Duraton Skrevet 16. februar #581 Del Skrevet 16. februar 1 minutt siden, Cecilie Sadberg said: Det virker som om du selv har misforstått. Israel har ikke undertegnet ICJ eller forpliktet seg til domstolen, slik spørsmålet er om det påvises intensjon. Det er ganske sykt å sammenligne folkemordet Israel utgjør på palestinere nå med stjeling av gråstein. Det er helt forkastelig. Israel har flere palestinere inne, også barn som ikke har fått dom. Og dette nevner ikke du? Sammenlignet det med at hvem som helst kan påstå hva som helst. At sør afrika har anklaget israel for folkemord ovenfor icj har ikke helt den dramatiske effekten når du tenker på at dem kunne like gjerne ha anklaget norge for å stjele gråstein. Prossessen hadde vært det samme i begge sakene. og icj har fortsatt ikke sagt seg enig i at israel bedriver noe folkemord. Icj ba dem ikke om å avslutte krigen engang. men icj ba khamas om å løslate gislene med én eneste gang! Norge har flere folk satt inn her i norge uten dom. Kalles varetekt og forvaring, og glattcelle. Er det plutselig galt av norge? 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stonegiant Skrevet 16. februar #582 Del Skrevet 16. februar 13 hours ago, NatNat said: hvordan ? Ingen tvinger deg å handle hos Zara eller Starbucks ! Men vi som er pro Israel er tvunget til å betale skatt og vite at en del av skatten går til Palestina ! Man kan ikke forvente å alltid være politisk enig med regjeringen. Vi har jo sanksjoner mot russland også. Ser ingen klage på det. I mine øyne er Israel og Russland nøyaktig samme driten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 16. februar #583 Del Skrevet 16. februar Stonegiant skrev (6 minutter siden): Hvorfor trangen til å klasifisere som folkemord eller ikke? Alle disse diskusjonene er jo bare frem og tilbake med folkemord/ikke folkemord. Trur man det som skjer der nede blir magisk bedre om man bare lenker til en artikkel som forteller at dette ikke er folkemord? Samme det vell. Like mange menn, kvinner og barn blir drept og torturert uansett hva man kaller det. Det handler om legitimitet. Og det handler om staten Israels rett til å eksistere. Fordi Staten Israel er å anse som en stat med ansvarlige myndigheter, stilles det geopolitiske krav til hvordan de oppfører seg. Folkeopprør har ikke dette. Så diskusjonen handler om "Når har Israel overskredet sitt handlingrom i relasjon til trusselen de er utsatt for?" En konflikt vil alltid ha mange skadelidene og som regel i ubalanse, så når vi diskuterer dette , handler det ikke om tall, men om en abstrakt forståelse av balanse. Og når vi snakker om folkemord og etnisk rensing, er ikke det begrenset til hvor stor del av en befolkning som blir drept, men intensjonen bak en handling. Det finnes fortsatt et Armenia og Armenere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 16. februar #584 Del Skrevet 16. februar 1 hour ago, Cecilie Sadberg said: Med den logikken kan jeg så «hvorfor skal jeg bry meg om at ansatte som jobber på Starbucks. Ingen tvinger dem?». Beklager, men det virker ikke veldig smart altså Ja, snakk om logikk og rart svar. Nå.. kan du forklare meg akkurat hva du mener med : "Hva tenker du om at pengene våre går til å sponse folkemordet mot Gaza? " VÅRE penger ??? er mitt penger eller andres penger DITT penger også ? Vær så snill og forklar oss hva du mener ? Skal du bestemme hvor hele Norge handler ? hvordan er dette dine penger ? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 16. februar #585 Del Skrevet 16. februar Cecilie Sadberg skrev (2 timer siden): ICJ har valgt å behandle saken i begrepet folkemord, og da hører jeg på de. Det er et pågående folkemord, og dette har Sør-Afrika klart å bevise. Takk for meg. Folkemord begrepet har blitt en del utvannet da. På den måten kan man vel si at alle kriger er forsøk på folkemord da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 16. februar #586 Del Skrevet 16. februar Druid skrev (1 time siden): Det er en dårlig sammenligning , men den historiefremstillingen er litt romantisert. Både Tyskertøser og kvinnelige norske nazister ble voldtatt og det var en god del direkte ran av disse. (min mor fikk se på...) Men det er noen reelle forskjeller som er mye viktigere i bildet. Vi hadde myndigheter. Eksilregjeringen var i kontroll gjennom krigen, og hadde tillit, hvilket betydde at samfunnskontrakten fortsatt eksisterte: Man visste at loven ville slå inn hvis man brøt den på en måte som krevde samfunnssvar. Har finnes det egentlig ingen myndigheter : det er mye av det man kjemper for. Mye av groteskheten er demonstarsjon av hva som skjer uten lover. Og OM det hadde funnets myndigheter : Hvis vi fortsatt hadde vært okkupert av tyskerene i dag, hadde samfunnskontrakten vært brutt for lenge siden. Hverken eksilregjeringens forbud mot Terror (Husk at dette var noe man faktisk formidlet forbud mot i krigsdagene) , eller den mennesklige forståelsen av tyske soldater, ville ha noen reell betydning. Man ville ikke kunne holdt en troverdig autoritet over 70 år med okkupasjon. Hvis tyske sivile i tillegg hadde kommet og bosattt seg i løpet av denne tiden , tror jeg ville ha sett scener som hadde fått 7. oktober til å fremstå som BarneTV. (Vi har en tendens til å glemme hvor sivilisert vi har blitt på de siste 40 årene, hvilket kom som et sjokk på meg når jeg så Makta. Se for deg samme utvikling, bare andre veien) Det fantes jo ingen palestinske myndigheter før staten Israel ble oppretter. området var jo under det ottomanske riket og senere under britisk og fransk kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 16. februar #587 Del Skrevet 16. februar Tråden har blitt ryddet for brudd på rommets retningslinjer. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 16. februar #588 Del Skrevet 16. februar (endret) Druid skrev (4 timer siden): Det er en dårlig sammenligning , men den historiefremstillingen er litt romantisert. Både Tyskertøser og kvinnelige norske nazister ble voldtatt og det var en god del direkte ran av disse. (min mor fikk se på...) Men det er noen reelle forskjeller som er mye viktigere i bildet. Vi hadde myndigheter. Eksilregjeringen var i kontroll gjennom krigen, og hadde tillit, hvilket betydde at samfunnskontrakten fortsatt eksisterte: Man visste at loven ville slå inn hvis man brøt den på en måte som krevde samfunnssvar. Har finnes det egentlig ingen myndigheter : det er mye av det man kjemper for. Mye av groteskheten er demonstarsjon av hva som skjer uten lover. Og OM det hadde funnets myndigheter : Hvis vi fortsatt hadde vært okkupert av tyskerene i dag, hadde samfunnskontrakten vært brutt for lenge siden. Hverken eksilregjeringens forbud mot Terror (Husk at dette var noe man faktisk formidlet forbud mot i krigsdagene) , eller den mennesklige forståelsen av tyske soldater, ville ha noen reell betydning. Man ville ikke kunne holdt en troverdig autoritet over 70 år med okkupasjon. Hvis tyske sivile i tillegg hadde kommet og bosattt seg i løpet av denne tiden , tror jeg ville ha sett scener som hadde fått 7. oktober til å fremstå som BarneTV. (Vi har en tendens til å glemme hvor sivilisert vi har blitt på de siste 40 årene, hvilket kom som et sjokk på meg når jeg så Makta. Se for deg samme utvikling, bare andre veien) @Bacteria «Tyskertøs oppgjøret» etter andre verdenskrig i Norge er en stor skamplett i Norsk krigshistorie, mange ledere snudde ryggen til under « oppgjøret»! Endret 16. februar av caremore 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 16. februar #589 Del Skrevet 16. februar @caremore fant du ut når Danny Neumann satt i knesset? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 16. februar #590 Del Skrevet 16. februar Stonegiant skrev (4 timer siden): Hvorfor trangen til å klasifisere som folkemord eller ikke? Alle disse diskusjonene er jo bare frem og tilbake med folkemord/ikke folkemord. Trur man det som skjer der nede blir magisk bedre om man bare lenker til en artikkel som forteller at dette ikke er folkemord? Samme det vell. Like mange menn, kvinner og barn blir drept og torturert uansett hva man kaller det. Fordi propal kaster begreper rundt seg og forholder seg ikke til fakta hva det tema angår. «Folkemord» brukes til å avspore debatten og hetse de som støtter Israel («du støtter folkemord»). Derfor blir det en del av debatten. Det ironiske er at når vi som blir beskyldt for å være for folkemord sier vi ikke støtter folkemord, og at denne krigen heller ikke kvalifiserer til å kalles folkemord, får vi slengt etter oss at vi henger oss opp i detaljer. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 16. februar #591 Del Skrevet 16. februar Grunnen til at vi som (mostly) er på Israels side reagerer på begrepet er at folkemord er en svært alvorlig anklage, som det ikke bare er å kaste rundt seg med. Særlig når det kommer til dette folkets historie og også at antisemitter bruker det som et våpen. Og at det blir brukt som et retorisk våpen mot de som våger å ytre støtte til Israel. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 16. februar #592 Del Skrevet 16. februar (endret) Jeg legger merke til ar flere bruker icj for å fodømme Israel, selv om de ikke engang ba Israel avslutte angrepet, IKKE En som jeg har sett nevner gislene, som icj krevde at Hamas løslater UMIDDELBART, dvs icj sitt utsagn om gislene og Hamas manglende oppfølging av deres direkte og umiddelbare krav Endret 16. februar av Topsi 9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 16. februar #593 Del Skrevet 16. februar Definisjon folkemord: «Utryddelse av mennesker fordi de tilhører en bestemt gruppe». Det er ikke slik at fordi man har sivile tap i krig så begår man folkemord. En annen ting, Israels krig gir får sivile døde sammenlignet med USA sine kriger. Definisjonen på folkemord avhenger ikke av hva mange nok mennesker måtte tenke om begrepet. Intensjonen til Israel er det som avgjør. Man kan ikke bare endre definisjonen av et begrep fordi mange er enig. Det interessante er at når noen som ytrer noe som helst støtte til Israel kommer med et plausibelt argument så blir motsvaret «sier du som støtter folkemord». Israel begår ikke folkemord. 8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 16. februar #594 Del Skrevet 16. februar Julebrunost skrev (Akkurat nå): Definisjon folkemord: «Utryddelse av mennesker fordi de tilhører en bestemt gruppe». Det er ikke slik at fordi man har sivile tap i krig så begår man folkemord. En annen ting, Israels krig gir får sivile døde sammenlignet med USA sine kriger. Definisjonen på folkemord avhenger ikke av hva mange nok mennesker måtte tenke om begrepet. Intensjonen til Israel er det som avgjør. Man kan ikke bare endre definisjonen av et begrep fordi mange er enig. Det interessante er at når noen som ytrer noe som helst støtte til Israel kommer med et plausibelt argument så blir motsvaret «sier du som støtter folkemord». Israel begår ikke folkemord. Enig! Så er det nok noen i Israel som ønsker folkemord, desverre. Men det er altså ikke de som bestemmer. Jeg synes forsvarsministeren har løst dette bra, muligens noen dårlige uttalelser i affekt i starten 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 16. februar #595 Del Skrevet 16. februar Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer og svar til dette. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 17. februar #596 Del Skrevet 17. februar Sirisiri10 skrev (På 11.2.2024 den 10.59): Det vil aldri skje. Åpne øynene dine å se hva som skjer i Gaza og på VB. Det er nærmere Holocaust. Så lenge verden er imot det grusomme BN og co gjør vil det aldri skje. Det lureste dere pro Israel kan gjøre for å ikke bygge opp under mer hat er å slutte å sette likheter mellom BN og co og jøder, ta avstand fra BN og co, fremme en rettferdig krig og etterhvert fred, slutte å misbruke ordet anteimsme og jødehat. Slutte å dehumaniserer palestinere/arabere/muslimer og tro dere snakker for alle jøder. Vite at hat fremmer hat. Mm. Så kan vi stå imot jødehat og faktisk slå ned på de som er jødehatere. Fortsetter BN og co vil de miste den lille støtte de har igjen, krigen kan eskalere, de står i fare for å miste den økonomiske støtten. Det er krise for Israel og befolkningen. Pga BN og co. Det kan vi ikke tillate og finner det veldig rart at folk her fremmer og forsvarer. Jeg innser at du og jeg lever på helt forskjellige planeter. Ditt svart er mitt hvitt osv. Antakelig leser vi forskjellige aviser. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 17. februar #597 Del Skrevet 17. februar On 2/13/2024 at 10:10 PM, Lothlorien- said: Vil du ikke at sivile skal komme seg bort fra en krigssone? Hvorfor ikke evakuere dem til Egypt? Egypt har hentet tanks opp til Gaza grensen, for å være sikker dette ikke skjer. Diskusjonen går om Egypt faktisk våger å skyte folk som forsøker å flykte, eller om de håper det er nok med 40 tanks som sier «don’t» De humanitære i Egypt 🤯 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ghostwalker Skrevet 17. februar #598 Del Skrevet 17. februar Madame Butterfly skrev (15 timer siden): Egypt har hentet tanks opp til Gaza grensen, for å være sikker dette ikke skjer. Diskusjonen går om Egypt faktisk våger å skyte folk som forsøker å flykte, eller om de håper det er nok med 40 tanks som sier «don’t» De humanitære i Egypt 🤯 Wow, aldri tenkt hvordan egne tanker kan skille seg sterkt ut av hva Egypt sier. Se hva Egypt sa når Israel gikk inn. Se og hør hva Egypt sa, når de fikk spørsmål om å ta imot flykninger. Bonus: Legg merke til hvordan Egypt har investert i militæret siste årene, liten hint, målrettet mot en eventuell konflikt mot Israel. Se på veiene, og nettverkene. Ja det har og er fred mellom Egypt og Israel, men Egypt har lært å kjenne sin nabo, og har sovet med et øye siden fredsavtalen ble inngått. Dette er faktisk trist på alle måter, men historien gjentar seg dessverre veldig ofte og det er alltid en part innblandet. Så Egypt har vært flinke skal en være ærlig. Israel taper en krig mot Egypt slik ting er i dag, og det er en av grunnene til at Israel er pissredde for å treffe grensen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IchLiebeDichOder? Skrevet 17. februar #599 Del Skrevet 17. februar (endret) Fru Solsikke skrev (På 13.2.2024 den 16.15): I motsetning til andre religioner, er jøde også en etnisitet. Altså du kan bruke en gentest for å finne ut hvor mange % jøde du er. Om du tror på jødedommen er altså ikke relevant for om du er jøde eller ei. takk for ditt off-topic svar Endret 17. februar av IchLiebeDichOder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 17. februar #600 Del Skrevet 17. februar Ghostwalker skrev (53 minutter siden): Wow, aldri tenkt hvordan egne tanker kan skille seg sterkt ut av hva Egypt sier. Se hva Egypt sa når Israel gikk inn. Se og hør hva Egypt sa, når de fikk spørsmål om å ta imot flykninger. Bonus: Legg merke til hvordan Egypt har investert i militæret siste årene, liten hint, målrettet mot en eventuell konflikt mot Israel. Se på veiene, og nettverkene. Ja det har og er fred mellom Egypt og Israel, men Egypt har lært å kjenne sin nabo, og har sovet med et øye siden fredsavtalen ble inngått. Dette er faktisk trist på alle måter, men historien gjentar seg dessverre veldig ofte og det er alltid en part innblandet. Så Egypt har vært flinke skal en være ærlig. Israel taper en krig mot Egypt slik ting er i dag, og det er en av grunnene til at Israel er pissredde for å treffe grensen. Hva snakker du om? Israel har aldri startet en krig, det er landene rundt som har angrepet dem. At muslimske naboland ikke kan fordra at Israel er et land for jøder er ganske opplest og vedtatt. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå