Gå til innhold

Hva er greia med smokk ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker ikke smokk for vår del, det er fordi barnet liker det. Nå er han 5mnd, så han vil ikke ha det like mye som før.

Anonymkode: aed00...af8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaja, det er vel kanskje sånn at det er greit at barnet kan få andre problemer så lenge det er i live. 
Det her er jo greit å leve med:

· Overlappende tenner

· Underutviklet kjeve, skjev neseskillevegg

· Snorking 

· Kjevesmerter/kjevedysfunskjon

· Bihulebetennelse 

· Hode og nakkesmerter

· Tidlige rynker

· Tilbakefall av kjeveortopedisk behandling 

· «langt fjes»

· Smilende tannkjøtt

· Enurese (sengevæting)

· Økt risiko for slag/hjerteproblemer

· Allergier

· Øreinfeksjoner

· ADHD-lignende symptomer

· Obstruktiv søvnapne, UARS 

· Problemer med visdomstennene

Anonymkode: fca8b...1f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er opptatt av hva som er best for barnet, at vi voksne klarer å sette barnets beste først, og ikke vårt eget beste. Jeg vet at innlegget virker bastant og provoserende, men det er meningen for å få i gang en diskusjon. Fint om man kan være saklig. 

ts

Anonymkode: 69f16...013

Det beste for noen er ikke det beste for en annen.

Hvis du er opptatt av hva som er det beste for barnet så bør du også ha evnet til å forstå det overnevnte.

Anonymkode: dcede...b41

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jaja, det er vel kanskje sånn at det er greit at barnet kan få andre problemer så lenge det er i live. 

· Overlappende tenner

· Snorking 

· Bihulebetennelse 

· Hode og nakkesmerter

· Tidlige rynker

· «langt fjes»

· Smilende tannkjøtt

· Enurese (sengevæting)

· Allergier

· Øreinfeksjoner

Hva i all verden slags propaganda du driver med ? 
Hvem har lurt deg til å tro på alt dette ? 😂😂

Anonymkode: 74921...a4d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

· Overlappende tenner

· Snorking 

· Bihulebetennelse 

· Hode og nakkesmerter

· Tidlige rynker

· «langt fjes»

· Smilende tannkjøtt

· Enurese (sengevæting)

· Allergier

· Øreinfeksjoner

Artig at du svarer på en pålitelig kilde med dine egne ubegrunnede påstander.

Smokk anbefales av helsepersonell. Vår minste nektet å ta smokk uansett hva vi prøvde, og helsesøster tok det opp på hver kontroll om vi hadde fått baby til å ta smokk enda. 

Forøvrig var vår eldste ekstremt glad i smokk, men hadde mye mer nærhet, kos osv. enn minste som ikke brukte smokk - fordi de var forskjellige babyer med forskjellige behov. Eldste trengte mye mer støtte, og fikk da dette både ved mye nærhet med oss, og med smokk. Minste var en selvstendig type, mye mer fornøyd og trengte lite støtte og foretrakk å utforske verden, så det ble betydelig mindre nærhet med oss, og som sagt nektet minsten smokk helt. Så det er ikke slik at babyer som får masse nærhet ikke trenger smokk, mens babyer som har lite nærhet erstatter det med smokk.... 

Anonymkode: d21fd...4d4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Målet mitt er ikke at jeg skal ha det enklest mulig, men at barnet skal ha det best mulig..

ts

Tror barnet har det bedre når det slipper å skrike seg i søvn i bilen, finner roen enkelt med smokk og får dekket sugebehov uten å få i seg for mye mat og deretter gulpe det opp. Du skjønner det at smokk ikke utelukker nærhet, omsorg og trygghet?

Anonymkode: 32952...fa2

• Liker 4
Skrevet

Har tre barn, der to av de var rolige og har brukt smokk og en som gråt døgnet rundt det første halve året, sov kun med pupp i munn og hadde virkelig trengt å godta smokk(for begges del!), men nektet blankt. Begge de som brukte smokk sovnet lett, fant selv smokken fra 8-10 mnd alder om den datt ut og sovnet de av seg selv, sluttet uten problem før de var 3 år og har ingen feil i tannstilling. Han som nektet smokk sov dårligere, hadde lengre innsovningsfase, klarte ikke å roe seg selv når han våknet på natta og må nå ha tannregulering🫡 

Anonymkode: fb839...512

• Liker 1
Skrevet

Tre av mine fem har brukt smokk. Tredje og femte barnet nekta plent. Eldste slutta med smokk på treårsdagen, nummer to slutta ved 16 mnd og fjerdemann slutta selv i god tid før han fylte to år. Sjettemann har jeg ikke tenkt å gi smokk til, da sitter jeg heller med puppen ute. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Målet mitt er ikke at jeg skal ha det enklest mulig, men at barnet skal ha det best mulig..

ts

Men du mener jo at barnet heller skal gråte enn å få smokk. Du må skjønne at folk blir uenig med deg da. Det er gammeldagse holdninger som minner om skrikekur.

Anonymkode: 7d0fa...f46

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sier at det er godt nok, men ønsker mer refleksjon rundt bruken. Jeg har observert mange småbarnsforeldre hvor barna bruker smokk, og jeg ser jo forskjellen på hva disse barna får og de barna som ikke vil ta/ eller bruker smokk. 

ts

Nå må jeg se om jeg forstår deg riktig.. Du mener at du kan se forskjell på barn som får smokk vs barn som ikke får smokk? I forhold til nærhet da, eller hva mener du? Jeg tror du må være den nye babyhviskeren 😂 Men fra spøk til alvor, de aller fleste foreldre kjenner barnet sitt godt nok til å vite hva som er best. Du sitter nok ikke på fasiten på hva som er best for alle barn i hele verden, selv om du personlig synes smokk er en uting. 

Anonymkode: 91561...4c1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alltid en som kommer med en ekstremversjon. 🙄

But really, a powerful reflex of the infant in the weeks following birth is sucking. Breastfed babies benefit from both the nutrition in mother's milk and the satisfaction of their sucking instinct. Babies that can not be breastfed due to various reasons may satisfy their sucking instinct by using pacifiers. Pacifier use and digit sucking are believed to be harmless habits.
In many places of the world, and especially in developing countries, pacifier use in early childhood is very common. 
It is said that pacifier use eases the baby and satisfies its sucking instinct. It has been reported in several studies that pacifier use reduces the risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS).  
The most important risks of this non-nutritive sucking habit are failure of breastfeeding, dental deformities, recurrent acute otitis media, and the possibility of accidents.  
The development of latex allergy, tooth decay, oral ulcers and sleep disorders are other problems encountered with pacifier use. 

https://www.omft.no/post/smokken-tommelen-og-tutekoppen

^ «Her er en liste over veldig virkelige konsekvenser av hva vi kaller «ikke nærende suging» 

· Overlappende tenner

· Snorking 

· Bihulebetennelse 

· Hode og nakkesmerter

· Tidlige rynker

· «langt fjes»

· Smilende tannkjøtt

· Enurese (sengevæting)

· Allergier

· Øreinfeksjoner

Kort fortalt -> Når smokken, fingeren eller noe annet er i munnen, vil benstrukturen forme seg deretter på grunn av det sterke vakuumet som suging lager, dette vil også gi et dysfunksjonelt- eller ukorrekt svelgemønster, som ofte, om det ikke korrigeres, vil vare livet ut. 

Denne mønsteret av «ikke-nærende-suging» vil gjøre at tungen får en lav hvileposisjon i munngulvet. Når tungen hviler nede ved fortennene, forstyrres muskulaturen og dermed veksten i ansiktet. Dette gjør at benstrukturen i ansiktet vokser nedover og tilbake noe som resulterer i en underutviklet kjeve, flate kinnben og plassmangel til tennene. Dette igjen skaper smale luftveier. Dette kan gi OSA (obstruktiv søvnapne) hos både barn og voksne, forstyrret søvn kan gi irritabilitet, dårlig konsentrasjon og senere vekst, men også mer alvorlige symptomer. En ny studie viser at barn med obstruktiv søvnapné har 6,5 ganger høyere dødelighet enn andre barn. ADHD er svært ofte assosiert med søvnforstyrrelser og med det fører det en hel del andre symptomer igjen. 

Når tungen hviler nede faller leppene fra hverandre og munnen er åpen, sjansen for å puste med munnen øker da drastisk. Åpen munn gir også et dysfunksjonelt svelgemønster og veksten av ganen vil skje oppover og ikke utover og fremover slik den ville ha gjort om tungen lå korrekt i ganen med munnen lukket. 

Det er nesen som skal brukes til pusting, det er den som er utstyrt med filtrering og snørr som beskytter luftveiene. Munnen er til for å spise med, prate med og i nødsituasjoner kan den pustes med. 

Typiske tegn på munnpusting vil være:

· Mørke ringer under øynene
· Tygger med munnen åpen
· Forstørrede mandler
· Tørre lepper
· En «oppstopper» nese (fryktelig mange barn og unge som har det, noen er helt ekstreme - hvor lenge brukte de smokk? Til de var 5 år?)
· Store mandler
· Dårlig søvnkvalitet

Jeg tar ikke dette helt for god fisk, og det ser ikke ut som fagfolk er enige om at det er smokk, tommel og tåteflasker som fører til alle disse tingene. Det er derimot i stor grad genetisk. Og i den grad det påvirker, handler det også mye om tid. Det er forskjell på å bruke smokk de første to leveårene og å bruke det til en er fem år. Tommelsutting er det jo også vanskelig å unngå, samme hvor mye en ammer. 

Jeg har aldri brukt smokk, ble ammet og fikk grøt (mye tidligere enn man skal gi i dag, men den fikk jeg med skje) og har ikke suttet på tommelen. Men jeg har/har hatt utfordring med nesten alt på disse listene. Broren min, som brukte smokk, har ikke noe av det. Det ser ut som yngstedatteren får mye av det samme som meg, aldri brukt hverken smokk eller flaske hun heller.

Det er bare anekdotisk, og beviser ikke noe i det store bilde, så klart. Men bruk av smokk til babyer er ikke frarådet hverken av leger eller tannleger. Det er ikke noe en blir sterkt anbefalt med tanke på å unngå krybbedød heller, selv om det oftere er nevnt i den sammenhengen. Og nå brukte ikke mine barn smokk, men til tross for alt trøbbelet jeg har hatt med kjeve, ører, mandler, og rynker har jeg også, så ville jeg satt redusere risiko for krybbedød høyere om jeg skulle veie de argumentene opp mot hverandre da jeg stod foran hyllen med smokker i butikken som høygravid. 

Anonymkode: 2c6fa...1a2

• Liker 1
Skrevet

Men du mener jo at barnet heller skal gråte enn å få smokk. Du må skjønne at folk blir uenig med deg da. Det er gammeldagse holdninger som minner om skrikekur.

Jeg roer barnet på andre måter enn med en «propp» i munnen, vurderer hva som er barnets behov når det gråter og responderer på det.

ts

Skrevet

Smokk er best - ingen protest! Den som er i mot er en gulerot! 

Mitt like saklige innspill som TS! 

Anonymkode: 21fe6...1c7

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

· Overlappende tenner

· Snorking 

· Bihulebetennelse 

· Hode og nakkesmerter

· Tidlige rynker

· «langt fjes»

· Smilende tannkjøtt

· Enurese (sengevæting)

· Allergier

· Øreinfeksjoner

Dette har du tatt klipp og lim fra konsekvenser for de som sover med åpen munn. Skjerp deg , du skremmer folk.

Anonymkode: 582ad...06c

• Liker 2
Skrevet

Her fikk baby både tilgang på pupp, ekstra melk på flaske, var hud/nærhet og alt han ville ha var en finger å sutte på. Så da fikk han en smokk i tillegg til nærhet. Det var ikke en erstatning for annet enn fingrene våre😊

Anonymkode: d3b41...8d9

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg roer barnet på andre måter enn med en «propp» i munnen, vurderer hva som er barnets behov når det gråter og responderer på det.

ts

Du gidder jo ikke svare på det du siterer. Du har tidligere skrevet at gråt ikke er farlig og at man må tåle det. Jeg lurte ikke på hva du gjør med egne barn. Hva som funker for dine barn, funker ikke for alle andre barn. Slik jeg tolker dine innlegg her så mener du at barn som klarer å roe seg på andre måter enn smokk, ikke trenger smokk. Og det er jeg enig i. Men så tolker jeg det videre som at du mener at de barna som ikke roer seg av "vanlig trøst", men roer seg av smokk, heller skal nektes smokk og bare skrike. Det er der vi er uenige. Du har jo ikke opplevd å ha barn med ekstremt sugebehov, så jeg skjønner ikke hvorfor du er "eksperten" på det området. Det er da bedre at de som sliter med problemet finner løsninger som passer seg og sitt barn, enn at du av en eller annen merkelig grunn skal bestemme noe om dette. Folk er forskjellige, det får du bare innse. Du sier du ønsker å reflektere over det, og du har fått mange grunner til hvorfor folk velger å bruke smokk. Men du reflekterer ikke. Å reflektere betyr å tenke, å se en sak fra ulike sider. Du har bare bestemt deg. Og det er da greit det, ingen tar anonym bruker fra KG som en troverdig kilde, men du fremstår litt merkelig.....

• Liker 2
Skrevet

ts

Du snakker jo bare om deg...du vil ha en samtale om dette ..men alt du svarer med er at din måte er best for vi som gir smokk( eller propp som du kaller det) ikke gir like nærhet..vi vurdere ikke barnas behov og lærer ikke kjenne våre barn.

Du vil jo ikke ha en diskusjon..du vil bare ha frem at du er best. Ingen protest 

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

· Overlappende tenner

· Snorking 

· Bihulebetennelse 

· Hode og nakkesmerter

· Tidlige rynker

· «langt fjes»

· Smilende tannkjøtt

· Enurese (sengevæting)

· Allergier

· Øreinfeksjoner

Poenget er at det er alltid fordeler og ulemper med alt. Å liste opp merkelige ting som «langt fjes» er jo hinsides. Who the f cares?

Anonymkode: 500db...17c

• Liker 2
Skrevet

Enig. Bare tull. Jeg brukte det til jeg var nesten fem år fordi foreldrene mine ikke gadd å avvenne meg før. Var kjempeavhengig og ble veldig lei meg av folk rundt som sa at jeg var for stor, og venner i barnehagen som sa at jeg var en baby. Har i årene etterpå slitt med høy selvkritikk og dårlig selvfølelse. Sikker selv på at det er det jeg opplevde den gangen som er årsaken. Hater også når jeg må omgås med barn som bruker smokk. Er noe ubehagelig over det hele. Om jeg noen gang får barn skal jeg ikke gi det til mine

Anonymkode: acfd0...a1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts

Tull. Tviler dessuten på at du egentlig har barn. Du oppretter kun en tråd i håp om å provosere.

Anonymkode: 56881...801

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...