Gjest Atheena Skrevet 13. februar #541 Del Skrevet 13. februar Julebrunost skrev (27 minutter siden): Wow. Israel brukte et illustrasjonsfoto uten å oppgi det. Er det bevis for at de ikke hjelper folket i Gaza? Nei. Hjelpe gjør de, men propal er ute etter noe å ta de på. De bomber de. Slipper inn litt nødhjelp grunnet press fra FN og USA . Men de stopper også mye. Så de er ikke interessert i å hjelpe. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65b75aaf5ae469e9aad88701/fn-nodhjel-til-nordgaza-blir-i-okende-grad-stoppet-av-israel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 13. februar #542 Del Skrevet 13. februar Lothlorien- skrev (2 minutter siden): Vil du ikke at sivile skal komme seg bort fra en krigssone? Hvorfor ikke evakuere dem til Egypt? Jeg ser ikke problemet med å la dem dra nordover der Hamas er nedkjempet og sende inn hjelp og alt de trenger via Erez 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 13. februar #543 Del Skrevet 13. februar Atheena skrev (4 minutter siden): De bomber de. Slipper inn litt nødhjelp grunnet press fra FN og USA . Men de stopper også mye. Så de er ikke interessert i å hjelpe. https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/65b75aaf5ae469e9aad88701/fn-nodhjel-til-nordgaza-blir-i-okende-grad-stoppet-av-israel Kildekritikk. Klart UNRWA må beskylde Israel for sabotasje nå når deres fasade slår sprekker. Faktum er at Israel hjelper mer enn palestinske myndigheter hjelper sine egne. Israel har evakuert enorme mengder mennesker, og sikter seg ikke inn på sivile. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Atheena Skrevet 13. februar #544 Del Skrevet 13. februar Julebrunost skrev (8 minutter siden): Kildekritikk. Klart UNRWA må beskylde Israel for sabotasje nå når deres fasade slår sprekker. Faktum er at Israel hjelper mer enn palestinske myndigheter hjelper sine egne. Israel har evakuert enorme mengder mennesker, og sikter seg ikke inn på sivile. Dreper flere mener du vell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 13. februar #545 Del Skrevet 13. februar Atheena skrev (6 minutter siden): Dreper flere mener du vell. https://www.nrk.no/urix/hamas-til-nrk_-_-vi-kjemper-til-siste-mann-1.16640834 Dette er de du mener er «good guys». Han sitter åpent og sier de vil ha Israel bort. Israel på sin side vil ha Hamas bort. Hvem er det som vil ha folkemord? 6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 14. februar #546 Del Skrevet 14. februar Julebrunost skrev (På 11.2.2024 den 20.33): Dette er tull. Israel startet ikke dette, og har heller ingen plan om å utrydde palestinerne. Da hadde de vært utryddet for lenge siden. Husk at Israel aldri har startet noen kriger, og heller aldri tapt noen. At de da ikke skulle klart å ta alle sivile i Gaza til nå er helt ulogisk. De sivile er på bakken, Hamas i tunnelene. På grunn av det, og at gislene er i Gaza, tar krigen lang tid. Israels ‘forbudte drøm er nok å utslette det palestinske folket jo. Det har de jo røpt indirekte ved flere anledninger. De kan derimot ikke si det høyt og direkte for da kan de bli dømt for folkemord og mister automatisk all støtte. For de er helt avhengige av økonomisk støtte fra vesten med USA i spissen. Betingelsen for å gi støtte er at de får være med å trekke i trådene for hvordan Israel får krigføre. Dette var grunnen til at det tok så lang tid før motangrepet/bakkeinvasjonen etter 7.oktober kunne starte. Og grunnen til at de ikke bare kan gyve løs på Rafah nå. De får med andre ord en del motstand fra sine støtter i vesten og må være strategiske. Noe anklagene mot UNWRA var et eksempel på. Ved å sørge for å øke den humanitære krisen og sabotere nødhjelp vil enda flere palestinere dø. Vesten krever at Israel har en plan for hvordan spare flest mulig liv. Israel har ingen slik plan. De vil bare bombe mest mulig. At de nå ønsker å bombe ned Rafah som er palestinernes siste flyktningssted og håp om overlevelse beviser bare at Israel gir blanke i palestinernes liv. Den eneste grunnen til at Israel ba den palestinske befolkningen om å evakuere sør fra starten, var fordi USA ba dem si det. Ikke fordi Israel ville skåne sivile. Det e jo helt åpentlyst nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julebrunost Skrevet 14. februar #547 Del Skrevet 14. februar Jullen skrev (3 timer siden): Israels ‘forbudte drøm er nok å utslette det palestinske folket jo. Det har de jo røpt indirekte ved flere anledninger. De kan derimot ikke si det høyt og direkte for da kan de bli dømt for folkemord og mister automatisk all støtte. For de er helt avhengige av økonomisk støtte fra vesten med USA i spissen. Betingelsen for å gi støtte er at de får være med å trekke i trådene for hvordan Israel får krigføre. Dette var grunnen til at det tok så lang tid før motangrepet/bakkeinvasjonen etter 7.oktober kunne starte. Og grunnen til at de ikke bare kan gyve løs på Rafah nå. De får med andre ord en del motstand fra sine støtter i vesten og må være strategiske. Noe anklagene mot UNWRA var et eksempel på. Ved å sørge for å øke den humanitære krisen og sabotere nødhjelp vil enda flere palestinere dø. Vesten krever at Israel har en plan for hvordan spare flest mulig liv. Israel har ingen slik plan. De vil bare bombe mest mulig. At de nå ønsker å bombe ned Rafah som er palestinernes siste flyktningssted og håp om overlevelse beviser bare at Israel gir blanke i palestinernes liv. Den eneste grunnen til at Israel ba den palestinske befolkningen om å evakuere sør fra starten, var fordi USA ba dem si det. Ikke fordi Israel ville skåne sivile. Det e jo helt åpentlyst nå. Les linken over her du, så kan vi snakkes. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 14. februar #548 Del Skrevet 14. februar Jullen skrev (5 timer siden): At de nå ønsker å bombe ned Rafah som er palestinernes siste flyktningssted og håp om overlevelse Hamas siste skjulestested og håp om overlevelse heter det. Palestinerne skal styre gaza i fremtiden har Israel sagt 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 14. februar #549 Del Skrevet 14. februar 5 hours ago, Jullen said: Israels ‘forbudte drøm er nok å utslette det palestinske folket jo. Det har de jo røpt indirekte ved flere anledninger. De kan derimot ikke si det høyt og direkte for da kan de bli dømt for folkemord og mister automatisk all støtte. For de er helt avhengige av økonomisk støtte fra vesten med USA i spissen. Betingelsen for å gi støtte er at de får være med å trekke i trådene for hvordan Israel får krigføre. Dette var grunnen til at det tok så lang tid før motangrepet/bakkeinvasjonen etter 7.oktober kunne starte. Og grunnen til at de ikke bare kan gyve løs på Rafah nå. De får med andre ord en del motstand fra sine støtter i vesten og må være strategiske. Noe anklagene mot UNWRA var et eksempel på. Ved å sørge for å øke den humanitære krisen og sabotere nødhjelp vil enda flere palestinere dø. Vesten krever at Israel har en plan for hvordan spare flest mulig liv. Israel har ingen slik plan. De vil bare bombe mest mulig. At de nå ønsker å bombe ned Rafah som er palestinernes siste flyktningssted og håp om overlevelse beviser bare at Israel gir blanke i palestinernes liv. Den eneste grunnen til at Israel ba den palestinske befolkningen om å evakuere sør fra starten, var fordi USA ba dem si det. Ikke fordi Israel ville skåne sivile. Det e jo helt åpentlyst nå. Er dette noe du oppriktig tror er sant? 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 14. februar #550 Del Skrevet 14. februar (endret) Topsi skrev (21 timer siden): Hamas siste skjulestested og håp om overlevelse heter det. Palestinerne skal styre gaza i fremtiden har Israel sagt De kan ikke ta Hamas uten folkemord. Det har de visst helt fra start. Fordi det er omtrent umulig å kunne skille Hamas fra sivile. Samtidig ser de på alle de sivile, inkl nyfødte og barn som potensielle terrorister. Så det å ødelegge det palestinske folket vil virke forebyggende for sikkerheten deres mener de. Da er veien kort til å innrømme at intensjonen med bombingen er nettopp dette. Å ødelegge det palestinske folket. https://www.nordnorskdebatt.no/er-israels-krig-i-gaza-folkemord/o/5-124-287867 https://www.nordnorskdebatt.no/etnisk-rensing-med-guds-velsignelse/o/5-124-272135 Duraton skrev (20 timer siden): Er dette noe du oppriktig tror er sant? Skulle ønske jeg kunne svare nei. Endret 15. februar av Jullen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 15. februar #551 Del Skrevet 15. februar 35 minutter siden, Jullen said: De kan ikke ta Hamas uten folkemord. Jo. 36 minutter siden, Jullen said: Det har de visst helt fra start. Nei. 36 minutter siden, Jullen said: Fordi det er omtrent umulig å kunne skille Hamas fra sivile. Nei. 37 minutter siden, Jullen said: Samtidig ser de på alle de sivile, inkl nyfødte og barn som potensielle terrorister. Nei. 37 minutter siden, Jullen said: Så det å ødelegge det palestinske folket vil virke forebyggende for sikkerheten deres mener de. Det ville det nok vært. 38 minutter siden, Jullen said: Da er veien kort til å innrømme at intensjonen med bombingen er nettopp dette. Å ødelegge det palestinske folket. Nei. 41 minutter siden, Jullen said: https://www.nordnorskdebatt.no/er-israels-krig-i-gaza-folkemord/o/5-124-287867 https://www.nordnorskdebatt.no/etnisk-rensing-med-guds-velsignelse/o/5-124-272135 Hvorfor lenker du til dårlige kronikker på en nettavis uten å kommentere dem eller bruke dem til noe? 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullen Skrevet 15. februar #552 Del Skrevet 15. februar Aliquis skrev (14 minutter siden): Jo. Nei. Nei. Nei. Det ville det nok vært. Nei. Hvorfor lenker du til dårlige kronikker på en nettavis uten å kommentere dem eller bruke dem til noe? Fordi kronikkene er svært bra og får frem budskapet i det jeg skriver om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 15. februar #553 Del Skrevet 15. februar 4 minutter siden, Jullen said: Fordi kronikkene er svært bra og får frem budskapet i det jeg skriver om. Den ene kronikken er ensidig skrap fra en forfatter som i minst 20 år har messet om at Israel bruker Holocaust for å påta seg en offerrolle. Den andre er et latterlig forsøk på å redefinere folkemord til det som passer hans egne meninger. Pinlige greier. 9 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 15. februar #554 Del Skrevet 15. februar mocca1 skrev (På 17.12.2023 den 16.53): Hva synes dere om at folk som spiser/jobber på Starbucks blir spyttet på og trakassert? Hva synes dere om at ansatte hos Zara ikke er trygge fordi en kampanje planlagt i sommer (!) nå oppleves provoserende. At det i Tyskland (blant annet) kan ikke jødene gå rundt trygt, og at deres hus blir tagget ned og gjort hærverk på. Står dere inne for dette? Dette er usaklig kritikk. At en kritiserer Israels hevnangrep på Gaza som har utviklet seg til det rene folkemordet med utallige brudd på Genève-konvensjonen, og ønsker en tostatsløsning som i den opprinnelige FN-planen med Gaza og Vestbredden som palestinsk territorium fritt fra israelsk kontroll, betyr ikke at en er anti-semitt. Jøde er ikke ensbetydende med israelitt. Her er det Israels politikk mot Palestina som kritiseres; ikke jøder som religiøs gruppe. De fleste klarer å skille mellom de to. Men ikke alle dessverre, og det gjelder også andre veien, slik som du som tror at folk som er for en palestinsk stat er jødehatere som går og spytter etter jøder på gata og kommer med trusler. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 15. februar #555 Del Skrevet 15. februar Jullen skrev (10 timer siden): De kan ikke ta Hamas uten folkemord. Det har de visst helt fra start. Fordi det er omtrent umulig å kunne skille Hamas fra sivile Så for å ta hamas så må intensjonen være folkemord? Selvsagt ikke 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 15. februar #556 Del Skrevet 15. februar Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer og svar til disse. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aliquis Skrevet 15. februar #557 Del Skrevet 15. februar Poster igjen kommentaren min om denne kronikken, som var et svar på denne påstanden fra @Jullen: Quote 'Han burde skrevet ‘tidligere’ medlem av Knesset. Det tar likevel ikke bort budskapet fra en godt skrevet kronikk.' Danny Neumann har aldri vært medlem av knesset. Han er en tidligere fotballspiller. Dette hadde Willy Tore Mørch visst om han faktisk sjekket påstandene sine, og ikke bare ukritisk gjenga ting han hadde lest andre steder. Nord universitet er tydeligvis ikke det eneste universitetet i Nord-Norge som ikke tar plagiat så veldig alvorlig. Sitatet han tillegger Bezalel Smotrich (som faktisk har noe med knesset å gjøre) finner jeg heller ikke når jeg googler det. Tenk å skulle starte en artikkel om norske politiske intensjoner ved å sitere Raymond Kvisviks mening om saken. Det ville med rette blitt sett på som både pinlig og useriøst. Argumentasjonen videre i artikkelen henger heller ikke på greip. Han argumenterer for at folkemord ikke burde ha noe med intensjon å gjøre ved å blande inn psykologiske vurderinger av årsak-virkning. Konsekvens burde være det man ser på. Man kan illustrere hvor idiotisk dette er ved et enkelt hypotetisk scenario: La oss si jeg blir uprovosert angrepet med dødelig våpen av verdens siste etniske kvakksalvianer. I slåsskampen som oppstår får jeg overtaket, og kvakksalvianeren må bøte med livet. Konsekvensen er at jeg nå har utslettet verdens kvakksalvianere. Hvis man ikke skal legge noen vekt på intensjon, slik Willy Tore Mørch foreslår, vil dette vært det samme som å med vilje utrydde verdens kvakksalvianere. Altså et folkemord. Han omtaler også Israels krigføring som straff, og sier at all straff har kortvarig effekt. Jeg må altså ha fortrengt alle nazi-flaggene som må ha vært der forrige gang jeg var i Berlin. 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 15. februar #558 Del Skrevet 15. februar (endret) Aliquis skrev (53 minutter siden): Poster igjen kommentaren min om denne kronikken, som var et svar på denne påstanden fra @Jullen: Danny Neumann har aldri vært medlem av knesset. Han er en tidligere fotballspiller. Dette hadde Willy Tore Mørch visst om han faktisk sjekket påstandene sine, og ikke bare ukritisk gjenga ting han hadde lest andre steder. Nord universitet er tydeligvis ikke det eneste universitetet i Nord-Norge som ikke tar plagiat så veldig alvorlig. Sitatet han tillegger Bezalel Smotrich (som faktisk har noe med knesset å gjøre) finner jeg heller ikke når jeg googler det. Tenk å skulle starte en artikkel om norske politiske intensjoner ved å sitere Raymond Kvisviks mening om saken. Det ville med rette blitt sett på som både pinlig og useriøst. Argumentasjonen videre i artikkelen henger heller ikke på greip. Han argumenterer for at folkemord ikke burde ha noe med intensjon å gjøre ved å blande inn psykologiske vurderinger av årsak-virkning. Konsekvens burde være det man ser på. Man kan illustrere hvor idiotisk dette er ved et enkelt hypotetisk scenario: La oss si jeg blir uprovosert angrepet med dødelig våpen av verdens siste etniske kvakksalvianer. I slåsskampen som oppstår får jeg overtaket, og kvakksalvianeren må bøte med livet. Konsekvensen er at jeg nå har utslettet verdens kvakksalvianere. Hvis man ikke skal legge noen vekt på intensjon, slik Willy Tore Mørch foreslår, vil dette vært det samme som å med vilje utrydde verdens kvakksalvianere. Altså et folkemord. Han omtaler også Israels krigføring som straff, og sier at all straff har kortvarig effekt. Jeg må altså ha fortrengt alle nazi-flaggene som må ha vært der forrige gang jeg var i Berlin. Ett googlesøk var det som skulle til. Så artikkelen din @Jullen er både riktig og god. https://www.middleeastmonitor.com/20231213-former-knesset-member-advocates-for-exterminating-all-of-gaza/ «Former Knesset member, Danny Neumann, expressed disturbing advocacy calling for the extermination of the people of Gaza, labelling all of them as ‘terrorists’ and dehumanising them. He called for the flattening of Gaza the cleansing of its ‘dust’ and the building of a new secure area for Israel in its place. The ideas voiced by a prominent Israeli political figure put into question the real motives behind the Gazan war and the prospects of its ending.» Endret 15. februar av caremore 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cecilie Sadberg Skrevet 15. februar #559 Del Skrevet 15. februar Jeg er pro-Palestina, og jeg er på siviles side. Og i denne konflikten har Palestina mistet flest sivile. Det er på ingen måter min jobb å sikre at Starbucks ansatte skal føle seg trygge. Det får faktisk starbucks fikse opp i selv. Jeg går ikke inn dit for å være stygg med de eller er ekkel med de, men det er faktisk fullt ut Starbucks sin jobb å gjøre. Kanskje så bør de endre verdier? Det samme gjelder Zara. Hva tenker du om at pengene våre går til å sponse folkemordet mot Gaza? Alle de som trakasserer jøder, de er faktisk veldig dumme. For det er ikke jødenes feil, og det er ikke mulig å legge skylda på en religion. MEN, når det er sagt - så skal det være mulig å kritiserer staten Israel. Selv om Israel er en jødisk stat, så innebærer ikke det at Israel ikke kan kritisereres pga jødenes historie. Alle jødene i hele verden bor ikke i Israel. Og Israel representerer ikke alle jøder i hele verden. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 15. februar #560 Del Skrevet 15. februar Cecilie Sadberg skrev (52 minutter siden): Jeg er pro-Palestina, og jeg er på siviles side. Og i denne konflikten har Palestina mistet flest sivile. Det er på ingen måter min jobb å sikre at Starbucks ansatte skal føle seg trygge. Det får faktisk starbucks fikse opp i selv. Jeg går ikke inn dit for å være stygg med de eller er ekkel med de, men det er faktisk fullt ut Starbucks sin jobb å gjøre. Kanskje så bør de endre verdier? Det samme gjelder Zara. Hva tenker du om at pengene våre går til å sponse folkemordet mot Gaza? Alle de som trakasserer jøder, de er faktisk veldig dumme. For det er ikke jødenes feil, og det er ikke mulig å legge skylda på en religion. MEN, når det er sagt - så skal det være mulig å kritiserer staten Israel. Selv om Israel er en jødisk stat, så innebærer ikke det at Israel ikke kan kritisereres pga jødenes historie. Alle jødene i hele verden bor ikke i Israel. Og Israel representerer ikke alle jøder i hele verden. Nettopp! Og ikke alle jøder mener at det som skjer på Gaza er riktig måte å løse konflikten på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå