Gå til innhold

I dag skal det stemmes i Stortinget ang hjemler til å innføre pandemiregler uten og gå via Stortinget


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5BXQlz/langer-ut-mot-nytt-pandemi-forslag-autoritaere-tendenser
 

Det er bra noen stiller seg kritisk til ett mer autoritært Norge. høyre er godt med på å kutte ut sikkerhets ventilen Stortinget. 
 

Får meg til å tenke … har dette med den hemmelige forhandlingene med WHO og gjøre?? Vet ikke. 
 

Jeg vil ikke ha et mer autoritært Norge der de kan bare ved et knips  sette folk i isolasjon.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

GrønnNellik68 skrev (51 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/5BXQlz/langer-ut-mot-nytt-pandemi-forslag-autoritaere-tendenser
 

Det er bra noen stiller seg kritisk til ett mer autoritært Norge. høyre er godt med på å kutte ut sikkerhets ventilen Stortinget. 
 

Får meg til å tenke … har dette med den hemmelige forhandlingene med WHO og gjøre?? Vet ikke. 
 

Jeg vil ikke ha et mer autoritært Norge der de kan bare ved et knips  sette folk i isolasjon.

Bøe fra Høyre forklarer godt hvorfor det er nødvendig og at det ikke er noe å bekymre seg over. Det er begrensninger i loven om varighet og inngripen. Regjeringen er også ansvarlig overfor Stortinget som kan kaste regjeringen om de ikke er fornøyde med den, så å kalle dette autoritært er en overdrivelse og uriktig.

Spoiler

Bøe minner om at dagens smittevernlov allerede har hjemler som begrenser bevegelsesfriheten ved en ny pandemi.

Det kan blant annet gis forskrifter om innreisekarantene, stenge virksomheter og vedta møteforbud uten å gå innom Stortinget.

– Nå foreslås det at hjemlene om isolering og smittekarantene, som kun har vært midlertidig og knyttet til covid-19, gjøres generelle og permanente. Det er mye som skal til før disse hjemlene kan utløses, og loven stiller krav om at tiltakene ikke er mer inngripende og ikke varer unødvendig lenge, skriver Bøe.

 

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste du har skrevet under bør du i hvertfall tenke over og verne om. Jeg stoler ikke 5 øre på politikerne. Men bra at noen har fortsatt tillit til dem. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sykepleier og jobbet gjennom pandemien på en infeksjons avdeling hvor flere døde av covid så for min del så må  de gjerne innføre regler uten å måte diskutere en evighet. 

Det kan spare mye liv og ressurser slik at vi som står i første linjen kan fokusere på de syke og de som kan beskyttes gjerne holde seg hjemme.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SitronTre skrev (1 time siden):

Er sykepleier og jobbet gjennom pandemien på en infeksjons avdeling hvor flere døde av covid så for min del så må  de gjerne innføre regler uten å måte diskutere en evighet. 

Det kan spare mye liv og ressurser slik at vi som står i første linjen kan fokusere på de syke og de som kan beskyttes gjerne holde seg hjemme.

Det burde vel de fleste ha lært nå da hvis du er i en utsatt gruppe så beskytter du deg selv. MÅ vel ikke ha regler tredd nedover hodet for å få til det? Det burde være en selvfølge nå. 
 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...