Gå til innhold

Hva er greia med smokk ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ebbeliten skrev (3 minutter siden):

Godt poeng. 

Vi vr også en del uker på nyfødt intensiv med et barn som ikke kunne legges til brystet. De ansatte puttet i smokken med én gang for å opprettholde sugevillighet. 

Skal ikke se bort i fra at barnet mitt fikk smokk innen en time etter fødsel på NFI. Jeg er glad de gjorde det beste for barnet der og da. Jeg var totalt ubrukelig som mor der og da, mtp at jeg lå på intensiven selv. 

Anonymkode: ceede...2af

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår at barn har et sugebehov, det sikrer mat og overlevelse. Det første året var jeg barnets smokk. Det krevde mye av meg, men det styrket tilknytningen at barnet fikk nærhet av meg og ikke en kald smokk alene i senga. Dette er et poeng jeg vil belyse. Har barnet et stort sugebehov eller nærhetsbehov, hva er viktigst? 

ts

Anonymkode: 69f16...013

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte ikke smokk som liten, jeg suttet på tommelen istedet. Og det gjorde jeg i årevis. Det var kjempevanskelig å slutte. Smokken kan kastes eller "mistes", men tommelen vil alltid være tilgjengelig. 

Anonymkode: 08dcd...9fd

• Liker 8
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår at barn har et sugebehov, det sikrer mat og overlevelse. Det første året var jeg barnets smokk. Det krevde mye av meg, men det styrket tilknytningen at barnet fikk nærhet av meg og ikke en kald smokk alene i senga. Dette er et poeng jeg vil belyse. Har barnet et stort sugebehov eller nærhetsbehov, hva er viktigst? 

ts

Hvordan mener du barn som bruker smokk får i seg næring da? En kald smokk i sengen er ikke mye til mat. 

Skrevet

Bruk av smokk kan forhindre krybbedød.

Barn får like mye støtte og kos, uavhengig av smokk bruk eller ei.

Anonymkode: e54d4...70b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

ts

Det ene utelukker ikke det andre. Nytter jo ikke diskutere dette med deg når skriver ting som "kald smokk alene i en seng". Noe så useriøst. Jeg har som sagt hatt en baby som fikk smokk og en som ikke brukte det. De har fått like mye nærhet og god tilknytning begge to. 

Anonymkode: bf773...ca0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med andre her som påpeker at dette er en meningsløs debatt. Alle barn er forskjellige, men det virker som at i ditt hode ts så er dette veldig svart-hvitt. Det er ikke sånn at barn som får smokk ikke får dekket sitt behov for nærhet og tilknytning? Man kan gi barnet smokk OG nærhet. Og som andre her skriver, alternativet til smokk kan fort bli tommelen, og det er ikke noe bedre.

Anonymkode: 91561...4c1

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bruk av smokk kan forhindre krybbedød.

Barn får like mye støtte og kos, uavhengig av smokk bruk eller ei.

Anonymkode: e54d4...70b

Det tror jeg ikke. Har du bare deg selv eller puppen å roe med,  sier det seg selv at barnet får mer. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Mitt barn ville blitt en tommelsuger om hun ikke fikk smokk tidlig, ganske sikker på det. Da er jo smokk bedre. Hun bruker den bare til soving og har gjort det fra hun var få måneder gammel (og iblant til trøst når hun var mindre feks på helsestasjon eller andre situasjoner der hun trengte ekstra trøst og jeg ikke kunne amme). Er jo bare ett av mange verktøy, hvorfor er det mer galt å bruke det enn andre ting man gjør for at ting skal bli lettere og bedre for baby og foreldre?

Anonymkode: 860d7...41d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig med andre her som påpeker at dette er en meningsløs debatt. Alle barn er forskjellige, men det virker som at i ditt hode ts så er dette veldig svart-hvitt. Det er ikke sånn at barn som får smokk ikke får dekket sitt behov for nærhet og tilknytning? Man kan gi barnet smokk OG nærhet. Og som andre her skriver, alternativet til smokk kan fort bli tommelen, og det er ikke noe bedre.

Anonymkode: 91561...4c1

Jeg sier at det er godt nok, men ønsker mer refleksjon rundt bruken. Jeg har observert mange småbarnsforeldre hvor barna bruker smokk, og jeg ser jo forskjellen på hva disse barna får og de barna som ikke vil ta/ eller bruker smokk. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Min baby hadde enormt sugebehov helt fra fødselen. Når hun ble undersøkt måtte det stå en sykepleier der med fingeren i munnen til ungen. Det går jo ikke an å amme når ungen blir undersøkt, skifter bleie, sitter i bilstol osv. Så i stedet for å konstant sitte med fingeren i munnen til ungen, kjøpte vi smokk. Det gjør jo en hel del ting enklere. Nå er hun 8 mnd og bruker bare smokk når hun skal sove.

Anonymkode: 7d0fa...f46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg synes bruk av smokk på babyer er bare en lettvint løsning for at foreldrene skal slippe hyl og gråt. Jeg skjønner ikke at fagfolk i større grad fraråder bruk av smokk. Ingen av mine barn har brukt det, og det har gått helt fint. Jeg har i større grad måttet roe barnet ved bruk av nærhet,  oppmerksomhet og amming, men det er for slitsomt for mange kanskje?

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: daedb...c81

• Liker 1
Skrevet

Det skjærer i hjertet mitt når foreldrene tviholder smokken i munnen på spedbarnet for å få det til å «ta smokk»

ts

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min baby hadde enormt sugebehov helt fra fødselen. Når hun ble undersøkt måtte det stå en sykepleier der med fingeren i munnen til ungen. Det går jo ikke an å amme når ungen blir undersøkt, skifter bleie, sitter i bilstol osv. Så i stedet for å konstant sitte med fingeren i munnen til ungen, kjøpte vi smokk. Det gjør jo en hel del ting enklere. Nå er hun 8 mnd og bruker bare smokk når hun skal sove.

Men gråt er ikke farlig, hvorfor må vi på død og liv putte i «proppen» for å slippe å høre på skrik? Hva hvis det ikke fantes smokk?

ts

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

ts

Men man kan jo ikke amme i bil, i vogna, på stellebordet, hos legen osv. Da er det greit med smokk. Vår baby liker å sove i egen seng. Hun gråter og vil bli lagt ned når hun er ferdig med å amme. Sånn har hun vært lenge. Alle babyer er forskjellige.

• Liker 5
Skrevet

Men gråt er ikke farlig, hvorfor må vi på død og liv putte i «proppen» for å slippe å høre på skrik? Hva hvis det ikke fantes smokk?

ts

Og hva er er så ille om barnet så får smokk og roer seg med den? Så lenge barnet får nærhet og trygghet i tillegg. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

ts

Det er jo ikke en propp som bare stopper lyden, det er jo noe som faktisk roer og trøster baby. Gråt har jo en funksjon, det er jo fordi baby har det ubehagelig, redd, lei seg osv. Og om smokken fikser dette så baby ikke er lei seg så er jo det bare bra vel?

Min fikk smokk men fikk også kroppskontakt, trøst og amming "døgnet rundt" føltes det som. Men kunne ikke sove hele natta med puppen i munnen til baby, det fikk jeg ikke til. 

• Liker 3
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes bruk av smokk på babyer er bare en lettvint løsning for at foreldrene skal slippe hyl og gråt. Jeg skjønner ikke at fagfolk i større grad fraråder bruk av smokk. Ingen av mine barn har brukt det, og det har gått helt fint. Jeg har i større grad måttet roe barnet ved bruk av nærhet,  oppmerksomhet og amming, men det er for slitsomt for mange kanskje?

Oi,noen som tror at ens egen fasit er fasit for alle andre også? Eller bare nedlatende av natur?

Anonymkode: d93e1...9d1

• Liker 4
Skrevet

Og hva er er så ille om barnet så får smokk og roer seg med den? Så lenge barnet får nærhet og trygghet i tillegg. 

Kanskje vi undertrykker barnets egentlige behov?

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke en propp som bare stopper lyden, det er jo noe som faktisk roer og trøster baby. Gråt har jo en funksjon, det er jo fordi baby har det ubehagelig, redd, lei seg osv. Og om smokken fikser dette så baby ikke er lei seg så er jo det bare bra vel?

Min fikk smokk men fikk også kroppskontakt, trøst og amming "døgnet rundt" føltes det som. Men kunne ikke sove hele natta med puppen i munnen til baby, det fikk jeg ikke til. 

Men hvis babyen er redd eller lei seg, er det ikke bedre med nærhet fra deg?

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...