 

Anonymkode: a666c...a35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alle 4 blir liggende foran bedet da.

"Vår" urne er på Øvsttun kirkegård og der legges de ned parallelt med steinen, slik at den første urnen ligger til venstre utenfor bedet og det er helt tullete da alle tråkker over urnen når de går mellom steinene.

1-2-3-4

Ts

Anonymkode: e2808...680

Alle "tråkker" over kistene også hvis det er en kistegrav. Kisten strekker seg atskillig lenger enn gravsteinen og bedet foran gjør. 

Det betyr jo ikke noe, den som ligger der - i urne eller kiste - er jo død og merker ikke noe til det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes TS.henger seg for mye opp i detaljer.Bruk heller tiden til å minnes den du\dere har mistet.

Anonymkode: e50b2...f9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes TS.henger seg for mye opp i detaljer.Bruk heller tiden til å minnes den du\dere har mistet.

Anonymkode: e50b2...f9b

Lett for deg å si som ikke er i mine sko

ts

Anonymkode: e2808...680

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Lett for deg å si som ikke er i mine sko

ts

Anonymkode: e2808...680

Vet du, ts, jeg mistet mannen min i fjor. Vi var gift i over 40 år. Han var alvorlig syk i flere år, sjøl om det var fryktelig å miste han,var det også en lettelse fordi det var ikke sjanse for overlevelse for han. Jeg var veldig sliten, var ved hans side på sykehus i måneder. Vi hadde ikke barn, slektninger bodde langt unna så det var ikke så mye hjelp å få, bortsett fra noen naboer som hjalp med praktiske ting.  Jeg har mistet mange, så jeg vet hvordan du har det. Min manns urne er ved en familiegrav. Tenker ikke på at folk tråkker over hans urne, tenker bare at nå har han fred og jeg minnes de gode(og litt mindre gode) årene vi hadde. Alt godt til deg, TS.♥️

Anonymkode: e50b2...f9b

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du, ts, jeg mistet mannen min i fjor. Vi var gift i over 40 år. Han var alvorlig syk i flere år, sjøl om det var fryktelig å miste han,var det også en lettelse fordi det var ikke sjanse for overlevelse for han. Jeg var veldig sliten, var ved hans side på sykehus i måneder. Vi hadde ikke barn, slektninger bodde langt unna så det var ikke så mye hjelp å få, bortsett fra noen naboer som hjalp med praktiske ting.  Jeg har mistet mange, så jeg vet hvordan du har det. Min manns urne er ved en familiegrav. Tenker ikke på at folk tråkker over hans urne, tenker bare at nå har han fred og jeg minnes de gode(og litt mindre gode) årene vi hadde. Alt godt til deg, TS.♥️

Anonymkode: e50b2...f9b

Kondolerer med din mann ❤️

Jeg var ikke gift i 40 år med min avdøde mann, men var gjennom et par år med alvorlig sykdom der jeg var psykolog, støttekontakt, hushjelp, sykepleier osv og det kjenner du nok godt til.

Jeg satt også lenge ved dødsleiet samtidig som hans slektninger blandet seg inn, og gjorde alt mye verre for meg både før og etter hans død.

Jeg er utslitt, stresset og syk selv, og holder så vidt hodet over vannet i den prosessen jeg er i nå. 

Ønsker bare at én ting skal være på stell nå, og reagerte på at urnen ble satt ned langt til venstre for støtten og ikke midt foran.

Ts

Anonymkode: e2808...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Lett for deg å si som ikke er i mine sko

ts

Anonymkode: e2808...680

Klem til deg, Ts - det er vondt å miste noen man er glad i ❤️ Det er ikke uvanlig at urnene plasseres forskjellige steder rundt gravsteinen, det er sikkert bare noe du aldri har tenkt over før… Nesten uansett hvor man går på en kirkegård tråkker man over noen. Kan det være slik at du har hengt deg litt opp i dette som en slags ubevisst avledningsmekanisme nå i sorgen? Min tante var i en periode helt besatt av å vite hvem alle som var på graven og la ned noe var, og la til og med ned en lapp om at de måtte gi beskjed ( denne fjernet onkelen min i stillhet). Man kan få slike ideer for seg, som virker logiske for en selv, men som er irrasjonell og uviktige. 

Anonymkode: a65db...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klem til deg, Ts - det er vondt å miste noen man er glad i ❤️ Det er ikke uvanlig at urnene plasseres forskjellige steder rundt gravsteinen, det er sikkert bare noe du aldri har tenkt over før… Nesten uansett hvor man går på en kirkegård tråkker man over noen. Kan det være slik at du har hengt deg litt opp i dette som en slags ubevisst avledningsmekanisme nå i sorgen? Min tante var i en periode helt besatt av å vite hvem alle som var på graven og la ned noe var, og la til og med ned en lapp om at de måtte gi beskjed ( denne fjernet onkelen min i stillhet). Man kan få slike ideer for seg, som virker logiske for en selv, men som er irrasjonell og uviktige. 

Anonymkode: a65db...a3c

Det er vel det at jeg har alltid trodd at urner ligger like foran blomsterbedet og gravsteinen, derfor ble jeg så overrasket under urnenedsettelsen når graveren hadde laget et hull helt ute til venstre.

Min svigerinne hadde én oppgave etter at min mann gikk bort, og det var kontakt med gravferdsmyndighetene.

Hun leste ikke informasjonen hun fikk tilsendt sa hun, og i ett av brevene ble hun spurt om posisjonen på urnene og siden hun ikke krysset av hvilken position den skulle ligge, lagde det ett hull helt ute till venstre fordi de tenkte da at det ble familiegrav.

Jeg er veldig sint på min svigerinne for at hun ikke klarte den ene jobben hun fikk, og det er forstyrrende at urnen ligger helt der ute, og min svoger mener det samme sa han.

Jeg håper disse tankenet slipper taket etter en stund.

Ts

 

Anonymkode: e2808...680

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel det at jeg har alltid trodd at urner ligger like foran blomsterbedet og gravsteinen, derfor ble jeg så overrasket under urnenedsettelsen når graveren hadde laget et hull helt ute til venstre.

Min svigerinne hadde én oppgave etter at min mann gikk bort, og det var kontakt med gravferdsmyndighetene.

Hun leste ikke informasjonen hun fikk tilsendt sa hun, og i ett av brevene ble hun spurt om posisjonen på urnene og siden hun ikke krysset av hvilken position den skulle ligge, lagde det ett hull helt ute till venstre fordi de tenkte da at det ble familiegrav.

Jeg er veldig sint på min svigerinne for at hun ikke klarte den ene jobben hun fikk, og det er forstyrrende at urnen ligger helt der ute, og min svoger mener det samme sa han.

Jeg håper disse tankenet slipper taket etter en stund.

Ts

 

Anonymkode: e2808...680

❤️ Jeg skjønner at dette oppleves vanskelig for deg, men det er nok en stressreaksjon - både graver og urner ligger forskjellige steder rundt gravsteinen, slik er det overalt. Og det er ikke slik at jeg syns min far har en «dårligere» plassering enn min mor i forhold til gravsteinen… Det å være sint på svigerinnen som har gjort en feil i sorgen, virker også som omplassering av vonde følelser, men hjelper ingenting. Men har gravstøtten kommet opp enda? Er det evt mulig å be om at den settes opp anderledes enn planlagt i forhold til hvor urnen ligger? 

Anonymkode: a65db...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

❤️ Jeg skjønner at dette oppleves vanskelig for deg, men det er nok en stressreaksjon - både graver og urner ligger forskjellige steder rundt gravsteinen, slik er det overalt. Og det er ikke slik at jeg syns min far har en «dårligere» plassering enn min mor i forhold til gravsteinen… Det å være sint på svigerinnen som har gjort en feil i sorgen, virker også som omplassering av vonde følelser, men hjelper ingenting. Men har gravstøtten kommet opp enda? Er det evt mulig å be om at den settes opp anderledes enn planlagt i forhold til hvor urnen ligger? 

Anonymkode: a65db...a3c

Gravsteinen er ikke valgt ut enda og når den kommer opp blir den stående til høyre for urnen, og det bestemmer vi ikke over.

Det var ikke på grunn av sorgen at min svigerinne ikke klarte å krysse av på hvilken posisjon urnen skulle ligge, men fordi hun ikke gidder å lese post hun får men kun overskriften, sa hun selv.

Hun brydde seg heller ikke noe om at hun ikke hadde lest informasjonen fra gravferdsmyndighetene, og ment at det var ett fett hvor urnen ble satt ned.

Ts

Anonymkode: e2808...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Gravsteinen er ikke valgt ut enda og når den kommer opp blir den stående til høyre for urnen, og det bestemmer vi ikke over.

Det var ikke på grunn av sorgen at min svigerinne ikke klarte å krysse av på hvilken posisjon urnen skulle ligge, men fordi hun ikke gidder å lese post hun får men kun overskriften, sa hun selv.

Hun brydde seg heller ikke noe om at hun ikke hadde lest informasjonen fra gravferdsmyndighetene, og ment at det var ett fett hvor urnen ble satt ned.

Ts

Anonymkode: e2808...680

Ok, ja jeg skjønner at dette er frustrerende da det tydeligvis er viktig for deg dette ❤️ men kan jeg spørre hvorfor det er så viktig? Har du reflektert over det? Som sagt ligger både graver og urner rundt gravsteinen alle steder, så dette er ikke uvanlig i det hele tatt - og det er jo ikke respektløst på noe vis å gå over noen, det gjør man hele tiden. Det gjør man jo til og med når de ligger foran bedet, det er jo der man står og steller graven. Jeg spør ikke for å argumentere med deg altså, men det virker som du har hengt deg så unødvendig opp i dette - og håper du kan få slippe å kverne på det dersom du kunne forsont deg med at dette ikke spiller noen rolle, egentlig. 

Anonymkode: a65db...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke velge det det skal følges av ett gravkart en gang måtte jeg avvike fra kartet da Urne villa havne bak støtte og ikke foran jobbet på kirkegård før kjørte gravemaskin og satt ned noen få urner da jeg jobbet der var vel i 2017 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her vi bor så får man ikke velge. Man er heller ikke klar over at urnene ikke er i nærheten av minnelund. Skal du ha minnelund og plate det så trur folk at urnene er gravd ned der. Men det er dem ikke. De er plassert en annen plass. Så at ting ikke ble helt som du hadde sett for seg så blir man satt ut. Du må bare jobbe med sorgen. Du får ikke gjort noe med det no. 

Anonymkode: 2f818...2ca

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...