Gå til innhold

Spiser opp til 4 egg hver dag! HVA?!

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Macro said:

Huff da. Var ikke meningen å tråkke så voldsomt i salaten. Begynn å spise ting du liker. Anbefales👌

Viktig å spise etter næring og ikke bare smaksløker :)  
Nå er egg veldig lett å kamuflere med annen mat, f.eks i vafler, burgere, brød, etc. 

Anonymkode: f1519...dfa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Macro skrev (3 minutter siden):

Huff da. Var ikke meningen å tråkke så voldsomt i salaten. Begynn å spise ting du liker. Anbefales👌

Jeg liker bare junkfood så det tror jeg ikke er så lurt 😅

Anonymkode: 78b80...5eb

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Viktig å spise etter næring og ikke bare smaksløker :)  
Nå er egg veldig lett å kamuflere med annen mat, f.eks i vafler, burgere, brød, etc. 

De færreste nordmenn sliter så voldsomt med ernæring at de MÅ dytte i seg 3 egg daglig til tross for at de ikke liker egg.

• Liker 1
Skrevet
Macro skrev (2 minutter siden):

De færreste nordmenn sliter så voldsomt med ernæring at de MÅ dytte i seg 3 egg daglig til tross for at de ikke liker egg.

Jeg spiser lavkarbo og vil ha mat som er minimalt prosessert så da er det ikke allverdens å velge i.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg og mannen spiser 16-18 egg om dagen 😅

Anonymkode: e6732...c9c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
4 minutter siden, Macro said:

Poenget var at hvis man bare skal spise mat man liker, uten å tenke på ernæring, så kan det gå veldig dårlig på sikt. Ingen har sagt at man må dytte i seg 3 egg daglig av den grunn, men at alle faktisk bør tenke på hva som er nyttig/ikke nyttig - uavhengig av egg. 

Jeg syns f.eks ikke torsk er noe jeg har lyst til å spise ofte, men jeg gjør det så ofte jeg kan likevel, fordi det er den beste kilden til jod, i tillegg til at det gir andre viktige næringsstoffer. 

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og mannen spiser 16-18 egg om dagen 😅

Anonymkode: e6732...c9c

Samlet da vil jeg tro? Carnivore? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Poenget var at hvis man bare skal spise mat man liker, uten å tenke på ernæring, så kan det gå veldig dårlig på sikt. Ingen har sagt at man må dytte i seg 3 egg daglig av den grunn, men at alle faktisk bør tenke på hva som er nyttig/ikke nyttig - uavhengig av egg. 

Jeg syns f.eks ikke torsk er noe jeg har lyst til å spise ofte, men jeg gjør det så ofte jeg kan likevel, fordi det er den beste kilden til jod, i tillegg til at det gir andre viktige næringsstoffer. 

Igjen jeg snakket SPESIFIKT OM EGG!

• Nyttig 1
Skrevet
Macro skrev (21 minutter siden):

Igjen jeg snakket SPESIFIKT OM EGG!

Har du forslag til alternativer da?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man trenger strengt tatt ikke spise egg, så lenge du spiser variert og regelmessig med fisk, kjøtt, meieri, og grønt. Selv om egg er en god kilde til mange næringsstoffer, særlig fordi det er mange næringsstoffer på èn gang som kroppen absorberer og bruker raskt (ergo; næringstett mat), så er det andre animalske kilder som er vel så bra. 

B-12 får du mer av fra fet fisk og rødt kjøtt. Samme gjelder for hemjern og sink. Egg har til gjengeld mye biotin, men du vil nok fint få dekket behovet fra andre animalske varer, særlig hvis du spiser litt innmat. 

• Nyttig 1
Skrevet

At egg er farlig er noe gammel forskning lurte oss til å tro, men det stemmer ikke. Egg er sundt, og veldig næringsrikt. 4 egg er også bare rundt 300kcal 

Anonymkode: 76d13...3a1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kommer langt med sunn fornuft og å friskmelde seg selv.

Anonymkode: 4eb7e...f35

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den var min btw.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva legger du i sunn fornuft? Er ikke sunn fornuft nettopp det denne personen gjør, altså spiser egg fordi det er veldig næringsrik mat som kroppen trenger? Jeg spiser veldig ut i fra sunn fornuft sånn sett. 

"Friskmelde" seg selv?

Anonymkode: d8bc4...59a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er vel heller du som trenger å "friskmelde" deg, hvis du på ramme alvor mener det er sunn fornuft å spise all mulig slags dritt bare fordi det er godt, fremfor å velge det som er sunt og næringsrikt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva legger du i sunn fornuft? Er ikke sunn fornuft nettopp det denne personen gjør, altså spiser egg fordi det er veldig næringsrik mat som kroppen trenger? Jeg spiser veldig ut i fra sunn fornuft sånn sett. 

"Friskmelde" seg selv?

Altså. Veldig få nordmenn sliter med underernæring.

Skrevet
8 minutter siden, Macro said:

Altså. Veldig få nordmenn sliter med underernæring.

Underernæring og feilernæring/mangler er to forskjellige ting. Du kan ha sunn vekt og fortsatt være feilernært.
Visse ting plukkes ikke opp via blodprøver, mange har for lite av f.eks jod og visse mineraler. Næringsinnholdet i maten mange spiser i dag, er elendig. Mye ultraprosessert, sukker, antinæringsstoffer i plantemat osv, som svekker næringsopptak. 

Så å spise mat utifra fornuft, dvs 3 egg om dagen (fordi vi vet at det er veldig nyttig, derfor spiser vi det selv om vi ikke nødvendigvis elesker det), er bare veldig smart. Man bør spise mer med hodet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Underernæring og feilernæring/mangler er to forskjellige ting. Du kan ha sunn vekt og fortsatt være feilernært.
Visse ting plukkes ikke opp via blodprøver, mange har for lite av f.eks jod og visse mineraler. Næringsinnholdet i maten mange spiser i dag, er elendig. Mye ultraprosessert, sukker, antinæringsstoffer i plantemat osv, som svekker næringsopptak. 

Så å spise mat utifra fornuft, dvs 3 egg om dagen (fordi vi vet at det er veldig nyttig, derfor spiser vi det selv om vi ikke nødvendigvis elesker det), er bare veldig smart. Man bør spise mer med hodet. 

Er klar over det, men er virkelig ikke egg som utgjør forskjell på feil ernæring og riktig ernæring. Når man ikke liker kokte egg kan det lett kuttes ut.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man trenger strengt tatt ikke spise egg, så lenge du spiser variert og regelmessig med fisk, kjøtt, meieri, og grønt. Selv om egg er en god kilde til mange næringsstoffer, særlig fordi det er mange næringsstoffer på èn gang som kroppen absorberer og bruker raskt (ergo; næringstett mat), så er det andre animalske kilder som er vel så bra. 

B-12 får du mer av fra fet fisk og rødt kjøtt. Samme gjelder for hemjern og sink. Egg har til gjengeld mye biotin, men du vil nok fint få dekket behovet fra andre animalske varer, særlig hvis du spiser litt innmat. 

3 minutter siden, Macro said:

Er klar over det, men er virkelig ikke egg som utgjør forskjell på feil ernæring og riktig ernæring. Når man ikke liker kokte egg kan det lett kuttes ut.

Som det ble forklart over..

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, Macro said:

Det kommer jo helt an på hva man ellers spiser. Det er en grunn for at egg er noe av det mest næringstette vi kan spise, fordi det inneholder "alt". Du får ca dekket behovet for jod ved å spise 3 lettkokte egg daglig. Så for en som ikke får i seg hvit fisk flere ganger i uken, eller ikke kan spise meieriprodukter, så er egg veldig viktig. Egg er også mye sunnere for kroppen enn f.eks prim. 

Egg er også viktig kilde til A vitamin retinol, omega 3, d vitamin, og for mange er egg lett å implementere i det daglige kostholdet som gir en sunn og ren kilde til mange høyt biotilgjengelige næringsstoffer. Så selv om man ikke MÅ spise egg, så er det en av de enklere måtene å få i seg mye og riktig næring på. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...