LuOiOO Skrevet 9. desember 2023 #1 Del Skrevet 9. desember 2023 (endret) Hva foreslår du kan gjøres for å få flere ned til normalvekt samt unngå at stadig flere blir overvektige? Tre forslag fra meg i tilfeldig rekkefølge. 1) Pris Gjør sunn mat rimeligere. Tenker spesielt at man kunne fjernet merverdiavgift på frukt og grønt. De tapte inntektene hentes inn på sikt, siden man får mindre utgifter til helse. Resten av inntektene som (eventuelt) går tapt kan kompenseres for ved å legge marginalt høyere avgifter på usunn mat. 2) Markedsføring og produktplassering Søtsaker som sjokolade må plasseres der de selger minst, ikke mest. Forbud mot lokketilbud på usunn mat. Tenker spesielt av typen som får folk til å kjøpe mye. Tre boller for prisen av to. Fem sjokoladeplater for 100,- 3) Kunnskap Mye mer kunnskap om helse i alle trinn på skolen. For eksempel kan man lære små barn om kroppspositivisme. På høyere klassetrinn kan man se på hva overvekt koster samfunnet i regnestykker. I andre fag kan man se på de mange konsekvensene av overvekt. Hvordan visse mattyper får oss til å spise mer kalorier. Osv. Det er veldig mye kunnskap som burde vært mer av, og som lett kan implementeres i forskjellige fag. Jeg tror generell kunnskap på flere felt kan hjelpe på. Generelt når det kommer til temaet er jeg veldig for at enkeltindivider må lære at man må ta ansvar for egen livsstil og hva man putter i handlekurven og munnen. Ikke skylde på at det var 4 eller 5 sjokoladeplater for 100kr. Samtidig må vi innse at dette er lettere sagt enn gjort for majoriteten av befolkningen og at man bør gjøre tiltak deretter. Endret 9. desember 2023 av LuOiOO 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Del Skrevet 9. desember 2023 Bedre tilbud/oppfølging innen psykisk helse. Mange som sliter med overvekt sliter med overspising som følge av traumer og/eller mental sykdom. Anonymkode: 63595...224 19 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Del Skrevet 9. desember 2023 Tilgjengeliggjøre gode, sunne alternativ. Er svært få funne og fristende middagsalternativer på feks foodorda og wolt her jeg bor (en av Norges største kommuner). Lunsjalternativer på vanlige matbutikker er heller ikke mye å skryte av, noe som gjør at Litago, energidrikk, skoleboller og godteri gjerne blir valgt. Hvordan vi strukturerer samfunnet. Det er svært få områder av livet som krever at man bruker kroppen. De fleste har en jobb eller går skole hvor det tvert i mot forventes at man skal sitte helt i ro mange timer av dagen. I tillegg er det stadig færre som går eller sykler til og fra jobb/skole. Man burde hatt lengre lunsjpauser med bedre tilrettelagte muligheter for at man kunne tatt seg en treningsøkt før eller etter maten. I tillegg er hverdagen til folk flest lagt opp som et jævla rotterace som gjør at man i større grad benytter seg av dårlige, raske alternativer som frossenpizza, pølser, Toro osv osv. Det stilles for lite krav. Barn og unge har godt av å få oppgaver og tydelige forventninger hjemme, feks bør de lære seg å lage mat fra bunnen av slik at de ikke «må» ty til frossenpizza, foodora og raske løsninger når de vokser til. Anonymkode: a57af...e5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Del Skrevet 9. desember 2023 Mer fokus på kalorier. Og hva som inneholder hva. Dette er basis. Hører ofte det blir snakket om at det ikke holder med en baguette med ost og skinke til lunsj, det må være en god morgen yoghurt på siden osv. En frokost kan ikke bestå av to knekkebrød og frukt, det må være to knekkebrød, yoghurt med granola (usynn type med mye sukker) OG en høndfull nøtter (sunt, men mye kamorier), fruktbiter og sjokolademelk. Middagene er blitt doble porsjoner. Kveldsmat skal være digg, f.eks vafler, baguette med majones, egg og bacon, arme riddere, havregrøt (dobbel/trippel av det som er en porsjon) toppet med 1ss peanøttsmør, tilsatt to ts smør i grøten, 2ss tørket frukt. I tillegg er det så viktig med mellommåltider. Det kan være barer, bolle, ostehorn, yoghurt, proteinpudding, noen kjeks. Dette blir enormt med kalorier og man misforstår hva som er riktige porsjoner og hva kroppen trenger daglig. Jeg har vært der selv og vet dette utmerket godt. Fikk sjokk da jeg begynte å telle kalorier. Skulle begynt da jeg så 5kg for mye og ikke 20kg. Hadde vært lettere å endre spisevanene da. For magesekken var jo vant til en viss mengde og hodet sa også "i fra" om at jeg hele tiden var sulten fordi jeg var vant til å spise ofte. Fokus på trening er også viktig. Flere tilbud i kommunene. Billigere trening/gratis for utsatte. Trening og kostholdsveiledning på "resept". Obligatorisk. Også må jo overvektige slutte å skylde på andre. For helt ærlig, hvorfor skal andre skattebetalere betale for at noen ikke gidder å ta vare på helsen? Her finnes selvsagt unntak som psykisk sykdom og fysisk sykdom. Men dette gjelder jo også mtp andre livsstilssykdommer. Anonymkode: 5069c...e7d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 9. desember 2023 #5 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mer fokus på kalorier. Og hva som inneholder hva. Dette er basis. Hører ofte det blir snakket om at det ikke holder med en baguette med ost og skinke til lunsj, det må være en god morgen yoghurt på siden osv. En frokost kan ikke bestå av to knekkebrød og frukt, det må være to knekkebrød, yoghurt med granola (usynn type med mye sukker) OG en høndfull nøtter (sunt, men mye kamorier), fruktbiter og sjokolademelk. Middagene er blitt doble porsjoner. Kveldsmat skal være digg, f.eks vafler, baguette med majones, egg og bacon, arme riddere, havregrøt (dobbel/trippel av det som er en porsjon) toppet med 1ss peanøttsmør, tilsatt to ts smør i grøten, 2ss tørket frukt. I tillegg er det så viktig med mellommåltider. Det kan være barer, bolle, ostehorn, yoghurt, proteinpudding, noen kjeks. Dette blir enormt med kalorier og man misforstår hva som er riktige porsjoner og hva kroppen trenger daglig. Jeg har vært der selv og vet dette utmerket godt. Fikk sjokk da jeg begynte å telle kalorier. Skulle begynt da jeg så 5kg for mye og ikke 20kg. Hadde vært lettere å endre spisevanene da. For magesekken var jo vant til en viss mengde og hodet sa også "i fra" om at jeg hele tiden var sulten fordi jeg var vant til å spise ofte. Fokus på trening er også viktig. Flere tilbud i kommunene. Billigere trening/gratis for utsatte. Trening og kostholdsveiledning på "resept". Obligatorisk. Også må jo overvektige slutte å skylde på andre. For helt ærlig, hvorfor skal andre skattebetalere betale for at noen ikke gidder å ta vare på helsen? Her finnes selvsagt unntak som psykisk sykdom og fysisk sykdom. Men dette gjelder jo også mtp andre livsstilssykdommer. Anonymkode: 5069c...e7d Jeg mener at vi ,å begynne med å skille mellom fedme og spiseforstyrrelser og de som har noen kilo for mye eller for lite. Noen kilo fra eller til er ikke et helseproblem, og det å kommentere andres kropper fordi det ikke er sin egen definisjon av digg, burde ikke være nødvendig å si til voksne, mentalt friske mennesker. Det enkle svaret på behandling av fedme er å spise færre kalorier. Problemet er at om du googler behandling for fedme, finner du operasjon som du må betale for selv. Det at noen lider av fedme kan komme av alt fra de ikke har nok kunnskap om kosthold, til at de har alvorlige traumer som de håndterer ved å selvskade seg selv med mat. Så lenge det ikke finnes en pasienttilpasset behandling mot fedme, vil jo ikke antall pasienter reduseres. Folk må slutte å fortelle om hva de har spist i løpet av en dag og logge på virkeligheten. Man er nødt til å sette seg inn i en sak før man kommer med råd om å spise bla bla bla bla og fokusere på å trene. Fokuset bør være på psykisk helse. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 9. desember 2023 #6 Del Skrevet 9. desember 2023 Lettere tilgang på slankemedisln på blå resept, i tillegg til andre ting som er nevnt. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Del Skrevet 9. desember 2023 Større mulighet for hjelp. Jeg har slitt med mat siden jeg var 4 år. Undervektig hele barndommen, så normalvektig som voksen, helt til jeg fikk en mage og tarm sykdom, og la på meg. Har hatt anoreksi, bulimi og overspising. Har hatt en veldig traumatisk barndom. Har prøvd å få hjelp av fastlegen og DPS, men av fastlegen får jeg ikke hjelp, da jeg har bmi under 40. På DPS får jeg ikke hjelp, for de mener jeg har hatt spiseforstyrrelser i alt for mange år, og siden jeg har bmi på 30 og noe, så er det ikke fare for livet mitt. Men ønsker man hjelp, så burde man jo få hjelp før man får bmi over 40. Jeg har bmi på 36, så det er jo høyt. Anonymkode: 1dc7d...71e 4 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Del Skrevet 9. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Større mulighet for hjelp. Jeg har slitt med mat siden jeg var 4 år. Undervektig hele barndommen, så normalvektig som voksen, helt til jeg fikk en mage og tarm sykdom, og la på meg. Har hatt anoreksi, bulimi og overspising. Har hatt en veldig traumatisk barndom. Har prøvd å få hjelp av fastlegen og DPS, men av fastlegen får jeg ikke hjelp, da jeg har bmi under 40. På DPS får jeg ikke hjelp, for de mener jeg har hatt spiseforstyrrelser i alt for mange år, og siden jeg har bmi på 30 og noe, så er det ikke fare for livet mitt. Men ønsker man hjelp, så burde man jo få hjelp før man får bmi over 40. Jeg har bmi på 36, så det er jo høyt. Anonymkode: 1dc7d...71e Jeg syns man bør få hjelp utifra symptomer og ikke utelukkende bmi. Dessverre har vårt helsesystem for mange brister, og man må ofte finne løsninger selv. Leit at det skal være sånn. Anonymkode: 63595...224 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Del Skrevet 9. desember 2023 Få folk ut av bilene og over på sykler og føtter. Snittvekta har skutt i været samtidig som bilkulturen har vokst. Studiotrening har kompensert noe, men det faktum at folk ikke lenger bruker kroppen til jobb og transport er et enormt problem. Anonymkode: 8460b...03a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 9. desember 2023 #10 Del Skrevet 9. desember 2023 Gi effektiv medisin på blåresept. Jeg kan ikke skjønne idiotpolitikernes motstand. Det vil gjøre folk friskere, spare helsevesenet og gjøre folk mye tynnere. Å endre prisene så drastisk at folk spiser sunt er urealistisk. De fleste intervensjoner mot fedme fungerer ikke over tid. Man har en suksessrate på varig vektnedgang på mellom 4 og 9% avhengig av hvilken studier man ser på. Det er dessverre alt for få gode longitudinelle studier. For å sammenligne er det høyere suksessrate for å varig slutte med heroin. Idiotiske kostholdsråd og misforståelser burde også ryddes opp i. Mange tror man går mer ned i vekt dersom man gjør det sakte, det finnes det ikke belegg for i forskningen. Dess fortere man går ned i vekt, dess mer sannsynlig er det å nå målet, og dess mer sannsynlig er det å varig gå ned i vekt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Del Skrevet 9. desember 2023 Tenke i retning av tobakksreguleringen og regulere matindustrien. Forby produksjon og salg av hyperprosessert/-palatabel mat. Anonymkode: 791af...6d0 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #12 Del Skrevet 9. desember 2023 En må lære seg å lappe nedpå mindre. Noe annet trengs ikke. Anonymkode: f8431...f97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bedre tilbud/oppfølging innen psykisk helse. Mange som sliter med overvekt sliter med overspising som følge av traumer og/eller mental sykdom. Anonymkode: 63595...224 Dette ville kunne utgjøre en stor forskjell. Det er mange av oss. Anonymkode: 90616...59e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Del Skrevet 9. desember 2023 At medisin og annen behandling er lite tilgjengelig er virkelig uforståelig for min del. Det finnes knapt nok behandlingstilbud i Norge til personer med overspisingslidele for eksempel og veien til å få den diagnosen er veldig kronglete om en engang blir hørt når en ber om hjelp. En må selvfølgelig prioritere de pasientene som trenger det mest i helsesystemet men dagens praksis er også å hele tiden jobbe i etterkant. Mer forebyggende arbeid vil spare samfunnet for mye. Personer som sliter med vekta må få hjelp FØR de har pådratt seg uopprettelige skader. De må få hjelp før de må ha operasjoner for både vektnedgang, bytte av hofter, overflødig hud og medisiner på blå resept mot blodtrykk, depresjon og diabetes. Anonymkode: 90fc1...7ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Del Skrevet 9. desember 2023 Overvekt er faktisk veldig sammensatt. Årsak kan være alt fra spiseforstyrrelser, medisiner, gener, hormoner osv Så det bør bli mer at det blir at en får en tverrfaglig utredning hvor en kan få hjelp og ordentlig utredning Kommer selv fra familie med mye overvekt, flere har fått hjelp ved å bli operert. Er og selv operert. Har 2 barn og da vi begynte å spørre om hva vi kunne gjøre for det ene barne som hele tiden var stor i forhold til ting. Da bare sa helsestasjon og lege: dette kan dere mer en oss. Jo vi var nøye med inntak og bevegelse. Når de så hva barne åt, så sa de men han må ikke gå mindre en det han får for han er jo så aktiv. Andre barne var undervektig. Så kan trygt si det var litt håpløst til tider et barn en måtte gi mer mat med protein og fett og ernæringsdrikkw for å holde vekta på. Mens den andre fikk ikke mer en tilmålte måltid. Så fikk det ene barne ny lege, mye prøver osv ble tatt. Legen spurte om familie og vekt. Og da fikk vi beskjed. Nå slipper dere taket la ham spise som alle andre uten mer fokus. Barne ungdommen kan ikke noe for gener. Er gener som ødelegger for det og gener får vi ikke gjort noe med. Fikk beskjed gjør som du nå gjør spis mye grønsaker ,salat osv. Og fortsett å vær aktiv som du gjør. Du har bra kondisjon, bedre en mange innen normal vekt så ikke uro deg der, selv om en del i samfunnet mener å være litt overvektig betyr dårlig kondis. Det har ikke du. Så må bli mer å se helhet Anonymkode: 1b696...909 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mer fokus på kalorier. Og hva som inneholder hva. Dette er basis. Hører ofte det blir snakket om at det ikke holder med en baguette med ost og skinke til lunsj, det må være en god morgen yoghurt på siden osv. En frokost kan ikke bestå av to knekkebrød og frukt, det må være to knekkebrød, yoghurt med granola (usynn type med mye sukker) OG en høndfull nøtter (sunt, men mye kamorier), fruktbiter og sjokolademelk. Middagene er blitt doble porsjoner. Kveldsmat skal være digg, f.eks vafler, baguette med majones, egg og bacon, arme riddere, havregrøt (dobbel/trippel av det som er en porsjon) toppet med 1ss peanøttsmør, tilsatt to ts smør i grøten, 2ss tørket frukt. I tillegg er det så viktig med mellommåltider. Det kan være barer, bolle, ostehorn, yoghurt, proteinpudding, noen kjeks. Dette blir enormt med kalorier og man misforstår hva som er riktige porsjoner og hva kroppen trenger daglig. Jeg har vært der selv og vet dette utmerket godt. Fikk sjokk da jeg begynte å telle kalorier. Skulle begynt da jeg så 5kg for mye og ikke 20kg. Hadde vært lettere å endre spisevanene da. For magesekken var jo vant til en viss mengde og hodet sa også "i fra" om at jeg hele tiden var sulten fordi jeg var vant til å spise ofte. Fokus på trening er også viktig. Flere tilbud i kommunene. Billigere trening/gratis for utsatte. Trening og kostholdsveiledning på "resept". Obligatorisk. Også må jo overvektige slutte å skylde på andre. For helt ærlig, hvorfor skal andre skattebetalere betale for at noen ikke gidder å ta vare på helsen? Her finnes selvsagt unntak som psykisk sykdom og fysisk sykdom. Men dette gjelder jo også mtp andre livsstilssykdommer. Anonymkode: 5069c...e7d Innlegget her er et kroneksempel på hvor lite dere forstår, bortsett fra å kritisere overvektige. Det er bare tragisk. Vi sitter med mer kunnskap om kalorier og næringsinnhold enn de fleste, og prøver alt som finnes for å mestre vekten. På den måten kan vi treffe de riktige metodene for oss, men lærer mye om kroppens funksjoner og hva gener, medisinbruk og psykisk helse har å si. Anonymkode: 5a8b5...a6e 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Del Skrevet 9. desember 2023 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Semaglutide Anonymkode: c7e34...6f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Innlegget her er et kroneksempel på hvor lite dere forstår, bortsett fra å kritisere overvektige. Det er bare tragisk. Vi sitter med mer kunnskap om kalorier og næringsinnhold enn de fleste, og prøver alt som finnes for å mestre vekten. På den måten kan vi treffe de riktige metodene for oss, men lærer mye om kroppens funksjoner og hva gener, medisinbruk og psykisk helse har å si. Anonymkode: 5a8b5...a6e Merkelig at dette funket fint før i tidem, altså. Anonymkode: f8431...f97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 9. desember 2023 #19 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Merkelig at dette funket fint før i tidem, altså. Anonymkode: f8431...f97 Jeg betaler skattepenger for die barns utdannelse.Mener du at fedme ikke eksisterte før i tiden? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Merkelig at dette funket fint før i tidem, altså. Anonymkode: f8431...f97 For noen vil det fortsatt funke. Se på gamle bilder, så finner du overvektige før i tiden også. Men jeg er enig i at det ikke var veldig mange overvektige barn da. Noen fantes, til tross for normalt kosthold og like høy aktivitet som andre barn. 1 eller 2 i hver skoleklasse. Anonymkode: 5a8b5...a6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå