Gå til innhold

Mannen mener jeg skal kjøpe ny symaskin istede for å ha min på service.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok så jeg har en billig og grei Singer maskin jeg kjøpte for ca 7 år siden for ca 3 tusen kr.  Veldig god maskin som er nok for mitt bruk.  Men jeg har ALDRI hatt den på service, og det bør egentlig gjøres en gang i året ca om den brukes mye.  Men jeg har bare brukt den av og til, men det siste året har jeg brukt den mye.  Og jeg vil derfor ha den på service.

Det koster her ca 900 kr for min maskin, so kommer evt nye deler i tillegg.  Men jeg tror ikke noe må byttes, alt fungerer fint.  Men ser det er mye støv inni, og trenger nok litt olje her og der.  Så vil ha en skikkelig rens.

Men mannen min er veldig uenig, og mener det er bortkastet å bruke nesten 1000 kr for service på en så billig maskin.  Og sier jeg heller bare bør kjøpe ny.  Men en ny maskin koster jo mye mer enn det.  Så vi er litt uenige på dette.  Jeg liker symaskinen min, den er jeg kjent med og er mer en bra nok.

Greia er at vi har god økonomi, og å kjøpe ny maskin til 5 til 10 tusen hadde ikke gjort noe innvirkning i økonomien vår.  Jeg bare liker ikke den bruk å kast holdningen til mannen min.  Dette er en helt vanlig problemstilling hos oss, at jeg vil fikse ting og vedlikeholde, mens mannen bare vil kjøpe nytt. 

Men akkurat symaskinen min vil jeg heller beholde så lenge den er god nok for mitt bruk, å heller kjøpe ny når den ikke dekker behovet mitt mer.  Hvilke argumenter kn jeg komme med som vil gå inn?  Jeg blir å ta den på service uansett, bare vil ikke høre på klaging etterpå.

Anonymkode: 2b8d6...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en gammel singer maskin som søsteren til svigermor hadde. Her så har jeg den på service en å kjøpe ny

Anonymkode: b3e4d...d07

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har sydd mye i sikkert 50 år (hun hun har vært pasjonist i flere år nå) og jeg er rimelig sikker på at hun aldri har tatt service på noen symaskin. Hun har nok hatt tre-fire maskiner opp gjennom åra. Om hun har byttet fordi maskin har blitt utslitt eller om hun ha byttet for å få noe mer moderne vet jeg ikke.

Holder med mannen din her, bruk maskina til den ryker. Hvis reparasjon da er dyr så kjøper du ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør støvsuge maskinen ofte om du syr mye! Det er viktig å ta vare på den med oljing også, da varer den lengre. Er du fornøyd med maskinen sender du den på service, hvis ikke så kjøper du en ny.

Anonymkode: 2daa9...3e2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du finner en you tube om enkelt vedlikehold av din symaskinmodell. Kanskje den bare trenger overhaling du kan gjøre selv. 

Anonymkode: 97a35...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke at man skal bry seg ned absolutt alt hva partneren gjør. Du gjør hva du vil med din egen symaskin. Diskuterer dere hver lille avgjørelse som tas?

Anonymkode: 1811e...439

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper han heller ny bil enn å sende den på service? 

Anonymkode: c0971...de5

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oljer symaskina mi selv og renser den for støv. Det er latterlig enkelt. 

Den er veldig gammel og syr perfekt. 

Anonymkode: d3290...a1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behold for all del symaskinen din, den er mye bedre enn mye man får kjøpt i dag. Plast overalt, selv på dyrere symaskiner. På eldre maskiner er slitedeler av metall, de holder i det uendelige om man oljer regelmessig. Ta maskinen din på service og ha glede av den i mange år fremover. 

Anonymkode: d3290...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 13.07):

Ok så jeg har en billig og grei Singer maskin jeg kjøpte for ca 7 år siden for ca 3 tusen kr.  Veldig god maskin som er nok for mitt bruk.  Men jeg har ALDRI hatt den på service, og det bør egentlig gjøres en gang i året ca om den brukes mye.  Men jeg har bare brukt den av og til, men det siste året har jeg brukt den mye.  Og jeg vil derfor ha den på service.

Det koster her ca 900 kr for min maskin, so kommer evt nye deler i tillegg.  Men jeg tror ikke noe må byttes, alt fungerer fint.  Men ser det er mye støv inni, og trenger nok litt olje her og der.  Så vil ha en skikkelig rens.

Men mannen min er veldig uenig, og mener det er bortkastet å bruke nesten 1000 kr for service på en så billig maskin.  Og sier jeg heller bare bør kjøpe ny.  Men en ny maskin koster jo mye mer enn det.  Så vi er litt uenige på dette.  Jeg liker symaskinen min, den er jeg kjent med og er mer en bra nok.

Greia er at vi har god økonomi, og å kjøpe ny maskin til 5 til 10 tusen hadde ikke gjort noe innvirkning i økonomien vår.  Jeg bare liker ikke den bruk å kast holdningen til mannen min.  Dette er en helt vanlig problemstilling hos oss, at jeg vil fikse ting og vedlikeholde, mens mannen bare vil kjøpe nytt. 

Men akkurat symaskinen min vil jeg heller beholde så lenge den er god nok for mitt bruk, å heller kjøpe ny når den ikke dekker behovet mitt mer.  Hvilke argumenter kn jeg komme med som vil gå inn?  Jeg blir å ta den på service uansett, bare vil ikke høre på klaging etterpå.

Anonymkode: 2b8d6...e0a

Ikke gjør det, jeg gjorde det med min 30+ år gamle maskin. Den nye står på loftet får den ikke til

Anonymkode: 6eaa0...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona syr en del. Symaskin på service har jeg aldri hørt om.  Men hun sier at behov for service kan melde seg hvis den begynner å bli vanskelig eller få rare lyder. Hun renser og oljer selv. Uansett vraker man ikke en maskin som virker å være helt i orden. 

Ellers skal du ha kudos for at du syr selv og vil ta vare på ting, selv om dere har god råd . . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nokså vanlig å ha symaskin på service. Er vel bare å levere den inn? 

Anonymkode: a1476...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg 100%, og skjønner ikke at du må argumentere for det til mannen din? For en kranglefant. Mye bedrw for miljøet og lommeboka å fikse. 

For øvrig trenger ikke maskiner service årlig, men om det er lenge siden sist eller de begynner å fuske er det lurt. Jeg gir min overhaling med støvsuging og olje iblant. 

Anonymkode: 919ec...e1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 13.07):

Ok så jeg har en billig og grei Singer maskin jeg kjøpte for ca 7 år siden for ca 3 tusen kr.  Veldig god maskin som er nok for mitt bruk.  Men jeg har ALDRI hatt den på service, og det bør egentlig gjøres en gang i året ca om den brukes mye.  Men jeg har bare brukt den av og til, men det siste året har jeg brukt den mye.  Og jeg vil derfor ha den på service.

Det koster her ca 900 kr for min maskin, so kommer evt nye deler i tillegg.  Men jeg tror ikke noe må byttes, alt fungerer fint.  Men ser det er mye støv inni, og trenger nok litt olje her og der.  Så vil ha en skikkelig rens.

Men mannen min er veldig uenig, og mener det er bortkastet å bruke nesten 1000 kr for service på en så billig maskin.  Og sier jeg heller bare bør kjøpe ny.  Men en ny maskin koster jo mye mer enn det.  Så vi er litt uenige på dette.  Jeg liker symaskinen min, den er jeg kjent med og er mer en bra nok.

Greia er at vi har god økonomi, og å kjøpe ny maskin til 5 til 10 tusen hadde ikke gjort noe innvirkning i økonomien vår.  Jeg bare liker ikke den bruk å kast holdningen til mannen min.  Dette er en helt vanlig problemstilling hos oss, at jeg vil fikse ting og vedlikeholde, mens mannen bare vil kjøpe nytt. 

Men akkurat symaskinen min vil jeg heller beholde så lenge den er god nok for mitt bruk, å heller kjøpe ny når den ikke dekker behovet mitt mer.  Hvilke argumenter kn jeg komme med som vil gå inn?  Jeg blir å ta den på service uansett, bare vil ikke høre på klaging etterpå.

Anonymkode: 2b8d6...e0a

Bestemmer du ikke dette selv? Enig med deg

Anonymkode: 05b45...0da

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge man sørger for å fjerne støv og eventuelt olje (behøver ikke det på alle symaskiner) så er det ikke behov for service så ofte som en gang i året (da skal man i så fall sy ekstremt mye). 

Det viktigste med en symaskin er å ha en som passer dine behov - og å ha en maskin du kjenner godt er like viktig.  

Men du kan jo kjøpe en overlock å ha i tillegg til vanlig symaskin om du ikke har det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Det er ikke prisen på reparasjon vs nypris som skal være avgjørende for å ta bare på eiendelene sine. En slik bruk-og-kast holdning er farlig for kloden vår og gjør det verre for våre barn, barnebarn, oldebarn osv i fremtiden. 

Anonymkode: 66feb...54f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har maskinen begynt å fuske da, eller vil du ha den på service bare for at de skal gå over den? 

Anonymkode: 8e162...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du spør mannen din om de? Lever den på service...

Anonymkode: 1eb03...b5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...