Gå til innhold

Hvorfor må folk skrive "Hen" hele tiden???

Perfume

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det ikke, og det irriterer meg. Du er anonym på et forum og må skrive "hen" for å ikke bli gjenkjent?🤨

Altså... Eller er det fordi man ikke vet hva vedkommende selv føler seg som, så man ikke skal "gjøre feil"? 🙄

Ikke noe som blir brukt i hverdagen her blant mine heldigvis.. Litt oppgitt kjenner jeg. 

• Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg skriver anonymt her inne bruker jeg hen på noen spørsmål/problemstillinger, men ikke alle. De gangene jeg gjør det, er det fordi jeg ikke vil at de som leser skal bli forutinntatte av om det handler om en dame eller mann og svare på bakgrunn av det. 

En annen grunn er for å anonymisere litt ekstra av og til. KG er et stort forum i et lite land. Det er alltid noen som kjenner noen. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke bli gjenkjent vel. Tenk å bli så irritert på noe som SKRIVES a. 

Anonymkode: 362b5...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER det! Du blir ikke gjenkjent om du skriver hun eller han!

Hen må dø!

Anonymkode: 75535...d50

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skjønt greia jeg heller. Hva med å skrive "de" isteden, eller "barnet" eller hva det skulle gjelde?

Anonymkode: 2a6eb...41a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke skjønt greia jeg heller. Hva med å skrive "de" isteden, eller "barnet" eller hva det skulle gjelde?

Anonymkode: 2a6eb...41a

Det gjorde alle for fem minutter siden. Eller «vedkommende». 
Hen meg midt i rævva. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perfume skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner det ikke, og det irriterer meg. Du er anonym på et forum og må skrive "hen" for å ikke bli gjenkjent?🤨

Altså... Eller er det fordi man ikke vet hva vedkommende selv føler seg som, så man ikke skal "gjøre feil"? 🙄

Ikke noe som blir brukt i hverdagen her blant mine heldigvis.. Litt oppgitt kjenner jeg. 

Typisk  er det ny skrivemåte for h?n når man ikke ønsker å vektlegge kjønn eller ikke ønsker avsløre kjønn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det skriftelig er lettere å gjøre enn å skrive "vedkommende" eller han/hun hele tiden. Det er forferdelig synd at du irriterer deg over det da! Skal ha det i bakhodet neste gang.

Anonymkode: 49d78...f2d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i "hen". Språk påvirker tanke og omvendt, og pronomen bøt verken ha kjønn eller hudfarge eller etnisitet. Som språknerd slår jeg et slag for "hen".

Anonymkode: bdd2d...eb6

• Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er veldig glad i "hen". Språk påvirker tanke og omvendt, og pronomen bøt verken ha kjønn eller hudfarge eller etnisitet. Som språknerd slår jeg et slag for "hen".

Hva jeg tenker på: 🐔🐓

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, det er bare uforståelig for meg. En ting er hvis det å "avsløre" kjønnet gjør at folk svarer anderledes. Det kan jeg til en viss grad forstå. Men for å ikke bli gjenkjent..? Jeg er vel bare anderledes skrudd sammen enn andre da sikkert. Ikke at det irriterer såpass at det har noen betydning, bare gnager litt av og til når jeg leser. Jeg liker virkelig ikke ordet. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver av og til h*n, som man gjorde før i tida, dersom det er en problemstilling som er spesielt viktig å holde anonym. Det er, som en annen her skrev, et stort forum i et lite land. Hen bruker jeg aldri. Liker ikke ordet, det har blitt ødelagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ihvertfall det er bedre enn sånn de holder på i engelsktalende land, med "they" i stedet for han/hun. 

Det er kjempeforvirrende, snakker de om flere personer, liksom?

Anonymkode: 78dfc...7e5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fordra det. Du blir ikke avslørt om du skriver kjønnet til din treåring som er vanskelig å oppdra. 

Anonymkode: 7cd77...235

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det skriftelig er lettere å gjøre enn å skrive "vedkommende" eller han/hun hele tiden. Det er forferdelig synd at du irriterer deg over det da! Skal ha det i bakhodet neste gang.

Bruk 'de'. Eller et annet eksisterende pronomen som passer. Barnet - det. Babyen - den. Partner - den. Ungen - den. Personen av irrelevant kjønn fra strømselskapet som ringte - de. Eller vedkommende, personen, representanten, kassereren der de passer. Vi har et rikt språk, bruk det!

Dog må jeg si 'hen' er hundre ganger bedre enn 'h*n' som var så populært for en tid tilbake 

Anonymkode: 1aa9b...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som gramatikknerd hater jeg alle nye pronomen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MariaIsabel said:

Som gramatikknerd hater jeg alle nye pronomen.

Det hadde du gjort i gamledager også, da fullt av nye pronomen ble innført. Føøøl utviklingen!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (21 minutter siden):

Enig. "Hen" er bare så dumt. Enten er det han eller hun. 

Anonymkode: 75c90...663

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde du gjort i gamledager også, da fullt av nye pronomen ble innført. Føøøl utviklingen!

Det vaset som foregår nå, er ikke utvikling, det er kaos.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...