Gå til innhold

Er det sant at folk under 30(genz)blir krenket av Seinfeld og Friends?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri møtt noen i virkeligheten som blir krenket av disse seriene. Omgås ikke mange mennesker under 30. Noen her som gjør det?

 

Har en liten mistanke om at det kun er en liten gruppe mennesker som blir krenket. 90% reagerer ikke, min teori. 

 

 

Anonymkode: f4f34...954

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det de ikke blir krenket av er vel et større spørsmål. 

Anonymkode: e5af3...9ae

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har sett alt av Seinfeld og aldri blitt krenket. Friends ser de ikke på, de legger terskelen høyere enn det. Kanskje du bare kjenner ungdom med personlige problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du syns det er galt å reagere negativt på transfobi, rasisme, homofobi og sexisme er det deg det er noe galt med og ikke de. 

 

Anonymkode: 750f1...b7f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krenketåpen er de som blir så krenket av at andre blir krenket at de må lage en tråd på nett over hvor krenket de er av at andre er krenket 😆

Anonymkode: 750f1...b7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du syns det er galt å reagere negativt på transfobi, rasisme, homofobi og sexisme er det deg det er noe galt med og ikke de. 

 

Anonymkode: 750f1...b7f

Der var det en ja:D

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du syns det er galt å reagere negativt på transfobi, rasisme, homofobi og sexisme er det deg det er noe galt med og ikke de. 

 

Anonymkode: 750f1...b7f

Jeg så disse seriene da ble gitt ut, og verden har gått fremover. Det er mye som var greit før som ikke er er like greit nå. En del unge ser serien nå, men med sine briller.

Verden var ikke på sitt høydepunkt da vi var unge. Og nå er vi gamle.

Anonymkode: de084...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg så disse seriene da ble gitt ut, og verden har gått fremover. Det er mye som var greit før som ikke er er like greit nå. En del unge ser serien nå, men med sine briller.

Verden var ikke på sitt høydepunkt da vi var unge. Og nå er vi gamle.

Anonymkode: de084...01e

Det hender jo at jeg ser eldgamle filmer med håpløst gammeldags kjønnsmønster, eller kultur for hvordan det var da. De fleste er jo utstyrt for å ta det for hva det var. Man lager ikke stort ståhei og krever å få fjernet scener etc. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ikke fått en skikkelig oppsving nå da, blant den nyere generasjonen? Katalogen til Friends er vel noe av det mest sette på strømmetjenester nå til dags.

Vår generasjon ble jo også "krenket" da serien gikk. Begge seriene fikk kritikk for å være for hvite, Friends skrev jo inn en afroamerikansk kjæreste til Ross som direkte svar på denne kritikken.

Akkurat det med manglende representasjon av afroamerikanere tenkte ikke jeg noe over (og det sier jo litt da, om hvorfor det er et poeng), men jeg husker syntes det var helt blåst at Ross flippet ut når barnet hans ville leke med Barbie. Etter det syntes jeg han var så jævla fjott at jeg nesten ikke klarte å se på mer 😂

Jeg kan jo også være enig i at transe- og tjukkasvitser heller ikke har holdt seg særlig godt. 

Anonymkode: 0ebab...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du syns det er galt å reagere negativt på transfobi, rasisme, homofobi og sexisme er det deg det er noe galt med og ikke de. 

 

Anonymkode: 750f1...b7f

det er jo ingen av delene i denne serien

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg så disse seriene da ble gitt ut, og verden har gått fremover. Det er mye som var greit før som ikke er er like greit nå. En del unge ser serien nå, men med sine briller.

Verden var ikke på sitt høydepunkt da vi var unge. Og nå er vi gamle.

Anonymkode: de084...01e

det er iallefall ikke på noe høydepunkt nå.... Før kunne man le av ting nå skal man bli fornærmet av alt og ingenting. Vil heller si at det er flere skritt tilbake

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har det ikke fått en skikkelig oppsving nå da, blant den nyere generasjonen? Katalogen til Friends er vel noe av det mest sette på strømmetjenester nå til dags.

Vår generasjon ble jo også "krenket" da serien gikk. Begge seriene fikk kritikk for å være for hvite, Friends skrev jo inn en afroamerikansk kjæreste til Ross som direkte svar på denne kritikken.

Akkurat det med manglende representasjon av afroamerikanere tenkte ikke jeg noe over (og det sier jo litt da, om hvorfor det er et poeng), men jeg husker syntes det var helt blåst at Ross flippet ut når barnet hans ville leke med Barbie. Etter det syntes jeg han var så jævla fjott at jeg nesten ikke klarte å se på mer 😂

Jeg kan jo også være enig i at transe- og tjukkasvitser heller ikke har holdt seg særlig godt. 

Anonymkode: 0ebab...4b7

det ble jo poengtert i serien at ross var teit pga det med barbiedukka. Var jo det som skulle være humoren med det, at ross var teit pga det. Det at det ikke var nok afroamerikanere og dermed at serien liksom skulle være lite diverse ( Husker ikke hva det er på norsk) er for dumt da 90 tallet florerte av serier med kun afroamerikanere. Det er bare viktig med inkludering av hudfarger så lenge det kun er svarte med. Da trenger de ikke inkludere andre raser, men er det en serie med mest hvite, da er det krise da.

 

friends er mer diverse enn mange andre serier på den tiden, da de hadde både lesbiske, transer, svarte biroller, jøder, asiater.... De hadde litt forskjellig. De hadde det første lesbiske bryllupet på tv og.. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvis du syns det er galt å reagere negativt på transfobi, rasisme, homofobi og sexisme er det deg det er noe galt med og ikke de. 

 

Anonymkode: 750f1...b7f

Da er nok du under 30 🙂

Anonymkode: 32bf3...465

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var nettopp en artikkel i Aftenposten om at folk under 30 føler seg krenket av Love Actually. 

https://www.aftenposten.no/kultur/i/kEnkrL/nordmenns-julefavoritt-i-hardt-vaer-fatshaming

Virker som om dagens unge ikke forstår at det kan være en flott film selv om det som skjer i filmen ikke ville vært like greit om det skjedde i virkeligheten. Selv små barn forstod jo dette for noen år siden. Det var jo ikke vanlig at barn kverket hverandre selv om de lo av Tom og Jerry som forsøkte å kverke hverandre. 

Anonymkode: cc6f4...f90

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har aldri møtt noen i virkeligheten som blir krenket av disse seriene. Omgås ikke mange mennesker under 30. Noen her som gjør det?

 

Har en liten mistanke om at det kun er en liten gruppe mennesker som blir krenket. 90% reagerer ikke, min teori. 

 

 

Anonymkode: f4f34...954

Sikkert noen få, men jeg vet om en på 12 som elsker Friends.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Var nettopp en artikkel i Aftenposten om at folk under 30 føler seg krenket av Love Actually. 

https://www.aftenposten.no/kultur/i/kEnkrL/nordmenns-julefavoritt-i-hardt-vaer-fatshaming

Virker som om dagens unge ikke forstår at det kan være en flott film selv om det som skjer i filmen ikke ville vært like greit om det skjedde i virkeligheten. Selv små barn forstod jo dette for noen år siden. Det var jo ikke vanlig at barn kverket hverandre selv om de lo av Tom og Jerry som forsøkte å kverke hverandre. 

Anonymkode: cc6f4...f90

Fra Aftenposten-artikkelen: 

Filmanmelderen tror «Love Actually» etter hvert kommer til å miste sin status som julefavoritt. Når hun snakker med unge under 30, er de veldig skeptiske.

Om de ser på den, gjør de det «med utrolig ironisk blikk og ler av hvor dumme folk var i 2003», sier hun.

Men disse under 30 skjønner visst ikke at det er forskjell på en romantisk komedie og en dokumentarfilm. 

Anonymkode: cc6f4...f90

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

visp skrev (1 time siden):

Det hender jo at jeg ser eldgamle filmer med håpløst gammeldags kjønnsmønster, eller kultur for hvordan det var da. De fleste er jo utstyrt for å ta det for hva det var. Man lager ikke stort ståhei og krever å få fjernet scener etc. 

Du skrev det jeg tenkte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

visp skrev (1 time siden):

Det hender jo at jeg ser eldgamle filmer med håpløst gammeldags kjønnsmønster, eller kultur for hvordan det var da. De fleste er jo utstyrt for å ta det for hva det var. Man lager ikke stort ståhei og krever å få fjernet scener etc. 

 

Anonymkode: f4f34...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...