Gå til innhold

Hvordan dele på ferien?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Polly Ester skrev (6 timer siden):

Glem det som har vært. Nå ønsker pappaen å ha barnet sitt mer og jeg mener du bør oppmuntre og legge til rette slik at de blir kjent med hverandre.

Spiller ingen rolle hvem som valgte å gå fra hvem, hvorfor det ble to familier for dette barnet. men nå er nå livet sånn for barnet ditt og da må man tilrettelegge for begge.

At barnet ditt har vært vant til å feire med søsken bør ikke være noe argument for at det skal fortsette sånn. "Sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid være" passer ikke her.

Sikker? Fedre som ikke har giddet å feire jul med barna sine er ofte ikke interessert. Tipper det mer er sosialt stigma som har endret på dette. Fars nye dames familie vil selvsagt reagere på at han ikke har barnet i jula, og det vil han ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Sikker? Fedre som ikke har giddet å feire jul med barna sine er ofte ikke interessert. Tipper det mer er sosialt stigma som har endret på dette. Fars nye dames familie vil selvsagt reagere på at han ikke har barnet i jula, og det vil han ikke.

Nettopp dette! Det er ikke far selv som plutselig har kommet på at han vil ha barnet på julaften, det er samboeren som har reagert på at far ikke har barnet på julaften mest sannsynlig. Far vil plutselig endre på flere ting som alltid har vært helt i orden for han. Han har alltid ment at barna skal være sammen på julaften, men nå er dette plutselig endret på. Det er mye dama reagerer på, men det er jo fordi far selv har valgt å være fraværende i store deler av barnets liv annet enn annenhver helg. Men samboeren prøver å endre far og sette oss opp mot hverandre for hver en pris. Det virker som hun vil at vi skal være uvenner fordi hun er redd for at far fremdeles liker meg. Far ville plutselig endre fra avtalen at han skal ringe barnet en gang hver uke til å ikke ha kontakt mellom samvær.
Jeg merker at hvis jeg ringer han uten at det er avtalt så tar han svært ofte ikke telefonen, slik har det aldri vært før. Han kommer ikke lenger inn her hjemme når barnet skal hentes eller leveres. Det virker for meg ut som han ikke får lov av samboeren til slikt.

Samarbeidsavtalen kommer ikke jeg og han til å få snakket om ettersom det ikke går an å avtale en dag vi setter oss ned med den, han vil ha den med hjem for å diskutere den med samboeren. Han skulle lage en egen, ikke endre den jeg laget som forslag. Vi skulle lage hver vår og bli enige ut ifra hva vi har skrevet. Når han ikke lager noen så godtar han jo på en måte at jeg bare lager en fordi jeg er den som gidder å prøve og få til en avtale som kan fungere og med mest mulig samvær mellom far og barn. 
ts

Anonymkode: e7341...c61

Skrevet
Brunello skrev (2 timer siden):

Nei, jeg er ikke sikker lengre. Jeg var det da jeg skrev det innlegget, men har endret litt mening etter at jeg har lest flere innlegg av TS etterhvert. 

Og for å presisere også; jeg snakker i denne tråden om denne faren og denne familien, ikke andre fedre og andre familier. 

Skrevet

Annethvert selvsagt, helt normalt det

Anonymkode: 9cddb...eaa

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hos far er det kun han og samboer, ingen barn, lite familie så kan skjønne at det vil bli kjedelig for barnet. De har ikke gjort noen innsats for at barnet skal kjenne far eller stemors familie og burde gjort dette før en julefeiring. 
Ja jeg har laget ny fordeling, far krever kun noen dager i jula og en uke på sommeren, mens jeg selv ønsker at han skal bidra og kunne ha barnet mer. Ikke kun ta i fra meg den ENE tradisjonen også skal jeg sitte igjen med resten av ansvaret.

ts

Me. Kjære vene. Du mener du skal bestemme alt? Selvsagt deler man på sånne dager

Skrevet
Bumoa skrev (14 timer siden):

Uavhengig av hva som har skjedd tidligere så må far få lov å komme på banen og barnet få sitt samvær med faren. Dere bør dele annethvert år på både jul, høst, vinterferie. Og dele inneklemte dager og planleggingsdager mellom dere. 
Blir litt dårlig av å høre hvordan du fremsnakker deg og de fantastiske løsningene dine, mens far og hans samboer bare er til bry. Det må da være FLOTT at far ønsker å skape tradisjoner med seg, sitt barn og ny samboer.

Jeg ser du skriver at DU har laget ny samarbeidsavtale.. der ligger vel liket begravet. Dette bør dere komme frem til sammen. Han skal ikke bare akseptere det du har laget, og du blir sur dersom han er uenig.

La far få denne julen om du har hatt alle foregående. Det er bare rett og rimelig.

👏

• Liker 1
Skrevet

Normen ved skilsmisse er jo at ferier deles 50/50, og jul feires annethvert år hos hver forelder, uavhengig av samvær resten av året.

Det er klart barnet foretrekker det det er vant med. 

Jeg tror forøvrig ikke at samboer har "trumfet" dette igjennom, de fleste vil ha jul med sine egne, og denne samboeren har jo ikke noe særlig forhold til barnet i utgangspunktet. 

Anonymkode: 610da...aca

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Me. Kjære vene. Du mener du skal bestemme alt? Selvsagt deler man på sånne dager

Bestemme alt? 
Far vil ikke ha barnet mer enn annenhver helg, en uke på sommeren og julaften. Det er det han vil ha barnet! Det er ganske mange ferieuker i løpet av ett år som far mener jeg bare må ta slik at han kan gjøre det han vil i resterende ferieuker han har. 
Jeg bestemmer absolutt ikke alt, jeg prøver å få far til å ta mer ansvar resten av året også, men det er ikke av interesse for han. Vi skulle lage hvert vårt forslag til ny samarbeidsavtale, har han laget forslag? NEI! Har jeg laget forslag? JA… Når far ikke gidder å gjøre noe for å få til en avtale han er fornøyd med så må noen ta styringen her. Det gjelder vårt barn, men føler mer at det er mitt barn ettersom far aldri har vært interessert i å «hjelpe til» å ta sin del av det å være forelder.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Normen ved skilsmisse er jo at ferier deles 50/50, og jul feires annethvert år hos hver forelder, uavhengig av samvær resten av året.

Det er klart barnet foretrekker det det er vant med. 

Jeg tror forøvrig ikke at samboer har "trumfet" dette igjennom, de fleste vil ha jul med sine egne, og denne samboeren har jo ikke noe særlig forhold til barnet i utgangspunktet. 

Anonymkode: 610da...aca

Hvorfor skulle det ikke være samboer dom har trumfet dette gjennom? Far har aldri brydd seg om julaften, feirer ikke med familien sin og har ikke gjort det etter han ble voksen. Det er også folk i familien som er muslimer og ikke feirer jul. Så jo alt tyder på at det er samboeren som har trumfet dette gjennom. Denne samboeren har skapt så mye splid mellom meg og far fordi hun kommer med sine meninger om alt og skal ha et ord med i alt. Det er hun som sitter å dikterer hva far skal si hos fvk, hun vil bestemme samarbeidsavtalen, til og med meldinger jeg får fra far er skrevet av henne (noe jeg ser pga jeg kjenner fars skrivemåte)

ts

Skrevet

Når far tidligere ikke har klart å opprettholde et greit samværsomfang, slik at han har en god og stødig relasjon til barnet, og barnet ikke ønsker å feire med en fraværende har, en ukjent kjæreste og hennes familie så hadde jeg selvsagt satt barnets beste først. 

Fars beste er å få det som han vil når han plutselig vil "leke" familie. Barnets beste er å feire jul i kjente omgivelser (akkurat slik de fleste voksne også ønsker. vi har alle lest tråder og innlegg, fra voksne mennesker, om "jeg må feire med svigers som jeg ikke kjenner så godt og jeg gruer meg til det. julen blir ikke det samme")

Videre ville jeg gjort følgende:

• Etter jul: bestilt time på familievernkontoret til far og meg
  • Lagt en plan for relasjonsbygging mellom far og barn
  • Satt opp et tidsperspektiv på samvær, og eventuelt mer samvær
  • Forventet at familievernkontoret også snakket med barnet - slik at barnets stemme kommer frem, ikke bare fars stemme og min stemme
  • Tatt det derfra

Anonymkode: 77954...0e8

• Nyttig 2
Skrevet

Innfør annen hver jul, påske,17 mai osv på røde dager.

Anonymkode: 328bf...355

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innfør annen hver jul, påske,17 mai osv på røde dager.

Anonymkode: 328bf...355

17. mai blir vanskelig med tanke på avstanden til far og opplegget barnet er med på på skolen. Men ellers har jeg prøvd annenhver av alt unntatt jul i år, men far vil ikke ha annenhver av alt. Kun julaften han vil ha annenhver av

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...