Perelandra Skrevet 14. desember 2023 #21 Del Skrevet 14. desember 2023 Norsk og engelsk flytende. I tillegg kan jeg såpass godt finsk at jeg kan føre en samtale, men snakker ikke flytende. Forstår tysk ganske greit etter å ha hatt det på ungdomsskolen og videregående, men jeg synes det er vanskelig å snakke det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 #22 Del Skrevet 14. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 0.11): Hvor mange språk kan du flytende? Eventuelt godt nok til å snakke det godt nok. Jeg snakker selv engelsk, norsk, spansk og fransk. også forstår jeg, og kan gjøre meg forstått på svensk og dansk Anonymkode: f3b4f...690 norsk, polsk flytende, engelsk, russisk, spansk og fransk Anonymkode: 1583d...12f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #23 Del Skrevet 17. desember 2023 Foruten norsk, snakker/skriver/leser jeg engelsk, tysk, fransk og nederlandsk. Alle brukt som arbeidsspråk. Forstår og kan uttrykke meg enkelt på spansk og italiensk. Skjønner dansk og svensk, men jeg snakker det ikke. Da føler jeg meg bare dum. Anonymkode: 7abf5...851 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsiglia Skrevet 19. desember 2023 #24 Del Skrevet 19. desember 2023 Jeg er norsk og snakker i tillegg flytende italiensk, engelsk, tysk og polsk. Disse språkene bruker jeg daglig og fører ofte samtaler som varer i flere timer om relevante temaer. Dansk og svensk forstår jeg jo uten problemer, men føler meg teit om jeg prøver å snakke dem. Har planer om å begynne å lære meg japansk til våren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #25 Del Skrevet 24. desember 2023 marsiglia skrev (På 19.12.2023 den 10.10): Jeg er norsk og snakker i tillegg flytende italiensk, engelsk, tysk og polsk. Disse språkene bruker jeg daglig og fører ofte samtaler som varer i flere timer om relevante temaer. Dansk og svensk forstår jeg jo uten problemer, men føler meg teit om jeg prøver å snakke dem. Har planer om å begynne å lære meg japansk til våren. Kan jeg spørre hvordan du har lært deg polsk? jeg leter etter kurs da jeg har lyst å lære polsk, men finner ingenting. Meeen mulig jeg heller går for tysk da det virker mye enklere😅 Anonymkode: b3a4c...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #26 Del Skrevet 24. desember 2023 marsiglia skrev (På 19.12.2023 den 10.10): Jeg er norsk og snakker i tillegg flytende italiensk, engelsk, tysk og polsk. Disse språkene bruker jeg daglig og fører ofte samtaler som varer i flere timer om relevante temaer. Dansk og svensk forstår jeg jo uten problemer, men føler meg teit om jeg prøver å snakke dem. Har planer om å begynne å lære meg japansk til våren. Etnisk norsk som snakker flytende polsk? I don't think so Anonymkode: e9589...385 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsiglia Skrevet 25. desember 2023 #27 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 15.20): Kan jeg spørre hvordan du har lært deg polsk? jeg leter etter kurs da jeg har lyst å lære polsk, men finner ingenting. Meeen mulig jeg heller går for tysk da det virker mye enklere😅 Anonymkode: b3a4c...095 Er ikke ferdig utlært, det blir man aldri. Men er på B1 nivå og bruker språket daglig. Jeg kan anbefale SVSchool som er en polsk språkskole for utlendinger: https://svschool.pl/en/ Jeg har deltatt i gruppekurs i over ett år, og deretter nok et år med privatundervisning. Språket er viktig for meg i jobbsammenheng, og det krevest mye motivasjon for å fullføre B1. Jeg lærer fort, og vet hva som krevest av meg selv for å forstå språket. Ved siden av et språkkurs har jeg fulgt med på "Polski z Anią" på YouTube, hun forklarer den generelle gramatikken helt utrolig godt. Jeg har hørt mye på Paulina Lipiec (podcast), hun har flere hundre episoder liggende på Spotify. Hun har også en egen nettside med forskjellig lesestoff. Hvis du "bare" vil lære et nytt språk for moro skyld anbefaler jeg tysk, der får du mye "gratis" siden det er et germansk språk og en forsmak på kasus! Det er også enkelt å finne interessante tv programmer, musikk, språkkurs, podcaster på tysk fordi det er et svært utbredt fremmedspråk. Eks: ZDF Mediathek, Deutsche Welle og DLF Audiotek (finnes også som App) er noen gode kilder 😀 Fyr løs, og husk at ting tar tid... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsiglia Skrevet 25. desember 2023 #28 Del Skrevet 25. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 24.12.2023 den 15.21): Etnisk norsk som snakker flytende polsk? I don't think so Anonymkode: e9589...385 Jeg vet, det er vanskelig, men ikke umulig. De aller fleste polakker tror faktisk at jeg er tsjekkisk eller har polsk familie. Tsjekkisk på grunn av tonefallet, tror jeg. Når jeg forteller hvor jeg kommer fra blir de veldig overrasket. Men polsk er ikke så populært som fremmedspråk i vesten, så de er ikke vant med å kunne kommunisere i andre land på sitt eget språk. Men alltid veldig hyggelige imøtekommende og mesteparten av tiden, forbausende høflige. 🙂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2023 #29 Del Skrevet 26. desember 2023 marsiglia skrev (17 timer siden): Er ikke ferdig utlært, det blir man aldri. Men er på B1 nivå og bruker språket daglig. Jeg kan anbefale SVSchool som er en polsk språkskole for utlendinger: https://svschool.pl/en/ Jeg har deltatt i gruppekurs i over ett år, og deretter nok et år med privatundervisning. Språket er viktig for meg i jobbsammenheng, og det krevest mye motivasjon for å fullføre B1. Jeg lærer fort, og vet hva som krevest av meg selv for å forstå språket. Ved siden av et språkkurs har jeg fulgt med på "Polski z Anią" på YouTube, hun forklarer den generelle gramatikken helt utrolig godt. Jeg har hørt mye på Paulina Lipiec (podcast), hun har flere hundre episoder liggende på Spotify. Hun har også en egen nettside med forskjellig lesestoff. Hvis du "bare" vil lære et nytt språk for moro skyld anbefaler jeg tysk, der får du mye "gratis" siden det er et germansk språk og en forsmak på kasus! Det er også enkelt å finne interessante tv programmer, musikk, språkkurs, podcaster på tysk fordi det er et svært utbredt fremmedspråk. Eks: ZDF Mediathek, Deutsche Welle og DLF Audiotek (finnes også som App) er noen gode kilder 😀 Fyr løs, og husk at ting tar tid... Dziękuję bardzo🙏Har sett litt på Polski z Anją på youtube. Grammatikken er vanskelig, men det verste for meg er uttale🫣zczcsćścź hahahaha huff.😄 Anonymkode: b3a4c...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. desember 2023 #30 Del Skrevet 26. desember 2023 Norsk naturligvis, med flere dialekter. Svensk og engelsk vil jeg også si er flytende. Jeg snakker også tysk og dansk, men ordforrådet og uttalen er ikke like uanstrengt. På en del andre europeiske språk kan jeg bare turistbegreper: Mat, kart-ord og høflighetsfraser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest No1*No1 Skrevet 26. desember 2023 #31 Del Skrevet 26. desember 2023 Tre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsiglia Skrevet 26. desember 2023 #32 Del Skrevet 26. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dziękuję bardzo🙏Har sett litt på Polski z Anją på youtube. Grammatikken er vanskelig, men det verste for meg er uttale🫣zczcsćścź hahahaha huff.😄 Anonymkode: b3a4c...095 Det hjelper mye å høre på podcast med transkript. Lytt og les ett avsnitt og prøv deretter å lese det samme avsnittet med høy stemme. Vanskelig med helt korrekt uttale, men man leser som man skriver, så etterhvert vil du lære det forskjellige lydene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 27. desember 2023 #33 Del Skrevet 27. desember 2023 Bare Norsk og Engelsk flytende. Kan noen andre språk sånn halveis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2023 #34 Del Skrevet 27. desember 2023 Norsk, engelsk og dansk ganske flytende etter å ha studert og jobbet både inn England og Danmark. Anonymkode: 62218...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #35 Del Skrevet 4. januar Kun norsk, engelsk og svensk. Kunne rett etter vgs gjøre meg forstått og forstå tysk og fransk, men har ikke pratet det på 25 år. Husker jeg var i Syden ogi gruppe med engelske, tyske og svenske ungdommer da. Fikk oversette fra tysk til engelsk. De tyske snakket tysk til meg og jeg snakket engelsk så begge grupper fikk bruke sitt beste språk. Har derimot fortsatt god uttale om jeg leser høyt på fransk og tysk. Har også hatt nok italiensk til å huske uttalereglene. Jeg kan se danske krimserier uten teksting. Sptåk er ferskvare og jeg får ikke lenger med meg noe på fransk eller tysk. Anonymkode: d18f1...a2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalikalinka Skrevet 4. januar #36 Del Skrevet 4. januar Norsk + svensk og engelsk flytende og med «perfekt» uttale. Tysk og fransk til en viss grad, var flytende i begge for sånn 20 år siden. Litt spansk og italiensk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar #37 Del Skrevet 4. januar AnonymBruker skrev (På 13.12.2023 den 18.17): Norsk flytende. Engelsk neeeeeesten flytende. Bodd i et engelskspårklig land i 10 år, men man kan fremdeles høre at jeg er utlending på måten jeg sier visse ord. Svensk og dansk sånn passe. Anonymkode: bffa6...180 Det er typisk at de som har bodd i engelsktalende land har høyere krav til engelsken sin enn de som ikke har gjort det. Regner med at du er bedre enn flere av det andre som har svart at de snakker engelsk flytende. Når det er sagt, mener jeg det er for strengt å kreve at man skal snakke uten aksent for at det skal være flytende. Jeg tenker heller at det handler om å kunne snakke uten å måtte tenke seg om, med et stort ordforråd og rett grammatikk. Anonymkode: dcebb...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå