AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #261 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg holdt ut 6mnd i full jobb før jeg ble ufør. Før det prøvde jeg meg på studier og studerte mange år for å prøve å finne meg et yrke jeg kunne passe til. Dummeste jeg har gjort, for det har gjort at jeg ble for gammel for å søke ung-tillegget. Det hadde absolutt lønte seg for meg å bare gi opp mye tidligere. Jeg har blitt straffet for å prøve! Hadde deltidsjobb under studiene og det at jeg strøk på mange eksamener driter NAV i. De ser bare at jeg studerte og klarte en deltidsstilling. Men studiene jeg tok var jo superenkle greier man ikke trengte å lese til... Anonymkode: 9acfa...b5c Lønner seg å søke uansett. De kan se bort fra deltidsarbeid og studier, at det var et mislykket forsøk på å komme i arbeid. Og det er ikke egentlig noen øvre grense for å søke, det er bare at de lettere ser bort fra arbeidsforsøk etter 26 år hvis du søker før du er 36. Men du kan søke når du er 40, og har jobbet etter fylte 26, og likevel få innvilget. Det kommer an på om du er alvorlig nok syk. Anonymkode: e272d...fcd
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #262 Skrevet 28. april 2024 Fatter ikke at det finnes så mange tråder om uføretrygdede og UU- tillegget. Dette er syke mennesker, som må klare seg med bare 18-23 k i mnd. Hvordan kan noen arbeidsføre mennesker i det hele tatt bry seg om disse eller enda verre være missunelig på mennesker som er for syke fysisk og/ eller psykisk til å være en del av arbeidslivet. Dette er snakk om ca 400.000 mennesker. Over 3 millioner nordmenn mottar penger av NAV. Pensjonister er det over 1 million av. Alle barn under 18/19 får trygd. Hvem er dere som tror at uføre har ett deilig liv med ferie året rundt? Tror dere det er gøy på sykehus? Være rusavhengie? Ha ms me eller doens syndrom. Celebral parese autisme eller ADHD? Vær takknemlig for å være født i Norge. Vi blir alle gamle og skrøpelige en dag. Livet er blodig urettferdig. Det vet de fleste over 15 år. Nyt kvelden! Anonymkode: 32722...fc7 2 6
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #263 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Fatter ikke at det finnes så mange tråder om uføretrygdede og UU- tillegget. Dette er syke mennesker, som må klare seg med bare 18-23 k i mnd. Hvordan kan noen arbeidsføre mennesker i det hele tatt bry seg om disse eller enda verre være missunelig på mennesker som er for syke fysisk og/ eller psykisk til å være en del av arbeidslivet. Dette er snakk om ca 400.000 mennesker. Over 3 millioner nordmenn mottar penger av NAV. Pensjonister er det over 1 million av. Alle barn under 18/19 får trygd. Hvem er dere som tror at uføre har ett deilig liv med ferie året rundt? Tror dere det er gøy på sykehus? Være rusavhengie? Ha ms me eller doens syndrom. Celebral parese autisme eller ADHD? Vær takknemlig for å være født i Norge. Vi blir alle gamle og skrøpelige en dag. Livet er blodig urettferdig. Det vet de fleste over 15 år. Nyt kvelden! Anonymkode: 32722...fc7 Ung uføretillegget slik det er i dag treffer veldig skjevt. Kanskje de som reagerer mest på UU - tillegget slett ikke er arbeidsfolk, men andre uføre som ikke syns at dette tillegget er rettferdig? Man kan altså ha jobbet, opparbeidet seg rettigheter men likevel få mindre utbetalt enn det en enslig med ung uføretillegg gjør. Syns du virkelig det er riktig? Ung uføretillegget bør fjernes, og minstesatsene bør ikke ha forskjellig nivå om man er enslig eller har partner. Og minstesatsene bør ikke opp til det ung uføre har i dag. Ja, jeg er selv uføretrygdet. Anonymkode: cbf81...a5d 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #264 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ung uføretillegget bør fjernes, og minstesatsene bør ikke ha forskjellig nivå om man er enslig eller har partner. Og minstesatsene bør ikke opp til det ung uføre har i dag. Ja, jeg er selv uføretrygdet. Anonymkode: cbf81...a5d Er du uføretrygdet på minstesats? Anonymkode: 9fe0b...034
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #265 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ung uføretillegget slik det er i dag treffer veldig skjevt. Kanskje de som reagerer mest på UU - tillegget slett ikke er arbeidsfolk, men andre uføre som ikke syns at dette tillegget er rettferdig? Man kan altså ha jobbet, opparbeidet seg rettigheter men likevel få mindre utbetalt enn det en enslig med ung uføretillegg gjør. Syns du virkelig det er riktig? Ung uføretillegget bør fjernes, og minstesatsene bør ikke ha forskjellig nivå om man er enslig eller har partner. Og minstesatsene bør ikke opp til det ung uføre har i dag. Ja, jeg er selv uføretrygdet. Anonymkode: cbf81...a5d Hvorfor skal uføre med partner få like mye i trygd som de enslige som må betale alle utgiftene selv ? Anonymkode: 7304d...f9c 3
Maestro Skrevet 28. april 2024 #266 Skrevet 28. april 2024 Jeg er ung ufør. Vel, hva får dere i arbeid som vi uten arbeid ikke får? Er NADA drømmesituasjon og være ufør nemlig. 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #267 Skrevet 28. april 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal uføre med partner få like mye i trygd som de enslige som må betale alle utgiftene selv ? Anonymkode: 7304d...f9c Logikken på KG er at først kommenterer man at Ung ufør bør fjernes fordi dette visstnok er urettferdig, for deretter å foreslå at alle skal få det samme, uansett om man er enslig eller samboende. Sistnevnte er tydeligvis ikke urettferdig, nei. Konklusjon: KG er et meget spesielt sted der enkelte har en svært, svært spesiell logikk. Anonymkode: 324c2...535 4
Meretejensen Skrevet 28. april 2024 #268 Skrevet 28. april 2024 (endret) . Endret 28. april 2024 av Meretejensen Feil tråd 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #269 Skrevet 28. april 2024 Så jævla bitre folk er. Er samfunnet så innsnevret i egoisme at du ikke ønsker en annen ung ufør fordi du ikke selv oppfyller vilkårene? Jeg er enig i at de som ikke får ung ufør burde fått mer betalt de også. Men legg fokuset på det da, ikke at ung ufør er så forbanna teit. Anonymkode: 90be0...810 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #270 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg holdt ut 6mnd i full jobb før jeg ble ufør. Før det prøvde jeg meg på studier og studerte mange år for å prøve å finne meg et yrke jeg kunne passe til. Dummeste jeg har gjort, for det har gjort at jeg ble for gammel for å søke ung-tillegget. Det hadde absolutt lønte seg for meg å bare gi opp mye tidligere. Jeg har blitt straffet for å prøve! Hadde deltidsjobb under studiene og det at jeg strøk på mange eksamener driter NAV i. De ser bare at jeg studerte og klarte en deltidsstilling. Men studiene jeg tok var jo superenkle greier man ikke trengte å lese til... Anonymkode: 9acfa...b5c Nei det hadde du ikke alder er kun et inngangskriteriet og utifra dine egne ord så vil ikke du oppfylt alvorlighetskriteriet på ung Anonymkode: 87fbd...99b 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #271 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvorfor skal uføre med partner få like mye i trygd som de enslige som må betale alle utgiftene selv ? Anonymkode: 7304d...f9c Det er kun de som er uføre med minstesats som får et tillegg hvis de er enslig. Dvs at en enslig uføretrygdet som har vært i jobb kan sitte med lavere nivå på sin uføretrygd enn en som er på minstesats og har ung uføretillegg. Fordi de som har vært i jobb kan havne over minstesats, men fremdeles får mindre enn de som har ung uføretillegg som enslig. Anonymkode: cbf81...a5d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #272 Skrevet 28. april 2024 Er vel ingen som hetser uføre her? Jeg leser i hovedsak andre uføre som har blitt nektet Ung-ufør på feilaktige grunnlag og at ung-ufør burde fjernes og alle løftes opp på minstesatsen for ung ufør. Hvorfor skal uføre Kari på 22 ha behov for mer penger en uføre Marianne på 22 kun fordi hun hadde "riktig" diagnose på papiret og hadde flaks med NAV saksbehandler/lege Anonymkode: db22b...56b 3 2
Heide olufsen Skrevet 28. april 2024 #273 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg holdt ut 6mnd i full jobb før jeg ble ufør. Før det prøvde jeg meg på studier og studerte mange år for å prøve å finne meg et yrke jeg kunne passe til. Dummeste jeg har gjort, for det har gjort at jeg ble for gammel for å søke ung-tillegget. Det hadde absolutt lønte seg for meg å bare gi opp mye tidligere. Jeg har blitt straffet for å prøve! Hadde deltidsjobb under studiene og det at jeg strøk på mange eksamener driter NAV i. De ser bare at jeg studerte og klarte en deltidsstilling. Men studiene jeg tok var jo superenkle greier man ikke trengte å lese til... Anonymkode: 9acfa...b5c Du sier at du studerte noe superenkle greier men strøk fortsatt på mange eksamener? Forstår at feks. økonomistudier eller legeutdanning ikke er for alle, men hvis utdanning ikke er for deg kan vel kassa på kiwi umulig være så slitsomt og fælt at man ikke får det til. Verste fall kundeservice eller norstat jobb der du kan sitte på stumpen hele dagen og snakke i telefonen. Jeg synes veldig synd på alle som ikke kan jobbe pga handicap og permanente skader som blindhet osv, men dagens folk tror nok at et papirkutt er nok grunn til å sykemelde seg i x antall måneder.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #274 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du uføretrygdet på minstesats? Anonymkode: 9fe0b...034 Nei Anonymkode: cbf81...a5d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #275 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er vel ingen som hetser uføre her? Jeg leser i hovedsak andre uføre som har blitt nektet Ung-ufør på feilaktige grunnlag og at ung-ufør burde fjernes og alle løftes opp på minstesatsen for ung ufør. Hvorfor skal uføre Kari på 22 ha behov for mer penger en uføre Marianne på 22 kun fordi hun hadde "riktig" diagnose på papiret og hadde flaks med NAV saksbehandler/lege Anonymkode: db22b...56b Du kan ikke ha vært særlig lenge på Kg Anonymkode: 87fbd...99b 4
Mayer Skrevet 28. april 2024 #276 Skrevet 28. april 2024 - Brian skrev (På 15.12.2023 den 18.32): Ser ingen grunn til å være misunnelig på en som har fått "ung ufør" etter å ha havnet i rullestol etter en bilulykke som 5-åring. Det er ikke slike tilfeller TS sikter til. Hva med de som er fysisk og psykisk friske men gjemmer seg bak en diagnose?
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #277 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det er kun de som er uføre med minstesats som får et tillegg hvis de er enslig. Dvs at en enslig uføretrygdet som har vært i jobb kan sitte med lavere nivå på sin uføretrygd enn en som er på minstesats og har ung uføretillegg. Fordi de som har vært i jobb kan havne over minstesats, men fremdeles får mindre enn de som har ung uføretillegg som enslig. Anonymkode: cbf81...a5d Jeg vil bare poengtere litt hva jeg vil fram til her. En uføretrygdet som har hatt en inntekt på 450 000 kroner før uførhet vil få 297.000 kroner utbetalt i uføretrygd fra NAV, helt uavhengig av om denne er enslig eller har partner. Mens en som aldri har vært i noen form for jobb vil få 315 529 kroner i uføretrygd hvis den får innvilget ung uføretillegg hvis den har har partner. Den med ung uføretillegg som har samboer / ektefelle å dele utgiftene med vil dermed få utbetalt mer penger enn en som er enslig men som har hatt en inntekt på 450.000 før denne ble uføretrygdet. Derfor, så mener jeg at ung uføretillegget bør fjernes, og at minstesatsene bør være like. Anonymkode: cbf81...a5d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #278 Skrevet 28. april 2024 Mayer skrev (11 minutter siden): Det er ikke slike tilfeller TS sikter til. Hva med de som er fysisk og psykisk friske men gjemmer seg bak en diagnose? Med andre ord er du en av de som tror at man bare kan trappe opp på NAV og be ham om å få unge uføre🙄 Anonymkode: 87fbd...99b 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #279 Skrevet 28. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil bare poengtere litt hva jeg vil fram til her. En uføretrygdet som har hatt en inntekt på 450 000 kroner før uførhet vil få 297.000 kroner utbetalt i uføretrygd fra NAV, helt uavhengig av om denne er enslig eller har partner. Mens en som aldri har vært i noen form for jobb vil få 315 529 kroner i uføretrygd hvis den får innvilget ung uføretillegg hvis den har har partner. Den med ung uføretillegg som har samboer / ektefelle å dele utgiftene med vil dermed få utbetalt mer penger enn en som er enslig men som har hatt en inntekt på 450.000 før denne ble uføretrygdet. Derfor, så mener jeg at ung uføretillegget bør fjernes, og at minstesatsene bør være like. Anonymkode: cbf81...a5d Det er ikke sånn at vi med ung tillegget ikke har jobbet noen gang. Jeg har flere år i arbeidslivet, både før og etter fylte 26 år. Begynte å jobbe da jeg var 16. Men sykdommen er så alvorlig at jeg fikk ung tillegget likevel. Så det er ikke helt riktig at vi med ung tillegget aldri har jobbet. Anonymkode: e272d...fcd 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2024 #280 Skrevet 28. april 2024 Det er jo ikke akkurat mye man får inn. Lever man på 19 000 netto i måneden er det ikke mye til overs når regninger, husleie, strøm, drivstoff og mat er betalt. I sær med dagens priser. Og som folk sier over her, man får ung ufør og de satsene som er satt fordi man ikke har hatt mulighet til å opptjene seg retten til vanlig sats gjennom et arbeidsliv. Anonymkode: 99f1f...77c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå