AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #21 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kristne budskapet f.eks ; i tekst og toner. Anonymkode: 9639d...a4d De færreste er kristen i Norge, hvorfor skal vi bli tvunget til religion når selv ikke nordmenn ønsker dette? Ingen har tatt skade av å ikke ha det kristne budskapet påtvunget seg heller. Desuten har vi masse kristne julesanger som er like populær nå som før så selv om det hver jul trekkes frem spøkelser på høylys dag med slike innspill som fu komøer med så er det ingen innvandrere som stjeler norske tradisjoner. Anonymkode: 2d8ee...daa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #22 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg vet ikke om et eneste eksempel, så veldig vanlig er det nok ikke, selv om det sikkert skjer. Og holde på noe fordi det er tradisjon synes jeg er et dårlig argument. Verden endres, og som oftest i positiv retning. Anonymkode: 9249b...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 5. desember 2023 #23 Del Skrevet 5. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Du svarer jo på det selv. Fordi det ikke er inkluderende nok. Anonymkode: 7d8dd...7e3 ikke inkluderende nok ??? Skal vi slutte med Jul da ? for noe tull.... 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #24 Del Skrevet 6. desember 2023 NatNat skrev (10 timer siden): ikke inkluderende nok ??? Skal vi slutte med Jul da ? for noe tull.... Har vi sluttet med jul fordi vi er inkluderende? At vi ikke har julegudstjeneste i skolen og synger gamle sanger med kristens innhold? Eller er dette litt katastrofe tanker? Hva nøyaktig er det vi har sluttet med? Vi feirer jo jul selv om ikke alt foregår på gamle måten. Anonymkode: dd2d7...c39 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #25 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg gikk på skolen på 60 og 70 tallet. Utover juletrefest i januar klarer jeg ikke å komme på en eneste juletradisjon. Jeg kan synes det er trist at juletrefestene er borte, og at all feiring er flyttet til desember. Men det skyldes vel manglende interesse. Jeg vet noen skoler hadde tradisjon om julegudstjeneste, men ikke der jeg bodde. Heller ikke mine foreldre hadde det gøy de begynte på katedralskole. Anonymkode: 2bec1...d82 Vi hadde heller ikke julegudstjeneste på skolen da jeg gikk der på 80- og 90-tallet, men de har det på skolen mine barn går på nå. Ellers virker det som det er mye det samme egentlig. Jeg er også sånn gammel grukk som helst vil vente med julemusikk og julemat til det er jul, og syns at juletrefest i januar hadde vært koselig, men i grunn tror jeg ikke det er slike ting TS tenker på. Anonymkode: bcfbe...8c9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #26 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når har juleevangeliet og julesalmer skadet et barn? Anonymkode: 9639d...a4d Jeg vil ha meg frabedt at mine barn skal indoktrineres i religion. Skole og religion har ingenting med hverandre å gjøre. Så jeg vil ikke mine barn skal måtte tvinges inn i verken en kirke eller moske. Det er et valg jeg gir mitt barn, vil barnet mitt i kirken så værsegod men noe tvang er fullstendig uaktuelt Hilsen kritthvit norsk ateist Anonymkode: 73281...8e1 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #27 Del Skrevet 6. desember 2023 Alt forandrer seg hele tiden, i forskjellig tempo. Du forandrer deg, jeg forandrer meg, byen forandrer seg, landet forandrer seg, samfunnet forandrer seg, jorda forandrer seg. Tradisjoner har også alltid forandret seg, men enkelte saktere enn andre. Vi mennesker finner ofte trygghet i å ha de samme ritualene som da vi var barn og gjøre det samme år etter år, derfor kan også viljen og evnen til å endre disse være tunggrodd. Det betyr ikke at det ikke er feil å endre en tradisjon. Slik vi feirer jul nå, er nok ikke likt som julen 1880. Tradisjonen Oslo har med å sende juletre til London, har jo bare var i 68 år (om jeg husker rett). Den er muligens på vei ut slik den er i nåværende form. Ingen tar noe skade av det. Der er også tradisjonen om å bake sju sorter til jul. Det er det nok de færreste som gjør nå vil jeg påstå. Det har også vært tradisjon at man bodde under samme tak som sine foreldre når de var på sine gamle dager, man tok vare på de selv. Det er overlatt mye til velferdsstaten nå. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Eks gamle tradisjonelle sanger. Juletradisjoner i skolen m.m. Anonymkode: ce41a...80c Det var også en tradisjon med lørdagsskole. Ingen går på skolen på lørdager lenger. Juletradisjoner i skolen? Tenker du gudstjenesten? Takk og lov for at det er valgfritt nå! Snakk om bortkasta timer. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg vil ha meg frabedt å kalles rassist fordi jeg ønsker å holde mer fast ved norske tradisjoner . Har overhodet ikke i mot noen mennesker ( som klarer å oppføre seg) uansett hvilke verdensdel de kommer fra. Men jeg mener at det er naturlig at de tilpasser seg Norge mer enn at Norge skal tilpasse seg dem. Det samme vil jo gjelde nordmenn som flyttet til andre land. Anonymkode: ce41a...80c Men hvor langt tilbake er det disse tradisjonene dine går til? Hvilke er det du mener er 'de rette'? Lager du din egen mjød? Holder du deg borte fra kjøttet fram til juledagen, kun spise fisk? Baker du sju slag? Fant du fram rokken over nyåret for å spinne garn til hekle- og strikkeporsjektene slik at alt var klart til jul? Har du huska å sette av smøret og osten du har kjerna slik at det er nok til jul? Og ikke minst, kornet til flatbrødete du skal bake? Har husbondet huska å slakte dyrene som skal konsumeres i julemåneden? Feier du pipa og påser at alt aske er ute? Har du bytta ut halmen i sengen din? Anonymkode: bb839...ea9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 6. desember 2023 #28 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Adelen sa det likeledelse når det ble likestilling i landet for 100 år siden. Anonymkode: 4157e...d93 Hvilken adel tenker du på? Adelen ble jo forbudt i 1814 i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #29 Del Skrevet 6. desember 2023 Illuminatum skrev (2 timer siden): Hvilken adel tenker du på? Adelen ble jo forbudt i 1814 i Norge. De ble ikke forbudt på dagen, dem ble faset ut gradvis over mange år. Anonymkode: 4157e...d93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #30 Del Skrevet 6. desember 2023 Vi tar nå heller opp gamle skikker vi da, og skåler for Odin på jolaften. 😉 Anonymkode: 130f4...e90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2023 #31 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis de inkluderer nedsettende og diskriminerende betegnelser er det da bare fint å få det vekk. Og juletradisjoner i skolen er da ikke spesielt endret annet enn at det har blitt mer inkluderende. Hva er galt med det? Jul er en kristen høytid og kristendommen handler om inkludering og medmenneskelighet. Kom med konkrete eksempler på hva du er så i mot da så skal vi se om det er du som er rasisten eller skolen som er teit Anonymkode: d4a84...cf9 Ungene får jo ikke lov til å synge kristne julesanger lengre. De kan jo dø av det må vite. Anonymkode: 6dc66...767 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 6. desember 2023 #32 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De ble ikke forbudt på dagen, dem ble faset ut gradvis over mange år. Anonymkode: 4157e...d93 Det ble forbudt på dagen, gjennom Grunnloven. Men du har rett i at det tok litt tid. Alle titler ble dog avskaffet i 1821, men noen unntak blant annet for stamhuset Wedel-Jarlsberg. Det er lenge før almen stemmerett for både kvinner og menn ble innført Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 6. desember 2023 #33 Del Skrevet 6. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungene får jo ikke lov til å synge kristne julesanger lengre. De kan jo dø av det må vite. Anonymkode: 6dc66...767 Må du rulle inn puppen O helga natt er i førersete år etter år og troner høyt oppe på musikklista til nordmenn sammen med Det lyser i stille grender, deilig er jorden, mitt hjerte alltid vanker mm https://samtiden.no/musikk/2020/her-er-de-mest-populaere-julesangene-og-artistene Men det er like mye etnisk norske ateister og humanister som har den gledelige delen av grunnen til av at vi ikke har tvungen skolegudstjenester lengre. Folk må slutte å gi "de fæle fæle fæle" *innvandrere (* les muslimer) skylden for at vi ikke opprettholder de kristne tradisjonene våre lengre. Flere og flere etnisk norske er ikke personlig kristen Igjen: vi har ingen statsreligion, vi har en trosfrihet og den kan vi bruke til å si at en ønsker ikke at barn skal måtte tvinges inn i kirkerommet. Posetivt fremskritt! På alle måter. Jeg går selv ikke i kirken i julen, for hvorfor i all verden skulle jeg det når jeg ikke er kristen? Og jeg ville også hatt sterke innvendinger mot at barna mine skulle bli tvunget inn i kirken viss jeg hadde hatt barn. Forstår ikke hvorfor det er så viktig for deg at alle barn må i kirken eller synge kristne sanger, hvorfor må de det når det på ingen måte gjenspeiler troen til majoriteten av den norske befolkningen? Endret 6. desember 2023 av skreppamedleppa 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 7. desember 2023 #34 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 16.10): Ungene får jo ikke lov til å synge kristne julesanger lengre. De kan jo dø av det må vite. Anonymkode: 6dc66...767 Vi har stor valgfrihet i Norge. Hvis barna dine har lyst å synge kristne julesanger hjemme eller i kirka, så er det ingen som nekter dem det. Tipper det hadde gått fint på bussen også, selv om noen ville ha løftet øyenbrynene. Faktisk sitter jeg og nyter "Det hev ei rose sprunge" akkurat nå, og synger med selv. Har ikke blitt arrestert ennå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #35 Del Skrevet 8. desember 2023 Hedda-78 skrev (13 timer siden): Vi har stor valgfrihet i Norge. Hvis barna dine har lyst å synge kristne julesanger hjemme eller i kirka, så er det ingen som nekter dem det. Tipper det hadde gått fint på bussen også, selv om noen ville ha løftet øyenbrynene. Faktisk sitter jeg og nyter "Det hev ei rose sprunge" akkurat nå, og synger med selv. Har ikke blitt arrestert ennå. Ikke når det gjelder HEF-erne. Der er kristne sanger det samme som døden. Anonymkode: 6dc66...767 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #36 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke når det gjelder HEF-erne. Der er kristne sanger det samme som døden. Anonymkode: 6dc66...767 Og? Lider du fordi ateister og humanister ikke synger kristne sanger? Anonymkode: dd2d7...c39 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 8. desember 2023 #37 Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke når det gjelder HEF-erne. Der er kristne sanger det samme som døden. Anonymkode: 6dc66...767 Jeg er HEF-er, så der bomma du, gitt. Dessiten: påstanden var at barn ikke får lov til å synge kristne sanger. Jeg har aldri hørt noen nekte et barn å synge kristne sanger. Men har du meldt deg inn i HEF-koret, må du regne med at kristne sanger ikke står på repertoaret. Det betyr likevel ikke at kristne barn blir nektet å synge krisne sanger. Endret 8. desember 2023 av Hedda-78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #38 Del Skrevet 8. desember 2023 Er vel ingen tradisjoner i Norge som er truet av mangfold. Jeg er selv ateist, men feirer jul. Har venner som er kristne, muslimer, jøder og hinduister, og de feirer også jul. Så har jeg venner av alle slag som også ikke feirer jul. Plager verken meg eller andre. Som tilhenger av et livssynsåpent samfunn er jeg ingen tilhenger av gudstjenester ved juletider i skolen. Ikke fordi jeg tror salmer og sanger er farlige for barn, men fordi jeg mener at skolen og staten ikke skal favorisere én religion eller et livssyn framfor et annet. Ofte er det også uverdige alternativer til julegudstjeneste, som f.eks å gjøre lekser eller å vaske do. Dette er ikke verdige alternativer til ikke-kristne barn. Ja til at skolen skal besøke synagoger, moskeer og kirker. Men tilbudene må være likeverdige, og juleavslutning skal være for alle, ikke bare kristne barn. Da synes jeg det er mye hyggeligere at de kan samles for å bake pepperkaker og leke sammen, uten Jesus, Mohammed eller andre profeter. Så kan vi godt lære barna at historisk sett har Norge vært et kristent land, og er bygd på kristne og humanistiske verdier. Ingenting galt i det, men tid og sted er viktig. Anonymkode: 7b423...3ca 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #39 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke når det gjelder HEF-erne. Der er kristne sanger det samme som døden. Anonymkode: 6dc66...767 Som HEF-er kan jeg si at kristne sanger er akkurat det samme som muslimske, jødiske eller hinduistiske sanger. Veldig fine, men uten så mye mening for min del. Men absolutt fine å høre på Anonymkode: 7b423...3ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #40 Del Skrevet 8. desember 2023 Hedda-78 skrev (2 timer siden): Jeg er HEF-er, så der bomma du, gitt. Dessiten: påstanden var at barn ikke får lov til å synge kristne sanger. Jeg har aldri hørt noen nekte et barn å synge kristne sanger. Men har du meldt deg inn i HEF-koret, må du regne med at kristne sanger ikke står på repertoaret. Det betyr likevel ikke at kristne barn blir nektet å synge krisne sanger. Hvorfor får ikke barn lov til å synge kristne julesanger i barnehage og skole da? Anonymkode: 6dc66...767 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå