Gå til innhold

Dere med reflukssykdom (GERD) hva drikker dere når dere går ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en julefest jeg skal på i helgen og lurer på hvilke alkohol som er refluks vennlig? Det er nok svært lite. Men er det noe som er mindre triggende enn andre? 

Anonymkode: d86b1...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en julefest jeg skal på i helgen og lurer på hvilke alkohol som er refluks vennlig? Det er nok svært lite. Men er det noe som er mindre triggende enn andre? 

Anonymkode: d86b1...2f2

Det som passet best for meg var å blande vodka og sprite, lite vodka mye sprite, kunne ikke for mye, det var også slik med vin eller øl, drakk jeg for mye, problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet med alt av alkohol og refluxplagene forsvant. Reagerte minst på øl, mye på rødvin. Sprit og drinker drakk jeg aldri.

Anonymkode: dfb84...f92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen diagnose, men jeg sliter med refluks og sur mage til tider. Og jeg har to søsken med magesekk/spiserørsdiagnoser.

Sist gang jeg fikk kraftig refluks "på byen", så var det pga rødvin. Jeg endte opp med å "projektilspy" over hele lokalet... Sjarmerende... 1-sekunds forvarsel. Og det var ikke fordi jeg var for full. Det skjedde de neste to dagene også - hjemme og edru... Det ble mye vasking og dusjing... Og jeg blir ALDRI fyllesyk. Ikke denne gangen heller. Bare kraftig refluks.

Jeg drikker nesten aldri rødvin på byen fordi jeg liker det best til mat og når man drikker alkohol så er det så mye som smaker mye bedre. Men dette var på bygda og de hadde bare øl, hvitvin, rødvin, cider og rusbrus å velge mellom.

Jeg sliter også med sur mage og refluks hvis jeg drikker veldig sure drinker med mye sour mix eller veldig sure likører. Jeg drikker aldri øl fordi jeg liker ikke smaken. Jeg drikker veldig sjeldent cider eller rusbrus fordi jeg synes ikke det heller er noen høydare. Så jeg kan ikke kommentere hvordan det påvirker meg. 

Anonymkode: dcfa9...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg sluttet med alt av alkohol og refluxplagene forsvant. Reagerte minst på øl, mye på rødvin. Sprit og drinker drakk jeg aldri.

Anonymkode: dfb84...f92

Jeg vurderer å slutte helt og. Får alltid problemer etter en kveld med alkohol. 

Anonymkode: d86b1...2f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wedding skrev (14 timer siden):

Det som passet best for meg var å blande vodka og sprite, lite vodka mye sprite, kunne ikke for mye, det var også slik med vin eller øl, drakk jeg for mye, problemer.

Takk for tips. Du reagerer ikke på kullsyren i sprite ? 

Anonymkode: d86b1...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå har jeg ingen diagnose, men jeg sliter med refluks og sur mage til tider. Og jeg har to søsken med magesekk/spiserørsdiagnoser.

Sist gang jeg fikk kraftig refluks "på byen", så var det pga rødvin. Jeg endte opp med å "projektilspy" over hele lokalet... Sjarmerende... 1-sekunds forvarsel. Og det var ikke fordi jeg var for full. Det skjedde de neste to dagene også - hjemme og edru... Det ble mye vasking og dusjing... Og jeg blir ALDRI fyllesyk. Ikke denne gangen heller. Bare kraftig refluks.

Jeg drikker nesten aldri rødvin på byen fordi jeg liker det best til mat og når man drikker alkohol så er det så mye som smaker mye bedre. Men dette var på bygda og de hadde bare øl, hvitvin, rødvin, cider og rusbrus å velge mellom.

Jeg sliter også med sur mage og refluks hvis jeg drikker veldig sure drinker med mye sour mix eller veldig sure likører. Jeg drikker aldri øl fordi jeg liker ikke smaken. Jeg drikker veldig sjeldent cider eller rusbrus fordi jeg synes ikke det heller er noen høydare. Så jeg kan ikke kommentere hvordan det påvirker meg. 

Anonymkode: dcfa9...b08

Ser at flere nevner rødvin som en synder. Jeg tror jeg skal holde meg langt unna det hvertfall. Jeg og har hatt det du beskriver en nyttårsaften hvor jeg bare spydde og spydde. Ingen stopp. Varte i to dager! Har også fått noe som heter nutcracker esophagus to ganger. De verste smertene jeg noensinne har opplevd. Sure drinker er den verste triggeren. Kanskje øl er det tryggeste da hmm.

Anonymkode: d86b1...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du reagerer ikke på kullsyren i sprite ?

Nei har ikke reagert på kullsyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kvitt min kraftige reflux med https://sunkost.no/bio-life-kal-mag-med-vitamin-d3

Merket forskjell etter få uker. Jeg tok det egentlig for å få hjelp med kramper/forstoppelse, og ble gledelig overrasket over å ha blitt kvitt ekstrem hikking, raping, og konstant halsbrann i tillegg. 

Leste senere at mineraler har en sammenheng med magesyre og fordøyelse:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/magnesium-for-acid-reflux#:~:text=Magnesium is a common ingredient,%2C discomfort%2C and chest pain.

https://my.clevelandclinic.org/health/drugs/20402-calcium-carbonate-chewable-tablets

Anonymkode: 416c8...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffein er også noe man bør holde seg unna. Så kaffe, te, energidrikk, cola, sjokolade bør man ikke innta hvis man sliter med refluks.

Anonymkode: 892d4...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...