Gå til innhold

Selge sin venn for litt svinekjøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten.

Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore?

Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt?

Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake!

Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest?

De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting!

Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn.

Anonymkode: 574bc...f09

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten.

Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore?

Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt?

Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake!

Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest?

De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting!

Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn.

Anonymkode: 574bc...f09

Faktisk var det ikke lov til å spise kjøtt på julaften i Norge frem til 1537. Kun fisk.

Anonymkode: 2a85c...3a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting sier at jeg er glad du kom, jeg har sett frem til dette lenge og jeg ønsker at vi har en trivelig middag sammen enn en pakke nudler. 

Server det på papptallerken så slipper alle å vaske opp! 

Høytid schmøytid

Anonymkode: cffe4...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Slaver av storkapitalen» å ønske seg noe annet enn nudler på julaften ? 

Anonymkode: 5e7aa...80e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Slaver av storkapitalen» å ønske seg noe annet enn nudler på julaften ? 

Anonymkode: 5e7aa...80e

Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja.

Anonymkode: 574bc...f09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingenting sier at jeg er glad du kom, jeg har sett frem til dette lenge og jeg ønsker at vi har en trivelig middag sammen enn en pakke nudler. 

Server det på papptallerken så slipper alle å vaske opp! 

Høytid schmøytid

Anonymkode: cffe4...9af

Har du noensinne gått sulten?

Anonymkode: 574bc...f09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja.

Anonymkode: 574bc...f09

Hvis man ikke har råd til julemat bør man ikke invitere til selskap julaften! De fleste ser for seg å få god og næringsrik mat, og ikke multiprossesert dritt. Jeg hadde blitt ekstremt skuffet om en venn insisterte på å ha julemat hos seg, for så å servere noe sånt. Glad det ikke er en situasjon jeg behøver å forholde meg til. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten.

Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore?

Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt?

Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake!

Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest?

De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting!

Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn.

Anonymkode: 574bc...f09

Helt enig..Jeg bryr meg null om mat så hadde gjerne tatt grandiosa på julaften..( bare det ble knulling etterpå) 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er normalt å få julemat på juleaften, så har man tenkt å servere nudler kan det være lurt å informere om det på forhånd. Er det økonomien som hindrer en fra å servere ribbe kan jo gjestene bidra litt ønsker man bare heller å spise nudler så får gjestene selv velge om de ønsker å komme å spisse det. Synes gjester har et ansvar også om middagen er viktig for de, julemat kan jo bety alt fra torsk til vegisterkaker. Så det er jo greit å høre med de man skal besøke hva de ønsker å servere. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du noensinne gått sulten?

Anonymkode: 574bc...f09

Ikke på julaften nei. 

Jeg er barn av en forelder som vokste opp i alvorlig fattigdom. Men hennes foreldre ordnet alltid skikkelig opp til jul. Selv om de ikke hadde noe særlig til gaver og luksus 

Jul trenger ikke å koste mye. Men hvis man gjør absolutt ingen annen innsats enn å kjøpe inn nudler og koke opp vann, da gir du egentlig faen i jula. Og dine gjester. Risgrøt hadde vært bedre og billigere 

Anonymkode: cffe4...9af

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja.

Anonymkode: 574bc...f09

Hvis man takker ja til juleinvitasjon til noen som bare har råd til nudler, og ikke gidder bidra, så kan man skylde seg selv.
De fleste bidrar økonomisk til middag om de får invitasjon til noen som er så fattig at nudler er julemiddagen... Er man en god venn så hjelper man til.

Men jeg har heller aldri hørt om noen som har så dårlig økonomi og som inviterer på julemiddag da... Jeg forventer ikke full oppvartning og tre-retters meny med tilhørende drikke, jeg er gladlig med på spleiselag, og jeg betaler mer enn gjerne for middagen.

Anonymkode: 63ad7...012

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle tåpelige innlegg, så tar dette kaka. 

Jeg forventer at jeg får samme maten som jeg har råd til selv.

Forventer at min venn som ikke har råd til noe annet enn nudler sier; sorry tjommi skulle gjerne invitert deg på julaften. Men har ikke råd til noe annet enn nudler.

Så kunne jeg ha svart; vel tjommi, da kommer du hjem til meg og spiser pinnekjøtt. 

Så er vi venner på ordentlig både den dagen, dagen før og dagen etter. 

 

Anonymkode: 2c2c6...e85

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper vennen min hadde vært så ærlig med meg og fortalt at de slet såpass økonomisk at de ikke hadde råd til noe mer enn en pakke nudler, så jeg kunne stått for kostnadene til maten.

Hadde ellers ikke brydd meg om hva som ble servert, bare jeg kunne spise det.

Men siden jeg ikke spiser kjøtt eller fisk, så er jeg uansett den vennen mange hadde solgt for ribbe. Nå er det uansett jeg som står for all julematen i familien, så denne vennen hadde heldigvis i utgangspunktet spist hos meg. :)

Anonymkode: 236f8...bea

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville jo aldri invitert noen til middag på julaften hvis jeg ikke hadde noe å servere..?

Anonymkode: b66b7...cf4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten.

Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore?

Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt?

Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake!

Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest?

De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting!

Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn.

Anonymkode: 574bc...f09

Jeg hadde ikke klikka nei, men jeg ville vært skuffet over å sitte med en boks nudler på julaften.  Da kunne denne vennen ha satt fram brødskiver og noe pålegg. Eller jeg hadde gladelig spist grøt eller om så er pannekaker. Men nudler det hadde jeg ansett som stusslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Faktisk var det ikke lov til å spise kjøtt på julaften i Norge frem til 1537. Kun fisk.

Anonymkode: 2a85c...3a3

Dette høres ut som falske nyheter. Du får hoste opp minst tre (3) ulike, troverdige og fagfellevurderte kilder på den påstanden.

Anonymkode: a3e2c...27e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette høres ut som falske nyheter. Du får hoste opp minst tre (3) ulike, troverdige og fagfellevurderte kilder på den påstanden.

Anonymkode: a3e2c...27e

Det er bare å søke kjøtt julaften 1537 så får du opp 100 kilder på sekundet.

Anonymkode: 574bc...f09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten.

Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore?

Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt?

Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake!

Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest?

De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting!

Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn.

Anonymkode: 574bc...f09

Nå må du roe ned. Var det du som skrev noe lignende i nudeltråden også?

Ja, jula handler om samhold, men den handler også om tradisjoner. Nei, jeg må ikke ha ribbe på julaften, jeg må ikke en gang ha tradisjonell julemat. Kan helt fint storkose meg julaften uten verke ribbe, lutefisk, pinnekjøtt eller kalkun.

Men jeg vil ha en ordentlig middag. Det er faktisk en del av det å feire jul. Og skulle vedkommende jeg feirer hos ikke ha råd til det, så antar jeg at han/hun sier det til meg så vi kan finne en løsning. Spleise på maten, feire hos meg el.lign. For de jeg feirer jul med er jeg så nær at vi kan prate om slike ting.

Anonymkode: 5f1d7...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jula handler om samhold.

Anonymkode: 574bc...f09

Jeg får litt mark av all som mener de har eierskap på "hva jula handler om".

Jeg tenker at vi alle kan få lov til å selv definere hva jula handler om for oss selv og vår familie.

Anonymkode: 9d9d0...3b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja.

Anonymkode: 574bc...f09

Det var ikke det som var temaet i den tråden. Det var om man serverte nudler.

Er det du som har opprettet alle disse tullete "servere ditt og datt på julaften"-trådene?
Det var en som skulle servere tomatsuppe og noen minutter senere kom tråden om julenudler.

Anonymkode: 724eb...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...