AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #41 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten. Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore? Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt? Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake! Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest? De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting! Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn. Anonymkode: 574bc...f09 Jeg har ikke lest det innlegget, men situasjonen høres veldig rar ut. Nei, jeg ville ikke ha grått eller kuttet kontakten, men nudler og kun nudler på julaften høres litt stusselig ut. Jeg synes det er rart og invitere på julemiddag om en ikke har penger til mat, og jeg synes det er rart og ikke spørre hva man skal bidra med/ ta med . Her er det jo 2 lite sosialt oppegående mennesker som møtes julaften. ja, vi må ta jula tilbake, og ja det handler om samhold. Det betyr ikke at man må feire jul uten noen tradisjoner og med fettfrie nudler til 3 kroner til middag . En mye lengre tradisjon enn det du beskriver er jo og spare det beste av det man har til nettopp julaften. Man er ikke bortskjemt kongebarn om man spiser noe annet enn nudler på julaften. Hvis du vil ha tradisjon og ta julen tilbake, så faster du i hele desember ( gjerne på nudler) og slakter grisen, sauen eller fisker fet fisk og serverer på julaften. Det er også fullt mulig og bidra som gjest. Kommer man tomhendt til en som sliter økonomisk og griner over nudler er det to tafatte i dette vennskapet. Har noe sånt virkelig skjedd, eller er det en spinnvill kg tråd jeg har gått glipp av? Anonymkode: cef1d...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #42 Del Skrevet 11. desember 2023 Åh gud denne tråden her. Først skal vi være moralske politi for de som gleder seg til pakker, fordi jula handler om "mat og godt selvskap med familie", så skal vi rakke ned på de som ikke ville invitert villt fremmede på julaften, fordi det "handler om samhold" å nå skal vi heller ikke forbinde jula med god stemning og god mat, men vi skal være gode venner? Herregud folkens, gjør hva du vil, feir som du vil, og for all del, spis det du vil. Er det mulig. Anonymkode: 3f1d4...a3a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #43 Del Skrevet 11. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Åh gud denne tråden her. Først skal vi være moralske politi for de som gleder seg til pakker, fordi jula handler om "mat og godt selvskap med familie", så skal vi rakke ned på de som ikke ville invitert villt fremmede på julaften, fordi det "handler om samhold" å nå skal vi heller ikke forbinde jula med god stemning og god mat, men vi skal være gode venner? Herregud folkens, gjør hva du vil, feir som du vil, og for all del, spis det du vil. Er det mulig. Anonymkode: 3f1d4...a3a I følge noen på KG så skal vi sitte sammen med fremmede uten julemat og uten gaver og feire jujl, fordi da har man forstått julens sanne budskap. Anonymkode: 5f1d7...6b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 11. desember 2023 #44 Del Skrevet 11. desember 2023 (endret) Om man 1: er invitert til jul og får servert nudler, og heller ville vært hjemme og laget noe selv, eller 2: kommer SELV på besøk julaften og SÅ får servert nudler, er to HELT forskjellige situasjoner. Men jeg antar ts mener "invitert til jul" scenarioet, og til det kan jeg svare, er du så fattig at du serverer nudler til jul kan du da faen ikke invitere til jul. Endret 11. desember 2023 av ufiltrert 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #45 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så da skal man være alene fordi man ikke har peng? Anonymkode: c44fd...91e Nei. Står valget mellom og invitere venner på nudler eller og være alene? Jeg har vært fattig og uten penger, men jeg inviterte da for pokker ikke folk hjem på julaften og serverte nudler! Hadde noen uten penger invitert meg på julemiddag så hadde bidratt eller invitert de til meg. Jeg klarer og ikke og sette meg inn i settingen, hvor en som er blakk inviterer folk med penger på julemiddag og serverer nudler, for eneste alternativet hadde vært at den uten penger satt alene. Anonymkode: cef1d...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #46 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I følge noen på KG så skal vi sitte sammen med fremmede uten julemat og uten gaver og feire jujl, fordi da har man forstått julens sanne budskap. Anonymkode: 5f1d7...6b0 men har man egentlig det? Julens budskap er jo en religiøs greie om folkets konge som fødes i en stall av en jomfru fordi han en dag skal jages og tortureres og for at alle våre syndet til syvende og sist skal vaskes bort ved hans død - er ikke akkurat så mye å feire.. Anonymkode: db503...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreaJohan Skrevet 11. desember 2023 #47 Del Skrevet 11. desember 2023 19 hours ago, AnonymBruker said: Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten. Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore? Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt? Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake! Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest? De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting! Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn. Anonymkode: 574bc...f09 Jeg hadde solgt vennen min for kalkun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 11. desember 2023 #48 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja. Anonymkode: 574bc...f09 Må du absolutt be folk til deg da? Du kan jo spørre noen om du kan feire jul med dem så lenge du er en edruelig person. Du kan også kontakte Bymisjonen/Frelsesarmeen/Røde Kors eller andre hjelpeorganisasjoner. Du kan sikkert få en matpose fra en av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #49 Del Skrevet 11. desember 2023 newman01 skrev (7 timer siden): Men er et nuddelmåltid spesielt mye billigere? Man får fryst ribbe ned mot 30kr/kg. Poteter rett før jul får man 2kg for en femmer. Surkål koster 1-3kr, avhengig av hvilke kampanjetilbud man får tak i. En stor pose Nidar Seigmenn med skumtrær koster 12,80kr. En 1,5l-flaske julebrus på Rema koster 4,70kr. Altså middag for 4 til under hundrelappen, enkel dessert inkludert. Middagen på julaften er antagelig årets billigste middag, om man prøver å kjøre litt sparemodus. En 5 pakning med first price nudler er billige men smaker dritt Anonymkode: c44fd...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå