Gå til innhold

Er hekling «enklere» enn strikking?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kunne lage meg egne plagg i garn, og har prøvd å lære meg å strikke mange ganger. Jeg kan grunnteknikkene, men sliter veldig med å forstå oppskrifter. Alt annet enn rett frem strikking greier ikke hjernen min å forstå. 
Er hekling enklere? Kan man fortsatt lage ting som gensere osv? Det får jo selvfølgelig et annet utseende og det er helt ok :) 

Anonymkode: c3416...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan fint hekle gensere.

Jeg syns strikking er mye enklere,og finere til gensere og jakker,men det er jo en smakssak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikking er litt vanskeligere i starten enn hekling, men det er veldig mye der som er lettere å lære når det er snakk om klesplagg, du får raskt til å lære teknikkene du trenger for å få plagg som sitter pent pluss at det er lett å finne mønster tilpassa de fleste behov og kropper.

Hekling er lettere helt i starten, der kan du få til å lage enkle ting med en gang men hekling har noen begrensninger frem til du har lært mer avanserte mønster. Sokker for eksempel blir gjerne klumpete og stive med hekling fordi maskene ikke har samme ettergift som strikkede masker. Det finnes teknikker for å etterligne strikking med heklekrok men de må læres mer individuelt.
Hekling har altså flere steg og blir raskt mer komplisert. Det er mye mer variasjon i hekling enn i strikking, du kan lage utrolig flotte og avansere ting med de nesten talløse masketypene i hekling. 

Anonymkode: ed65a...6ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med kommentaren over. I min erfaring er det også litt vanskeligere å treffe heklefasthet, kontra strikkefasthet. Men vil absolutt anbefale å prøve hekling uansett. 

Jeg startet med strikking først, og så hekling litt senere. Den dag i dag bruker jeg strikking hovedsaklig til plagg og accessorier hvor det er viktig for meg at størrelsen er god, mens jeg elsker å hekle halser, skjerf, sjal, vesker, pannebånd, tepper, mm. Jeg synes hekling er gøyere enn strikking, for man kan få så mange forskjellige typer uttrykk. 

Angående det med å slite med å forstå oppskrifter, så spiller det faktisk en stor rolle hvem som har skrevet oppskriften. Noen er veldig flinke til å forklare nøye, mens andre skriver som om det kun er eksperter som skal lese oppskriftene deres. Jeg har også opplevd at jeg synes det er enklere å forstå både strikke- og hekleoppskrifter på engelsk, noe jeg ikke hadde trodd. 

For å lære å hekle brukte jeg youtube første gangen. Da lærte jeg mange av uttrykkene underveis, og har ved det lært med å lese oppskrifter. 

Og hvis man står fast med noe, så er jo youtube utrolig godt å ha uansett. Hvis det er uttrykk i en norsk oppskrift for eksempel som jeg ikke skjønner, så bare søker jeg på uttrykket på youtube. Har alltid funnet en video som kan forklare :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...