Gå til innhold

Venner som ikke forstår at julen er vond for meg, siden kjæresten min er død


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kondolerer ❤️. Jeg tror nok bare at de rundt deg prøver å hjelpe deg videre til en litt mer normal hverdag. Er bra for deg å tenke på noe annet en time nå og da. Se en konsert på TV for eksempel. Tror de mener det godt. Når du er klar for det, så må du jobbe med å ikke sørge all din våkne tid. Men skjønner godt at det er en utfordring med jul rett etter et dødsfall. 

Anonymkode: 6ca15...c0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei overhodet ikke, men alt dette maset om jul gjør jo alt bare verre. De kan snakke om andre ting.

Jeg ønsker jo at de skal snakke til meg men de trenger ikke mase om jeg har pyntet til jul og hvor mye gaver jeg har kjøpt.

Når jeg sier at jeg ikke bryr meg, så synes de det er rart

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Har du fortalt dem dette, helt konkret og direkte? Det virker som du mener de skal skjønne av seg selv hva du har behov for. Når du sier at du ikke bryr deg, så er det vanskelig å vite omfanget av det. Jeg tror du rett og slett må kommunisere med vennene dine og fortelle dem tydelig hva du har behov for.

Anonymkode: 5fe35...415

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fastlegen har ikke sagt noe til meg om noe. Ikke spurt om jeg trenger noe som helst av hverken piller eller psykolog.

Jeg fikk én time hos krisepsykolog på sykehuset etter at kjæresten døde siden det skjedde ganske brått, og han sa at jeg ikke får tilbud på dps fordi jeg ikke har en psykisk sykdom så jeg må gå privat.

Sorggrupper har jeg ikke funnet enda her jeg bor.

På nyttårsaften er det 14 år siden vi ble sammen...

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Fastlegen kommer ikke til å si noe om dette om du ikke ber om hjelp og forteller hvordan du har det. 
 

kommunen har et team som jobber i raskt psykisk helsehjelp. Har du prøvd å kontakte dem? Prester har mulighet for samtaler selvom man ikke er religiøs. Du kan og bestille privat psykologtime om du har behov. 
 

fastlegen kan ha informasjon om sorggrupper. 

Anonymkode: 5fe35...415

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv mistet noen dette året og går inn i min første jul uten. Det blir tungt og vondt, men den personen jeg mistet ville ikke at jeg skulle droppet julen og bare sittet i sorgen. Klarer du å tenke slik ts? For din kjæreste vil ikke at du skal drukne i sorgen, avlyse julen. Om han var glad i deg ville han at du skulle prøvd deg på en feiring med familien og prøve å finne lykken til slutt ❤️

Håper du tross alt får en fredfull jul! 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du ønsket hjelp, sa du ifra til de du ønsket hjelp fra? 

Anonymkode: 5fe35...415

Ja det gjorde jeg til noen, men når man sier at man er veldig sliten og holder på å gå på veggen fordi man ikke har noen rundt seg som hjelper til, så synes jeg det skal ringe en bjelle hos de man forteller det til.

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det gjorde jeg til noen, men når man sier at man er veldig sliten og holder på å gå på veggen fordi man ikke har noen rundt seg som hjelper til, så synes jeg det skal ringe en bjelle hos de man forteller det til.

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Det er det lov å mene, men mange er redde for å presse seg på. De trenger gjerne at du er mer konkret. 

Anonymkode: 5fe35...415

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja det gjorde jeg til noen, men når man sier at man er veldig sliten og holder på å gå på veggen fordi man ikke har noen rundt seg som hjelper til, så synes jeg det skal ringe en bjelle hos de man forteller det til.

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Du må nok bli mer konkret. Det kan jo virke som om du egentlig bare vil være alene. Så da blir det nok vanskelig for folk å vite hva de skal bidra med. 

Kjøpe julegaver er jo en helt konkret forespørsel. Å ikke ville bli invitert til noe, men allikevel ønske hjelp er forvirrende. 

Anonymkode: a5237...e81

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal svare din venninne at du setter veldig pris på omtanken! Men denne jula hopper du litt over, så får du heller prøve å finne litt julestemning neste jul. Men du vil gjerne treffes over en kopp kaffe eller gå en tur sammen, det er godt å treffes.

Anonymkode: e8b2b...9ed

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg trodde kriseteamet bare dukket opp ved dødsulykker, barnedød og selvmord?

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Det er vel ulik praksis rundt om, men det stemmer nok ofte det du sier. Men kriseteamet er helsepersonell som jobber med psykisk helse, veldig mange trenger noen å snakke med etter dødsfall. Så du kan bare ta kontakt med de og fortelle de hvordan du har det, evt sende en Mail, ser du er flink å skrive og ordlegge deg.

 

Anonymkode: 421c7...3c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er den som må ordne opp etter hans dødsfall og jeg er utslitt med alt det praktiske jeg har stått i.

Det er først nå når ting begynner å roe seg, at jeg får tid til å ta innover meg at han ikke er mer og at sorgen kommer.

Jeg har holdt på med praktiske ting siden han døde og nå holder jeg på å selge huset.

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Kriseteam kan også hjelpe deg å finne noen om kan hjelpe deg med det praktiske også.

 

Anonymkode: 421c7...3c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ulik praksis rundt om, men det stemmer nok ofte det du sier. Men kriseteamet er helsepersonell som jobber med psykisk helse, veldig mange trenger noen å snakke med etter dødsfall. Så du kan bare ta kontakt med de og fortelle de hvordan du har det, evt sende en Mail, ser du er flink å skrive og ordlegge deg.

 

Anonymkode: 421c7...3c9

Heter det kommunens kriseteam? Er det det som kalles Livskrisehjelpen?

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Heter det kommunens kriseteam? Er det det som kalles Livskrisehjelpen?

Ts

Anonymkode: 5716e...ae3

Alle kommuner har en psykososial tjeneste. Noen har rask psykisk helsehjelp, og det er samme greia. 
Ring kommunehuset, eller legekontoret og spør hvilke tilbud som finnes i din kommune. 

Anonymkode: 421c7...3c9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...