velociraptor Skrevet 9. desember 2023 #61 Del Skrevet 9. desember 2023 Anonyme-meg skrev (49 minutter siden): Jeg er diagnostisert med spiseforstyrrelse. Jeg måtte foreksempel slutte å lage store middagsposjoner for å fryse ned. Jeg kan overspise på knekkebrød og mye annet. Men selvfølgelig også det usunne. Men uansett jeg har fått hjelp, går i terapi som også inkluderer hjelp til trening. Skal ikke ha fokus på vekt og kalorier. Men skal spise regelmessig og forholdsvis store måltider om dagen for å skape et normalt forhold til mat også blir det færre overspising episoder. Tro meg jeg har prøvd å slanke meg i over 10 år. Jeg har lest om de fleste dietter, men når ikke hode er med så nytter det ikke. Veldig bra at du får hjelp, men knekkebrød er jo korn, og dermed typisk for mat det ER vanlig å overspise, hvis du leste hva jeg skrev. Ig ellers har jeg da vært veldig tydelig gjennom hele tråden på at det er forskjellige årsaker til overvekt og at vi som samfunn må ta tak i dem alle. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hva slags terapi mottar du? Kan du si noe mer om dette? Og hva slags hjelp til trening? Jeg kan også overspise på sunn mat. Anonymkode: 90616...59e Men hva legger du i sunn mat her? Norske kosthomdsråd, med grove kornprodukter, mye frukt, magre meieriprodukter etc? Da er det veldig lett å overspise ja. Eller mener du at du faktisk overspiser på mat som kokt fisk uten saus, brokkoli, eller på blåbær uten noe på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #62 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg tenker at plassering i butikk har ekstremt mye å si. Det er umulig å komme seg til kassen uten å gå forbi snacks-hyllene. «Vanlige» folk med lavt blodsukker etter jobb sliter med å ikke plukke seg noe, tenk hvordan det er for de som faktisk sliter med sukkeravhengighet… Dette burde vært i hjørnet bakerst i butikken, og ingenting på vei til kassen. i tillegg pris. Billigere sunn mat og heller sette opp prisen på det usunne. Anonymkode: 9691d...04a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 10. desember 2023 #63 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Enig i punkt 6, 7 og 8. Anonymkode: 90616...59e Jeg også. Og i det om vareplassering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #64 Del Skrevet 10. desember 2023 velociraptor skrev (9 timer siden): Veldig bra at du får hjelp, men knekkebrød er jo korn, og dermed typisk for mat det ER vanlig å overspise, hvis du leste hva jeg skrev. Ig ellers har jeg da vært veldig tydelig gjennom hele tråden på at det er forskjellige årsaker til overvekt og at vi som samfunn må ta tak i dem alle. Men hva legger du i sunn mat her? Norske kosthomdsråd, med grove kornprodukter, mye frukt, magre meieriprodukter etc? Da er det veldig lett å overspise ja. Eller mener du at du faktisk overspiser på mat som kokt fisk uten saus, brokkoli, eller på blåbær uten noe på? Jeg kan absolutt overspise brokkoli, gulrøtter og blåbær uten noe tilbehør, ja. Kokt fisk har jeg til gode å overspise. Andre ganger overspiser jeg av den den andre kategorien du nevner, grove kornprodukter, frukt osv. og det er vel hovedsakelig derfor vekten min holder seg så høy. Anonymkode: 90616...59e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 10. desember 2023 #65 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan absolutt overspise brokkoli, gulrøtter og blåbær uten noe tilbehør, ja. Kokt fisk har jeg til gode å overspise. Andre ganger overspiser jeg av den den andre kategorien du nevner, grove kornprodukter, frukt osv. og det er vel hovedsakelig derfor vekten min holder seg så høy. Anonymkode: 90616...59e Jeg kan også overspise på blåbær, som i at jeg blir så mett at det er vondt, men ser ikke hvordan det å spise to liter rå blåbær fører til overvekt uansett - det er vanskelig å komme i kalorioverskudd over tid på blåbær, brokkoli og gulrot… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #66 Del Skrevet 10. desember 2023 Tror det fedme-epidemien har mye å gjøre med overfloden av mat i forhold til før. Mennesker spiser til det ikke er mer mat, akkurat som dyr som trenger at eiere porsjonerer maten. Man kan se det at medisiner som ozempic og den slags virker og har en effekt, rett og slett fordi den gjør endringer i systemet, og hodet følger etter det systemet vil. Jeg tror at enden på fedme/overvekt vil være når medisiner, som ozempic, kommer på banen for fullt og denne trangen til overvektige kan slukes. Mange vil sikkert si at dette er feil og at man bare trenger mer viljestyrke, men om det bare gikk på det å ville noe så ville jo alle vært tynne, handler om å faktiske endre kroppen og signalene den gir hjernen, noe som medisinene kan hjelpe med. (Så blir vi sittende igjen på pris på medisin vs pris på helsevern av overvektsproblemer) Anonymkode: 459c3...f0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #67 Del Skrevet 10. desember 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det fedme-epidemien har mye å gjøre med overfloden av mat i forhold til før. Mennesker spiser til det ikke er mer mat, akkurat som dyr som trenger at eiere porsjonerer maten. Anonymkode: 459c3...f0f Dyr trenger ikke at man porsjonerer ut maten hvis de får den maten de er ment å spise. Du finner ikke overvektige dyr i naturen. Når en art har god tilgang til mat, blir de flere, ikke fetere. Overvektige ville dyr finner man bare i byer og steder hvor de har god tilgang på rester av menneskemat som pizza o.l. Vi mennesker spiser også til vi er mette. Problemet er at vi spiser mat som ikke metter men bare gir energi og lite næring. Med mindre du har spesielle sykdommer som forstyrrer sultfølelsen er det ikke praktisk mulig å spise seg tjukk på laks, kjøtt, kylling og grønnsaker. Anonymkode: c6b1d...489 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #68 Del Skrevet 10. desember 2023 12 hours ago, missbluebird said: Kosthold 40 år tilbake og i dag kan ikke sammenliknes. Det er gjort mye med grønnsaker, korn og dyr siden den gang for å gjøre dem "bedre". Naturlig mat i dag er dyrt fordi flere kjøper de dårlige variantene og mye hurtigvarianter. Ettersom det blir gjort, vil prisen på det som selges mest være billigere. Det er selvfølgelig unntak og det er der man ønsker å skaffe høyest gevinst. Grønnsaker er dyrere enn å kjøpe sjokolade, chips og brus. Det er dermed vanskelig å kjøpe riktig mat. Spiser man mest mulig økologisk, unngår sukker og sukkerfri varianter (https://www.who.int/news/item/15-05-2023-who-advises-not-to-use-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-in-newly-released-guideline), så vil det ta 2-4 uker før man naturlig går ned i vekt. Gå for naturlige produkter og hopp over alt som kalles lett produkter. Overprosessert mat påvirker kroppen på en annen måte enn naturlig mat. Det skal ikke mye til for å gå ned i vekt. Det beste er å ta noe man hele tiden spiser og kutte/bytte det ut en annen variant for å se hvor mye det påvirker kroppen. Feks kneipbrød til fullkorn eller surdeigsbrø. Skal ofte ikke mye til for å gå ned et par kilo. Alle er forskjellige, så ikke noe som virker for alle. Prøving og feiling må til. Er det egentlig det? 1 pk økologisk gulrot koster ca 35 kroner. Så kan man lage seg en dipp som tar 2 minutter, f.eks hummus eller noe nøttebasert. Det er kalorier, men sunne kalorier, og ren mat. 1 pk kikerter koster 10 kr, 1 stor boks med tahini koster kanskje 80-90 kr nå. Den varer lenge. Så dette er ikke noe dyrere enn sjokolade og brus, men sjokolade og brus er mer beleilig fordi det innebærer ingen forberedelser. I tillegg har det med ingredienser og hva sånn type "mat" gjør med følelsene våre. Det trigger avhengighet, og gir en falsk og kortvarig følelse av lykke. Anonymkode: 63595...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #69 Del Skrevet 10. desember 2023 velociraptor skrev (1 time siden): Jeg kan også overspise på blåbær, som i at jeg blir så mett at det er vondt, men ser ikke hvordan det å spise to liter rå blåbær fører til overvekt uansett - det er vanskelig å komme i kalorioverskudd over tid på blåbær, brokkoli og gulrot… Men hva er det du vil frem til? At vi som har overspisingslidelse ikke skal ha annet i hus enn blåbær, brokkoli og liknende? Det hjelper kanskje på vekten (symptomet), men ikke på det egentlige problemet. Anonymkode: 90616...59e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #70 Del Skrevet 10. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Men hva er det du vil frem til? At vi som har overspisingslidelse ikke skal ha annet i hus enn blåbær, brokkoli og liknende? Det hjelper kanskje på vekten (symptomet), men ikke på det egentlige problemet. Anonymkode: 90616...59e Blåbær og brokkoli er ikke vanedannende slik som sukker. Anonymkode: c6b1d...489 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #71 Del Skrevet 10. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Blåbær og brokkoli er ikke vanedannende slik som sukker. Anonymkode: c6b1d...489 Nei. Men de som har psykiske underliggende årsaker til overspising, har fortsatt behov for å adresserre nettopp dèt. Anonymkode: 63595...224 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #72 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei. Men de som har psykiske underliggende årsaker til overspising, har fortsatt behov for å adresserre nettopp dèt. Anonymkode: 63595...224 Jeg har tilgode å se noen psykisk overspiser som overspiser på rene matvarer. Det er som regel ultraprossesert det går i, noe man faktisk ikke trenger å være psykisk syk for å overspise. Anonymkode: 30c08...a22 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #73 Del Skrevet 10. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg har tilgode å se noen psykisk overspiser som overspiser på rene matvarer. Det er som regel ultraprossesert det går i, noe man faktisk ikke trenger å være psykisk syk for å overspise. Anonymkode: 30c08...a22 Du skjønner åpenbart ikke. En som har underliggende psykiske årsaker til overspising (ptsd/traumer, angst, depresjon, adhd, autisme, m.m), vil overspise uansett. Ja, dårlig mat trigger mer overspising, uten tvil. Men, en med slike tilstander har fortsatt de samme utfordringene som gjør at overspisingen skjer. Blir maten tatt vekk, så blir følelsene projisert over på noe annet som gir "rus". Anonymkode: 63595...224 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #74 Del Skrevet 10. desember 2023 Helene1982 skrev (20 timer siden): Jeg betaler skattepenger for die barns utdannelse.Mener du at fedme ikke eksisterte før i tiden? Tror du det var det jeg sa? Anonymkode: f8431...f97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #75 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Stopp å lyv til kvinner å si at overvekt er sunt og vakkert. Anonymkode: add24...79b Det er flere overvektige menn enn kvinner, samtidig som mange menn mener at alle kvinner vil ha overvektige menn. Anonymkode: d4276...e72 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #76 Del Skrevet 10. desember 2023 missbluebird skrev (17 timer siden): Kosthold 40 år tilbake og i dag kan ikke sammenliknes. Det er gjort mye med grønnsaker, korn og dyr siden den gang for å gjøre dem "bedre". Naturlig mat i dag er dyrt fordi flere kjøper de dårlige variantene og mye hurtigvarianter. Ettersom det blir gjort, vil prisen på det som selges mest være billigere. Det er selvfølgelig unntak og det er der man ønsker å skaffe høyest gevinst. Grønnsaker er dyrere enn å kjøpe sjokolade, chips og brus. Det er dermed vanskelig å kjøpe riktig mat. Spiser man mest mulig økologisk, unngår sukker og sukkerfri varianter (https://www.who.int/news/item/15-05-2023-who-advises-not-to-use-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-in-newly-released-guideline), så vil det ta 2-4 uker før man naturlig går ned i vekt. Gå for naturlige produkter og hopp over alt som kalles lett produkter. Overprosessert mat påvirker kroppen på en annen måte enn naturlig mat. Det skal ikke mye til for å gå ned i vekt. Det beste er å ta noe man hele tiden spiser og kutte/bytte det ut en annen variant for å se hvor mye det påvirker kroppen. Feks kneipbrød til fullkorn eller surdeigsbrø. Skal ofte ikke mye til for å gå ned et par kilo. Alle er forskjellige, så ikke noe som virker for alle. Prøving og feiling må til. HELT RIKTIG! For 40år siden Var det ikke så stort utvalg av sunne melkeprodukter. Kun søte fruktyoghurter og god morgen. Ikke noe kesam og skyr. Og cottage cheese smakte dritt. Nå erd masse magre og proteinberikede melkeprodukter. Og også laktosefrie. Rene fileter av kylling og fisk og kjøttdeig . Kokte bønner og linser på boks. Rå og frosne grønnsaker ferdig til bruk. Glutenfrie proodukter. Mye lettere å spise sunt nå!= Anonymkode: c8858...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 10. desember 2023 #77 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men hva er det du vil frem til? At vi som har overspisingslidelse ikke skal ha annet i hus enn blåbær, brokkoli og liknende? Det hjelper kanskje på vekten (symptomet), men ikke på det egentlige problemet. Anonymkode: 90616...59e Nei, at ultraprosessert mat som er laget for å trigge overspising bør begrenses eller forbys på linje med alkohol og tobakk, for å hjelpe dere som overspises, akkurat som man hjelper alkoholikere eller spillegale. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dyr trenger ikke at man porsjonerer ut maten hvis de får den maten de er ment å spise. Du finner ikke overvektige dyr i naturen. Når en art har god tilgang til mat, blir de flere, ikke fetere. Overvektige ville dyr finner man bare i byer og steder hvor de har god tilgang på rester av menneskemat som pizza o.l. Vi mennesker spiser også til vi er mette. Problemet er at vi spiser mat som ikke metter men bare gir energi og lite næring. Med mindre du har spesielle sykdommer som forstyrrer sultfølelsen er det ikke praktisk mulig å spise seg tjukk på laks, kjøtt, kylling og grønnsaker. Anonymkode: c6b1d...489 100 % dette. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har tilgode å se noen psykisk overspiser som overspiser på rene matvarer. Det er som regel ultraprossesert det går i, noe man faktisk ikke trenger å være psykisk syk for å overspise. Anonymkode: 30c08...a22 Og dette 🙌 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du skjønner åpenbart ikke. En som har underliggende psykiske årsaker til overspising (ptsd/traumer, angst, depresjon, adhd, autisme, m.m), vil overspise uansett. Ja, dårlig mat trigger mer overspising, uten tvil. Men, en med slike tilstander har fortsatt de samme utfordringene som gjør at overspisingen skjer. Blir maten tatt vekk, så blir følelsene projisert over på noe annet som gir "rus". Anonymkode: 63595...224 Derfor må man gi adekvat psykisk helsehjelp i TILLEGG til å fjerne den ultraprosessert maten. Ikke kun en av delene. AnonymBruker skrev (2 timer siden): HELT RIKTIG! For 40år siden Var det ikke så stort utvalg av sunne melkeprodukter. Kun søte fruktyoghurter og god morgen. Ikke noe kesam og skyr. Og cottage cheese smakte dritt. Nå erd masse magre og proteinberikede melkeprodukter. Og også laktosefrie. Rene fileter av kylling og fisk og kjøttdeig . Kokte bønner og linser på boks. Rå og frosne grønnsaker ferdig til bruk. Glutenfrie proodukter. Mye lettere å spise sunt nå!= Anonymkode: c8858...8b9 Masse ultraprosesserte produkter nå ja. Kunstig søtning eller sukker. Jeg elsker skyr, men det er ikke mye sunt selv om det er «magert og proteinrikt». Når jeg spiser skyr får jeg bare lyst på mer og mer. Glutenfrie produkter er skikkelig usunt, og fullstendig unødvendige - kun laget for at produsentene skal tjene penger på å gi folk dårlig helse. Ingen trenger glutenfrie produkter, for det aller meste av mat er allerede naturlig glutenfritt. Ingen trenger å spise korn, og selv mange kornsorter er naturlig glutenfrie. Hadde de ikke rene kyllingfileter og grønnsaker for 40 år siden? Hvor i all verden vokste du opp? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #78 Del Skrevet 10. desember 2023 velociraptor skrev (55 minutter siden): Nei, at ultraprosessert mat som er laget for å trigge overspising bør begrenses eller forbys på linje med alkohol og tobakk, for å hjelpe dere som overspises, akkurat som man hjelper alkoholikere eller spillegale. 100 % dette. Og dette 🙌 Derfor må man gi adekvat psykisk helsehjelp i TILLEGG til å fjerne den ultraprosessert maten. Ikke kun en av delene. Masse ultraprosesserte produkter nå ja. Kunstig søtning eller sukker. Jeg elsker skyr, men det er ikke mye sunt selv om det er «magert og proteinrikt». Når jeg spiser skyr får jeg bare lyst på mer og mer. Glutenfrie produkter er skikkelig usunt, og fullstendig unødvendige - kun laget for at produsentene skal tjene penger på å gi folk dårlig helse. Ingen trenger glutenfrie produkter, for det aller meste av mat er allerede naturlig glutenfritt. Ingen trenger å spise korn, og selv mange kornsorter er naturlig glutenfrie. Hadde de ikke rene kyllingfileter og grønnsaker for 40 år siden? Hvor i all verden vokste du opp? Var ikke så mye kyllingfileter og karbonadedeig for 40år siden. Og ikke poser med spiseklare grønnsaker/salater. Vanlig matpakke var 2 skiver kneipp med servelat, salami, ost. Og helmelk. Kanskje en frukt. Burde være gjennomførbart idag også. . Anonymkode: c8858...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #79 Del Skrevet 10. desember 2023 velociraptor skrev (3 timer siden): Nei, at ultraprosessert mat som er laget for å trigge overspising bør begrenses eller forbys på linje med alkohol og tobakk, for å hjelpe dere som overspises, akkurat som man hjelper alkoholikere eller spillegale. Det ville ikke forandret noe for meg i hvert fall. Jeg spiser ikke ultraprosessert mat. Men det er sikkert andre. Anonymkode: 90616...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 10. desember 2023 #80 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Var ikke så mye kyllingfileter og karbonadedeig for 40år siden. Og ikke poser med spiseklare grønnsaker/salater. Vanlig matpakke var 2 skiver kneipp med servelat, salami, ost. Og helmelk. Kanskje en frukt. Burde være gjennomførbart idag også. . Anonymkode: c8858...8b9 Eh, jo, det var mye kyllingfileter og karbonadedeig for 40 år siden, dette må være rareste påstand jeg har lest på KG. Lurer veldig på hvor du bodde for 40 år siden, der de ikke hadde kyllingfilet eller karbonadedeig. Og kjøpe ferdig oppskårede grønnsaker, tuller du med meg??? AnonymBruker skrev (1 time siden): Det ville ikke forandret noe for meg i hvert fall. Jeg spiser ikke ultraprosessert mat. Men det er sikkert andre. Anonymkode: 90616...59e Ingen har sagt at det gjelder alle, men at det er flere faktorer, og man må tak i alle. Du spiser ikke ultraprosessert, flott, men mange gjør det. Da må vi ta tak i både den ultraprosesserte maten, for de det gjelder sin skyld, og hva nå enn dine issues er, for din og andre som deg sin skyld. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå