Gå til innhold

Ung ufør - HVORFOR

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skriver alvorlig i hermetegn fordi jeg mener diagnosen er alvorlig uansett. 
Asperger syndrom er autisme, det er derfor jeg reagerer på at de skriver Asperger syndrom for seg selv. Det skal heller ikke kalles Asperger syndrom lenger, men autisme spekter forstyrrelse.

Anonymkode: 780e7...e8b

Listen er veldig gammel og fjernet fra NAV sine sider for flere år siden, derfor er autisme og Asperger syndrom nevnt separat. 

Anonymkode: 3eabf...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg skriver alvorlig i hermetegn fordi jeg mener diagnosen er alvorlig uansett. 
Asperger syndrom er autisme, det er derfor jeg reagerer på at de skriver Asperger syndrom for seg selv. Det skal heller ikke kalles Asperger syndrom lenger, men autisme spekter forstyrrelse.

At du mener den er alvorlig uansett kan være, men med den som alle andre diagnoser så finnes det noen som er hardere rammet enn andre ergo bruk av ordet alvorlig og de har konkludert med at du ikke faller inn under den alvorlighetsgraden som gjør at man får ung ufør særtillegg.

Anonymkode: 87fbd...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 19.33):

What? Nei...

Ingen grunn til å anta at de med "ung" skulle tjent noe mer enn de på minstesats? Hvor i alle dager er logikken her?

Jeg har minstesats og er utdannet ingeniør. Måtte bytte fra fra sivilingeniør da jeg ble syk (ferdig med 4 år) og måtte ta et par enkle fag for å få godkjent ingeniørgrad. Aldri brukt. Likevel får jeg mindre enn mange på UU som ikke har fullført VGS. De jeg studerte med har veldig god lønn i dag.

For øvrig enig med forrige som vil fjerne tillegget og øke minstesats, utrolig urettferdig ordning. Dette mener jeg ikke fordi jeg havnet på feil side av streken heller, jeg trodde det var en feil at jeg ikke fikk UU fordi jeg hadde det på AAP men syntes det var urettferdig allerede da.

Ironisk nok er det nettopp det at jeg "fullførte" ingeniørgraden (altså trikset og mikset med fag og fikk godkjent en sivilingeniørgrad som ingeniørgrad mer eller mindre, og tok et par fag med tilpassning) som var hovedargumentet for at jeg ikke skulle få UU fordi det viste at jeg hadde "svært gode evner". Som om "svært gode evner" betaler regninger...

Anonymkode: 85d1d...79f

Må være noe mer enn at du klarte å ta utdanning som gjorde at du ikke fikk ung ufør? 

Jeg har en bachelor i sykepleie, men fikk likevel ung ufør. 

Da jeg ble uføretrygdet hadde jeg asperger syndrom, ikke alvorlig grad, bipolar lidelse, borderline og rusavhengighet og var inn og ut av akuttpsykiatrien og annen behandling. Nå har jeg ikke lenger nok symptomer på borderline, men til gjengjeld utredes jeg nå med psykoselidelse. 

Nav har aldri brukt i mot meg at før jeg ble så dårlig at jeg oppsøkte psykiatrien klarte å få en bachelor. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Purple_Pixiedust skrev (8 minutter siden):

Nav har aldri brukt i mot meg at før jeg ble så dårlig at jeg oppsøkte psykiatrien klarte å få en bachelor. 

Det er forskjellige saksbehandlere rundt om i Nav. Vurderingene er ikke alltid samstemte, selv om de har visse retningslinjer å gå etter. Sagt med andre ord,  at noen har fullført en bachelor kan være vektskålen som fører til ung uføretillegg hos en, men et avslag på ung uføretillegg hos en annen.

Anonymkode: cbf81...a5d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.4.2024 den 23.41):

Jeg tror det handler om hvordan regjeringen ser på uføre. De tenker at alle uføre kan jobbe litt. Derfor er minstesats for vanlig uføretrygd så lav, fordi de tror at syke mennesker vil bli "motivert" til å jobbe litt ved siden av, når pengene ikke strekker til. Minstesatsen holdes altså akkurat under fattigdomsgrensa, for å forsøke å tvinge syke mennesker ut i noe arbeid.

Og unge uføre er fritatt for dette, og får noen tusenlapper ekstra, fordi de har gått igjennom en svært nøye gransking som beviser at de aldri vil klare å komme seg ut i arbeid. Det vil ikke hjelpe å tvinge denne gruppen med fattigdom. Det er klart dokumentert at disse er alvorlig syke, mye sykere enn vanlige uføre.

Jeg tror det er slik regjeringen tenker. Sier ikke at noe av dette er riktig, og er absolutt ikke enig i at alle uføre kan jobbe. Det er mange som er for syke, og når man har 100% uføretrygd så burde det egentlig si seg selv at det ikke vil nytte med økonomisk tvang - man er for syk til å jobbe ved siden av uføretrygden. Ellers hadde man jo fått gradert trygd. Men det er nok sånn de tenker. Det er nok forklaringen på hvorfor ung uføre satsen er littegranne høyere enn minstesats vanlig ufør.

Anonymkode: e272d...fcd

Dette stemmer ikke. 

Jeg er ufør på minstesats og har to venner som har ung ufør. Gjett hvilke,to av oss som jobber ved siden av sin 100 % ufør? Det er ikke meg. Jeg er for syk. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så enig! Min mann har jobbet og slitt i mange år,til kroppen ikke orket mer,og han til slutt fikk innvilget uføretrygd. Han får 18000 kr i mnd... Føles veldig urettferdig..

Anonymkode: 100ae...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 18.26):

Hvorfor er det rettferdig at noen få mennesker skal få «ung ufør», og dermed være sikret en høyere sats av uføretrygd resten av livet?

Hvordan forklares rettferdigheten av dette av politikerne?

Er det noen som har lest vurderingene som ligger bak dette, er disse dokumentene tilgjengelig noen sted?

Uføretrygd skal sikre inntekten til de som er syke og ikke greier forsørge seg selv. Dersom man ikke har høy nok egen opptjening, er man sikret en minstesats. Men så har man en enda HØYERE minstesats, for NOEN FÅ av de som er unge når de blir syke.

Hvordan er dette rettferdig? Er det dyrere for disse få unge menneskene å leve her i verden, hele resten av livet?

Anonymkode: d7806...4a5

Som ‘plaster såret’ over å ikke en gang få sjansen til å få et normalt liv ute i samfunnet med jobb. Hvorfor skulle det uheldige barnet som fikk narkolepsi fra vaksineskade eller som ødela ryggen i en trafikkulykke bli dømt til et liv langt under fattigdomsgrensa fordi det ikke var gammelt nok til å tjene inn noe selv? Minstesatsen til ung ufør er forøvrig såvidt innenfor fattigdomsgrensa og de må leve et enkelt og sparsommelig liv om de er alene. Husk ellers at mange med ung ufør sitter litt ekstra greit i det om de har rike foreldre som tegnet gode barneforsikringer. Så det kan egentlig være store forskjeller blant de med ung ufør også.

Anonymkode: ad10b...22d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så enig! Min mann har jobbet og slitt i mange år,til kroppen ikke orket mer,og han til slutt fikk innvilget uføretrygd. Han får 18000 kr i mnd... Føles veldig urettferdig..

Anonymkode: 100ae...116

Dette høres ikke riktig ut. Med mindre han hadde en veldig dårlig betalt jobb i utgangspunktet uten forsikringer via jobb/privat. Ei venninne jobbet kun 50% som sykepleier en periode da barna var små. Hun var forsikret gjennom klp men hadde ingen forsikring utenom. Hun tjente ca 21000 netto før hun ble syk og har i underkant av 20 000 nå som uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette stemmer ikke. 

Jeg er ufør på minstesats og har to venner som har ung ufør. Gjett hvilke,to av oss som jobber ved siden av sin 100 % ufør? Det er ikke meg. Jeg er for syk. 

Hvilke jobber er det disse 2 med ung ufør utfører?

Anonymkode: 7304d...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvilke jobber er det disse 2 med ung ufør utfører?

Anonymkode: 7304d...f9c

Ene på sykehjem og andre i bolig. Han på sykehjem jobbet så mye over fribeløpet  at han i flere måneder kun hadde 12.000 utbetalt av trygden. Hun i bolig har høyere fribeløp etter å ha jobbet i VTA tidligere, kan tjene litt over 100.000 i fribeløp og tjente over 200.000 på jobben ifjor. Heldigvis var hun flinkere til å melde inn til Nav sin inntektsplanlegger i motsetning tii kompisen vår og hun ble sist «bare» skyldig 12.000 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ‘plaster såret’ over å ikke en gang få sjansen til å få et normalt liv ute i samfunnet med jobb. Hvorfor skulle det uheldige barnet som fikk narkolepsi fra vaksineskade eller som ødela ryggen i en trafikkulykke bli dømt til et liv langt under fattigdomsgrensa fordi det ikke var gammelt nok til å tjene inn noe selv? Minstesatsen til ung ufør er forøvrig såvidt innenfor fattigdomsgrensa og de må leve et enkelt og sparsommelig liv om de er alene. Husk ellers at mange med ung ufør sitter litt ekstra greit i det om de har rike foreldre som tegnet gode barneforsikringer. Så det kan egentlig være store forskjeller blant de med ung ufør også.

Da kan man tenke seg hvordan de på minstesats uten ung ufør har det og vi er mange som lever alene vi også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som ‘plaster såret’ over å ikke en gang få sjansen til å få et normalt liv ute i samfunnet med jobb.

Nei, det er ikke sånn det fungerer i praksis.

Her er problemet:

Mange av de som havner på minstesats har heller ikke hatt sjansen til å få et normalt liv ute i samfunnet med jobb og opptjening, nettopp fordi de har vært for syke til det.

Og mange av de som får ung ufør-tillegget har både hatt sjansen, og benyttet seg av den, i form av å jobbe eller studere, men likevel får de tillegget.

Det var kanskje en opprinnelig tanke at tillegget var ment å være kun for de som faktisk ikke hadde sjansen til et vanlig liv, men det er IKKE sånn det fungerer i praksis.

Og ja, minstesatsen til ung ufør er lav, og ikke noe å hige etter på noen som helst måte. Men husk at minstesatsen uten ung ufør-tillegg er enda lavere. Dette skal man leve av resten av livet.

Anonymkode: d7806...4a5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.12.2023 den 17.21):

Bare for å legge til mer, ved å sitere meg selv, hvordan anti-UU Jihadister lyger så det renner av de, når de sier at UU har "flere tusen kroner mer i måneden".

La oss runde opp minstesatsen for enslige til 300.000 og UU for enslige til 350.000 brutto, ved å legge på de 6.000 kr ekstra som SV greide å få til for statsbudsjettet 2024. 

Begynner å gjelde fra 1.juli 2024, og skattekalkulatoren for 2024 sier følgende:

Minstesats enslig 300.000 skal betale 48.733 i skatt = 251.267 netto, eller 20.939 kr - i praksis 21.000 kr per måned.

UU-enslig 350.000 skal betale 65.633 i skatt = 284.367 netto, eller 23.697 kr - i praksis 23.700 kr per måned.

Nettodifferansen er på 2.758 kr per måned.

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/3786-skatteberegning-2024

Så tar vi frem bostøtte som UU-enslig ikke har rett på, mens minstesats har rett på det.

La oss også ta med det faktumet at vi er nå på den tredje vinteren der man får strømstøtte opp på toppen av bostøtten også.

Akkurat nå er strømstøtten via Husbanken på:

1.000 kr for oktober 2023

1.500 kr for november 2023

1.500 kr for desember 2023

Ingenting av dette har UU-enslig rett på. Men minstesats ufør har rett på det i veldig mange kommuner.

https://husbanken.no/person/bostotte/stromtilskudd/

Som vi også ser, så videreføres denne ekstra strømstøtten oppå bostøtten for januar - februar - mars 2024 også.

Ekstra utbetalinger på 1.000 kr hver eneste måned for både januar / februar / mars 2024.

La oss skrive det inn med teskje:

1.000 kr for januar 2024

1.000 kr for februar 2024

1.000 kr for mars 2024

Hva betyr det? Der ble UU-sin differanse redusert betydelig, gitt, og ikke at den var noe særlig å skryte av tidligere. 

En strømstøtte tilsvarende 7.000 kr totalt sett reduserer UU-sin nettdifferanse på følgende måte:

2.758 kr per måned x 12 = 33.096 - 7.000 for strømstøtten som vanlig minstesats får = 26.096 kr, delt på 12 er 2.175 kr per måned.

Nå er plutselig UU sin sats redusert ned til kun 2.175 kr netto per måned, i forhold til vanlig minstesats ufør.

La oss nå fortsette videre med å beregne utvalgte kommuner med tanke på bostøtte.

Vi kan bruker Sandnes, Drammen, Lørenskog, Lillestrøm, Fredrikstad, Kristiansand, Porsgrunn, Skien og en rekke andre mellomstore byer og man får følgende:

Plotter inn dagens minsteufør sats på 24.600 kr brutto per måned, og setter alt det andre til 0.

Altså 0 i formue, null i inntekt fra leie osv + LEID BOLIG.

Og går for en husleie på 9.000 kr i stedene nevnt over, og da får minsteufør sats 1.087 kroner, og selvsagt strømstøtten på 1.500 kr i tillegg som jeg allerede har beregnet. 

https://tjenester.husbanken.no/bostotte-kalkulator/hjem

Nettodifferansen mellom en UU og en vanlig minstesats er de facto - for å bruke latinsk - er nede i kun 1.088 kroner (2.175 - 1.087)

Altså kun 1.088 kr differanse per måned hvis man bor i Drammen, Kristiansand, Porsgrunn, Skien, Sandnes, Lørenskog, Lillestrøm, Fredrikstad, + de fleste andre steder i Norge.

Vi vet allerede at anti-ufør Jihadister og ikke minst anti-UU Jihadister lyger så jævlig at det er patetisk og tråder burde stenges på dagen, men dette er viktig å illustrere hvordan de lyger når de sier at UU angivelig har "flere tusen kroner mer per måned". 

Når fakta er at en UU har knapt nok litt mer enn en på minstesats, altså kun 1.088 kr per måned veldig mange steder i Norge.

Per i dag er det kun i Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim at UU kan få litt bostøtte. Men det er på hengende håret ettersom støtten for Stavanger, Trondheim og Bergen pleier å forsvinne når man har justert grunnbeløpet i hvert år i juni. 

I praksis er det kun i selveste Oslo at en UU-ufør har litt bostøtte året rundt, og det er veldig FÅ UU-folk som bor i selveste Oslo. Ingen fare for at UU-uføre "koser" seg i Oslo. 

Oslo som kommune er allerede kjent for å ha færrest uføre i prosent. Nesten halvparten så lavt av det vanlige tallet, i prosent.

Mens Stavanger, Bergen og Trondheim pleier å falle ut og inn av selveste innteksgrensa for UU-folk, ettersom grunnbeløpet justeres hver mai og juni.

Da har vi fastslått med ren fakta, nok en gang, at UU-hatere lyger - som alltid - og fakta er at en UU-person, har IKKE "flere tusen kroner mer per måned" utbetalt. 

Fasiten er: de aller fleste steder i Norge har en enslig UU-ufør kun 1.088 kr mer per måned, sammenlignet med enslig minstesats.

Anonymkode: 47814...211

Rull inn! Kjenner flere med ung ufør i min kommune som også fikk bostøtte og strømstøtte, de som ble ufør før ufør reformen fikk til og med mer i bostøtte enn meg! Nesten 800 kr i bostøtte med ung ufør mens jeg på minstesats fikk 81 kr i bostøtte. 
Nå er bruttoen for å få bostøtte senket og jeg med minsteufør får ikke bostøtte eller denne strømstøtten lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.5.2024 den 12.25):

Da kan man tenke seg hvordan de på minstesats uten ung ufør har det og vi er mange som lever alene vi også. 

De tok et valg om å ikke forsikre seg, og/eller jobbe i lavtlønnede yrker. Da må man ta konsekvensene av det. Smarte folk tegner forsikringer gjennom jobben, f.eks KLP - og sitter godt i det som ufør.

Skulle bare mangle at vi som har ung ufør tillegget ikke skulle få det, når vi ikke kan tegne uføreforsikring eller har vært ute i arbeid, for å opptjene oss rettigheter. Jeg har en bachelorgrad og mastergrad, men får ikke brukt disse gradene. Likevel har jeg tenkt hva som lønner seg på langssikt. Ville vært helt uaktuelt å utdanne meg til et lavtlønnet yrke.

Anonymkode: dbbb7...1fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De tok et valg om å ikke forsikre seg, og/eller jobbe i lavtlønnede yrker. Da må man ta konsekvensene av det. Smarte folk tegner forsikringer gjennom jobben, f.eks KLP - og sitter godt i det som ufør.

Skulle bare mangle at vi som har ung ufør tillegget ikke skulle få det, når vi ikke kan tegne uføreforsikring eller har vært ute i arbeid, for å opptjene oss rettigheter. Jeg har en bachelorgrad og mastergrad, men får ikke brukt disse gradene. Likevel har jeg tenkt hva som lønner seg på langssikt. Ville vært helt uaktuelt å utdanne meg til et lavtlønnet yrke.

Det er faktisk ikke så svart / hvitt. Det er ikke sikkert at de på minstesats uten å ha fått ung uføretillegget har kunnet tegne uføreforsikring heller. De kan også være født med en sykdom som gjør at de ikke fikk forsikring selv om funksjonsgraden ifølge NAV ikke var alvorlig nok til å få ung uføretillegg. Ung uføretillegg tildeles på et alvorlighetskrav. Det er ikke slik som fr at alle under en viss alder får dette tillegget. 

Man er ikke "smart" ved å ha tegnet uføreforsikring i KLP. Dette er noe man har automatisk som en del av jobben i visse yrker, også i de lavlønte. Og man kan også ha vært i jobb før man fylte 26 år og likevel ende opp med ung uføretillegg. Man kan f.eks ha jobbet siden man var 20, og havnet i en alvorlig ulykke da man var 24.

Jeg har verken minstesats eller ung ufør bare så det er sagt. Så det er ikke noe deg mot meg her. Syns bare ikke du skal være så bastant i uttalelsene dine. 

Anonymkode: cbf81...a5d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Alle som jobber i stat og kommune blir trukket 2% av lønna til SPK/KLP. Det er obligatorisk. Som ufør mottar man da en liten sum i tillegg til uføretrygden fra nav.  Jeg får noe over 4.000 pr mnd. Så det er ikke store beløp.

Anonymkode: 79ee9...8d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rull inn! Kjenner flere med ung ufør i min kommune som også fikk bostøtte og strømstøtte, de som ble ufør før ufør reformen fikk til og med mer i bostøtte enn meg! Nesten 800 kr i bostøtte med ung ufør mens jeg på minstesats fikk 81 kr i bostøtte. 
Nå er bruttoen for å få bostøtte senket og jeg med minsteufør får ikke bostøtte eller denne strømstøtten lenger. 

Nei vi med ung ufø får ikke bostøtte slutt å spre løgner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vet kanskje ikke hvor strengt det er å få ufør forsikring? Ikke alle er heldige og vokser opp med familie som tegner uføreforsikring. Da jeg var 18 år og kunne tegnet dette selv så var det allerede umulig å få det pga diagnoser. 
Angående lavtlønnet yrker så kan det kanskje tenkes at noen havner i disse fordi dem har mange begrensninger og klarer blant annet ikke å fullføre en utdannelse. Slik du beskriver det så får man bare takke seg selv hvis man har vært så «dum» og «kun» prøvd seg i en Rema1000 jobb og samtidig vært så dum at man ikke har tegnet uføreforsikring ( for det får jo alle innviglet og er samtidig gratis 🙄
Du er heldig som klarte å få deg bachelorgrad og mastergrad, det hadde aldri jeg klart med mine diagnoser. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei vi med ung ufø får ikke bostøtte slutt å spre løgner.

Hvorfor skal jeg juge? Jeg snakker om to venninner som fikk dette før bruttoen ble senket igjen. Begge fikk bostøtte og strømstøtte, siden dem ble ufør før 2015 så er det egne regler for dem som gjorde at dem også fikk bostøtte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...