Gå til innhold

Hvorfor er det så mange ANONYMBRUKER på KG ?

NatNat

Anbefalte innlegg

Tja så lenge mod kan se det for å forfølge regelbrudd ser jeg ikke helt det store problemet ved det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er slått sammen med to tilsvarende emner: ''Anonyme brukere'' og ''Hvorfor er det så mange anonyme poster på KG''.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (9 timer siden):

Nei og det vil jeg ikke vite heller..men en person som graver gjennom alt på kg fra deg eller meg kan trolig zoome seg ganske nært ja..👽

Og, ikke minst, en person som gjør det, bør egentlig finne seg en hobby.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ser ut til å tenke at de som ikke vil "avsløres" er redd for at noen skal bedrive detektivarbeid for å finne ut hvem en spesifikk bruker er, men det går nok helst i den andre retningen. La meg ta et forenklet, fiktivt eksempel:

Du sitter ved kjøkkenvinduet og koser deg med morrakaffen, og må humre litt når du ser naboen sette en jentunge med tykk bobledress med rosa tutu utenpå på et akebrett og haste avsted i barnehagens retning. Du kjenner henne ikke så godt, men vet at hun jobber på biblioteket i den lille byen du bor i, og dattera er ca 5.

En uke senere er du på KG og i en tråd om kollektiv trafikk ser du brukeren PapirPiken01 skrive om en full stopp i alle busser for noen dager siden pga mye snø, dårlig brøyting, og på toppen av det hele kjørte en brøytebil i grøfta og stoppet all trafikk i begge retninger en stund på morrakvisten. Enten var det litt av et sammentreff, eller så bor dere i samme by, som jo statistisk sett er fullt mulig, og ikke interessant. Men, du blir likevel nysgjerrig og klikker på profilen som viser at hun har vært aktiv på forumet i 4 år. Der er det er nylig innlegg på barn og familie der man diskuterer stress på morgenen, og PapirPiken01 skriver om kompromiss, som når hun gikk med på å la datteren dra til barnehagen i... rosa tutu. Å jøss, enten er det et enda større sammentreff, eller så bor dere i samme gate? Du blir mer nysgjerrig, finner et eldre innlegg på utdanning der PapirPiken01ut fra egen erfaring svarer på spørsmål om bibliotekarutdanningen. Ok, nå går sammentreff-teorien ut av vinduet, dette er naboen. Selvsagt snoker du ikke mer, for du har da tross alt en uangripelig moral, ikke sant?

Ikke sant?

Selvsagt har du det. Men kan du være sikker på at alle andre kg-brukere har det?

Anonymkode: 299a2...dd4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 11.22):

HELT FEIL

I 2013 fikk jeg en telefon fra en bruker som hadde klart å finne ut hvem jeg var bare utifra brukernavnet mitt

Anonymkode: 324ff...c4f

Bare tull, anonym koden skifter ved hver ny tråd, men lik i samme tråd. Ingen har tilgang eller mulighet til å finne ut av dette. Hvis det stemmer, er det utro tjenere i KG administrasjonen og det tror jeg ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver alltid som anonymbruker. Det er ikke fordi jeg har glede av å være ufin mot andre eller noe sånt. Jeg ønsker å være mest mulig anonym og vil ikke at folk jeg kjenner fra det virkelige liv skal vite at jeg henger på KG som hobby. Jeg skriver mest om ganske så uskyldige ting. Hundene mine, reiseliv, litt forskjellig. Hver for seg så kjenner ingen meg igjen på at jeg har to dvergpudler, eller at jeg liker folkedans eller at jeg var i København sist helg, men når man setter all infoen sammen (og det er ganske mye, da jeg skriver i mange tråder), så blir det ganske lett å skjønne at det er meg. Hvis en på jobben tilfeldigvis henger her inne, og det er det ganske stor sannsynlihet for, siden dette er et populært forum. Jeg har også postet anonymt om sensitive ting, som en barnevernsak, som jeg ikke har vært åpen om med alle i det virkelige liv. 

Jeg bare fant på hunderase, reisemål og dansen så klart, men håper dette var forklarende. 

Så er det sikkert også noen som ikke vil bli forfulgt fra tråd til tråd. Kan tenke meg at det er lett å bruke info mot noen, selv om det kanskje går under brukerdebatt (?). Litt sånn, "å du har 6 barn, elsker undulater og er veganer", da er du sikkert sånn og sånn. 

Anonymkode: 6998c...665

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (På 16.12.2023 den 23.51):

oh nei, det visste jeg ikke !

Åja, da skjønner jeg godt at du lurer på hvorfor folk gidder å skrive som anonymbruker!

Anonymkode: 6998c...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 11.45):

Enkelte ser ut til å tenke at de som ikke vil "avsløres" er redd for at noen skal bedrive detektivarbeid for å finne ut hvem en spesifikk bruker er, men det går nok helst i den andre retningen. La meg ta et forenklet, fiktivt eksempel:

Du sitter ved kjøkkenvinduet og koser deg med morrakaffen, og må humre litt når du ser naboen sette en jentunge med tykk bobledress med rosa tutu utenpå på et akebrett og haste avsted i barnehagens retning. Du kjenner henne ikke så godt, men vet at hun jobber på biblioteket i den lille byen du bor i, og dattera er ca 5.

En uke senere er du på KG og i en tråd om kollektiv trafikk ser du brukeren PapirPiken01 skrive om en full stopp i alle busser for noen dager siden pga mye snø, dårlig brøyting, og på toppen av det hele kjørte en brøytebil i grøfta og stoppet all trafikk i begge retninger en stund på morrakvisten. Enten var det litt av et sammentreff, eller så bor dere i samme by, som jo statistisk sett er fullt mulig, og ikke interessant. Men, du blir likevel nysgjerrig og klikker på profilen som viser at hun har vært aktiv på forumet i 4 år. Der er det er nylig innlegg på barn og familie der man diskuterer stress på morgenen, og PapirPiken01 skriver om kompromiss, som når hun gikk med på å la datteren dra til barnehagen i... rosa tutu. Å jøss, enten er det et enda større sammentreff, eller så bor dere i samme gate? Du blir mer nysgjerrig, finner et eldre innlegg på utdanning der PapirPiken01ut fra egen erfaring svarer på spørsmål om bibliotekarutdanningen. Ok, nå går sammentreff-teorien ut av vinduet, dette er naboen. Selvsagt snoker du ikke mer, for du har da tross alt en uangripelig moral, ikke sant?

Ikke sant?

Selvsagt har du det. Men kan du være sikker på at alle andre kg-brukere har det?

Men hvis alt dette du skriver skjer. Hva så? Å nei en nabo fant ut at du skrev noen greier. 

Anonymkode: f204b...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 11.45):

Ikke sant?

Er det ikke bare å la være å skrive om spesifikke ting for din lille by hvis du ikke ønsker å bli gjenkjent? Bor du i en ny med 2 innbyggere så vet du jo at han andre skjønner det er deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Er det ikke bare å la være å skrive om spesifikke ting for din lille by hvis du ikke ønsker å bli gjenkjent? Bor du i en ny med 2 innbyggere så vet du jo at han andre skjønner det er deg.

Du skriver jo selv med ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg f eks har laget mange tråder hvor jeg lufter ulike problemstillinger. Hadde jeg brukt Nick navnet mitt, og folk har søkt meg opp og lest ulike innlegg hadde folk fort funnet ut hvem jeg er. Folk vil ofte beholde syn anonymitet. 

Anonymkode: ea30e...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved noen forumer på KG er det kun brukernavn som er tillatt. 

Veksler mellom å bruke Anonymbruker og brukernavn alt etter hvilke  tråder og forum ein poster under. Fprdelen med å nytte brukernavn er at ein kan endre på teksten, om ein oppdager at ein har skrevet feil o.l 

Bakdelen med å bruke Brukernavn er "forfølgelse " på KG, og det er i ulovleg, og blir rapportert .

Anonymkode: c247e...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 19.18):

Men hvis alt dette du skriver skjer. Hva så? Å nei en nabo fant ut at du skrev noen greier. 

Jeg er privat med de i RL og jeg er på nett med folk på nett. De to verdener skal ikke forenes. 

Anonymkode: 85811...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er privat med de i RL og jeg er på nett med folk på nett. De to verdener skal ikke forenes. 

OG at man snakker om ting som ikke er naturlig å snakke med naboer om ,på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...