Gå til innhold

Vanskeligere å finne type 2 ladestasjoner - skal de avvikles?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en renault zoe elbil som da kun kan bruke type 2-lader. Det jeg har sett mer og mer av de siste to årene, er at flere type 2 ladestasjoner er blitt borte eller ladere der er ute av stand.

Er det flere som har merket dette? Ved coop obs Sandefjord var det inntil ca. et år siden flere tye 2 ladestasjoner, men det ble fjernet og nå er det omtrent kun Tesla-ladere der. På strekningen Tønsberg-Drammen er det blitt fjernet et par type 2 ladestasjoner det siste året også. Kjenner jo at jeg er for nervøs til å kjøre noe særlig med bilen utenom korte turer.

Vurderer Nissan Leaf om et års tid, men har søkt på hvilken lader den trenger, og det er dessverre kun type 2! Stemmer dette? I så fall er det jo ikke veldig praktisk å ha denne bilen heller, med tanke på hvor få type 2 ladestasjoner det er rundt omkring.

Noen som vet noe om dette er en villet utvikling, at type 2 skal fases ut på sikt, eller i løpet av kort tid?

Anonymkode: 01af7...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Type2 er en slik man har i garasjen hjemme. Type1 er den forhistoriske saken som er utfaset for lenge siden. 

Eldre Leaf bruker Chademo, som er en døende plugg. Nye Leaf har CCS. 

Tesla bruker ikke lenger Tesla-plugg, men en standard CCS. CCS er standard ladeplugg for hurtiglading i Europa, som "alle" bruker.  

Ulempen med litt eldre Zoe er at de kun lader på  Type2-kontakt, OG det må være 400V TN-strømnett. Det er meget upraktisk. Nyere modeller har CCS-kontakt  

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...