Polly Ester Skrevet 7. desember 2023 #41 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Far har barnet på lillejulaften. Jeg hadde egentlig satt opp at han kunne ha barnet fra skoleslutt til lillejulaften eller dagen på julaften, men far får ikke fri så det gikk ikke. Derfor har han barnet kun en natt før jul. Og hele romjula. gode råd fra deg! Takk. Jeg blir så rådvill 😞 godt å kunne lufte seg og tankene litt. ts Anonymkode: e7341...c61 Tror nok jeg hadde gjort det jeg kunne for å få til at barnet er hos deg julaften som vanlig i år, men si i fra at neste år er det hans tur. Dere har jo delt opp jula, så han kan lage julefeiring enten lille julaften eller i romjula, syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #42 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke normalt å ta ut mer enn fem uker ferie i året. Hadde tatt seg ut om alle med barn skulle hatt 11 uker ferie. Da hadde Norge stoppet opp. Anonymkode: b70d6...44c Vet det ikke er normalt, men for at jeg ikke skal måtte ta mye ulønnet ferie så må far også bidra ca to ekstra uker til sammen i løpet av året. Da er det med enkeltdager som er rett før samværshelg også i disse syv ukene. ts Anonymkode: e7341...c61
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #43 Skrevet 7. desember 2023 Polly Ester skrev (Akkurat nå): Tror nok jeg hadde gjort det jeg kunne for å få til at barnet er hos deg julaften som vanlig i år, men si i fra at neste år er det hans tur. Dere har jo delt opp jula, så han kan lage julefeiring enten lille julaften eller i romjula, syns jeg. Ja jeg har gitt han mye av jula og en del av disse dagene kunne han ikke fordi han ikke kan ta fri, så da må jeg ta fri flere dager. Tenker også at julaften neste år kan han få, men syns han da skal hjelpe til med litt mer i løpet av dette året enn en uke på sommeren, helst mer enn to uker også. ts Anonymkode: e7341...c61 1
Birdyen Skrevet 7. desember 2023 #44 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hos far er det kun han og samboer, ingen barn, lite familie så kan skjønne at det vil bli kjedelig for barnet. De har ikke gjort noen innsats for at barnet skal kjenne far eller stemors familie og burde gjort dette før en julefeiring. Ja jeg har laget ny fordeling, far krever kun noen dager i jula og en uke på sommeren, mens jeg selv ønsker at han skal bidra og kunne ha barnet mer. Ikke kun ta i fra meg den ENE tradisjonen også skal jeg sitte igjen med resten av ansvaret. ts Anonymkode: e7341...c61 Barnelovens § 43 er jo også ganske klar på at far bør bidra mer Dette er vanlig samværsrett jfr. barneloven : Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.
Bumoa Skrevet 7. desember 2023 #45 Skrevet 7. desember 2023 (endret) Uavhengig av hva som har skjedd tidligere så må far få lov å komme på banen og barnet få sitt samvær med faren. Dere bør dele annethvert år på både jul, høst, vinterferie. Og dele inneklemte dager og planleggingsdager mellom dere. Blir litt dårlig av å høre hvordan du fremsnakker deg og de fantastiske løsningene dine, mens far og hans samboer bare er til bry. Det må da være FLOTT at far ønsker å skape tradisjoner med seg, sitt barn og ny samboer. Jeg ser du skriver at DU har laget ny samarbeidsavtale.. der ligger vel liket begravet. Dette bør dere komme frem til sammen. Han skal ikke bare akseptere det du har laget, og du blir sur dersom han er uenig. La far få denne julen om du har hatt alle foregående. Det er bare rett og rimelig. Endret 7. desember 2023 av Bumoa 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #46 Skrevet 7. desember 2023 Bumoa skrev (13 minutter siden): Uavhengig av hva som har skjedd tidligere så må far få lov å komme på banen og barnet få sitt samvær med faren. Dere bør dele annethvert år på både jul, høst, vinterferie. Og dele inneklemte dager og planleggingsdager mellom dere. Blir litt dårlig av å høre hvordan du fremsnakker deg og de fantastiske løsningene dine, mens far og hans samboer bare er til bry. Det må da være FLOTT at far ønsker å skape tradisjoner med seg, sitt barn og ny samboer. Jeg ser du skriver at DU har laget ny samarbeidsavtale.. der ligger vel liket begravet. Dette bør dere komme frem til sammen. Han skal ikke bare akseptere det du har laget, og du blir sur dersom han er uenig. La far få denne julen om du har hatt alle foregående. Det er bare rett og rimelig. Vi skulle lage et forslag til ny samarbeidsavtale hver, far har ikke gjort dette, jeg har gjort det. Far ber bare om å få den jeg har laget slik at han kan diskutere og bli enig med samboeren sin. Det er jo far selv som ikke lytter til det fvk har bedt oss om å gjøre? Far vil ikke ha barnet i høst og vinterferie fordi han ikke bare kan ta seg fri som han så flott sier!! Derfor havner alt av ferier unntatt en uke på sommeren på meg! Og i tillegg vil han gjerne ha annenhver julaften. Han vil ikke ha inneklemte dager for det passer han ikke, ikke planleggingsdager, og kun røde dager i påsken. Sannheten her er jo at far og samboer kun er til bry! Jeg har lagt opp til at far og barn skal få mer tid sammen, far ønsker mye mindre enn jeg foreslår fordi det passer han best med tanke på jobb og økonomi. Min økonomi og jobb er det ikke så farlig med! ts Anonymkode: e7341...c61 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #47 Skrevet 7. desember 2023 Eksen din høres ut som en dritt. Men om det nå kan snu seg pga at han har fått samboer som ønsker julestemning, så kan dette hjelpe til at far og barn kan få et bedre forhold. Om dette skjedde plutselig, så er jeg enig med de andre at han kan starte med julaften-feiring neste år. Eller året etter om det skal klaffe med hennes samværsplan. Jeg har en eks som ikke engasjerte seg som far da vi var sammen, med mindre det var arrangementer med andre til stede som skulle se hvor "flink far" han var. Jeg så for meg at han knapt ville ha ungene etter bruddet, men han ville ha 50/50. Plutselig dukket en "ny" kjæreste opp fra "intet". Var skeptisk først, men hun sørger for julestemning og at det er familie og ikke ungkar. Han engasjerer seg fortsatt ikke så mye i gjøremålene, men er til stede så ungene ser han mer nå enn før. Anonymkode: b828f...b07 1
Ulven Skrevet 7. desember 2023 #48 Skrevet 7. desember 2023 19 minutter siden, Bumoa said: La far få denne julen om du har hatt alle foregående. Det er bare rett og rimelig. Det er barnets beste som skal være utgangspunktet i alle slik saker, og det er absolutt ikke til barnets beste å plutselig forandre på julefeiringen noen små uker før jul.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #49 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksen din høres ut som en dritt. Men om det nå kan snu seg pga at han har fått samboer som ønsker julestemning, så kan dette hjelpe til at far og barn kan få et bedre forhold. Om dette skjedde plutselig, så er jeg enig med de andre at han kan starte med julaften-feiring neste år. Eller året etter om det skal klaffe med hennes samværsplan. Jeg har en eks som ikke engasjerte seg som far da vi var sammen, med mindre det var arrangementer med andre til stede som skulle se hvor "flink far" han var. Jeg så for meg at han knapt ville ha ungene etter bruddet, men han ville ha 50/50. Plutselig dukket en "ny" kjæreste opp fra "intet". Var skeptisk først, men hun sørger for julestemning og at det er familie og ikke ungkar. Han engasjerer seg fortsatt ikke så mye i gjøremålene, men er til stede så ungene ser han mer nå enn før. Anonymkode: b828f...b07 Samboeren til far har ingen barn. Godt å høre at samboeren til din eks sørger for julestemning og slikt, er slikt jeg håper med fars samboer, men hun har jeg ikke fått møte enda. Hun bærer nag til at far fremdeles hadde følelser for meg da de møttes og vil ikke ha meg i nærheten av hverken seg selv eller far. Jeg selv har ikke hatt følelser for han siden det ble slutt da barnet var ett år. Kun prøvd å samarbeide med han om barnet. Men håper hun behandler barnet bra selvom hun ikke liker meg. Eneste barnet sier angående hun er at far sier det er hun som bestemmer siden de bor i hennes hus. Jeg ønsker å ha et godt forhold til mitt barns stemor, men er vanskelig når stemor gjør alt for å lage sur stemning mellom oss som er foreldrene til barnet. ts Anonymkode: e7341...c61
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #50 Skrevet 7. desember 2023 Ulven skrev (6 minutter siden): Det er barnets beste som skal være utgangspunktet i alle slik saker, og det er absolutt ikke til barnets beste å plutselig forandre på julefeiringen noen små uker før jul. Takk, dette mener jeg også. Jeg syns i tillegg at barnet burde bli kjent med de det skal feire julaften med før selve julaften. Kjedelig å kun kjenne til far og så vidt ha møtt samboeren. ts Anonymkode: e7341...c61
Bumoa Skrevet 7. desember 2023 #51 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Takk, dette mener jeg også. Jeg syns i tillegg at barnet burde bli kjent med de det skal feire julaften med før selve julaften. Kjedelig å kun kjenne til far og så vidt ha møtt samboeren. ts Anonymkode: e7341...c61 Julen blir en ypperlig anledning til å bli kjent med dem på. Om barnet er eneste barn blir der nok tatt godt vare på. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #52 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I alle år har vi hatt tradisjon hvor barnet ferier julaften og nyttårsaften med min familie, far har ikke hatt noen motforestillinger til dette og var selv med å feiret der vi gjorde da vi bodde sammen. Etter far fikk samboer nå nylig vil han gjerne ha barnet julaften for å feire med samboer sin slekt. Jeg tror barnet heller vil holde på tradisjonene vi har hatt gjennom mange år og barnet sier selv også at det vil feire der vi pleier. Alle ferie og fridager er et problem. Far klager på at han ikke ser barnet mer, mener jeg prøver å holde barnet unna far, men når jeg prøver å legge opp til at han kan ha barnet mer enn han noen gang har hatt fordi han selv ikke har fulgt avtalen vi har hatt, så passer det ikke pga han ikke får fri fra jobb utenom røde dager. Jeg skal altså ta alt av fridager som ikke er røde, mens han skal ha røde dager. Dette er jeg ikke enig i. Jeg er alenemor, mens far har all mulighet til å jobbe ekstra når ikke barnet er der. Jeg mister mye lønn av å ta så mye fri uten lønn. Far klager på at jeg er opptatt av å få barnebidraget, men det er jo nettopp fordi jeg er avhengig av å få dette for å få ting til å gå rundt. Jobber gjerne mer for å ha bedre råd, men vanskelig uten hjelp fra far. Jeg har lagt opp til at far skal ha barnet fire uker på sommeren, annenhver høst og vinterferie, noen dager i romjulen som ikke er røde og dagene som ikke er røde i påsken. Fordi det er mange enkeltdager jeg må ta fri fra jobb for å følge barnet på diverse eller fordi skolen har fri. Fvk reagerte på at jeg selv tar de røde dagene, men sannheten er jo at far alltid har tatt disse før, mens jeg har måttet ta fri så nå syns jeg det er på tide at han tar disse dagene, mens jeg tar røde dager. Han har samboer så det vil jo si at samboeren fremdeles kan jobbe disse dagene slik at de fremdeles får inn penger. Jeg har kun min inntekt som jeg da mister fordi jeg må ta fri. Ikke snakk om at barnet aldri skal få feire jul med far, men enn så lenge ønsker jeg at tradisjonene skal følges ettersom dette er få dager i året barnet får sett noen av personene vi feirer med da de bor langt unna og kommer hjem i julen og siden barnet selv sier det vil feire der vi pleier. Hvordan løse dette uten at far blir sint fordi jeg tydeligvis prøver å ødelegge mellom han og barn når jeg føler jeg gjør det motsatte ved å legge opp til mye samvær i ferier? I tillegg til helgene far har. Far skylder på arbeidsgiver og at han kun har 5 ferieuker, men det har jeg å. Allikevel er det jeg som må ta mange uker ekstra hvert år og har gjort det i mange år nå. Anonymkode: e7341...c61 Du er egoistisk. Hvert år har barnet fått feire med deg. Nå er det far sin tur. Han er faren. Du vet han har like mye rett få en jul med ungen sin? Anonymkode: 486c7...356 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #53 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du er egoistisk. Hvert år har barnet fått feire med deg. Nå er det far sin tur. Han er faren. Du vet han har like mye rett få en jul med ungen sin? Anonymkode: 486c7...356 Da syns jeg han kan stille opp i ferier også, ikke kun komme å kreve det han VIL eller som passer HAN. Men neida, skal kun ha julaften og en uke på sommeren!? Så skal jeg ta meg fri uten lønn mange uker i året pga far. Anonymkode: e7341...c61 1
SPOCA Skrevet 7. desember 2023 #54 Skrevet 7. desember 2023 Hvorfor unner du ikke far og barn samvær sammen på en så viktig dag for mange? Du har altså hatt alle andre julaftener, og nå kan du ikke unne dem dette? Og er du sikker på om du vet hva barnet virkelig vil? Barn er svært loyale, og veldig flinke til å forstå når en forelder kanskje vil noe annet. For meg er det ikke så ulogisk at barnet, som er en førsteklassing, ikke vil til far, hvis du også uttrykker at du ikke vil at barnet skal til far på julaften. Det vanlige er jo at man deler slikt mellom seg, altså annenhver jul, påske osv. Jeg synes det bare skulle mangle. Og okay, det som har vært, har vært, men la nå dem få bygge en god relasjon, i stedet for å fokusere på egen bitterhet og dårlig erfaring. Nå ønsker far å være der, og da synes jeg faktisk du skal jobbe for det. Kanskje er den nye samboeren til far noe av det beste som har skjedd relasjonen til far og barnet? Nemlig at samboer presser på at far skal ha mer samvær og stille mer opp for barnet? Hvorfor er det i negativt, i så fall? Da jeg traff min samboer, hadde han sin sønn kun 10%. Det var dog ikke frivillig. Han var også veldig preget av årevis med psykisk vold, hvor eksen hans hele tiden slo fast hvilken elendig og dårlig far han var. Han trodde nesten på henne, og følte seg veldig overkjørt av alle, inkludert helsevesen m.m. Vel, det endret seg fort da han traff meg, fordi jeg så hvilken fantastisk far han faktisk er. I dag har han barnet 50/50, og selv om det ikke kun er bare takket være meg, så vet jeg at jeg gav han masse selvtillit som far, og nå stiller han opp på absolutt alt. Men, det er ikke så lett, for mange fedre blir fort overkjørt av mødre som alltid tror de vet best. Det er artig det der, hvordan kvinner blir sure for at menn ikke stiller opp, samtidig som de heller ikke ansvarliggjør mennene eller gir dem rommet til å faktisk kunne stille opp. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #55 Skrevet 7. desember 2023 SPOCA skrev (2 minutter siden): Hvorfor unner du ikke far og barn samvær sammen på en så viktig dag for mange? Du har altså hatt alle andre julaftener, og nå kan du ikke unne dem dette? Og er du sikker på om du vet hva barnet virkelig vil? Barn er svært loyale, og veldig flinke til å forstå når en forelder kanskje vil noe annet. For meg er det ikke så ulogisk at barnet, som er en førsteklassing, ikke vil til far, hvis du også uttrykker at du ikke vil at barnet skal til far på julaften. Det vanlige er jo at man deler slikt mellom seg, altså annenhver jul, påske osv. Jeg synes det bare skulle mangle. Og okay, det som har vært, har vært, men la nå dem få bygge en god relasjon, i stedet for å fokusere på egen bitterhet og dårlig erfaring. Nå ønsker far å være der, og da synes jeg faktisk du skal jobbe for det. Kanskje er den nye samboeren til far noe av det beste som har skjedd relasjonen til far og barnet? Nemlig at samboer presser på at far skal ha mer samvær og stille mer opp for barnet? Hvorfor er det i negativt, i så fall? Da jeg traff min samboer, hadde han sin sønn kun 10%. Det var dog ikke frivillig. Han var også veldig preget av årevis med psykisk vold, hvor eksen hans hele tiden slo fast hvilken elendig og dårlig far han var. Han trodde nesten på henne, og følte seg veldig overkjørt av alle, inkludert helsevesen m.m. Vel, det endret seg fort da han traff meg, fordi jeg så hvilken fantastisk far han faktisk er. I dag har han barnet 50/50, og selv om det ikke kun er bare takket være meg, så vet jeg at jeg gav han masse selvtillit som far, og nå stiller han opp på absolutt alt. Men, det er ikke så lett, for mange fedre blir fort overkjørt av mødre som alltid tror de vet best. Det er artig det der, hvordan kvinner blir sure for at menn ikke stiller opp, samtidig som de heller ikke ansvarliggjør mennene eller gir dem rommet til å faktisk kunne stille opp. Virker som de som er negative her kun leser angående julaften og ikke får med seg at far ellers i året ikke har intensjon om å hjelpe til noe i ferier, fridager, planleggingsdager osv. Hvorfor skal far absolutt kreve julaften men ikke hjelpe noe til resten av året? Julaften er viktig for barna å feire sammen, og barnet vil feire med de barnet pleier å være med. Uten at jeg har lagt noen føringer. Jeg har kun spurt barnet om det vil feire jul med far i år hvor barnet da sa at det vil feire der vi pleier å feire. Jeg har gitt far mange muligheter i mange år nå til å stille opp for barnet sitt, noe han ikke gjør. I samarbeidsavtalen jeg har laget som forslag (far har ikke giddet å lage noe forslag enda han er bedt om det av fvk) så har jeg «gitt han» 7 uker i tillegg til annenhver helg med barnet sitt. Far vil kun ha en uke på sommeren og annenhver julaften i tillegg til annenhver helg og mener jeg skal ta resten slik at han kan jobbe pga økonomien hans er dårlig. Han tror helt klart at min økonomi er super enda jeg forklarer han at jeg også er nødt til å jobbe, men han tror jeg blir rik på barnebidraget som er svært lavt. ts Anonymkode: e7341...c61 2 1
SPOCA Skrevet 7. desember 2023 #56 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Virker som de som er negative her kun leser angående julaften og ikke får med seg at far ellers i året ikke har intensjon om å hjelpe til noe i ferier, fridager, planleggingsdager osv. Hvorfor skal far absolutt kreve julaften men ikke hjelpe noe til resten av året? Julaften er viktig for barna å feire sammen, og barnet vil feire med de barnet pleier å være med. Uten at jeg har lagt noen føringer. Jeg har kun spurt barnet om det vil feire jul med far i år hvor barnet da sa at det vil feire der vi pleier å feire. Jeg har gitt far mange muligheter i mange år nå til å stille opp for barnet sitt, noe han ikke gjør. I samarbeidsavtalen jeg har laget som forslag (far har ikke giddet å lage noe forslag enda han er bedt om det av fvk) så har jeg «gitt han» 7 uker i tillegg til annenhver helg med barnet sitt. Far vil kun ha en uke på sommeren og annenhver julaften i tillegg til annenhver helg og mener jeg skal ta resten slik at han kan jobbe pga økonomien hans er dårlig. Han tror helt klart at min økonomi er super enda jeg forklarer han at jeg også er nødt til å jobbe, men han tror jeg blir rik på barnebidraget som er svært lavt. ts Anonymkode: e7341...c61 "Hjelpe til?" En far hjelper ikke til, far er far. Ingen erstatter far, selv ikke du. Uavhengig av historikk synes jeg faktisk at far burde fått jul denne gangen, så lenge du har hatt alle andre julaftener. Dette er en god anledning til å lære barnet andre tradisjoner også. Jeg tviler ikke på at far i tilfeller har vært håpløs, men en sak har alltid flere sider, og jeg må innrømme at jeg skulle gjerne hørt fars historie her. Samboers eks hadde antagelig kjørt samme fortelling, så jeg er av natur skeptisk til din fortelling. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #57 Skrevet 7. desember 2023 SPOCA skrev (3 minutter siden): "Hjelpe til?" En far hjelper ikke til, far er far. Ingen erstatter far, selv ikke du. Uavhengig av historikk synes jeg faktisk at far burde fått jul denne gangen, så lenge du har hatt alle andre julaftener. Dette er en god anledning til å lære barnet andre tradisjoner også. Jeg tviler ikke på at far i tilfeller har vært håpløs, men en sak har alltid flere sider, og jeg må innrømme at jeg skulle gjerne hørt fars historie her. Samboers eks hadde antagelig kjørt samme fortelling, så jeg er av natur skeptisk til din fortelling. Hjelpe til er fars egne ord, han har alltid ment han er barnevakt for sitt eget barn. Hvis jeg måtte på butikken eller slikt da vi bodde sammen så sa han at han kunne sitte barnevakt. Historikken gjentar seg gang på gang og jeg har vært tålmodig med far og håpet på bedring. Skulle gjerne gitt deg nummeret til far så kunne du spurt hvor mye han har stilt opp på ting med barnet sitt. Hvor mange juleavslutninger og sommeravslutninger han har vært med på både da vi bodde sammen og etter. Hvor mange ganger han har hatt barnet som planlagt i høstferie, vinterferie, sommerferie osv. Alltid meg og barnet det går utover. Planer forandres fordi far heller vil på festivaler, ikke kan ta seg fri enda det står i avtalen vi har hatt i flere år. ts Anonymkode: e7341...c61
Polly Ester Skrevet 7. desember 2023 #58 Skrevet 7. desember 2023 SPOCA skrev (40 minutter siden): "Hjelpe til?" En far hjelper ikke til, far er far. Ingen erstatter far, selv ikke du. Uavhengig av historikk synes jeg faktisk at far burde fått jul denne gangen, så lenge du har hatt alle andre julaftener. Dette er en god anledning til å lære barnet andre tradisjoner også. Jeg tviler ikke på at far i tilfeller har vært håpløs, men en sak har alltid flere sider, og jeg må innrømme at jeg skulle gjerne hørt fars historie her. Samboers eks hadde antagelig kjørt samme fortelling, så jeg er av natur skeptisk til din fortelling. Det var det jeg tenkte i begynnelsen også, men har lest mer gjennom innleggene til TS. Dette virker til å være en relativt fraværende far. Han har ikke ønsket eller hatt mulighet pga jobb å ha barnet sitt så mye, for meg virker det som far ikke har ønsket å hjelpe til (som faren selv sier). Så det kan være at far og barn ikke kjenner hverandre så godt og da tror jeg det blir litt brutalt for 7-åringen å være hos faren som er litt ukjent på julaften. Nå skal jo far og barn være sammen både lille julaften og i romjula, så de kan helt sikkert lage en jul allikevel. I år. Og så får barnet litt lengre tid på seg til å omstille seg ift feiring neste år.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #59 Skrevet 7. desember 2023 Polly Ester skrev (2 minutter siden): Det var det jeg tenkte i begynnelsen også, men har lest mer gjennom innleggene til TS. Dette virker til å være en relativt fraværende far. Han har ikke ønsket eller hatt mulighet pga jobb å ha barnet sitt så mye, for meg virker det som far ikke har ønsket å hjelpe til (som faren selv sier). Så det kan være at far og barn ikke kjenner hverandre så godt og da tror jeg det blir litt brutalt for 7-åringen å være hos faren som er litt ukjent på julaften. Nå skal jo far og barn være sammen både lille julaften og i romjula, så de kan helt sikkert lage en jul allikevel. I år. Og så får barnet litt lengre tid på seg til å omstille seg ift feiring neste år. Ikke lett å få frem alt over nett, men prøver. Jeg vil virkelig at barn og far skal ha god kontakt, men far selv har i alle år vært svært fraværende unntatt helgene han har barnet. Aldri interessert i å ha barnet noe ekstra, har barnet gjerne en helg mindre, henter så sent som mulig, leverer så tidlig som mulig. Får han tilbud om å ha ungen 2 eller 4 netter så velger han 2 netter. Dette er da når barnet har fri og far også har fri pga røde inneklemte dager. Jeg er for at barn skal ha kontakt med begge foreldre, men føler jeg har prøvd i mange nok år og at det er feil av far å komme nå å kreve mer enn noen gang bare fordi han nå har samboer som kan ta seg av barnet FOR HAN. Det foreslo han angående noen andre dager jeg sa at barnet kunne være hos far. Han måtte jobbe men samboeren kan passe barnet. Barnet kjenner ikke samboeren spesielt godt og velger jo heller da å være hjemme hos meg og søsken. Meningen var at far skulle få noen ekstra dager. Ikke noe galt i at samboeren vil hjelpe, men planen var at far og barn skulle få noen ekstra dager sammen og når far ikke har tid til barnet sitt så har jeg i hvertfall prøvd å gi han flere dager med barnet uten at han tok de. Vet jeg høres muggen ut, men det har vært så mye i det siste. Tenker selvfølgelig at barnet kan være hos far neste julaften, da har barnet blitt mer kjent med samboeren til faren også, og de får planlagt en julefeiring for barnet. Far ønsker ikke og har aldri tid til å ha barnet, til og med når det er planlagt i samarbeidsavtale følger han ikke det som står for å få mer tid med barnet. ts Anonymkode: e7341...c61
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #60 Skrevet 7. desember 2023 Polly Ester skrev (18 minutter siden): Det var det jeg tenkte i begynnelsen også, men har lest mer gjennom innleggene til TS. Dette virker til å være en relativt fraværende far. Han har ikke ønsket eller hatt mulighet pga jobb å ha barnet sitt så mye, for meg virker det som far ikke har ønsket å hjelpe til (som faren selv sier). Så det kan være at far og barn ikke kjenner hverandre så godt og da tror jeg det blir litt brutalt for 7-åringen å være hos faren som er litt ukjent på julaften. Nå skal jo far og barn være sammen både lille julaften og i romjula, så de kan helt sikkert lage en jul allikevel. I år. Og så får barnet litt lengre tid på seg til å omstille seg ift feiring neste år. Du har forresten helt rett i at far og barn ikke kjenner hverandre så godt! Barnet passer på hva det sier og gjør hos far fordi det er redd for at far skal bli sint. Der kjenner barnet faren meget godt! Barnet tør derfor ikke si imot far. Helt noe annet hos meg, meg tør barnet være sur på, teste grenser, skrike til og barnet tåler å få tilsnakk av meg. Far vet ikke noe om hva barnet spiser og ikke spiser (jeg har nettopp gitt beskjed om at det er lurt å ta med barnet i planlegging av middag og føler de endelig tar hensyn til barnet de få gangene det er hos de). Før samboeren kom inn i bildet måtte jeg sende med alt barnet trengte, nå handler samboeren heldigvis inn alt barnet trenger, mens far fremdeles ikke handler inn noe barnet trenger. Føler han gjentar historien med sin nye samboer. Endelig har han noen som kan ta seg av barnet slik at far kan gjøre som han vil selvom det er samværshelg. jeg ga også far valget om å ha barnet frem til julaften og levere før middagstid, men far ville heller ha til lillejulaften. Så vi har blitt enige angående denne julen tror jeg, hvis han ikke plutselig ombestemmer seg. Bare redd dette fortsetter ut i det evige. Far og samboeren kan selvfølgelig ha barnet på julaften neste år, men redd far vil prøve å komme seg unna alt av ferier unntatt den ene uka på sommeren. Det setter meg virkelig i en knipe. Vil så gjerne at han også tar sin del av foreldreansvaret, ikke kun julaften og en ferieuke i året i tillegg til annenhver helg. Jeg er helt utslitt til tider og kunne trengt litt mer bistand fra han som kaller seg far når det passer han. ts Anonymkode: e7341...c61
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå