Gå til innhold

Gjort en totalforandring i kostholdet. Cellulitter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært normalvektig hele tiden, men har mye cellulitter, både på beina, lår, rumpe og tilogmed armene. Men har spist mye dritt, mye takeaway, bakverk og godteri hver eneste dag. Nå spiser jeg veldig rent og aldri sukker eller takeaway. Vil cellulittene forsvinne, eller må jeg ned i fettprosent i tillegg? Ligger i øvre siktet til normalvektig i følge BMI nå, så har jo litt å gå på likevel selv om den er «normal. 

Anonymkode: 054a9...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv tynne modeller har cellulitter. De bare photoshoppes vekk på bilder.. 

Anonymkode: af314...5a1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha mye muskler, lite fett uten stor muskelmasse hjelper ikke 

Anonymkode: 9545b...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du googlet cellulitter? Har du sjekket opp hva det faktisk er? 

https://nhi.no/sykdommer/hud/diverse/appelsinhud-cellulitter

"Det er ingen sykdom, og det er et normalt fenomen - selv om selgere av enkelte hudprodukter og media kan synes å være av en annen oppfatning. Det eksisterer i dag ingen enkle tiltak som kan rette på dette normale hudfenomenet. På samme måte som små eller store ører, tynt eller tykt hår, er dette fenomenet bare en av mange varianter av utseendet til helt normale mennesker."

 

Behandling
Mange leter etter en måte å behandle tilstanden på. En lang rekke behandlingsmetoder er foreslått, men de fleste av dem har liten og kun forbigående effekt

Overvekt gjør hudforandringene mer synlige. Vektreduksjon gjennom å spise sunn kost og ha en aktiv livsstil, kan gjøre hudforandringene mindre synlige. Mere muskler får huden til å se glattere og fastere ut. Å erstatte fett med muskler kan også gjøre cellulittene mindre synlige.

 

Anonymkode: 984f3...c29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og bra kosthold hjelper. De som mener at alle har cellulitter, mener vel også det er helt tilfeldig at idrettsutøvere og dansere ikke har det. 

Anonymkode: 9bb18...e20

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lav fettprosent og en litt høyere muskelmasse enn de fleste. Når jeg er på mitt slankeste, ser man så og si ingen cellulitter. Går jeg opp i vekt (fettmasse) skal det typ 4-5 kilo til før cellulitter dukker opp/blir synlige. Og derfra, dess mer jeg legger på meg, jo bedre synes det. Så det er en avveiing da på hvor langt du er villig til å strekke deg, hvor strengt vil du leve, hvor viktig er det egentlig? Og selve punktet hvor du får lav nok fettprosent til at cellulitter ikke synes, er individuell og mye genetisk betinget. Dvs at du kan være heldig og ikke behøve å gå ned så mye, eller du kan være uheldig. 
 

jeg ville fokusert på å spise gode råvarer, trene tung styrke 3 ganger i uka og kanskje økt litt på hverdagsaktivitetene dersom du ikke er i særlig bevegelse utenom trening. Se hva som skjer! 

Anonymkode: f5628...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2023 den 10.55):

Det eksisterer i dag ingen enkle tiltak som kan rette på dette normale hudfenomenet.

EMS trening har hjulpet meg. 

Anonymkode: de908...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Trening og bra kosthold hjelper. De som mener at alle har cellulitter, mener vel også det er helt tilfeldig at idrettsutøvere og dansere ikke har det. 

Anonymkode: 9bb18...e20

Idrettsutøvere og dansere har cellulitter. Hvor har du det fra at de ikke har det? 

Cellulitter, appelsinhud

Cellulitt, ofte kalt appelsinhud, viser seg som "bulkete" hud, særlig på kvinners lår. Det er ingen sykdom, og det er et normalt fenomen - selv om selgere av enkelte hudprodukter og media kan synes å være av en annen oppfatning. Det eksisterer i dag ingen enkle tiltak som kan rette på dette normale hudfenomenet. På samme måte som små eller store ører, tynt eller tykt hår, er dette fenomenet bare en av mange varianter av utseendet til helt normale mennesker.

80 til 90 prosent av alle kvinner vil før eller senere få cellulitter i huden på lår og/eller rumpe.

https://nhi.no/sykdommer/hud/diverse/appelsinhud-cellulitter

Anonymkode: af4b8...adb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Idrettsutøvere og dansere har cellulitter. Hvor har du det fra at de ikke har det? 

 

Anonymkode: af4b8...adb

Jeg bruker øynene.

Når vi snakker om å "ha" cellulitter, mener vi naturligvis synlige cellulitter, her og nå. Ikke potensielle cellulitter som dukker opp med årene, og ikke anlegg for cellulitter som ikke får lov til å herje med kroppen fordi man er godt nok trent.

Anonymkode: 9bb18...e20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligg unna salt og sukker, det er de to verstingene som ga meg MER cellulitter, nå spiser jeg veldig lite av begge deler og har mistet mye, samt at jeg trener en del, men salt og sukker kuttet gjorde mest. 

Anonymkode: 91820...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cellulitter er et moderne fenomen, så synderen er kanskje noe i kostholdet vårt som har endret seg? For eksempel frøoljer? ;)  Prøv å kutte ut frøoljer som soyaolje, solsikkeolje, rapsolje. Erstatt med sunt fett som for eksempel meierismør.

 

Anonymkode: 9fa73...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Cellulitter er et moderne fenomen, så synderen er kanskje noe i kostholdet vårt som har endret seg? For eksempel frøoljer? ;)  Prøv å kutte ut frøoljer som soyaolje, solsikkeolje, rapsolje. Erstatt med sunt fett som for eksempel meierismør.

 

Anonymkode: 9fa73...5fe

Dette er bare sprøyt, det er ikke et moderne fenomen. Herregud mengden tull folk kan tro på. Det er helt vanlig og kan komme av vekt, gener, hormoner og alder. På samme måte som at alle får rynker i forskjellig tempo, strekkmerker osv. 

Anonymkode: a05d3...484

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er bare sprøyt, det er ikke et moderne fenomen. Herregud mengden tull folk kan tro på. Det er helt vanlig og kan komme av vekt, gener, hormoner og alder. På samme måte som at alle får rynker i forskjellig tempo, strekkmerker osv. 

Anonymkode: a05d3...484

Det er helt vanlig nå. Du skal ikke mange tiår tilbake før det var uvanlig.

Anonymkode: 9fa73...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt vanlig nå. Du skal ikke mange tiår tilbake før det var uvanlig.

Anonymkode: 9fa73...5fe

Har du ein empirisk kjelde på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...