AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #61 Skrevet 16. desember 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Må innrømme at jeg ikke synes noe om tre fire åringer som babler uforståelig i vei med smokk i munnen Ja akkurat dette får jeg spader av. Når sugebehovet er der, har jo smokken helt klart en funksjon som dekker et behov som barnet har. 3-4 åringer har ikke sugebehov, men har tvert imot et behov for å formulere ord. Da må de ha munnen fri. Anonymkode: e0c46...e95
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #62 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du skjønner at babyen kan få begge deler? Mine satt i sjal med smokk i munn fra de var nyfødte. Smokken hjalp de i den verste kolikk tiden. I sjalet fikk de nærkontakten, vi samsov selvom de brukte smokk. Smokk betyr ikke at foreldrene slenger fra seg ungen Anonymkode: 15951...c9c Dette. Og smokk kan også være smertelindrende, som ved feks kolikk. Anonymkode: bf773...ca0 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #63 Skrevet 16. desember 2023 Smokk gir lavere sannsynlighet for krybbedød. En av mine har brukt smokk, den andre ikke. Det ene er ikke bedre enn det andre er min erfaring. Anonymkode: d7255...13d 3
Sofakona Skrevet 16. desember 2023 #64 Skrevet 16. desember 2023 Hva da ts... Alt du får ut av dette er hvor flink DU har vært til å ha nærhet og kjærlighet til dine barn....og siden vi andre bruker smokk er ikkje vi like flink som deg. Jeg gir meg over slike mødre som deg..som hele tiden skal se ned og tråkke på andre mammaer. For mine barn gjorde ikke slik..Mine barn sluttet med bleie når de var 1 år...Mine barn spiste aldri goderi og ultraprosessert mat...og dermed er du fasit på hva en god mor er 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #65 Skrevet 16. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja akkurat dette får jeg spader av. Når sugebehovet er der, har jo smokken helt klart en funksjon som dekker et behov som barnet har. 3-4 åringer har ikke sugebehov, men har tvert imot et behov for å formulere ord. Da må de ha munnen fri. Anonymkode: e0c46...e95 Det er jeg også enig i. Skjønner jo at det kan være vanskelig å få et barn til å slutte med smokk. Men den kampen må man jo bare ta. Jeg vil heller ta kampen om å slutte med smokk når ungen er eldre og skjønner litt mer, enn en 2 mnd gammel baby... Man tar liksom ikke kamper med spedbarn. Da får man bare gjøre ting som fungerer "her og nå". Anonymkode: 7d0fa...f46 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #66 Skrevet 16. desember 2023 Smokk er topp som et tillegg til foreldres kos og nærhet for å hjelpe babyen til å regulere seg. Hilsen en helsesykepleier Anonymkode: 63295...f06 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #67 Skrevet 16. desember 2023 Men ts...har du ikke lest diverse retningslinjer rundt krybbedød?? Jeg sørget i det minste for å lese meg opp på all informasjon for å forhindre dette jeg da (ser du hvordan det er irriterende?)🤷♀️ Les gjerne litt mer om det på helsenorge! Masse nyttig informasjon! https://www.helsenorge.no/spedbarn/krybbedod/ Våre brukte smokk i rundt 1 års tid, det viktigste for oss var barnets sikkerhet. Anonymkode: 0f106...f91 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #68 Skrevet 16. desember 2023 Du vet at din løsning ikke er fasiten? Mine barn har heller ikke brukt smokk, men det hadde gjort livet mye enklere for deres og min del om de gjorde det. Dessuten forebygger det krybbedød når de sover. Anonymkode: 32952...fa2 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #69 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du vet at din løsning ikke er fasiten? Mine barn har heller ikke brukt smokk, men det hadde gjort livet mye enklere for deres og min del om de gjorde det. Dessuten forebygger det krybbedød når de sover. Anonymkode: 32952...fa2 Målet mitt er ikke at jeg skal ha det enklest mulig, men at barnet skal ha det best mulig.. ts Anonymkode: 69f16...013 2
Furstina Skrevet 16. desember 2023 #70 Skrevet 16. desember 2023 (endret) Underlig tråd det här. Jag förstod aldrig hur jag skulle få barnen (speciellt det första) till att bruke smokk. Ingen av mina barn har haft smokk och för egen den har det varit otroligt skönt st inte behöva leta smokk mitt i natten, eller jobba med avvänjning. Jag förstår att vissa babyer har stort sugbehov och det är tröstande, och bra för att motverka krybbedöd - men när föräldrar stoppar in smokk i munnen direkt när barnet hämtas från barnehage (efter att ha klarat en hel dag utan. Då är det nog mer föräldrarnas vana och behov som styr. Eller 4 åringen som inte kan prata för den leker med en smokk i munnen. babyer, javisst. Men små barn. Nej. Endret 16. desember 2023 av Furstina 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #71 Skrevet 16. desember 2023 Mitt barn fikk prøve smokk. Men da ammet det mye mindre, så jeg måtte ta smokken vekk. Smokk kan også gå utover tennene, så det er ikke bare positivt. Anonymkode: 6191f...09b
Yodas Skrevet 16. desember 2023 #72 Skrevet 16. desember 2023 Smokk er fint det, for de som vil ha det. Men det må jo brukes med måte, man trenger ikke dytte den inn absolutt hele tiden. Og man må slutte før det går utover tannstilling eller taleevne.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #73 Skrevet 16. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg synes bruk av smokk på babyer er bare en lettvint løsning for at foreldrene skal slippe hyl og gråt. Jeg skjønner ikke at fagfolk i større grad fraråder bruk av smokk. Ingen av mine barn har brukt det, og det har gått helt fint. Jeg har i større grad måttet roe barnet ved bruk av nærhet, oppmerksomhet og amming, men det er for slitsomt for mange kanskje? Anonymkode: 69f16...013 Hvis du bruker amming, og puppen til smokk, så er du vel like langt. Anonymkode: 500db...17c 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #74 Skrevet 16. desember 2023 Ærlig talt , det virker nesten som TS tror at smokk for en baby betyr det samme som flaska til en alkoholiker. Når en ikke skjønner at en ikke gir smokk til et barn uten at det er en grunn til det så er det ikke rart at en blir fordømmende. Noen barn har et større sugebehov enn andre, og nyfødte trenger den for å opprettholde sugeteknikken. Å bruke puppen som smokk er hverken barn eller mor tjent med. En trenger både å kunne sove, spise, gå på do og ta bare på resten av familien og i tillegg til å amme Anonymkode: 74921...a4d 2 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #75 Skrevet 16. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ok. Du får fortelle de på nyfødtintensiven på ett av landets største sykehus at de ikke skulle ha innført smokk på det premature barnet mitt…. Anonymkode: ceede...2af Alltid en som kommer med en ekstremversjon. 🙄 But really, a powerful reflex of the infant in the weeks following birth is sucking. Breastfed babies benefit from both the nutrition in mother's milk and the satisfaction of their sucking instinct. Babies that can not be breastfed due to various reasons may satisfy their sucking instinct by using pacifiers. Pacifier use and digit sucking are believed to be harmless habits. In many places of the world, and especially in developing countries, pacifier use in early childhood is very common. It is said that pacifier use eases the baby and satisfies its sucking instinct. It has been reported in several studies that pacifier use reduces the risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS). The most important risks of this non-nutritive sucking habit are failure of breastfeeding, dental deformities, recurrent acute otitis media, and the possibility of accidents. The development of latex allergy, tooth decay, oral ulcers and sleep disorders are other problems encountered with pacifier use. https://www.omft.no/post/smokken-tommelen-og-tutekoppen ^ «Her er en liste over veldig virkelige konsekvenser av hva vi kaller «ikke nærende suging» · Overlappende tenner · Underutviklet kjeve, skjev neseskillevegg · Snorking · Kjevesmerter/kjevedysfunskjon · Bihulebetennelse · Hode og nakkesmerter · Tidlige rynker · Tilbakefall av kjeveortopedisk behandling · «langt fjes» · Smilende tannkjøtt · Enurese (sengevæting) · Økt risiko for slag/hjerteproblemer · Allergier · Øreinfeksjoner · ADHD-lignende symptomer · Obstruktiv søvnapne, UARS · Problemer med visdomstennene Kort fortalt -> Når smokken, fingeren eller noe annet er i munnen, vil benstrukturen forme seg deretter på grunn av det sterke vakuumet som suging lager, dette vil også gi et dysfunksjonelt- eller ukorrekt svelgemønster, som ofte, om det ikke korrigeres, vil vare livet ut. Denne mønsteret av «ikke-nærende-suging» vil gjøre at tungen får en lav hvileposisjon i munngulvet. Når tungen hviler nede ved fortennene, forstyrres muskulaturen og dermed veksten i ansiktet. Dette gjør at benstrukturen i ansiktet vokser nedover og tilbake noe som resulterer i en underutviklet kjeve, flate kinnben og plassmangel til tennene. Dette igjen skaper smale luftveier. Dette kan gi OSA (obstruktiv søvnapne) hos både barn og voksne, forstyrret søvn kan gi irritabilitet, dårlig konsentrasjon og senere vekst, men også mer alvorlige symptomer. En ny studie viser at barn med obstruktiv søvnapné har 6,5 ganger høyere dødelighet enn andre barn. ADHD er svært ofte assosiert med søvnforstyrrelser og med det fører det en hel del andre symptomer igjen. Når tungen hviler nede faller leppene fra hverandre og munnen er åpen, sjansen for å puste med munnen øker da drastisk. Åpen munn gir også et dysfunksjonelt svelgemønster og veksten av ganen vil skje oppover og ikke utover og fremover slik den ville ha gjort om tungen lå korrekt i ganen med munnen lukket. Det er nesen som skal brukes til pusting, det er den som er utstyrt med filtrering og snørr som beskytter luftveiene. Munnen er til for å spise med, prate med og i nødsituasjoner kan den pustes med. Typiske tegn på munnpusting vil være: · Mørke ringer under øynene · Tygger med munnen åpen · Forstørrede mandler · Tørre lepper · En «oppstopper» nese (fryktelig mange barn og unge som har det, noen er helt ekstreme - hvor lenge brukte de smokk? Til de var 5 år?) · Store mandler · Dårlig søvnkvalitet Anonymkode: fca8b...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #76 Skrevet 16. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Alltid en som kommer med en ekstremversjon. 🙄 But really, a powerful reflex of the infant in the weeks following birth is sucking. Breastfed babies benefit from both the nutrition in mother's milk and the satisfaction of their sucking instinct. Babies that can not be breastfed due to various reasons may satisfy their sucking instinct by using pacifiers. Pacifier use and digit sucking are believed to be harmless habits. In many places of the world, and especially in developing countries, pacifier use in early childhood is very common. It is said that pacifier use eases the baby and satisfies its sucking instinct. It has been reported in several studies that pacifier use reduces the risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS). The most important risks of this non-nutritive sucking habit are failure of breastfeeding, dental deformities, recurrent acute otitis media, and the possibility of accidents. The development of latex allergy, tooth decay, oral ulcers and sleep disorders are other problems encountered with pacifier use. https://www.omft.no/post/smokken-tommelen-og-tutekoppen ^ «Her er en liste over veldig virkelige konsekvenser av hva vi kaller «ikke nærende suging» · Overlappende tenner · Underutviklet kjeve, skjev neseskillevegg · Snorking · Kjevesmerter/kjevedysfunskjon · Bihulebetennelse · Hode og nakkesmerter · Tidlige rynker · Tilbakefall av kjeveortopedisk behandling · «langt fjes» · Smilende tannkjøtt · Enurese (sengevæting) · Økt risiko for slag/hjerteproblemer · Allergier · Øreinfeksjoner · ADHD-lignende symptomer · Obstruktiv søvnapne, UARS · Problemer med visdomstennene Kort fortalt -> Når smokken, fingeren eller noe annet er i munnen, vil benstrukturen forme seg deretter på grunn av det sterke vakuumet som suging lager, dette vil også gi et dysfunksjonelt- eller ukorrekt svelgemønster, som ofte, om det ikke korrigeres, vil vare livet ut. Denne mønsteret av «ikke-nærende-suging» vil gjøre at tungen får en lav hvileposisjon i munngulvet. Når tungen hviler nede ved fortennene, forstyrres muskulaturen og dermed veksten i ansiktet. Dette gjør at benstrukturen i ansiktet vokser nedover og tilbake noe som resulterer i en underutviklet kjeve, flate kinnben og plassmangel til tennene. Dette igjen skaper smale luftveier. Dette kan gi OSA (obstruktiv søvnapne) hos både barn og voksne, forstyrret søvn kan gi irritabilitet, dårlig konsentrasjon og senere vekst, men også mer alvorlige symptomer. En ny studie viser at barn med obstruktiv søvnapné har 6,5 ganger høyere dødelighet enn andre barn. ADHD er svært ofte assosiert med søvnforstyrrelser og med det fører det en hel del andre symptomer igjen. Når tungen hviler nede faller leppene fra hverandre og munnen er åpen, sjansen for å puste med munnen øker da drastisk. Åpen munn gir også et dysfunksjonelt svelgemønster og veksten av ganen vil skje oppover og ikke utover og fremover slik den ville ha gjort om tungen lå korrekt i ganen med munnen lukket. Det er nesen som skal brukes til pusting, det er den som er utstyrt med filtrering og snørr som beskytter luftveiene. Munnen er til for å spise med, prate med og i nødsituasjoner kan den pustes med. Typiske tegn på munnpusting vil være: · Mørke ringer under øynene · Tygger med munnen åpen · Forstørrede mandler · Tørre lepper · En «oppstopper» nese (fryktelig mange barn og unge som har det, noen er helt ekstreme - hvor lenge brukte de smokk? Til de var 5 år?) · Store mandler · Dårlig søvnkvalitet Anonymkode: fca8b...1f1 Og du føler din versjon ikke var ekstrem? Anonymkode: 500db...17c 2 7
minister-mio Skrevet 16. desember 2023 #77 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Målet mitt er ikke at jeg skal ha det enklest mulig, men at barnet skal ha det best mulig.. ts Anonymkode: 69f16...013 Det er fler tilfeller av krybbedød hos barn under seks måneder som ikke bruker smokk. Hva er best for barnet smokk eller ikke smokk? 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #78 Skrevet 16. desember 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Og du føler din versjon ikke var ekstrem? Anonymkode: 500db...17c Det er fakta faen om noe. Man utsetter ungen sin for alt mulig dritt. Jeg hadde for øvrig aldri smokk, født i et engelsktalende land der de sa at smokk ikke var positivt og mine foreldre fulgte opp om det. Anonymkode: fca8b...1f1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #79 Skrevet 16. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er fakta faen om noe. Man utsetter ungen sin for alt mulig dritt. Jeg hadde for øvrig aldri smokk, født i et engelsktalende land der de sa at smokk ikke var positivt og mine foreldre fulgte opp om det. Anonymkode: fca8b...1f1 https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/regelmessig-bruk-av-smokk/ Anonymkode: 500db...17c 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #80 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er opptatt av hva som er best for barnet, at vi voksne klarer å sette barnets beste først, og ikke vårt eget beste. Jeg vet at innlegget virker bastant og provoserende, men det er meningen for å få i gang en diskusjon. Fint om man kan være saklig. ts Anonymkode: 69f16...013 Hos meg ble smokk anbefalt på føden, av jordmor🤷♀️ Jeg hadde en klistermerkebaby som var på meg og med meg 24 timer i døgnet. Jeg ammet, og satt med puppene ute nesten hele dagen, og store deler av natten. Men vi brukte også smokk, ellers ble det for mye melk, blødene brystvorter osv. Jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne gi henne mer kroppskontakt og nærhet? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår at barn har et sugebehov, det sikrer mat og overlevelse. Det første året var jeg barnets smokk. Det krevde mye av meg, men det styrket tilknytningen at barnet fikk nærhet av meg og ikke en kald smokk alene i senga. Dette er et poeng jeg vil belyse. Har barnet et stort sugebehov eller nærhetsbehov, hva er viktigst? ts Anonymkode: 69f16...013 En kald smokk i sengen? Må det være enten eller? Som sagt min brukte smokk, men hun sov med meg om natten, hun var som regel inntil meg på et eller annet vis resten av døgnet. Så igjen, hvordan skulle jeg kunne gi mer? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sier at det er godt nok, men ønsker mer refleksjon rundt bruken. Jeg har observert mange småbarnsforeldre hvor barna bruker smokk, og jeg ser jo forskjellen på hva disse barna får og de barna som ikke vil ta/ eller bruker smokk. ts Anonymkode: 69f16...013 Hva slags forskjell? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men gråt er ikke farlig, hvorfor må vi på død og liv putte i «proppen» for å slippe å høre på skrik? Hva hvis det ikke fantes smokk? ts Anonymkode: 69f16...013 Du vet at gråt er deres måte å kommunisere på? Aldri i verden om jeg hadde latt min baby gråte slik du legger det frem i dette innlegget. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet du hva vi gjorde? Vi tok pauser, ammet, satte oss bak med barnet etc. Men skjønner jo at det er mer slitsomt for foreldrene .. ts Anonymkode: 69f16...013 Du sier du vil reflektere, men det kan man ikke gjøre sammen med slike som deg, som tydelig bare vil provosere. Anonymkode: aa6e8...641 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå