Gå til innhold

Spiser opp til 4 egg hver dag! HVA?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 11.57):

Egg inneholder alt man trenger bortsett fra vitamin C, har jeg hørt. Men man får ikke så mye fiber av egg

Anonymkode: a3bef...24b

Fiber fra korn kan også være oppskrytt for god tarmhelse.

Spiser man råvarebasert så får man nok fiber fra f.eks grønnsaker. Noen spiser carnivore og har god generell helse og tarmhelse. Det er sunnere å kutte ut brødet til fordel for rent kjøtt/egg enn å spise brød med dårlig pålegg, som de fleste pålegg nordmenn spiser er.

De færreste som spiser masse brød bruker pålegg som sild, makrell (ikke i tomat), kjøttpålegg uten f.eks karragenan, osv. Og vi nordmenn elsker å gi barna enda dårligere brød og pålegg enn vi selv spiser, som polarbrød med tubeost, makrell i tomat fra tube, syltetøy osv.

Å spise 4 egg og noen grønnsaker er nok bedre enn 95% av det alle andre spiser.

Endret av Blåttvann
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det verste jeg vet er folk som blander seg i kostholdet mitt uten at jeg spør. 
 

Pass dine egne saker, ts. Bry deg heller om ditt perfekte liv🤪

Anonymkode: f7fdd...6cb

Det er neppe det verste du vet.

Anonymkode: 3c86f...39d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt næringsmangel, og lav blodprosent. Jeg har fått diettplan hos ernæringsveileder. Jeg spiser også egg og grønnsaker til lunsj. Det er sunn og god mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

jeg hadde blitt nysgjerrig på å vite hvordan fordøyelsen hennes fungerte. Man må vel få et veldig hard og treig mage av fire egg daglig? 

Men jeg hadde nok ikke turt å spørre. Litt for intimt 

Anonymkode: e2336...8a9

Jeg spiser tre egg daglig og blir ikke hard i magen av det nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/8/2023 at 11:57 AM, AnonymBruker said:

Egg inneholder alt man trenger bortsett fra vitamin C, har jeg hørt. Men man får ikke så mye fiber av egg

Anonymkode: a3bef...24b

Jeg er superfan av egg jeg, og spiser masse egg. Både fordi det er godt, enkelt og næringsrikt. Jeg synes som sagt denne kollegaens lunsj høres bra ut, og bedre enn de flestes lunsj. Men det er også greit å ha i bakhodet at ernæringsvitenskapen er et ungt fag, er vanskelig å forske på med høy kvalitet og har hatt et veldig fokus på et fåtall næringsstoffer. Mat inneholder tusenvis av stoffer i kombinasjon, og vi vet nesten ingenting om hvordan de påvirker oss. Vi har f.eks. bare begynt å forstå hvor viktig tarmfloraen vår er og hvordan den interagerer med maten. Det vi vet er at de som spiser variert og råvarebasert generelt har bedre helse enn andre. Jo mer variert, jo mer får man i seg av ulike stoffer og av ulike kombinasjoner av de stoffene. Men om man spiser samme næringrike lunsj hver dag så er det mange muligheter for variasjon andre steder i kostholdet allikevel. 

Anonymkode: ac6e0...5e8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoia skrev (1 minutt siden):

Jeg tror jeg ville ha gått for eggehviten, og ikke plommen, sånn på lang sikt.

Vel, jeg spiser ketogent og bruker egg bl.a. som fettkilde.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hoia said:

Jeg tror jeg ville ha gått for eggehviten, og ikke plommen, sånn på lang sikt.

Det er i plommen næringsstoffene er. Så gå for plommen ;) 

Anonymkode: f1519...dfa

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du reagert like mye hvis hun spiste en omelett med 4 egg og grønnsaker hver dag?

Anonymkode: e6029...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hoia said:

Hamp, belgvekster er en veldig god kilde i salater.

God kilde for hva? Planteproteiner er ikke gode og fullverdige proteiner sammenlignet med animalsk (jeg var veganer, I should know). I tillegg er planteproteiner fulle av antinæringsstoffer som gjør at opptak av flere næringsstoffer svekkes. 

Anonymkode: f1519...dfa

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 2 egg daglig, kunne fort spist 5-6 uten problem 😂 Godt, mettende og sunt.

Kollegaen din er nok et vanemenneske hva gjelder mat. Noen liker å spise det samme til frokost og lunsj. For all del ikke kommenter på det, det verste som finnes er folk som legger seg oppi hva og hvordan andre spiser. 😣

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Macro skrev (Akkurat nå):

Folk som er glad i egg er ofte VELDIG glad i egg😄

Jeg er ikke "veldig glad" i noe av det jeg spiser, jeg spiser det i fra næringsinnholdet. Skulle jeg spist ting jeg er veldig glad i hadde det gått i wienerbrød og hamburgere med chips dagen lang 😅

Anonymkode: 78b80...5eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ikke "veldig glad" i noe av det jeg spiser, jeg spiser det i fra næringsinnholdet. Skulle jeg spist ting jeg er veldig glad i hadde det gått i wienerbrød og hamburgere med chips dagen lang 😅

Anonymkode: 78b80...5eb

Da jeg lærte meg hvordan wienerbrød lages, så syntes jeg ikke det var godt lenger :ler:

Burgere trenger ikke være det verste man spiser, så lenge man velger ingrediensene med omhu :)

Anonymkode: f1519...dfa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

God kilde for hva? Planteproteiner er ikke gode og fullverdige proteiner sammenlignet med animalsk (jeg var veganer, I should know). I tillegg er planteproteiner fulle av antinæringsstoffer som gjør at opptak av flere næringsstoffer svekkes. 

Anonymkode: f1519...dfa

Belgfrukter kombinert med korn gir fullverdig protein. Feks bønneburger i pitabrød, linser med ris.

Anonymkode: 2450a...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Belgfrukter kombinert med korn gir fullverdig protein. Feks bønneburger i pitabrød, linser med ris.

Anonymkode: 2450a...430

Igjen, belgfrukter og plantemat er fulle av antinæringsstoffer som svekker absorpsjon av flere mineraler. Verken belgfrukter eller korn inneholder f.eks kollagen. Plantemat er fint i teorien, men det er en grunn til at svært mange får problemer med bare slik mat over lengre tid. 

Anonymkode: f1519...dfa

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Belgfrukter kombinert med korn gir fullverdig protein. Feks bønneburger i pitabrød, linser med ris.

Anonymkode: 2450a...430

Alt for mye karbo for min del.

Endret av Imsdalen
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...