Gå til innhold

2024 - året jeg lærer å strikke - trenger hjelp


MiominMio

Anbefalte innlegg

Altså jeg har aldri tatt i strikkepinner så dette er virkelig å starte fra scratch. 

Er det noen som har tips til hvor og hva starter jeg med og hvordan jeg kan utvikle meg?

Ser så kjekt ut å strikke og avslappende ikke minst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå inn på Drops. Der ligger det mange instruksjonsvideoer; hvordan starte etc. 

Det ser avslappende ut hos noen; hos andre kan det klikke:)

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg oppskrifter fra petiteknit! Hun er den desidert beste på å skrive oppskrifter, man trenger ikke tenke selv, bare gjøre akkurat det som står. I en del oppskrifter må man regne ut og tenke masse selv, det trenger man ikke med Petiteknits oppskrifter. Hun har også videoer på alt man trenger🙌🏼

Start med noe du har lyst på. Har du lyst til å strikke genser, så strikker du genser. Feks Novice sweater fra Petiteknit er den mesy nybegynnervennlige genseren man kan strikke. 

På Instagram er det også maaaasse strikkeinspo, bare å søke opp feks #novicesweater så ser man hvordan andres gensere ser ut. Selv har jeg egen strikkekonto på Instagram, og koser meg sånn der inne. En egen verden🫶🏼

Ellers er det bare å spørre her på KG om du lurer på noe☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk ❤️ Jeg er virkelig helt idiot når det gjelder strikk, men nå har jeg vært på den lokale strikkebutikken og fått garn og pinner til noen enkle pulsvarmere. Her starter man meget enkelt :D

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (4 minutter siden):

Tusen takk ❤️ Jeg er virkelig helt idiot når det gjelder strikk, men nå har jeg vært på den lokale strikkebutikken og fått garn og pinner til noen enkle pulsvarmere. Her starter man meget enkelt :D

 

Det er sikkert strikkekafé et eller flere steder i nærheten av der du bor også.

Her har biblioteket det, to-tre kafeer, en hobbybutikk, noe i kommunal regi (for tilflyttere, inkludering m.m.), tror til og med museet har hatt noe slikt.

Kjenner du noen som strikker kan du be noen av dem på strikkekveld hos deg, og være åpen på at du kan trenge litt hjelp, så blir det også litt sosialt.

Lykke til! Dette fikser du! :)

Jeg har ikke strikket på et år, så vurderer å gi meg ikast med det igjen, har x antall prosjekter som ligger på vent, noen er til og med nesten ferdig.

Anonymkode: f7848...589

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte meg å strikke i Januar i år. Er fortsatt ikke noe flink, og tok en pause i sommer. Men nå sitter jeg en del i sofaen under pleddet og koser meg med strikking igjen.

Det første jeg strikket var et enkelt sjal, som jeg kunne bruke når jeg var kald på overkroppen. Glad jeg startet der, for det er så enkelt som jeg selv gjør det til, og bestemmer litt størrelsen selv. Fulgte ingen oppskrift, bare la opp en viss mengde masker også strikket jeg til jeg følte meg ferdig.

Sjalet har mange hull og småfeil, men jeg lærte mye av det. Synes også de feilene ble litt sjarmerende. Også synes jeg det var greit å lære meg hvordan man holder pinnene, hvor fast man skal strikke, hva jeg liker og ikke liker, sånn at når jeg nå har gått over til å strikke mine aller første sokker er jeg litt mer forberedt på å bruke flere pinner, hvordan størrelsen på pinnene/garnet er, hva jeg skal se etter om jeg trenger hjelp, osv.

Jeg har bare brukt Youtube som hjelp. Foretrekker videoer fremfor tekst/bilder. Fant også fort ut at det er stor forskjell på måten man kan strikke på, selve teknikken, så jeg startet først på videoer med teknikken de bruker for det meste i USA, men gikk fort over på den vi bruker mest her i Norge og er veldig glad for det.

Ser du skal lage deg pulsvarmere, og det blir sikkert bra! Der og kan man jo få det så enkelt som man vil ha det. Greit å starte med det, tenker jeg. Hopper man ut i et for vanskelig prosjekt blir man nok fort motløs og gir opp strikkingen. Det er trist.

Anonymkode: 2ed6d...d5d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...