Gå til innhold

Spørsmål om å legge ut innlegg på kvinneguiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noe jeg lurer på og er nysgjerrig på.
Jeg har tenkt på det mange ganger når jeg leser forskjellige tråder her inne. 
Det kan jo forsåvidt handle om hva som helst, men det jeg tenker på er gjerne situasjoner hvor det vil være mulig at eventuelle involverte parter f. eks. enkelt/ganske enkelt/potensielt kan gjenkjenne situasjonen som skrives om da. 
Jeg vil si det faktisk er ganske ofte jeg tenker på det, og at det gjelder ganske mange innlegg som skrives her inne.
Jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Spørsmålene er:
1. Er dere ikke redde for å bli gjenkjent?
2. Syns dere ikke det er ubehagelig/kleint f. eks. hvis f. eks. parten dere skriver om skjønner at du har skrevet innlegget?
3. Tenker du på punktene over når du evt. skriver innlegg?
4. Tilpasser du evt. det du skriver mtp. at vedkommende/de du skriver om evt. kan komme over innlegget/gjenkjenne deg?
5. Har du opplevd å bli gjenkjent her inne noen gang? Isåfall samme hva evt., men gjerne fortell!?
6. Har du evt. opplevd det omvendte: Altså at du har kjent deg igjen som den som blir skrevet innlegg om?
7. Hva gjør du evt. hvis du oppdager at du blir skrevet om? Kommenterer du innlegget? Tar det opp i virkeligheten? Noe annet?
8. Hva hadde du tenkt om personen som skrev innlegget hvis du kjente deg igjen/skjønte at det handlet om deg? 

Hmm, tror det var alle spørsmålene jeg hadde.
Gjerne legg til eller utdyp om du kommer på noe mer du tenker kan være relevant/interessant (jeg er generelt veldig nysgjerrig av meg, særlig på mennesker, og jeg syns det er interessant å prøve å f. eks. forstå KG-folket! Og alle andre folk da!), har lyst å dele noe bare eller har noe lignende du vil dele? :D 

OoOoOoOoh, jeg er så spent!!! Håper noen gidder å svare da!
Dere må selvfølgelig ikke svare på alle spørsmålene/bare svar på det/de dere evt. vil selvfølgelig! :smilblå::hjertesmil:

Anonymkode: f8f48...491

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke kjent igjen noen fra virkeligheten og tror ikke noen har kjent igjen meg (de har i hvert fall ikke sagt noe).

Det jeg skriver om fra virkeligheten er ganske sjeldent og ganske vanlige ting som kan gjelde mange. I tillegg endrer jeg litt på historien, som f.eks type jobb, navn, alder, kjønn osv, for å anonymisere enda mer.

Anonymkode: 630f3...291

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver sjeldent om andre personer. Skriver mest om meg selv/ egne erfaringer.

Anonymkode: 7add0...48e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp derfor er Anonym Bruker-funksjonen absolutt et must!! 

dermed kan ikke folk kjenne igjen brukernavnet mitt i alle fall. Dersom noen har oppført seg tåpelig nok til at jeg gidder å skrive om det på et  debatt-forum, så må de uansett oppført seg såpass idiotisk at de neppe kan bli særlig irriterte på meg - bare  fordi jeg har skrevet om dem her inne.          

Anonymkode: 22cc6...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent igjen flere, så skriver som anonym når jeg kan. 

Anonymkode: 2f901...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har profilbilde av meg selv, riktignok er det justert i fargene så folk kjenner meg neppe igjen på bussen,  men de som kjenner meg irl kjenner meg jo igjen på bildet, om de valser inn hit. Jeg har vært aktiv på nettet siden nittitallet, og hatt som prinsipp hele tiden at jeg ikke skal skrive noe jeg ikke kan stå for. Å ha profilbilde hjelper meg å holde litt igjen, så jeg ikke lar meg rive med og taster vilt og hemningsløs i adrenalintåka. Fort gjort. Skjer jeg skriver ting jeg ikke er stolt av dagen etterpå, selv om jeg ikke er anonym, men ingen er perfekt og jeg kan leve med at jeg ikke alltid er på mitt beste. 

Jeg skriver aldri noe utleverende om barna mine, kan nevne de i en bisetning som handler om hva vi gjør sammen, men prøver å ikke skrive noe som de ville opplevd som ubehagelig å lese. De har rett på privatliv, selv om jeg eksponerer meg på nett.
Om jeg først skriver noe om arvingene er det vanligvis hvor fantastiske de er, og det kan gjerne hele verden få vite. Eksene mine har nok lidd under mine løsslupne fingertupper til tider, dvs jeg kan finne på å dra de frem som eksempler, men jeg vil tro at det kun er de selv som vet hvem jeg sikter til (og jeg hadde satt kaffen i halsen om noen av de hadde lest noe som helst her inne, jeg er rimelig sikker på at de ikke aner hva KG er, og om de visste ville de aldri oppsøke det). Jeg er veldig forsiktig med å skrive noe om ekser fra nær fortid, snakker vi tjue så kjører jeg på, om det er relevant for tema.  Venner kan jeg omtale, men ALDRI på en måte som kan avsløre hvem jeg sikter til, og de næreste outer jeg aldri på noe vis, men kan skrive om hvor mye de betyr for meg eller fine ting de har gjort. Bekjente kan være litt fritt vilt, men vanligvis vrir jeg litt på ting så innholdet er korrekt, men folkene ikke kjenner seg igjen. 

Jeg har lurt på om folk forteller sannheten når de legger ut i det vide og brede om venninner, menn, familiemedlemmer, ekser, crusher, naboer, kollegaer osv, for det er tidvis mye detaljer. 

Vanligvis skriver jeg med profilen min, men skal jeg kommentere noe om sex gjør jeg det anonymt. Jeg kjenner flere som leser her inne, og de vet godt hvem jeg er. Selv om jeg ikke har noe å skjule, har jeg ting å verne. Jeg har vel delt mer av mitt indre på nett enn mange andre, blogget i mange år, men er veldig bevisst på hva jeg ikke vil dele. Tror ikke alle er det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar! Det er interessant å høre hvordan andre tenker etc. :smilblå:

Særlig vil jeg rette en ekstra takk til deg da, @snusmumrikke! Kommentaren din var skikkelig interessant å lese, og det var mye av det du fikk med der jeg var mest spent på/på jakt etter. :smilblå: Stas at du tok deg tid til å svare utfyllende! Syns det er kult at du tør å ha profilbilde av deg og også skriver med brukernavn! Liker også godt hvordan du tenker og er enig i mye av det du skriver, og tenker at du har en god filosofi når det gjelder deling. Bra du er bevisst/gjennomtenkt og f. eks. tar hensyn til/verner barna dine. :)

Nest siste avsnitt: Jaa, hehe, akkurat det har jeg også tenkt på... Jeg tror kanskje noen ikke alltid tenker fullt så godt gjennom hvor detaljert/gjennomskuelig en del ting som skrives her er. Noen tror jeg kanskje også glemmer litt at om man trykker inn på profilen og får opp flere kommentarer nedover, så kan man sette sammen en del mer og få en fornemmelse hvis man kanskje kjenner vedkommende. En kommentar/ett innlegg i seg selv kan jo være vanskelig å bedømme utifra, men det skal ikke nødvendigvis så mye til heller hvis man først har en mistanke til noen og så finner flere som kan bekrefte det/styrke mistanken evt. 

Syns du hadde mye fornuftig der altså! 

Anonymkode: f8f48...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver bare ting jeg står før.

Aldri vært rett for å bli gjennkjent.. Ikke at folk kan bevise det uansett... Det er så mange som skriver daglig på kg og lager tråder at det kan være hvem som helst.

Anonymkode: 122a4...c44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skriver bare ting jeg står før.

Aldri vært rett for å bli gjennkjent.. Ikke at folk kan bevise det uansett... Det er så mange som skriver daglig på kg og lager tråder at det kan være hvem som helst.

Anonymkode: 122a4...c44

Det har jeg også tenkt, personlig har jeg aldri sett noe jeg har tenkt at kan være noen jeg kjenner, klart å identifisere noen som står bak flere innlegg eller lignende... Jeg skjønner virkelig ikke de som tør å gjette på sånne ting. De gangene jeg tenker på det er jo sånne tilfeller der man skriver om en veldig konkret hendelse, f. eks.: "I dag ødelagte denne personen XX gjenstand til kr XX" og lignende... 

Anonymkode: f8f48...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er dere ikke redde for å bli gjenkjent? NEI, bryr meg ikke.
2. Syns dere ikke det er ubehagelig/kleint f. eks. hvis f. eks. parten dere skriver om skjønner at du har skrevet innlegget? snakker aldri om privat liv.
3. Tenker du på punktene over når du evt. skriver innlegg? NEI, ikke særlig.
4. Tilpasser du evt. det du skriver mtp. at vedkommende/de du skriver om evt. kan komme over innlegget/gjenkjenne deg? NEI
5. Har du opplevd å bli gjenkjent her inne noen gang? Isåfall samme hva evt., men gjerne fortell!? Det tror jeg ikke men hvem vet
6. Har du evt. opplevd det omvendte: Altså at du har kjent deg igjen som den som blir skrevet innlegg om? Nei
7. Hva gjør du evt. hvis du oppdager at du blir skrevet om? Kommenterer du innlegget? Tar det opp i virkeligheten? Noe annet? Jeg hadde nok kommentert :)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (28 minutter siden):

1. Er dere ikke redde for å bli gjenkjent? NEI, bryr meg ikke.
2. Syns dere ikke det er ubehagelig/kleint f. eks. hvis f. eks. parten dere skriver om skjønner at du har skrevet innlegget? snakker aldri om privat liv.
3. Tenker du på punktene over når du evt. skriver innlegg? NEI, ikke særlig.
4. Tilpasser du evt. det du skriver mtp. at vedkommende/de du skriver om evt. kan komme over innlegget/gjenkjenne deg? NEI
5. Har du opplevd å bli gjenkjent her inne noen gang? Isåfall samme hva evt., men gjerne fortell!? Det tror jeg ikke men hvem vet
6. Har du evt. opplevd det omvendte: Altså at du har kjent deg igjen som den som blir skrevet innlegg om? Nei
7. Hva gjør du evt. hvis du oppdager at du blir skrevet om? Kommenterer du innlegget? Tar det opp i virkeligheten? Noe annet? Jeg hadde nok kommentert :)
 

Haha off, jeg trodde først at den blå skriften kanskje var en administrator/moderator som kastet meg ut eller noe :P aldri sett blå skrift her før, så tenkte først at det kanskje var noe de brukte når det var riktig ille. Hahaha herregud. Har ikke lagt merke til at det går an å endre farge på skriften en gang. 

Hva mener du med "snakker aldri om privatliv"? Altså, i denne konteksten, siden jeg spør om å bli gjenkjent, det er jo veldig mye man evt kunne blitt gjenkjent for eventuelt da. Så har du f. eks. et eksempel på noe du har kommentert på her inne da? Er det kun sånne "telletråder" og liksom sånne ting da? (haha, beklager om spørsmålet virker dumt, men jeg mener på en måte med tanke på at nesten "alt" er en slags del av privatliv/mulighet for gjenkjennelse på et vis da?)

Anonymkode: f8f48...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Haha off, jeg trodde først at den blå skriften kanskje var en administrator/moderator som kastet meg ut eller noe :P aldri sett blå skrift her før, så tenkte først at det kanskje var noe de brukte når det var riktig ille. Hahaha herregud. Har ikke lagt merke til at det går an å endre farge på skriften en gang. 

Hva mener du med "snakker aldri om privatliv"? Altså, i denne konteksten, siden jeg spør om å bli gjenkjent, det er jo veldig mye man evt kunne blitt gjenkjent for eventuelt da. Så har du f. eks. et eksempel på noe du har kommentert på her inne da? Er det kun sånne "telletråder" og liksom sånne ting da? (haha, beklager om spørsmålet virker dumt, men jeg mener på en måte med tanke på at nesten "alt" er en slags del av privatliv/mulighet for gjenkjennelse på et vis da?)

Anonymkode: f8f48...491

😅først og fremst : sorry, mente ikke å skremme deg !
Også... jeg mener at jeg snakker ikke særlig om mitt privat liv, spesielt om andre mennesker , siden jeg er kun aktiv på aktuelle saker og politikk, og det er ikke særlig personlig :) Er også av og til på generell debatt, religion, men holder meg til Aktuelle saker for det meste. Du skal aldri finne meg i "venner" eller "barn og familie" hvor folk deler mer av seg selv tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste skriver litt om, slik at det ikke blir gjenkjent. 
Og selv om en selv er på KG er de fleste ikke det 

Anonymkode: d465d...c5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

 
Spørsmålene er:
1. Er dere ikke redde for å bli gjenkjent?
2. Syns dere ikke det er ubehagelig/kleint f. eks. hvis f. eks. parten dere skriver om skjønner at du har skrevet innlegget?
3. Tenker du på punktene over når du evt. skriver innlegg?
4. Tilpasser du evt. det du skriver mtp. at vedkommende/de du skriver om evt. kan komme over innlegget/gjenkjenne deg?
5. Har du opplevd å bli gjenkjent her inne noen gang? Isåfall samme hva evt., men gjerne fortell!?
6. Har du evt. opplevd det omvendte: Altså at du har kjent deg igjen som den som blir skrevet innlegg om?
7. Hva gjør du evt. hvis du oppdager at du blir skrevet om? Kommenterer du innlegget? Tar det opp i virkeligheten? Noe annet?
8. Hva hadde du tenkt om personen som skrev innlegget hvis du kjente deg igjen/skjønte at det handlet om deg? 
 

Anonymkode: f8f48...491

1: Ja, så jeg skriver ikke noe som andre vet. Har jeg et helseproblem, så kan jeg ikke ha nevnt det til de rundt. Skriver aldri om andre. 
2: Jo det hadde vært kleint og ubehagelig. 
3: Ja det gjør jeg
4: Ja, jeg anonymiserer i hjel innlegget på grensen til at jeg virker nesten latterlig psykotisk eller lystløgner 
5: Ja, en gang. Var kleint, men de lo av anonymiseringen. Var noe uskyldig, men jeg slang inn en setning om en i familien som anonymisering. Det komiske er at ei venninne sendte meg tråden like etterpå, og da jeg fortalte det var min så trodde hun ikke på meg. For jeg har jo ikke en bror (som ble nevnt i tråden og jeg har heller ingen søster). 
6: Ja, jeg har lest noe ei venninne har skrevet om typen. Sa ikke noe, for hun vet det er mulighet for at jeg ser det siden vi begge er her. Jeg vet ikke hennes brukernavn og hun vet ikke mitt. 
7: Ingen har skrevet om meg, jeg gir ingen noe å skrive om. Hadde det skjedd så hadde jeg nok tatt det opp med dem. 
8: Ingenting, at de trengte noen å lufte tankene med og ikke turte å ta det opp med meg. 

Anonymkode: dc268...175

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (8 minutter siden):

😅først og fremst : sorry, mente ikke å skremme deg !
Også... jeg mener at jeg snakker ikke særlig om mitt privat liv, spesielt om andre mennesker , siden jeg er kun aktiv på aktuelle saker og politikk, og det er ikke særlig personlig :) Er også av og til på generell debatt, religion, men holder meg til Aktuelle saker for det meste. Du skal aldri finne meg i "venner" eller "barn og familie" hvor folk deler mer av seg selv tror jeg.

Hahaha, ikke noe å si sorry for, er jo meg som er helt idiot tydeligvis. Jeezez

Åja, omg, har ikke sett noe særlig derfra, så det var en hel del av forumet jeg glemte litt i farten... Beklager, dum feil fra min side! Jeg ser ofte på den "siste innlegg" hvis jeg først er her og trykker bare på de overskriftene som "snakker til meg", ellers evt havner jeg her via google. Men ja, det gir jo selvfølgelig mening når du sier det sånn! Jeg får titte innom og se om det er noe juice på de mer nyhetssidene/religion eller noe. :smilblå:

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

1: Ja, så jeg skriver ikke noe som andre vet. Har jeg et helseproblem, så kan jeg ikke ha nevnt det til de rundt. Skriver aldri om andre. 
2: Jo det hadde vært kleint og ubehagelig. 
3: Ja det gjør jeg
4: Ja, jeg anonymiserer i hjel innlegget på grensen til at jeg virker nesten latterlig psykotisk eller lystløgner 
5: Ja, en gang. Var kleint, men de lo av anonymiseringen. Var noe uskyldig, men jeg slang inn en setning om en i familien som anonymisering. Det komiske er at ei venninne sendte meg tråden like etterpå, og da jeg fortalte det var min så trodde hun ikke på meg. For jeg har jo ikke en bror (som ble nevnt i tråden og jeg har heller ingen søster). 
6: Ja, jeg har lest noe ei venninne har skrevet om typen. Sa ikke noe, for hun vet det er mulighet for at jeg ser det siden vi begge er her. Jeg vet ikke hennes brukernavn og hun vet ikke mitt. 

7: Ingen har skrevet om meg, jeg gir ingen noe å skrive om. Hadde det skjedd så hadde jeg nok tatt det opp med dem. 
8: Ingenting, at de trengte noen å lufte tankene med og ikke turte å ta det opp med meg. 

Anonymkode: dc268...175

Oi, faktisk! Haha... Interessant! 

Hva mener du med "gir ingen noe å skrive om"? 
Hvordan kan du vite det da? 🤓 Bare lurer på hva du tenker da... 
Altså, jeg har ikke vært så mye her inne, men jeg har vært litt på "Jodel" og der kommenterer jo folk alt mulig rart jeg aldri kunne kommet på at folk kunne kommentert, så det er derfor jeg er nysgjerrig! Hehe

Anonymkode: f8f48...491

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tusen takk for alle svar! Det er interessant å høre hvordan andre tenker etc. :smilblå:

Særlig vil jeg rette en ekstra takk til deg da, @snusmumrikke! Kommentaren din var skikkelig interessant å lese, og det var mye av det du fikk med der jeg var mest spent på/på jakt etter. :smilblå: Stas at du tok deg tid til å svare utfyllende! Syns det er kult at du tør å ha profilbilde av deg og også skriver med brukernavn! Liker også godt hvordan du tenker og er enig i mye av det du skriver, og tenker at du har en god filosofi når det gjelder deling. Bra du er bevisst/gjennomtenkt og f. eks. tar hensyn til/verner barna dine. :)

Nest siste avsnitt: Jaa, hehe, akkurat det har jeg også tenkt på... Jeg tror kanskje noen ikke alltid tenker fullt så godt gjennom hvor detaljert/gjennomskuelig en del ting som skrives her er. Noen tror jeg kanskje også glemmer litt at om man trykker inn på profilen og får opp flere kommentarer nedover, så kan man sette sammen en del mer og få en fornemmelse hvis man kanskje kjenner vedkommende. En kommentar/ett innlegg i seg selv kan jo være vanskelig å bedømme utifra, men det skal ikke nødvendigvis så mye til heller hvis man først har en mistanke til noen og så finner flere som kan bekrefte det/styrke mistanken evt. 

Syns du hadde mye fornuftig der altså! 

Anonymkode: f8f48...491

Tusen takk for gode ord og kjempefin tilbakemelding 😊

Ser vi tenker en del likt, og det er et godt poeng du kommer med om at summen av kommentarer kan gi masse informasjon. Sånn sett er jo anonymfunksjonen et godt alternativ, om en vil unngå at nysgjerrige lesere får tilgang til hele historikken av innlegg. 

En annen ting som få folk tenker over, virker det som, er at alt vi legger åpent på nett er tilgjengelig for kunstig intelligens, og det er ikke noe problem per i dag, men kan fort bli det senere, om noen skulle ønske å bruke dataene våre på noe vis. AI kan lett samle all informasjon i et jafs, og koble info fra ulike kilder (også ting vi har skrevet "anonymt", ingenting er det på nettet, i ytterste forstand), så lenge folk bruker de samme epostene, tlfnr, FB-profil eller googlekonto, ip adresse, og danne en skremmende treffende profil av vedkommende. Dette kan brukes til ymse suspekte formål, ikke bare kriminell virksomhet, men også til kommersielle eller politiske formål, på en måte som aldri før har skjedd.  AI kan vinkle info og timing for optimalisere oddsene for å påvirke leseren, på et nivå som vanlig ikke reklame/propaganda i tradisjonell forstand kommer i nærheten av å matche.  Ikke noe å være redd for i skrivende stund, men greit å ha en viss bevissthet rundt. 





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...