AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #21 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det var ikke det som var temaet i den tråden. Det var om man serverte nudler. Er det du som har opprettet alle disse tullete "servere ditt og datt på julaften"-trådene? Det var en som skulle servere tomatsuppe og noen minutter senere kom tråden om julenudler. Anonymkode: 724eb...9a7 Nudlene er jo mer et symbol i denne sammenhengen. Nudlene er ansett som vår tids fattigmannskost. Nei jeg skrev ikke tråden, men jeg leste den. Anonymkode: 574bc...f09 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #22 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nudlene er jo mer et symbol i denne sammenhengen. Nudlene er ansett som vår tids fattigmannskost. Nei jeg skrev ikke tråden, men jeg leste den. Anonymkode: 574bc...f09 Nei, nudler er ansett som "tradisjonell studentmat", ikke fattigmannskost. De fleste fattige velger noe mer næringsrikt og mettende, som havregrøt, potetsuppe og lignende. Anonymkode: 63ad7...012 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #23 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg tror ikke jeg kjenner noen som ville invitert til middag og servert nudler. En god rammen ville vært noe helt annet, men heller ikke det ville bli tatt godt i mot på julaften. Det er ikke viktig å spise ribbe, lutefisk, torsk, pinnekjøtt eller annen tilberedt middag ville bli tatt godt i mot. Hvis vertskapet hadde hatt så dårlig økonomi, men likevel ville være vert, kunne vedkommende servert risgrøt. Billigere og bedre enn nudler. Alternativt, foreslått at alle tok med noe til et felles bord. Anonymkode: 178ea...b99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 11. desember 2023 #24 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja. Anonymkode: 574bc...f09 Hvorfor MÅ det enten være svineribbe eller nudle? En kan også servere pinnekjøtt, pølser og/eller fisk. Har du ikke råd til å kjøpe skikkelig mat, får du la være å invitere til julemiddag. Spis den "middagen" selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #25 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det var ikke det som var temaet i den tråden. Det var om man serverte nudler. Er det du som har opprettet alle disse tullete "servere ditt og datt på julaften"-trådene? Det var en som skulle servere tomatsuppe og noen minutter senere kom tråden om julenudler. Anonymkode: 724eb...9a7 Jeg som skrev nudler tråden etter å ha lest tomatsuppe tråden, for å høre om det med var ille. Jeg synes nudler er veldig godt Anonymkode: c44fd...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #26 Del Skrevet 11. desember 2023 Honey Dew skrev (2 timer siden): Hvorfor MÅ det enten være svineribbe eller nudle? En kan også servere pinnekjøtt, pølser og/eller fisk. Har du ikke råd til å kjøpe skikkelig mat, får du la være å invitere til julemiddag. Spis den "middagen" selv. Så da skal man være alene fordi man ikke har peng? Anonymkode: c44fd...91e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #27 Del Skrevet 11. desember 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg som skrev nudler tråden etter å ha lest tomatsuppe tråden, for å høre om det med var ille. Jeg synes nudler er veldig godt Anonymkode: c44fd...91e Jeg synes også nudler er veldig godt, men hadde aldri servert det som julemat. Da måtte det i så fall vært en del av et asiatisk festmåltid, men det hadde jeg da heller gjort i romjulen, f.eks. Nudler er ikke mat jeg forbinder med jul. Anonymkode: 5f1d7...6b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #28 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg tenker vel at om man inviterer til julemiddag så er listen lagt på en måte om at det er et "høytidsåltid" man serverer - hvis ikke får man invitere på julekos og spesifisere at det IKKE dreier seg om juemiddag.. Forøvrig kan man fint lage skikkelig god mat med nudler om man vil det, men tomatsuppe er liksom litt begrenset og kan kanskje fungere som forrett hvis man serverer noe med fisk som hovedrett.. Anonymkode: db503...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #29 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja. Anonymkode: 574bc...f09 Nudler er jo dyrt. Anonymkode: a31de...936 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 11. desember 2023 #30 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så da skal man være alene fordi man ikke har peng? Anonymkode: c44fd...91e Nei, det er mange som ønsker å hjelpe andre med mat/besøk til jul. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. desember 2023 #31 Del Skrevet 11. desember 2023 12 hours ago, AnonymBruker said: Dette høres ut som falske nyheter. Du får hoste opp minst tre (3) ulike, troverdige og fagfellevurderte kilder på den påstanden. Anonymkode: a3e2c...27e Tilogmed en liten artikkel fra NRK om kjøttfri jul. Julaften var kjøttfri dag i hundrevis av år – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Den katolske kirken styrte Europa på den tiden, og man fastet i jula. Under fasten spiste man fisk, ikke lov til å spise kjøtt. Av andre morsomme religiøse fun facts: bever var en fisk ifølge Paven og Vatikanet. Var visst helt håpløst å ikke spise rødt kjøtt i 40 hele dager i fastetiden før påske. Og denne søte skapningen er også fisk: Nesten i torskefamilien. For Hundreds Of Years The Vatican Has Classed Capybara As A Fish | IFLScience Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 11. desember 2023 #32 Del Skrevet 11. desember 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt? Men er et nuddelmåltid spesielt mye billigere? Man får fryst ribbe ned mot 30kr/kg. Poteter rett før jul får man 2kg for en femmer. Surkål koster 1-3kr, avhengig av hvilke kampanjetilbud man får tak i. En stor pose Nidar Seigmenn med skumtrær koster 12,80kr. En 1,5l-flaske julebrus på Rema koster 4,70kr. Altså middag for 4 til under hundrelappen, enkel dessert inkludert. Middagen på julaften er antagelig årets billigste middag, om man prøver å kjøre litt sparemodus. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #33 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvis du ikke gidder å tilbringe tid med din venn fordi han ikke har råd til svinekjøtt så er du en slave av storkapitalen ja. Anonymkode: 574bc...f09 Ribbe er noe av det billigste kjøttet du kan kjøpe. Det gjør at julemiddagene fort kan bli billigere enn selv hverdagsmåltider. Dersom man likevel bare har råd til nudler så står det virkelig dårlig til. Det å sitte og kose seg med julemat er en sentral del av julen for mange. Å sitte lenge og spise er en del av juletradisjonene til de fleste av oss. Jeg ville ikke avvist som ba inn på nudler om det var eneste utvei, men jeg ville nok også tilbudt å fikse en mer tradisjonell julemeny. Anonymkode: 411af...a21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #34 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Leste et innlegg om at folk flest hadde klikka hvis de fikk servert nudler på julaften av en venn. Mange hadde gått. Flere hadde grått. Fleste ville kutta kontakten. Når kom vi dit? Når ble det sosialt akseptert å bli kravstore? Hvorfor er man villig til å selge sin venn for litt svinekjøtt? Jula handler om samhold. Om å gi hverandre hverandres tid. Når fikk forbruket forkjørsrett? Vi må ta jula tilbake! Jeg skammer meg når jeg leser om disse holdningene. De hører ikke hjemme i et opplyst samfunn. Hvorfor gjøre seg til slaver av storkapitalen når vinteren er på sitt mørkeste? Når vi kanskje trenger hverandre som mest? De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting! Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Ikke oppfør dere som bortskjemte kongebarn. Anonymkode: 574bc...f09 Selge sin venn for litt svinekjøtt? Det er skikkelig drittsekk-oppførsel å invitere noen på middag julaften uten å advare om at man ikke har råd til mat. Jeg hadde hverken grått eller kuttet kontakt, men hadde blitt alvorlig bekymret for den psykiske helsen til vedkommende. Mulig dette er normal adferd i din omgangskrets, men for mine venner og familie hadde dette vært et tegn på psykisk sykdom på linje med om de hadde møtt opp splitter nakne. hvem har forøvrig bestemt at julen handler om samhold og venner og «om å gi hverandre av sin tid»?!? Anonymkode: 50b74...0d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #35 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Så da skal man være alene fordi man ikke har peng? Anonymkode: c44fd...91e Nei. Veldig trist at du tror at alternativet til å feire alene er å lure noen til å feire med deg ved å invitere dem med middag på en tradisjonell festmåltidsdag for så å avspise dem med et kjip, usunt mellommåltid. Forslag: 1. spør om du kan komme og feire med dem. «Jeg har ingen å feire medi år, kan jeg være hos dere?» 2. «Jeg har veldig dårlig råd, jeg vet ikke hvordan jeg skal ha råd til mat i julen. Kan vi feire sammen? Og har du evt muligvet til å betale for maten hvis jeg kokkelerer og sånn?» Å påstå at man ikke vil si noen av disse tingene fordi man skammer seg faller på sin egen urimelighet da man uansett får avslørt når dagen kom er at man enten er lutfattig eller skikkelig kjip. Mest sannsynlig det siste. Anonymkode: 50b74...0d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #36 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er bare å søke kjøtt julaften 1537 så får du opp 100 kilder på sekundet. Anonymkode: 574bc...f09 Vedkommende har rett. Desember var faste mnd og nedskrevet i loven at det ikke var lov å spise kjøtt. Så da ble det fisk, vanligvis torsk på julaften. Antar torsk var på kysten isåfall. Men 1juledag, var det lov med kjøtt, så kjøttet ble servert 1.juledag https://www.godt.no/aktuelt/i/9vVdPW/historien-om-norsk-julemat Anonymkode: ef932...337 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Biloba Skrevet 11. desember 2023 #37 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Julen er en fin tid. En tid vi trenger. Sett pris på hverandre! Anonymkode: 574bc...f09 Å lage den beste mat en kan til høytid for å vise at en setter pris på gjester, har da alltid vært tradisjon i alle kulturer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 11. desember 2023 #38 Del Skrevet 11. desember 2023 Man inviterer jo ikke folk på julemiddag om man ikke har noe å servere. Nudler er ikke "noe å servere", det er en nødløsning for studenter eller folk som skal bare spise noe varmt alene og ikke gidder å lage noe ordentlig mat. Nudler er ikke noe man serverer andre uansett årstid og uansett hvilken dag det er i året. Handler ikke om å "selge sin venn", det handler om å la være og invitere folk på middag når man ikke HAR NOE middag å by på når gjesten faktisk dukker opp. Men når det er sagt... jeg hadde ikke reist meg og gått fra stedet om det ble servert nudler. Jeg hadde bare passet på å spørre på forhånd neste gang vedkommende inviterte på mat, "Hva står på menyen i kveld da?" 😛 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #39 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Faktisk var det ikke lov til å spise kjøtt på julaften i Norge frem til 1537. Kun fisk. Anonymkode: 2a85c...3a3 Når var det lov og spise kjøtt da, først 1 juledag? vet ikke om det var en lov etter at den ble opphørt, men folk fastet fram til kvelden lille julaften , da var det lov og smake på julematen. Fastet på lutet fisk i adventstiden. Anonymkode: cef1d...42b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #40 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): De som skylder på lang tradisjon? Ribbe ble ikke vanlig i Norge før 1900-tallet. Altså fire generasjoner siden eller mindre. Julegaver? Slutten av 1800-tallet. Seks generasjoner. Og på den tiden ga man bare nyttige ting! Unnskyld meg, men en tradisjon for meg er noe JEG har opplevd hele mitt liv, jeg trenger ikke tillatelse fra deg for å kalle noe tradisjon, det har vært det samme for meg hele MITT liv, og da kan jeg forvente hva jeg vil. Hva er skjæringspunktet for deg? feem generasjoner? "vi har en greie vi har gjort hvert år de siste 40 åra, jeg vil jo ikke akkurat kalle det en tradisjon, det er jo ikke gått over to generasjoner engang". Tåpelig argument. Og sånn for å ha det sagt, jeg er et voksent menneske, og hadde noen invitert meg over på julaften og servert meg nudler så hadde jeg blitt skuffa ja, ikke fordi jeg ikke liker nudler, men jeg klarer ikke se for meg en høytidelig stemning over et måltid jeg bruker å lage meg selv på kvelden når jeg er full og har cravings på junkfood. Anonymkode: 3f1d4...a3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå