Millimani Skrevet 5. desember 2023 #21 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vi bor på en gammel gård som har tilhørt samme familie i flere hundre år. Det var tradisjonelt å kalle gutter for én av to navnevalg gjennom alle de årene. Ville du fortsatt tradisjonen? Eller brutt den? Det er helt fine navn. Anonymkode: a7d10...3a8 Jeg ville fulgt den. Det er en fin, men gammel, tradisjon å holde på. I min pappas familie gikk navnene Jørgen og Johannes igjen i generasjoner, og gjør det fortsatt. Om enn har Johannes iblant blitt til John eller Johan. Flere andre navn, f.eks. Sigurd, er også "standard". Johanne og Sigrid. Følg tradisjonen, oppkalling er utrolig koselig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #22 Del Skrevet 5. desember 2023 Hadde definitivt kalt det. Jeg kommer fra en gård hvor annenhver far/sønn hadde to navn fra 1600-tallet. Så kom åttitallet og min generasjon med bare jenter. Ingen av oss har tatt i bruk det navnet som tilhørte vår generasjon selv om det er helt vanlige, greie navn, typ Per og Lars. Jeg angrer egentlig en del på at vi ikke tok tradisjonen videre da vi kunne. Anonymkode: 94eb3...2fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #23 Del Skrevet 5. desember 2023 Huff, dette hørtes mye ut for den som gifter seg inn i dette. Både presset om å overta en gård og tillegg ikke få bestemme navnet på barnet sitt fritt. Anonymkode: 491eb...f42 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 5. desember 2023 #24 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg hadde fulgt tradisjonen, spesiet siden det er koblet til den gården aom har vært i familien i haugevis av generasjoner. Om jeg ikke aktivt misslikte navnet hadde jeg brukt det som mellomnavn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #25 Del Skrevet 5. desember 2023 Usikker. Hvis det var et navn jeg uansett hadde hatt på navnelisten, så ville jeg brukt det. Men hadde aldri gitt barnet mitt et navn kun pga tradisjon. Anonymkode: 9712b...c58 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #26 Del Skrevet 5. desember 2023 Hadde fulgt det så lenge jeg likte navnene, men hadde ikke hatt noe problem med å bryte det hvis jeg ikke likte dem. Anonymkode: 58d84...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. desember 2023 #27 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg ville fulgt tradisjonen (med mindre det var skikkelig stygge eller rare navn). Eventuelt lagt til et navn til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 5. desember 2023 #28 Del Skrevet 5. desember 2023 Følg tradisjonen så sant navnet er ok. Det er mye bedre med trauste gamle navn enn moderne fancy navn som er helt ute om 20 år. (eller verre er blitt datidens Ronny-navn) Bedre å hete Lars enn Leander for å si det slik 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #29 Del Skrevet 5. desember 2023 Takk for svar. Det er helt fine navn. navn som begynner å bli populære nå. Det ene navnet er etter forfaren som etablerte plassen, det andre gikk i arv etter hans far. Det var en inspirerende historie om hvordan han fikk det til, for han arbeidet hardt for å få til det som vi nå har arvet. Samtidig går historiene om han som en hjelpsom mann som alltid hjalp andre. Anonymkode: a7d10...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #30 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for svar. Det er helt fine navn. navn som begynner å bli populære nå. Det ene navnet er etter forfaren som etablerte plassen, det andre gikk i arv etter hans far. Det var en inspirerende historie om hvordan han fikk det til, for han arbeidet hardt for å få til det som vi nå har arvet. Samtidig går historiene om han som en hjelpsom mann som alltid hjalp andre. Anonymkode: a7d10...3a8 Bedre enn å la seg inspirere av Sagaen om isfolket og Game of Thones. Imre, Silje, Arya og Sansa Anonymkode: 994ed...537 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5. desember 2023 #31 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg ville fulgt tradisjonen. Både fordi jeg liker det historiske aspektet og følelsen av kontinuitet i det, og for barnets del -jeg vil ikke være den som fratar barnet den plassen og tilhørigheten i familiehistorien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #32 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bedre enn å la seg inspirere av Sagaen om isfolket og Game of Thones. Imre, Silje, Arya og Sansa Anonymkode: 994ed...537 Silje er jo et helt vanlig navn. Anonymkode: a7d10...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mannor Skrevet 5. desember 2023 #33 Del Skrevet 5. desember 2023 Milky skrev (2 timer siden): Brutt. Synes det er teit å oppkalle barn etter familie. Synes at barn bør få egen identitet og ikke bare bli oppkalt etter en annen. Men det er min personlige mening. Navn definerer vel ikke identiteten din? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #34 Del Skrevet 5. desember 2023 Daria skrev (1 minutt siden): Jeg ville fulgt tradisjonen. Både fordi jeg liker det historiske aspektet og følelsen av kontinuitet i det, og for barnets del -jeg vil ikke være den som fratar barnet den plassen og tilhørigheten i familiehistorien. Jeg er enig i den delen- samtidig så har barnet mye annen slekt (uten tilhørighet til akkurat plassen), som man kunne kalle opp etter. Men samtidig; når barnet vokser opp på gården blir det naturlig at den delen av slektshistorien får mest oppmerksomhet. Anonymkode: a7d10...3a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 5. desember 2023 #35 Del Skrevet 5. desember 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Takk for svar. Det er helt fine navn. navn som begynner å bli populære nå. Det ene navnet er etter forfaren som etablerte plassen, det andre gikk i arv etter hans far. Det var en inspirerende historie om hvordan han fikk det til, for han arbeidet hardt for å få til det som vi nå har arvet. Samtidig går historiene om han som en hjelpsom mann som alltid hjalp andre. Anonymkode: a7d10...3a8 Det er jo absolutt ingenting i det du skriver som tilsier at der er naturlig å bryte tradisjonen, men mindre man av prinsipp ønsker å bryte for å gjøre det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #36 Del Skrevet 5. desember 2023 Vi har to slike navn i min familie. Dvs de ble delt i to i min generasjon, slik at begge navnene var i samme generasjon (knyttet til gårder). I min generasjon valgte det ene søskenbarnet å videreføre tradisjonen til sin eldste sønn, mens det andre søskenbarnet ikke gjorde det. Anonymkode: c9183...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 5. desember 2023 #37 Del Skrevet 5. desember 2023 Ville fortsatt tradisjonen. I min familie får alle jentebarn det samme mellomnavnet. Fornavnet er forskjellig, men vi har alle det samme mellomnavnet. Min oldemor ga en bibel i gave til hver av døtrene sine. I den sto hennes eget navn og fødselsår, og en bindestrek. Den datteren som fikk bibelen sto skrevet nedenfor. Da min oldemor døde, ble datoen skrevet inn bak bindestreken. Siden jeg var eneste datter arvet jeg bibelen etter moren min. Også jeg har bare èn datter, så bibelen går videre til henne når jeg er borte. Jeg synes det er en fin tradisjon, og det synes datteren min også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #38 Del Skrevet 5. desember 2023 Jeg ville nok lett brukt et av familienavnene om de ikke var veldig ille. Men nå endte vi med å bruke et familienavn på vårt barn som var ubrukt i barnets generasjon. Et av mine søskenbarn har en variant av navnet som mellomnavn, men ellers har det faktisk ikke vært brukt siden mine besteforeldres generasjon. (Tidligere var det slik som andre beskriver, brukt på eldste sønn i annenhver generasjon. Og ofte ble en annen sønn også kalt opp etter sin far.) Det andre familienavnet er det heldigvis noen andre som har brukt i min generasjon. Så det er ingen av navnene som har dødd helt ut ennå. Og hos oss er det også helt vanlige, brukbare navn. Men det gir jo navnet en ekstra dimmensjon at det er et navn med "familiehistorie". Anonymkode: 2915a...ba8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2023 #39 Del Skrevet 5. desember 2023 Kommer an på. Hvis gården er i din familie og du ikke er så opptatt av det, er det bare å droppe. Er det din partners familie og han/hun er veldig opptatt av dette, gir du etter. Selv synes jeg oppkalling er helt idiotisk, jeg ser virkelig ikke poenget med at flere i samme familie heter det samme, det er jo helt utrolig fantasiløst. Som regel det også helt dølle, triste og kjipe navn som jeg ikke liker som det er slik tradisjon på. Her var eksens mor svært opptatt av oppkalling uten at det var tradisjon for det, men verken han eller jeg ønsket noen av navnene hun mente passet. Helt tilfeldig fikk eldste navn med samme forbokstav som mannen hennes/barnets farfar og da ble hun faktisk fornøyd. Vi valgte absolutt ikke navnet av den grunn, kun at det var et navn vi begge likte godt. Så da har dere et forslag på hvordan oppkalling kan løses. Anonymkode: 36e99...9e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Millimani Skrevet 6. desember 2023 #40 Del Skrevet 6. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar. Det er helt fine navn. navn som begynner å bli populære nå. Det ene navnet er etter forfaren som etablerte plassen, det andre gikk i arv etter hans far. Det var en inspirerende historie om hvordan han fikk det til, for han arbeidet hardt for å få til det som vi nå har arvet. Samtidig går historiene om han som en hjelpsom mann som alltid hjalp andre. Anonymkode: a7d10...3a8 Hvis det er navn som begynner å bli populære igjen nå, så er jo det også bare å kjøre på. Navn går jo i bølgedaler/sykluser på 100-120 år, kanskje litt i underkant av 100 år også. Bare å sjekke statistikken det Som jeg har skrevet før; en fin tradisjon og holde på, og utrolig koselig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå