Gå til innhold

Ser du på norsk-amerikanere som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Typ folk som bor Minnesota, Wisconsin og Nord Dakota. Folk opprettholder norske tradisjoner som lutefisk?

Anonymkode: fee08...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Nei, har en del i familien og de er erketypiske amerikanere.  Bestefaren på den siden av slekte kan snakke litt norsk, og er veldig koselig, men resten av familien er typiske priviligerte hvite republikanere, i følge dem er Norge kommunistisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker amerikansk personlighet fremfor den norske, any time

Anonymkode: 31a71...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, definitivt ikke. De vet ingenting om Norge eller hvordan det er å leve her.
Jeg har slektninger i USA, og de er definitivt nordamerikanere i hodet.
Har aldri tenkt på dem som norske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo norske aner og er jo derfor norskamerikanere. Jeg ser på dem som mer norske enn mange andre som bor i Norge, men som ikke har norsk kultur/bakgrunn. 

Anonymkode: 1c0c6...80c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er selvfølgelig amerikanere . 
 

Greia er at i USA er en meltingpod , så USA er det viktig hvor oldefaren din er fra fordi det sier noe om hvilken subkultur du er fra. Norsk- amerikanere er et miljø på samme måte som  det andre miljøer som italian-american , korean-american eller irish-american.  De har alle noen ting fra gamlelandet men de er amerikanere . 
 




 

 

Anonymkode: ab571...96a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. At man har én norskættet oldemor, gjør deg ikke norsk. Samme hvor mye lutefisk du spiser. 

Anonymkode: cbceb...7af

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en del familie i Canada som er etterkommere av nordmenn som reiste over. Min farmors tante og onkel med familie reiste over i 1920 omtrent. Jeg har besøkt dem flere ganger, et par av dem har vært på besøk i Norge, og jeg har jevnlig kontakt med noen av dem. De er veldig, veldig stolte av å være norske! Og de finnes ikke norske 🤭 

Det er veldig fascinerende, de har noen veldig få norske tradisjoner, som fattigmann og lefse (som egentlig er potetlomper med anis, men men 🤭), de hater lutefisk (for det har de hørt fra bestefar som en gang var i Norge og smakte, og han sa det var ekkelt), og de kan enkeltord.

Jeg var så heldig at jeg fikk møte flere av barna til de som dro, altså min farmor søskenbarn. En av dem var unnfanget i Norge, men født i Canada, og de to andre var yngre enn det. Han som mora var gravid med da de reiste kunne litt norsk, og etter at jeg hadde vært der en ukes tid kunne jeg faktisk skjønne en del av det. Jeg reiste dit første gang med min farmor, og norsken han kunne tilsvare det min farmor vokste opp med. Hun skjønte norsken hans bedre enn meg 🤭 Men siden hvert tredje ord var engelsk så forsto jeg og grovt 🤭 

De to andre som var yngre kunne ikke noe norsk, hvertfall ikke nok til at de snakket, men den ene sa hun skjønte litt. Alle i denne generasjonen er døde nå. 

De bærer på en måte med seg noe av Norge 1920, de lager fattigmann og lompe til jul, men de er på ingen måte norske. Hun som er mest opptatt av hvor norsk hun er er «gun nut» og mener alt statlig er kommunisme. Hun er veldig langt unna de aller fleste nordmenn 🤭 

Det er veldig mange som tilegner seg en god del egenskaper via røttene, og er veldig stolte av det. Jeg syns det er litt søtt i grunn, for i min families tilfelle så er de tvers gjennom canadiere. Men de påstår selv at de er norske. Og tyske og nederlandske, siden en tippoldemor var fra Tyskland og en tipptippoldefar var fra Nederland 🤭

 

Anonymkode: ff5fd...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, amerikanere med norske aner. Norsk-amerikanere har enten en norsk og en amerikansk forelder, eller har flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, når de har tipp, tipp, tipp older foreldre som er norske er det litt sent.  De er amerikanere.  De stjal landet fra Indianerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det lille jeg vet om amerikansk kultur så er det å være norsk amerikaner en del av identiteten til de gjelder . Det kan virke rart for oss nordmenn men amerikanere er veldig opptatt hvilket land de har røtter fra og føler en stor tilhørighet i forhold til det . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (6 timer siden):

Fra det lille jeg vet om amerikansk kultur så er det å være norsk amerikaner en del av identiteten til de gjelder . Det kan virke rart for oss nordmenn men amerikanere er veldig opptatt hvilket land de har røtter fra og føler en stor tilhørighet i forhold til det . 

Det virket jo ikke slik når jeg så litt på den realityserien om amerikanere med norske aner.  Ingen av de visste jo en dritt om Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (17 minutter siden):

Det virket jo ikke slik når jeg så litt på den realityserien om amerikanere med norske aner.  Ingen av de visste jo en dritt om Norge 

Jaja … men de er opptatt av heritage… og norsk-amerikansk kultur i minisota og orgegin er en egen liten kultur og ikke norsk kultur egentlig. 

Endret av FruR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...