AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #41 Skrevet 11. desember 2023 Tough cookie skrev (6 minutter siden): Hva kjennetegner helikopterforeldre? Har aldri hørt det uttrykket før https://utforsksinnet.no/helikopterforeldre-og-agendamodre-styrer-sine-barns-liv/ Noe i denne duren. Overbeskyttende foreldre, som alltid "flyr inn" og ordner opp. Anonymkode: 18e5b...a4b
missLynch Skrevet 11. desember 2023 #42 Skrevet 11. desember 2023 Interessant å se helikopterforeldre bli besteforeldre, da fortsetter de å ordne alt for barna som er pr definisjon voksne og burde klart å stå i foreldrerollen på egen hånd.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #43 Skrevet 11. desember 2023 Veldig interessant perspektiv, ts. Jeg tror absolutt det er noe i det. Men det er jo selvsagt veldig generalisert, som du selv sier. Jeg har flere ganger tenkt at den boomer-generasjonen som mine foreldre er en del av, er veldig selvopptatte, og de tror alt var bedre før. Og nå er det til en viss grad de som driver og krititserer dagens foreldre for å sy puter under armene osv. Selvsagt er ikke dagens foreldre perfekte vi heller, men jeg tror kanskje vi er mer åpne for at vi ikke alltid har rett? Anonymkode: 7fd22...7de
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #44 Skrevet 11. desember 2023 Synes all klagingen på "dagens foreldre", "dagens ungdom" og "barn nå til dags" er sterkt overdrevet og i veldig stor grad basert på antakelser gjort utifra hva mediene skriver (som jo er akkurat det VG og co ønsker å oppnå). Vi lever jo i en verden hvor alt blir målt og ført statestikk på til hen hver tid, og forståsegpåere uttaler seg i øst og vest om hvordan ting er og burde være. I tillegg havner det mange saker i media som ingen ville ha skrevet om på 60-tallet, av den enkle grunn at en knust bilrute eller husbråk ikke ble rapportert i samme grad som det gjør nå. Satt på spissen så hadde man sett svært urovekkende tall dersom man hadde ført statestikker over barn og foreldre før også. Kanskje ikke på de samme tingene som nå, men på mange andre ting som har blitt bedre med årene. I tillegg så har det alltid vært "de gamles" privilegie å klage over yngre generasjoner Anonymkode: 15ab2...236
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #45 Skrevet 11. desember 2023 missLynch skrev (2 timer siden): Interessant å se helikopterforeldre bli besteforeldre, da fortsetter de å ordne alt for barna som er pr definisjon voksne og burde klart å stå i foreldrerollen på egen hånd. Men dette er ikke noe nytt.. tvert i mot så var det svært vanlig i eldre generesjoner å bo sammen med besteforeldre som storfamilier og også få mye hjelp fra besteforeldre når man selv fikk barn. Alle mine besteforeldre (født på 20- og 30-tallet) ble i stor grad oppdratt av besteforeldre/ tanter el. fordi foreldrene var opptatt med gård, jobb og mange unger. Det er jo yngre generasjoner som har innført at så fort du selv blir forelder så skal man klare alt selv, og det man ikke klarer eller har tid til skal det offentlige ta seg av (barnehage osv). Hvis det er slik at dagens besteforeldre deltar i større grad i familielivet til barn og barnebarn så synes jeg det er helt topp! Mange går jo såpass tidlig av med pensjon at de har helse til og glede av å kunne hjelpe 🙂 Anonymkode: 15ab2...236
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #46 Skrevet 11. desember 2023 Jeg har et greit forhold til mine foreldre i dag, men hadde en litt trøblete oppvekst. En mor som slet med å kontrollere sinnet, noe som også førte til vold i noen få enkeltaituasjoner. Men var mest redd pga kjeft og smelling. De var/er Dårlig på å vise følelser og vise kjærlighet. Det å gi klem eller fortelle at man er glad i barna sine tenker jeg er viktig, noe som var veldig lite av i min oppvekst. I tillegg var det alt for mye alkohol og festligheter, og jeg er av de barna som har kjent på utrygghet i forbindelse med det. To fulle foreldre på sydentur og bekymring på om de klarer å få oss hjem til hotellrommet og lignende... har også brukt mange lørdag og søndags morgener på å rydde stuen etter gårsdagens fest i et håp om å få anerkjennelse og kjærlighet fra foreldrene sine. Dette var på 90-tallet. Men jeg har foreldre som tydeligvis har forsøkt å vise kjærlighet på andre vis tror jeg. De hadde ikke så god råd, og jeg var ikke sykt bortskjemt men fikk det jeg trengte. Vi dro på ferie hvert år og jeg fikk lov til mye (alltid brus/saft hjemme, ikke alltid like positivt - var alltid den som fikk komme seinest hjem og se ting som ikke var helt bra på tv). De har hjulpet litt økonomisk I seinere tid, under studier etc. Alle tar nok med erfaringer fra egen oppvekst i forhold til hvordan man ønsker å oppdra egne barn. Viktigste for meg er at jenta mi kjenner på enorm kjærlighet fra sine foreldre, men kjærlighet handler også om tydelige rammer og rutiner (dette er viktig for tryggheten til barn). Dette hadde jeg også for lite av i min oppvekst. Tror nok alle gjør det de tenker er best for sine barn ut fra sine egne forutsetninger 😊 Anonymkode: 9caf5...0ca
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå