Gå til innhold

Invitere kollega hjem til jul.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde mannen min invitert hjem noen på julaften UTEN å ha diskutert det med meg på forhånd, hadde jeg blitt rasende! Resultatet hadde godt blitt at din kollega hadde blitt invitert, men det diskuterer vi sammen først!

Anonymkode: d576b...cf3

Men hvorfor rasende? 
folk blir så fryktelig sint for ting som er unødvendig å bli sint for. Hva er det å diskutere? 

Hadde mannen her invitert en kollega hit uten å spørre først, hadde jeg sikkert spurt han hvorfor han ikke sa noe til meg først, men å Bli rasende..? 

TS. Hva er han redd for da? At kollegaen din skal ødelegge hele julaften? 

Folk er så lite rause med andre. 

Anonymkode: baa69...454

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig spesielt å bli rasende fordi man har invitert en ensom kollega på julefeiring. Jeg hadde lurt på om det var noe alvorlig galt med mannen min om han reagerte slik og er overrasket over at andre støtter reaksjonen til mannen din. Det er trist at det å være raus og inkluderende nærmest har blitt en sjeldenhet. Vi har selv en fast julegjest hvert år som ellers ville sittet alene hjemme og det har aldri falt noen inn at det skulle være rart eller ødelegge julegleden for de andre. Her synes jeg mannen din må ta seg kraftig sammen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du burde avklart dette med mannen din først. 
Det blir nok klein juleaften for alle involverte.

Det var en jul min samboer skulle jobbe, og jeg gledet meg til å være alene, ha på pysj, spise det jeg hadde lyst på og se på julefilm. Men folk rundt meg syntes det var så forferdelig trist at jeg skulle sitte alene, og jeg følte meg presset til å takke ja til å feire med familien til en venn. Så der satt jeg stivpyntet med masse fremmede, og mens jeg egentlig ønsket å ha en avslappende kveld hjemme.

Anonymkode: 006e3...359

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei den får han svelge, i vårt hus er alle med. Hun er heldig som slipper å være alene. 🥰

Anonymkode: 8ba6e...ba1

Jeg hadde følt det kleint om den kollega inviterte meg julaften. 

Så deilig å være alene 🥰

Anonymkode: 6c559...31b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor blir det kleint å ha en kollega på besøk? Er du så lite sosialt anlagt at du ikke klarer å ha det hyggelig fordi det er et menneske du ikke kjenner så godt tilstede? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var en jul min samboer skulle jobbe, og jeg gledet meg til å være alene, ha på pysj, spise det jeg hadde lyst på og se på julefilm. Men folk rundt meg syntes det var så forferdelig trist at jeg skulle sitte alene, og jeg følte meg presset til å takke ja til å feire med familien til en venn. Så der satt jeg stivpyntet med masse fremmede, og mens jeg egentlig ønsket å ha en avslappende kveld hjemme.

Men dette er jo helt klart et deg-problem... Du kunne bare hatt litt ryggrad og takket nei. Herregud så tafatte folk er

Anonymkode: d9496...2d7

• Liker 4
Skrevet

Selv om noen synes det er fint å være alene på julaften så er det faktisk ikke alle som gjør det. Mange er ensomme og kjenner veldig på at alle andre har noen å være sammen med. Hvis TS sin kollega faktisk gledet seg til å være alene så kunne hun bare sagt i fra, men når hun aksepterte invitasjonen må vi gå ut fra at hun ønsket det og ikke spekulere i at hun ble tvunget til noe hun ikke egentlig ville. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men dette er jo helt klart et deg-problem... Du kunne bare hatt litt ryggrad og takket nei. Herregud så tafatte folk er

Anonymkode: d9496...2d7

Nettopp!

• Liker 1
Skrevet
Arkana skrev (3 minutter siden):

Selv om noen synes det er fint å være alene på julaften så er det faktisk ikke alle som gjør det. Mange er ensomme og kjenner veldig på at alle andre har noen å være sammen med. Hvis TS sin kollega faktisk gledet seg til å være alene så kunne hun bare sagt i fra, men når hun aksepterte invitasjonen må vi gå ut fra at hun ønsket det og ikke spekulere i at hun ble tvunget til noe hun ikke egentlig ville. 

Kollegaen har ikke akseptert invitasjonen. Kanskje hun prøver å finne god unnskyldning for å unngå å såre TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kollegaen har ikke akseptert invitasjonen. Kanskje hun prøver å finne god unnskyldning for å unngå å såre TS

Det er jo bare ren spekulasjon fra din side. Vi vet ikke hva kollegaen tenker, men uansett er man selv ansvarlig for å si nei om man ikke faktisk ønsker å komme. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor blir det kleint å ha en kollega på besøk? Er du så lite sosialt anlagt at du ikke klarer å ha det hyggelig fordi det er et menneske du ikke kjenner så godt tilstede? 

Jøss, du virker som en hyggelig og sosialt oppegående person…

Skrevet
5 minutter siden, Arkana said:

Hvis TS sin kollega faktisk gledet seg til å være alene så kunne hun bare sagt i fra, men når hun aksepterte invitasjonen må vi gå ut fra at hun ønsket det og ikke spekulere i at hun ble tvunget til noe hun ikke egentlig ville. 

Sorry, er det nå plutselig galt å tvinge folk til noe de egentlig ikke vil? Mannen til TS ønsker ikke å feire med kollegaen, men han bare skal holde kjeft og ta seg sammen, mener du.

22 minutter siden, Arkana said:

Jeg synes det er veldig spesielt å bli rasende fordi man har invitert en ensom kollega på julefeiring. Jeg hadde lurt på om det var noe alvorlig galt med mannen min om han reagerte slik og er overrasket over at andre støtter reaksjonen til mannen din. Det er trist at det å være raus og inkluderende nærmest har blitt en sjeldenhet. Vi har selv en fast julegjest hvert år som ellers ville sittet alene hjemme og det har aldri falt noen inn at det skulle være rart eller ødelegge julegleden for de andre. Her synes jeg mannen din må ta seg kraftig sammen. 

Anonymkode: 27230...177

• Nyttig 1
Skrevet
Arkana skrev (4 minutter siden):

Det er jo bare ren spekulasjon fra din side. Vi vet ikke hva kollegaen tenker, men uansett er man selv ansvarlig for å si nei om man ikke faktisk ønsker å komme. 

Ja det er en spekulasjon, derfor skriver jeg «kanskje». Det er ikke satt fram som en påstand.
Alt vi skriver i denne tråden er spekulasjon, ingen av oss sitter på fasiten eller har innsyn i tankene til de som er involvert.

• Liker 1
Skrevet

joda, du burde snakket med din mann først, men jeg hadde ærlig talt vært glad for å ha en partner som er så raus og omtenksom at det å invitere en som skal være alene i jula, er den aller største selvfølge og ikke noe man trenger å spørre om engang. 

men selvsagt ikke alle som er så rause og inkluderende, selvsagt. Dessverre.

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Arkana said:

Ah, så mannen til TS kan bare si nei og bli hjemme. Skjønner!

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde følt det kleint om den kollega inviterte meg julaften. 

Så deilig å være alene 🥰

Anonymkode: 6c559...31b

Men da er det bare å takke nei. 

Anonymkode: 8ba6e...ba1

• Liker 3
Skrevet

Min mann ville syntes dette bare var hyggelig, men kan forstå at han kan reagere på at du ikke snakket med han først. 
Her er det åpent for de som ikke har andre steder å være både jul, nyttår og ellers. 

Anonymkode: ef003...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ah, så mannen til TS kan bare si nei og bli hjemme. Skjønner!

Jeg skjønner at du er typen som er mest opptatt av deg selv. Trist, men sånn er det bare. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Arkana said:

Jeg skjønner at du er typen som er mest opptatt av deg selv. Trist, men sånn er det bare. 

Men svar på din selvmotsigelse har du ikke. :ler:

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror egentlig jeg først og fremst hadde blitt litt stolt av mannen min, hvis han fortalte han hadde invitert en ensom kollega til julefeiring hos oss. Det viser verdier jeg setter høyt. Jeg hadde blitt litt ekstra varm i hjertet. Han kunne kanskje hørt med meg først, men det er jo ikke alltid at sånt er helt planlagt. Det kommer litt spontant når man forstår at noen er alene. En kollega er jo ikke akkurat en fremmed heller. 

Anonymkode: 78c0e...717

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...