AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #1 Del Skrevet 9. desember 2023 Personlig synes jeg dette er noe pisspreik Hva er deres tanker om det? Anonymkode: cd82b...a37 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Del Skrevet 9. desember 2023 At det er et reelt problem Anonymkode: d4150...599 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Del Skrevet 9. desember 2023 Min oppfattelse er at det brukes om holdninger som disse: - at menn er bedre og mer verdt enn kvinner - at menn ikke får lov til å ha eller snakke om følelser - at visse interesser eller hobbier ikke er lov å ha for menn, f.eks dansing, håndarbeid og sminke - at omsorgsarbeid er forbeholdt kvinner Slike holdninger er med på å holde både kvinner og menn tilbake. Anonymkode: 7ad47...45c 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 9. desember 2023 #4 Del Skrevet 9. desember 2023 Toksisk maskulinitet eksisterer og er et reelt problem. Det finnes utallige eksempler på hva det er og hvordan det fungerer, f.eks. tanken om at gutter og menn ikke skal gråte, snakke om følelser eller søke (psykisk) helsehjelp fordi det er "umandig". Sjekk ut selvmordsstatistikken blant menn dersom du lurer på hvorfor dette er problematisk. 10 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #5 Del Skrevet 9. desember 2023 Jeg mener at dette er en ikke-sak, det er ufattelig få menn som faktisk oppfører seg sånn, og personlig har jeg kun sett noe til denne minoriteten på internett. Ute i den virkelige verden er det stort sett vanlige menn med normal høflighet og gjensidig respekt for andre. Anonymkode: 4227d...fb4 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 9. desember 2023 #6 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener at dette er en ikke-sak, det er ufattelig få menn som faktisk oppfører seg sånn, og personlig har jeg kun sett noe til denne minoriteten på internett. Ute i den virkelige verden er det stort sett vanlige menn med normal høflighet og gjensidig respekt for andre. Anonymkode: 4227d...fb4 Jeg skjønner absolutt hva du mener, og heldigvis er det få menn som oppfører seg slik som f.eks. Andrew Tate, som er et slags ytterpunkt. Men toksisk maskulinitet påvirker også helt vanlige menn, noe man blant annet kan se i selvmordsstatistikken. Andre eksempler: Det er ekstremt tabubelagt for mannlige ofre å snakke om overgrep. Menn som blir voldtatt av kvinner eller utsettes for vold av sine kvinnelige partnere, latterliggjøres og blir kalt veike, feige, svake og patetiske. "Homo" blir fortsatt brukt som skjellsord, ofte for å beskrive menn som ikke er "maskuline nok". Menn er ekstremt overrepresentert som voldsutøver, både mot kvinner og mot andre menn. Menn som tar utradisjonelle yrkesvalg (sykepleier, barnehagelærer, helsesykepleier, jordmor etc) får ofte spørsmål som "er du homo?" fordi tradisjonelt kvinnelige yrker ikke er "mandige nok" for menn. Seksuell trakassering er et utbredt problem, hvor menn er overrepresentert som utøver. Menn som opplever seksuell trakassering begått av kvinner blir ofte tatt mindre seriøst, fordi det forventes at menn skal synes seksuell oppmerksomhet er gøy. Og så videre, og så videre. Toksisk maskulinitet er ikke bare en oppførsel, det er også tusenvis av små og store problemstillinger menn møter i hverdagen som påvirker dem og folk rundt dem på en negativ måte. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Del Skrevet 9. desember 2023 venus24 skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner absolutt hva du mener, og heldigvis er det få menn som oppfører seg slik som f.eks. Andrew Tate, som er et slags ytterpunkt. Men toksisk maskulinitet påvirker også helt vanlige menn, noe man blant annet kan se i selvmordsstatistikken. Andre eksempler: Det er ekstremt tabubelagt for mannlige ofre å snakke om overgrep. Menn som blir voldtatt av kvinner eller utsettes for vold av sine kvinnelige partnere, latterliggjøres og blir kalt veike, feige, svake og patetiske. "Homo" blir fortsatt brukt som skjellsord, ofte for å beskrive menn som ikke er "maskuline nok". Menn er ekstremt overrepresentert som voldsutøver, både mot kvinner og mot andre menn. Menn som tar utradisjonelle yrkesvalg (sykepleier, barnehagelærer, helsesykepleier, jordmor etc) får ofte spørsmål som "er du homo?" fordi tradisjonelt kvinnelige yrker ikke er "mandige nok" for menn. Seksuell trakassering er et utbredt problem, hvor menn er overrepresentert som utøver. Menn som opplever seksuell trakassering begått av kvinner blir ofte tatt mindre seriøst, fordi det forventes at menn skal synes seksuell oppmerksomhet er gøy. Og så videre, og så videre. Toksisk maskulinitet er ikke bare en oppførsel, det er også tusenvis av små og store problemstillinger menn møter i hverdagen som påvirker dem og folk rundt dem på en negativ måte. Men nå brukes vel toxic masculinity stort sett om menns holdninger til kvinner (slik som Tate), ikke menns holdninger til andre menn? For meg blir i hvert fall det noe helt annet enn det jeg tenker på som toxic masculinity. Anonymkode: 4227d...fb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Del Skrevet 9. desember 2023 Det finnes giftige mennesker. Noen giftige mennesker er de første til å skrike om at alle andre er giftige. («Toxic masculinity» brukes som et nedsettende begrep av enkelte kvinner som hater menn eller som har gått seg fast i kjønnskrigen) Anonymkode: a0594...7ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 9. desember 2023 #9 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men nå brukes vel toxic masculinity stort sett om menns holdninger til kvinner (slik som Tate), ikke menns holdninger til andre menn? For meg blir i hvert fall det noe helt annet enn det jeg tenker på som toxic masculinity. Anonymkode: 4227d...fb4 Nei, toksisk maskulinitet er en samlebetegnelse for alle typer negativ maskulinitet, uavhengig av hvem det går utover. Det handler absolutt om menns holdninger til kvinner også, men er mye mer omfattende enn "bare" det. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 9. desember 2023 #10 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Min oppfattelse er at det brukes om holdninger som disse: - at menn er bedre og mer verdt enn kvinner - at menn ikke får lov til å ha eller snakke om følelser - at visse interesser eller hobbier ikke er lov å ha for menn, f.eks dansing, håndarbeid og sminke - at omsorgsarbeid er forbeholdt kvinner Slike holdninger er med på å holde både kvinner og menn tilbake. Anonymkode: 7ad47...45c Allikevel er det disse mennene som i størst grad får dame og barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. desember 2023 #11 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg mener at dette er en ikke-sak, det er ufattelig få menn som faktisk oppfører seg sånn, og personlig har jeg kun sett noe til denne minoriteten på internett. Ute i den virkelige verden er det stort sett vanlige menn med normal høflighet og gjensidig respekt for andre. Anonymkode: 4227d...fb4 Ja heldigvis, iallefall om de minnes på å være det. Menn tenderer nok mer enn kvinner tenderer til det å være egoistiske og selvopptatte, rett og slett fordi dette aksepteres mer av gutter og menn, og til dels i så stor grad at det gir utfordringer i forhold for eksempel. Menn må derfor oftere få klare beskjeder om at nå er de selvopptatte og egoistiske, og viser for lite omtanke. Min erfaring er at ved slike klare beskjeder om slikt pleier menn å tenke seg bedre om, for de ønsker og mener ofte ikke å være egoistiske og selvopptatte, og de ønsker å være bra menn, gode mennesker og gode partnere, men de er ikke alltid så drillet i hva det kreves å være dette. Tenker automatisk på egne ønsker og behov, og ikke like automatisk hva deres ønsker og behov pålegger andre av ubehag og ubeleilige situasjoner. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 9. desember 2023 #12 Del Skrevet 9. desember 2023 DelvisPresley skrev (1 minutt siden): Allikevel er det disse mennene som i størst grad får dame og barn. Tviler. Ingen jeg kjenner er sammen med sånne menn. 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Del Skrevet 9. desember 2023 Tror det er vanlig at folk som har hengt seg opp i kjønnskamp ikke forstår hva toxic masculinity er. Det handler ikke om mann vs. dame. Toxic masculinity handler etter min mening hovedsakelig om følgene av slavekultur. Det er følgene av det systemet der det sitter en (eller noen få) store (ofte), rike, mektige menn på toppen og "eier" alle andre. Religiøs tankegang satt i system, der den store guden eier de små, fattige dyra/småfolket. Det er kun den store som kan få "pare" seg med hvem han vil. Big Man er den eneste som uten mye motstand kan spre sine frø, sine tanker, ideer, ord til alle han ønsker vel vitende om at de vil lytte og ta i mot. Dermed er det disse store som er de eneste maskuline spillerne i systemet. Alle andre spiller ut den feminine mottager rollen. Deres jobb er å ta i mot hva Big Man har bestemt og sette dette ut i livet. De er brikkene som Big Man spiller med. Tradisjonelt sett har det vært disse store mennene som bestemte hva som var riktig og galt. De hadde eierskap til de fleste resursene og hadde dermed overtaket på de fleste. Alle under dem, både kvinner og fattige menn, måtte dermed bare bøye hodet, holde kjeft og ta i mot "deres frø". De fattige mennene og etter hvert kvinnene ble arbeidstakere, slaver, forbrukere uten evne eller lov til å tenke selv eller gå sine egne veier. De ble indoktrinert fra tidlig alder gjennom skolesystemet, hvor man ble straffet med dårlige karakterer (og dertil taper-identitet og tilhørende traumer) for å ikke tenke slik det var riktig å tenke, eller inneha de evnene som var riktige å inneha ut ifra det toppene/gudene/Big Man hadde bestemt. Etter hvert som likestillingen har gjort sitt inntog, er det ikke lenger bare menn som kan være Big Man, så lenge man klarer å tuske til seg makten til å være den som sitter på topp og dominerer resursene spiller i kjønn lenger noen rolle. Toxic masculinity er dermed alle de holdningene vi har integrert som følge av å leve i et slik system som er direkte giftige og helseskadelige (fyskisk, psykisk helse, samt parforhold). Det er selvfølgelig ikke alt som er negativt med denne samfunnsmodellen heller. Men etter hvert som mennesker får mer og mer ressurser, mer og mer fritid og det blir mindre og mindre behov for menneskelig arbeidskraft/ slaveri, vil flere og flere stille spørsmål ved denne samfunnsmodellen. Så toxic masculinity er alt fra å tro at det ikke finnes andre muligheter annet enn å få seg en utdanning og jobbe for noen andre og dermed bli fanga i en hverdag man ikke liker - til å ikke lytte til sin egen kropp fordi man har blitt så hjernevasket til å tenke at man er ingenting uten å klare og prestere å leve opp til standardene systemet. Både menn og damer kan spille ut toxic masculinity. Anonymkode: b13c9...b99 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Del Skrevet 9. desember 2023 37 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener at dette er en ikke-sak, det er ufattelig få menn som faktisk oppfører seg sånn, og personlig har jeg kun sett noe til denne minoriteten på internett. Ute i den virkelige verden er det stort sett vanlige menn med normal høflighet og gjensidig respekt for andre. Anonymkode: 4227d...fb4 Inntrykket jeg har er at det er mer aktuelt i større land som USA etc. Anonymkode: 11cad...2be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 9. desember 2023 #15 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Inntrykket jeg har er at det er mer aktuelt i større land som USA etc. Anonymkode: 11cad...2be Tror du har rett i at det er verre i f.eks. USA, men jeg tror det handler om graden av (manglende) likestilling heller enn størrelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Del Skrevet 9. desember 2023 14 minutter siden, venus24 said: Jeg skjønner absolutt hva du mener, og heldigvis er det få menn som oppfører seg slik som f.eks. Andrew Tate, som er et slags ytterpunkt. Men toksisk maskulinitet påvirker også helt vanlige menn, noe man blant annet kan se i selvmordsstatistikken. Andre eksempler: Det er ekstremt tabubelagt for mannlige ofre å snakke om overgrep. Menn som blir voldtatt av kvinner eller utsettes for vold av sine kvinnelige partnere, latterliggjøres og blir kalt veike, feige, svake og patetiske. "Homo" blir fortsatt brukt som skjellsord, ofte for å beskrive menn som ikke er "maskuline nok". Menn er ekstremt overrepresentert som voldsutøver, både mot kvinner og mot andre menn. Menn som tar utradisjonelle yrkesvalg (sykepleier, barnehagelærer, helsesykepleier, jordmor etc) får ofte spørsmål som "er du homo?" fordi tradisjonelt kvinnelige yrker ikke er "mandige nok" for menn. Seksuell trakassering er et utbredt problem, hvor menn er overrepresentert som utøver. Menn som opplever seksuell trakassering begått av kvinner blir ofte tatt mindre seriøst, fordi det forventes at menn skal synes seksuell oppmerksomhet er gøy. Og så videre, og så videre. Toksisk maskulinitet er ikke bare en oppførsel, det er også tusenvis av små og store problemstillinger menn møter i hverdagen som påvirker dem og folk rundt dem på en negativ måte. Før så tenkte jeg alltid at min far var veik som ikke sto opp for seg selv og velger likevel ennå å være gift med mamma etter all den dritten - men nå som jeg har blitt eldre så klandrer jeg han ikke. Jeg ser hva som forventes av menn, jeg ser på hvordan folk ser ned på dem og hvordan menn nærmest latterliggjøres om de går fra konen sin. Min mor hadde snudd alt på hodet, hun hadde fått alle til å hate han og nå er han så dypt inn i det at han aldri kommer til å gå uansett. Jeg syns det er så ufattelig trist at det skal være sånn. Anonymkode: 11cad...2be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Del Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror det er vanlig at folk som har hengt seg opp i kjønnskamp ikke forstår hva toxic masculinity er. Det handler ikke om mann vs. dame. Toxic masculinity handler etter min mening hovedsakelig om følgene av slavekultur. Det er følgene av det systemet der det sitter en (eller noen få) store (ofte), rike, mektige menn på toppen og "eier" alle andre. Religiøs tankegang satt i system, der den store guden eier de små, fattige dyra/småfolket. Det er kun den store som kan få "pare" seg med hvem han vil. Big Man er den eneste som uten mye motstand kan spre sine frø, sine tanker, ideer, ord til alle han ønsker vel vitende om at de vil lytte og ta i mot. Dermed er det disse store som er de eneste maskuline spillerne i systemet. Alle andre spiller ut den feminine mottager rollen. Deres jobb er å ta i mot hva Big Man har bestemt og sette dette ut i livet. De er brikkene som Big Man spiller med. Tradisjonelt sett har det vært disse store mennene som bestemte hva som var riktig og galt. De hadde eierskap til de fleste resursene og hadde dermed overtaket på de fleste. Alle under dem, både kvinner og fattige menn, måtte dermed bare bøye hodet, holde kjeft og ta i mot "deres frø". De fattige mennene og etter hvert kvinnene ble arbeidstakere, slaver, forbrukere uten evne eller lov til å tenke selv eller gå sine egne veier. De ble indoktrinert fra tidlig alder gjennom skolesystemet, hvor man ble straffet med dårlige karakterer (og dertil taper-identitet og tilhørende traumer) for å ikke tenke slik det var riktig å tenke, eller inneha de evnene som var riktige å inneha ut ifra det toppene/gudene/Big Man hadde bestemt. Etter hvert som likestillingen har gjort sitt inntog, er det ikke lenger bare menn som kan være Big Man, så lenge man klarer å tuske til seg makten til å være den som sitter på topp og dominerer resursene spiller i kjønn lenger noen rolle. Toxic masculinity er dermed alle de holdningene vi har integrert som følge av å leve i et slik system som er direkte giftige og helseskadelige (fyskisk, psykisk helse, samt parforhold). Det er selvfølgelig ikke alt som er negativt med denne samfunnsmodellen heller. Men etter hvert som mennesker får mer og mer ressurser, mer og mer fritid og det blir mindre og mindre behov for menneskelig arbeidskraft/ slaveri, vil flere og flere stille spørsmål ved denne samfunnsmodellen. Så toxic masculinity er alt fra å tro at det ikke finnes andre muligheter annet enn å få seg en utdanning og jobbe for noen andre og dermed bli fanga i en hverdag man ikke liker - til å ikke lytte til sin egen kropp fordi man har blitt så hjernevasket til å tenke at man er ingenting uten å klare og prestere å leve opp til standardene systemet. Både menn og damer kan spille ut toxic masculinity. Anonymkode: b13c9...b99 Så «toxic masculinity» er synonymt med «kom igjen jenter, vi må styrte pattttriarkiet». Ny generasjon, samme tankegods. Jeg tror at vi får likestilling når kvinner slutter å se seg selv som offer men som autonome individer. Anonymkode: a0594...7ec 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Del Skrevet 9. desember 2023 2 minutter siden, venus24 said: Tror du har rett i at det er verre i f.eks. USA, men jeg tror det handler om graden av (manglende) likestilling heller enn størrelse. Absolutt, men det er mange kvinner som er like ille. Menn skal tjene så mye, menn skal være så høye, menn som tjener gjennomsnittet er ikke godt nok, menn skal skjemme dem bort, menn skal bo fint, menn skal være trente og sexy, og jeg vet ikke - det er bare helt absurd noen ganger å høre på hva kvinner forventer av en partner. Anonymkode: 11cad...2be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Del Skrevet 9. desember 2023 Det blir vel først og fremst brukt som en hersketeknikk Anonymkode: 1a20f...a09 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 9. desember 2023 #20 Del Skrevet 9. desember 2023 kvelden skrev (1 minutt siden): Klassisk eksempel på toxic femininitet. Nei, mer et klassisk eksempel på å prøve å forstå ulikheter og ha et bevisst forhold til det, istedenfor å gå til kamp mot det andre kjønnet. Dersom vi forstår diverse ulikheter bedre, og bakgrunnen for dem, kan de også håndteres mye klokere og bedre. Alternativet er å kalle menn umodne, idioter og lignende, og slå fast at menn ikke evner å forstå mye av det kvinner ofte anser som selvfølgelig at menn burde forstå selv. Det er hva som er/fort blir toxic, mens å ta innover seg at svært mange menn ikke blir drillet i å tenke utover seg selv på samme måte som de fleste kvinner blir det, men anse menn som evnet til det, og med ønske om å være gode mennesker om man bare kommuniserer klart og ikke forventer at menn skal være tankelesere eller helt som kvinner flest, det er konstruktivt og gir bedre forståelse begge veier. Min mann er veldig typisk mann i denne anledningen, og vårt samliv ble betydelig enklere for oss begge når jeg tok til meg at han ønsker å være en god mann, et godt menneske og en god partner, men på grunn av sin noe typisk gutt og mann- oppdragelse og erfaringer (unntak finnes fra dette, der menn har vokst opp i familier som har vektlagt omtanke for andre), så trenger han at jeg sier klart fra når han glipper på å tenke utover seg selv. Ikke fordi han er dum, egentlig egoistisk, ondskapsfull eller noe negativt trekk ved hans personlighet, men fordi han ikke er drillet i å tenke utover seg selv, og egentlig måtte begynne med det først i forhold til kvinner. Som ikke alltid er gode på å lære menn slikt heller, fordi kvinner tenderer til å bli sjokket og såret når menn glipper på slikt, sure og lei seg gjerne, men forklarer ikke hvorfor "Fordi det bør han selv skjønne!". Det er bare det at menn ikke er tankelesere, og det kan heller ikke forventes, så å forstå denne ulikheten i hvordan vi lærer hva sosialt, og så kommunisere skikkelig istedenfor å forvente tankelesere, det er til god hjelp i forhold mellom menn og kvinner. Betydelig mindre toxic enn å idiotstemple menn for å ikke være nøyaktig som kvinner, og tenke at det kommer av vrangvilje/noe slemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå