Gå til innhold

Navn som går i arv i mange generasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor på en gammel gård som har tilhørt samme familie i flere hundre år. Det var tradisjonelt å kalle gutter for én av to  navnevalg gjennom alle de årene. Ville du fortsatt tradisjonen? Eller brutt den? Det er helt fine navn. 

Anonymkode: a7d10...3a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brutt. Synes det er teit å oppkalle barn etter familie. Synes at barn bør få egen identitet og ikke bare bli oppkalt etter en annen. Men det er min personlige mening. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgt

Dersom navnet ikke faller i smak så er det jo bare å kalle barnet for mellomnavnet 

Anonymkode: 37abb...6c9

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok fulgt tradisjonen, men lagt til mitt eget (og mannens) navnevalg som mellomnavn, og evt brukt det som daglignavnet/tiltalenavnet.

Anonymkode: 3608d...6bc

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fulgt.

Skal man bryte, bør man ha en god grunn til det (f.eks at navnet er Adolf eller Fjotulf og vil være en belastning for barnet). Bryte bare for å bryte ser jeg ingen hensikt med.

Anonymkode: 5a224...d60

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en slik tradisjon i min familie, for gutter (men jeg er jente). Det er to navn som går igjen der ene er veldig vanlig men det andre navnet har blitt uvanlig og gammeldags. Min farfar er siste som hadde det "gammeldagse" navnet. Pappa ville ikke bruke det så han gjenbrukte sitt eget navn på min bror. Altså det andre av navnene, som er mer vanlig navn. Min bror brøyt tradisjonen, han kalte ikke ungen sin som seg selv. Han venter dog sønn nummer 2 nå, så vi får se. 😅

Anonymkode: b946c...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fulgt tradisjonen. Vi har også brukt tradisjonsnavn. Et alternativ er å ha navnet som andre fornavn.

Anonymkode: 3cb5b...384

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slik her men dessverre så styrte eksen litt mye når det gjaldt navn. Hadde det vært i dag så hadde jeg fulgt tradisjonen. Kanskje et barnebarn kan få navnet? 

Anonymkode: dc2da...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fulgt

Dersom navnet ikke faller i smak så er det jo bare å kalle barnet for mellomnavnet 

Anonymkode: 37abb...6c9

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ville nok fulgt tradisjonen, men lagt til mitt eget (og mannens) navnevalg som mellomnavn, og evt brukt det som daglignavnet/tiltalenavnet.

Anonymkode: 3608d...6bc

Det ville dere neppe, for mellomnavn er jo navn som ellers ville blitt brukt som etternavn. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, men jeg tror ikke dere ville gått rundt og kalt sønnen deres for Haug eller Olsen til daglig. :eeeh: 

Til TS: følg tradisjonen så lenge navnet er ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere liker navnene så ville jeg kanskje fulgt det. Om dere hadde noe annet dere virkelig ville kalle h*n, så ville jeg heller gjort det. 

Anonymkode: 76d9b...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var en slik tradisjon i min familie, for gutter (men jeg er jente). Det er to navn som går igjen der ene er veldig vanlig men det andre navnet har blitt uvanlig og gammeldags. Min farfar er siste som hadde det "gammeldagse" navnet. Pappa ville ikke bruke det så han gjenbrukte sitt eget navn på min bror. Altså det andre av navnene, som er mer vanlig navn. Min bror brøyt tradisjonen, han kalte ikke ungen sin som seg selv. Han venter dog sønn nummer 2 nå, så vi får se. 😅

Anonymkode: b946c...548

Ja, men apropos, jeg som er kvinne, følte ingen grunn til å bruke en av de navnene. Føler de hørte til "far-sønn" linje, så det gjelder ikke meg.

Anonymkode: b946c...548

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi bor på en gammel gård som har tilhørt samme familie i flere hundre år. Det var tradisjonelt å kalle gutter for én av to  navnevalg gjennom alle de årene. Ville du fortsatt tradisjonen? Eller brutt den? Det er helt fine navn. 

Anonymkode: a7d10...3a8

Fulgt selvsagt 

Anonymkode: 694d5...68c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fulgt det, men bare hvis jeg også likte navnet. Mannens familie har et slikt navn som ett mannlig familiemedlem i hver generasjon heter. Det navnet er jeg overbevist om at er et navn familien har funnet opp selv. Det er helt håpløst, og det er BARE menn i den familien som heter dette, ingen utenfor, men til gjengjeld heter bokstavelig talt halvparten av mennene i den slekta dette. Navnet høres for øvrig helt håpløst ut, og mannen er enig, selv om han også dessverre heter dette. Han er glad i sine foreldre men har stilt spørsmål ved deres dømmekraft som valgte å gi han dette navnet. Så nei, det navnet har ikke hans nevø fått, og vi vil ikke kalle en eventuell sønn for dette heller.

I min familie finnes det et mannsnavn som har gått igjen i ca 200 år, som ikke er rart, men kanskje litt gammelmodig. Ville ikke kalt en sønn for dette heller, fordi jeg føler vi er en generasjon "for tidlig". Akkurat nå er det litt sært.

Anonymkode: 355f7...99c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde helt klart fulgt. Man får et spesielt forhold til gården og familien av å ha et tradisjonsnavn. 

Anonymkode: 04c77...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fulgt den, men lagt på et navn til. Min sønn er 6.generasjon sitt navn og familienavnet har røtter til tidlig 1800-tallet. Han har selv valgt å bruke slektsnavnet til hverdags. 

Anonymkode: afcde...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fulgt den og hatt som mellomnavn om det er «normalt» navn. Hadde nektet å ha noen av barnas oldeforeldres navn til barna, barnas morfar og farfar har samme navn og ganske likt som mannens. Min mor og svigermor har også litt kjedelige navn hvorav det ene er litt belastet.  Så jeg slapp heldigvis å kalle opp.  

Anonymkode: 2cd5e...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...