Gå til innhold

Stor vektøkning pga. depresjoner - vil ned i vekt igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei
Etter å ha slitt med depresjoner i cirka 5 år er jeg endelig på bedringens vei. Har hatt en vektøkning på cirka 20 kilo over disse 5 årene. Det merkes på kondisjon, energinivå og generelt på kroppen at det er mer enn hva som er bra for meg.

Det største problemet er at jeg aldri en dag i mitt liv har trengt å slanke meg, var veldig aktiv før og spiste sunt "av meg selv" - men dessverre er mye av kunnskapen, motivasjonen og automatikken borte... Er i dag 80 kilo (M i klær) hvor særdeles lite er muskler. Til sammenligning veide jeg rundt 60 kilo (XS i klær) tidligere uten at jeg la noe "innsats" i det.   

Har slitt med å ta gode valg i matveien (har ofte/hver dag blitt fjordland, frossenmat, hurtigmat, o.l. de siste 5 årene...) og sliter med å begynne å trene styrke/kondisjon. Går flere turer hver dag med hunden (4 turer hver dag, hvorav 1 er på minimum 1,5 time), men det er det eneste. Føler ofte selv at gåturene jeg har med hunden er "god nok" økt i seg selv, men tydeligvis ikke. 

Hvordan tar jeg gode valg i matveien og unngå å overporsjonere/overspise? 
Hvordan kommer jeg i gang med styrketrening/kondisjonstrening igjen i tillegg til å opprettholde tur nivået jeg har med hunden? Redd for at jeg blir så "sliten" at jeg enten ikke klarer å gå tur med hunden eller dropper treninga.
Har det vært flere i samme båt som kan komme tips/råd? 

Er ute etter å gjennomføre en livsstilsendring, så jeg forhåpentligvis ikke faller tilbake på det her. Vil da unngå å telle kalorier/veie mat så godt det lar seg gjøre. 

 

Anonymkode: 4047c...0ff

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter med spiseforstyrrelse overspising. Kan anbefale boken "Få bukt med overspising" 

Jeg har fått en oversikt på hvor mye jeg skal spise til hvert måltid, å det er en god del. Men er for å ikke overspise og klare å få et normalt forhold til mat 

Eller så er det viktig å få sortert alle tanker og det som plager en, for er ikke hode med er det vanskelig å gjennomføre. 

 

Anonymkode: 6b7c3...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur med hunden flere ganger om dagen er helt topp, og fjordland og ferdigretter er også helt ok.

Viktig å ikke legge lista altfor høyt, men gjøre små justeringer i hverdagen som har effekt over tid. Akkurat som om vekten kommer snikende over flere måneder/år, kan den også gå vekk på samme måte. 

Hvis jeg var deg, ville jeg gjort to ting:

Gjøre lufteturen litt mer utfordrende, gå i variert terreng og gjerne noen motbakker. Litt avhengig av hva slags hund du har, men er den i grei form kan du kjøpe en trekksele og belte til deg. Så kan du svinge med armene mens du går og få bedre effekt i motbakker. Legg inn en ekstra sløyfe i et skogholt feks, hunden kommer til å elske det, og du får pulsen opp.

Det andre er å kutte ut et av dagens måltider som betyr minst for deg. Jeg spiser feks aldri frokost, da jeg ikke syns det er godt, eller gir meg noe glede. Er heller litt sulten fram til lunsj! 

Anonymkode: b8d99...98e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 22.59):

Jeg sliter med spiseforstyrrelse overspising. Kan anbefale boken "Få bukt med overspising" 

Jeg har fått en oversikt på hvor mye jeg skal spise til hvert måltid, å det er en god del. Men er for å ikke overspise og klare å få et normalt forhold til mat 

Eller så er det viktig å få sortert alle tanker og det som plager en, for er ikke hode med er det vanskelig å gjennomføre. 

 

Anonymkode: 6b7c3...838

Tusen takk for tips 🙂

Anonymkode: 4047c...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 8.28):

Tur med hunden flere ganger om dagen er helt topp, og fjordland og ferdigretter er også helt ok.

Viktig å ikke legge lista altfor høyt, men gjøre små justeringer i hverdagen som har effekt over tid. Akkurat som om vekten kommer snikende over flere måneder/år, kan den også gå vekk på samme måte. 

Hvis jeg var deg, ville jeg gjort to ting:

Gjøre lufteturen litt mer utfordrende, gå i variert terreng og gjerne noen motbakker. Litt avhengig av hva slags hund du har, men er den i grei form kan du kjøpe en trekksele og belte til deg. Så kan du svinge med armene mens du går og få bedre effekt i motbakker. Legg inn en ekstra sløyfe i et skogholt feks, hunden kommer til å elske det, og du får pulsen opp.

Det andre er å kutte ut et av dagens måltider som betyr minst for deg. Jeg spiser feks aldri frokost, da jeg ikke syns det er godt, eller gir meg noe glede. Er heller litt sulten fram til lunsj! 

Anonymkode: b8d99...98e

Takk for tips 🙂Ja, kjenner det er litt for enkelt for meg å velge å gå de "lette rundene", men skal definitivt prøve å legge inn litt mer utfordrende partier. 
Spiser stort sett kun frokost, lunsj og middag - men skal prøve å f.eks. spise knekkebrød til frokost i stedet for brød/rundstykker, etc.  

Anonymkode: 4047c...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 13.38):

Hei
Etter å ha slitt med depresjoner i cirka 5 år er jeg endelig på bedringens vei. Har hatt en vektøkning på cirka 20 kilo over disse 5 årene. Det merkes på kondisjon, energinivå og generelt på kroppen at det er mer enn hva som er bra for meg.

Det største problemet er at jeg aldri en dag i mitt liv har trengt å slanke meg, var veldig aktiv før og spiste sunt "av meg selv" - men dessverre er mye av kunnskapen, motivasjonen og automatikken borte... Er i dag 80 kilo (M i klær) hvor særdeles lite er muskler. Til sammenligning veide jeg rundt 60 kilo (XS i klær) tidligere uten at jeg la noe "innsats" i det.   

Har slitt med å ta gode valg i matveien (har ofte/hver dag blitt fjordland, frossenmat, hurtigmat, o.l. de siste 5 årene...) og sliter med å begynne å trene styrke/kondisjon. Går flere turer hver dag med hunden (4 turer hver dag, hvorav 1 er på minimum 1,5 time), men det er det eneste. Føler ofte selv at gåturene jeg har med hunden er "god nok" økt i seg selv, men tydeligvis ikke. 

Hvordan tar jeg gode valg i matveien og unngå å overporsjonere/overspise? 
Hvordan kommer jeg i gang med styrketrening/kondisjonstrening igjen i tillegg til å opprettholde tur nivået jeg har med hunden? Redd for at jeg blir så "sliten" at jeg enten ikke klarer å gå tur med hunden eller dropper treninga.
Har det vært flere i samme båt som kan komme tips/råd? 

Er ute etter å gjennomføre en livsstilsendring, så jeg forhåpentligvis ikke faller tilbake på det her. Vil da unngå å telle kalorier/veie mat så godt det lar seg gjøre. 

 

Anonymkode: 4047c...0ff

Jeg tenker at du bare må begynne et sted, og da mener jeg ETT sted; ikke forsøk å endre på for mye av gangen. Lag en liste over ting du tenker er nødvendig, og velg ut 1-2 av disse å jobbe med nå de meste ukene. La dette bli til en vane, før du så går videre på lista. Velg ut noe du er 99% sikker på at du faktisk makter å gjennomføre.

f.eks kan du …

- legge til en grønnsak i minst to av dagens måltider

- bevege deg minst x minutter hver dag

- spise langsommere og med oppmerksomhet (noe som er gunstig for metthetsfølelse lg for å føle seg med tilfreds med maten)

- legge deg innen kl Xx

- spise en god proteinkilde i de fleste av dagens måltider

- redusere antall måltider til X antall

- kutte ut småspising, eller ha sunnere valg tilgjengelig

 

lag egen liste, osv bare begynn. Lag gjerne et lite skjema i en notatbok for å krysse av for alt,du gjør, det kan være motiverende og også nyttig for å se mønstre: når du ikke gjør det, hvorfor? Hva kan du gjøre annerledes neste gang?

generelt; fokuser på å gjøre heller enn på «ikke å gjøre». Fokuser på å legge til gode råvarer, fremfor å forby en rekke matvarer. Fokuser på å bevege deg mer, heller enn på å sitte mindre i ro. Å formulere seg positivt har overraskende mye å si for motivasjonen og gjennomføringsevnen

Endret av Lill3My
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert å legge opp til å feks jogge en liten tur noen ganger i uka i tillegg til turen din med hunden? :)  

Og så tror jeg du kommer langt også med å bare kutte usunne ting som godteri og lignende.

Anonymkode: 3af16...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...