Gå til innhold

Norske tradisjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Jeg er HEF-er, så der bomma du, gitt.

Dessiten: påstanden var at barn ikke får lov til å synge kristne sanger. Jeg har aldri hørt noen nekte et barn å synge kristne sanger. Men har du meldt deg inn i HEF-koret, må du regne med at kristne sanger ikke står på repertoaret. Det betyr likevel ikke at kristne barn blir nektet å synge krisne sanger.

Dere tåler jo ikke å se et kors engang.

Anonymkode: 6dc66...767

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 21.38):

Det kristne budskapet f.eks ; i tekst og toner. 

Anonymkode: 9639d...a4d

Det finnes jo i kirken. Og du kan ha det hjemme. Må det være i skolen for at det skal bety noe?

Anonymkode: 2035c...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor får ikke barn lov til å synge kristne julesanger i barnehage og skole da?

Anonymkode: 6dc66...767

Hvorfor skal kristne sanger synges fremfor jødiske, muslimske, hinduistiske, hedenske? Og hvorfor i skolen? Folk står fritt til å synge hvilken som helst sang de ønsker i sin egen fritid. Men det er hekt feil når majoriteten av den norske befolkningen ikke tror på kristendommen at staten skal tvinge barn til å synge kristne sanger.

Igjen: vi har ingen statsreligion og da faller det også helt naturlig at kristendommen ikke står mer sentralt i læring til barna en annen religion. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.12.2023 den 11.43):

Jeg vil ha meg frabedt at mine barn skal indoktrineres i religion. Skole og religion har ingenting med hverandre å gjøre. Så jeg vil ikke mine barn skal måtte tvinges inn i verken en kirke eller moske. Det er et valg jeg gir mitt barn, vil barnet mitt i kirken så værsegod men noe tvang er fullstendig uaktuelt 

Hilsen kritthvit norsk ateist

Anonymkode: 73281...8e1

Ingen bli indokrinert fordi de går i kirka og kjenner på roen som er der! Og det er heller ingen som bakbinder elevene og tvinger de. 

Anonymkode: 9639d...a4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen bli indokrinert fordi de går i kirka og kjenner på roen som er der! Og det er heller ingen som bakbinder elevene og tvinger de. 

Anonymkode: 9639d...a4d

Nei og slik skulle det da bare mangle at det var: valgfritt! Det er det jo i dag og de som ikke ønsker å gå i kirka eller moské for den del for å kjenne på den roen som måtte finnes der kan la være. Det bør være opp til foreldrene og barna ikke staten og det er helt greit å ikke sende barna inn i kirka i skoletiden også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere tåler jo ikke å se et kors engang.

Anonymkode: 6dc66...767

Jeg har ikke noe problemer med kors, der det passer seg. F.eks i eller på kirken, eller i dødsannonser. Der det ikke passer seg, er det greit å droppe det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 21.44):

Jeg synes det er fint det blir mindre fokus på religion jeg, fører ingenting godt med seg.

Anonymkode: 0b517...b5f

Hvorfor det? Det er en del av norsk kultur og flertallet av nordmenn er fortsatt kristne og tror på Gud. 

Anonymkode: 12398...d75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 21.47):

Halmbukken og er det blitt mindre av 

Anonymkode: aad7d...2e1

Halmbukker var ikke brukt i det hele tatt der jeg kommer fra( i Norge).

Anonymkode: bea3f...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor det? Det er en del av norsk kultur og flertallet av nordmenn er fortsatt kristne og tror på Gud. 

Anonymkode: 12398...d75

Nei, flertallet av nordmenn er "kristne", men tror ikke egentlig på Gud.

Anonymkode: bea3f...909

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ingen bli indokrinert fordi de går i kirka og kjenner på roen som er der! Og det er heller ingen som bakbinder elevene og tvinger de. 

Anonymkode: 9639d...a4d

Men det er jo valgfritt. Ingen nekter deg å gå i kirka vel?

Anonymkode: bea3f...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dere tåler jo ikke å se et kors engang.

Anonymkode: 6dc66...767

Jeg er generelt ikke så glad i avbildninger av gamle torturredskaper og henrettelsesmetoder jeg da.

Anonymkode: bea3f...909

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 20.40):

Kanskje en brann fakkel… men nyskjerrig på hva dere mener. Hvorfor skal Norge endre på lange tradisjoner , fordi det ikke er inkluderende nok? 

Anonymkode: ce41a...80c

Om vi ikke skulle ha endret tradisjoner så ville vi jo aldri hatt kristne  elementer i julefeiringen vår. 

Jul er blitt feiret i Norge lenge før kristendommen ble oppfunnet.

Anonymkode: bea3f...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte tar du barna dine med i kirken da? Eller forventer du bare at skolen skal ta dem med dit?

Anonymkode: 38b26...88a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det? Det er en del av norsk kultur og flertallet av nordmenn er fortsatt kristne og tror på Gud. 

Anonymkode: 12398...d75

Dette er selvfølgelig bare tull 

Stadig færre tror på Gud

 

Andelen nordmenn som sier de tror på Gud har falt fra 53 prosent i 1985 til 30 prosent i 2020. 48 prosent svarer i undersøkelsen Norsk Monitor 2020 at de ikke tror på Gud, og 21 prosent sier de er usikre. Aldersgruppen 25-39 år har færrest troende.

 

https://www.nrk.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud-1.15035995

 

Majoriteten av nordmenn tror ikke på Gud. 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, flertallet av nordmenn er "kristne", men tror ikke egentlig på Gud.

Anonymkode: bea3f...909

Jo, fleretall tror på Gud. SSB har tall på det.

 

skreppamedleppa skrev (1 time siden):

Dette er selvfølgelig bare tull 

Stadig færre tror på Gud

 

Andelen nordmenn som sier de tror på Gud har falt fra 53 prosent i 1985 til 30 prosent i 2020. 48 prosent svarer i undersøkelsen Norsk Monitor 2020 at de ikke tror på Gud, og 21 prosent sier de er usikre. Aldersgruppen 25-39 år har færrest troende.

 

https://www.nrk.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud-1.15035995

 

Majoriteten av nordmenn tror ikke på Gud. 

 

Disse tallene er uriktige, SSB sine tall viser at flertallet tror på Gud.

Norsk monitor sine tall er konsekvent feil hver gang de kommer med en meningsmåling og blir grundig motbevist hver gang, de kan ikke brukes som seriøs kilde.

Anonymkode: 12398...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, fleretall tror på Gud. SSB har tall på det.

 

Disse tallene er uriktige, SSB sine tall viser at flertallet tror på Gud.

Norsk monitor sine tall er konsekvent feil hver gang de kommer med en meningsmåling og blir grundig motbevist hver gang, de kan ikke brukes som seriøs kilde.

Anonymkode: 12398...d75

Ifølge ssb https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/faktaside/religion

Screenshot_20231209_112740_SamsungInternet.thumb.jpg.57a1de069397e9823b69860cb025b30d.jpg

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er hvor mange som tror selv at de er medlemmer av et trossamfunn, det er ikke hvor mange som tror på Gud. SSB sine tall viser at 56% tror på Gud.

Anonymkode: 12398...d75

Gjerne link til disse påstandene du kommer med her. Jeg finner en oversikt med tall fra 2008. Som viser 53% Tallene uansett hvor en leter og hva en tror på så viser de en nedadgående spiral med troende. Så stattestikken er knusende at de er færre og færre som er personlig kristen eller har en gudstro og igjen og uansett hvordan du velger å vinkle det så har ikke Norge en statsreligion, da gir det heller ingen mening at staten skal være forkynnende for barn i kristendommen sitt navn. Tro får en gjlre på privatlivet! 

Screenshot_20231209_113827_SamsungInternet.thumb.jpg.9eb543a2f24d50b9ef1e7ee3497e7221.jpg

https://www.ssb.no/kultur-og-fritid/religion-og-livssyn/artikler/norge--et-sekulaert-samfunn/tabell-1.indeks-for-bedomming-av-hvor-viktig-gud-er-i-livet-gjennomsnitt-andelen-som-regner-seg-som-en-religios-person-og-andelen-som-tror-pa-gud.1982-1990-1996-og-2008

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Gjerne link til disse påstandene du kommer med her. Jeg finner en oversikt med tall fra 2008. Som viser 53% Tallene uansett hvor en leter og hva en tror på så viser de en nedadgående spiral med troende. Så stattestikken er knusende at de er færre og færre som er personlig kristen eller har en gudstro og igjen og uansett hvordan du velger å vinkle det så har ikke Norge en statsreligion, da gir det heller ingen mening at staten skal være forkynnende for barn i kristendommen sitt navn. Tro får en gjlre på privatlivet! 

Det står i artikkelen "Sekularisering i Norge?"

Anonymkode: 12398...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at kristendommen fortsatt er en del av norsk kultur

Anonymkode: 12398...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...