Gå til innhold

Hvordan påvirker tykkere garn og større pinner oppskriften?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg strikker genser til min 1 år gamle nevø, hvor det i oppskriften står at jeg skal bruke garnet woolly light med pinne 3. Jeg kjøpte derimot woolly, som er litt tykkere garn og har anbefalt pinnestørrelse 4. Genseren bli jo naturligvis større enn målene for de ulike størrelsene, men sånn utenom det, kan jeg følge oppskriften helt likt? Påvirker det f.eks antall raglanøkninger osv.?

Anonymkode: b2ab2...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk strikkefastheten med pinne 3. Hvis den stemmer kan du følge oppskriften. Mulig du må ned til pinne 2,5. Men det er viktig å sjekke, spesielt på små plagg. 

Anonymkode: aac44...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk strikkefastheten med pinne 3. Hvis den stemmer kan du følge oppskriften. Mulig du må ned til pinne 2,5. Men det er viktig å sjekke, spesielt på små plagg. 

Anonymkode: aac44...cbd

Men pinne 4 var anbefalt for det garnet. Så blir det samme forhold som tynnere garn på tynnere pinner, bare at genseren blir større kanskje?

Endret av supernille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt lage en strikkeprøve før du setter i gang. Det er veldig fort at målene blir merkelige i den ene og andre retningen, ikke at den bare vokser i størrelse. Tenk f.eks. på halsutringning. Det er sjelden behov for veldig mye større halsåpning selv om størrelsen er større. Når barn vokser, vokser de mer i lengden enn i bredden. De trenger f.eks. ikke veldig mye større omkrets på ermene, og bare litt større på bærestykke og bol. I så fall trenger du færre raglanøkninger for å få riktig omkrets.

Det er jo egentlig bare å sette i gang, måle underveis og tilpasse underveis, men jeg hadde nok heller strikket en oppskrift som passer bedre til garnet. Woolly er et veldig godt garn, så nevøen din er heldig 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlet du i vanlig butikk (ikke på nett)? Da er det som regel ikke noe problem å få byttet garnet.

Anonymkode: 92287...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver maske vil bli både bredere og lengre og du vil få en større genser enn den du legger opp masker til. Det du kan gjøre er å strikke litt på bolen, måle bredden og se hvilken størrelse du får og ta utgangspunkt i lengdemålene til denne størrelsen. Litt forenklet forklaring, da det er flere ting som kan innvirke og påvirke sluttresultatet. Så om du ikke er altfor dreven ville jeg anbefalt en annen oppskrift eller annet garn. Ikke gå ned på pinnestørrelse for å få samme strikkefasthet som oppskriften tilsier. Da vil du få et veldig kompakt resultat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...