Gå til innhold

Nå kan 10-åringer velge «annet» kjønn i elevundersøkelsen.


Concert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rosa Limonade skrev (15 timer siden):

 

 

Nå har samtlige her inne spådd dommedagen i det som føles ut som et tiår. Vi har enda til gode å se at noen av profetiene viser seg å stemme. Det er en variabel verdt å ta i betraktning det også. 

Jeg kunne vært fristet til å svare noe i retning av den "virkeligheten er valgfri..."-kommentaren, men jeg ser at poenget gikk deg hus forbi så da gidder jeg ikke.

Men for oss som ikke betrakter virkeligheten som valgfri, har det bare gått en dag siden denne tråden ble opprettet, ikke 10 år uansett hvor mye du føler det slik, og derned er det lite sannsynlig at noen spådommer allerede skulle gått i oppfyllelse.

Men det er også svært vanskelig å ha en diskusjon med noen som oppfatter virkeligheten som hva man føler til enhver tid, og kommer med utsagn i hytt og pine med liten forbindelse til det som det svares på, så jeg vet ikke hvor mye hensikt det har å fortsette denne diskusjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (19 timer siden):

Det var et ønske fra elever som følte det ikke passet å velge mellom «jente» eller «gutt».

Når det kommer mistanken at mange kommer til å velge annet på «tull», så kan man vel egentlig ikke stole på at disse barna svarer så ærlig på andre spørsmål heller. Det er alltid slik. Jeg vet om nesten en hel klasse som tok et annet språk en norsk og bare klikket tilfeldig gjennom en undersøkelse et år. Husker ikke om det var elevundersøkelsene eller en annen undersøkelse. 
 

At folk lyver/tuller/misforstår spørsmålet osv er noe som skjer ved alle spørreundersøkelser.
Det bør man ta med i betraktningen når man tolker resultatene, men ikke så rent sjelden kommer ønsketenkning og ideologi i veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (3 timer siden):

Så bra!! ❤️ 

Hva er bra med at barn tror de kan velge å være noe annet enn det kjønnet de er født som? 

Det som ER viktig, er å lære barn at de er perfekte akkurat som de er, med den kroppen og det kjønnet de har (ser bort fra medisinske unntak). Det finnes mange måter å være gutt/mann på, og mange måter å være jente/dame på, man er ikke født i feil kropp selv om man ikke er kjønnsstereotyp. 

Gi barn rom og aksept for å være den de er, INGEN skal trenge å "bytte kjønn" for å passe inn. En mann kan heller aldri bli en kvinne, og en kvinne kan heller aldri bli en mann. Hormoner og operasjoner gjør at personer kan likne det motsatte kjønn, men aldri BLI det. 

Hormoner og operasjoner vil også ødelegge en frisk kropp for alltid.

 

Endret av anonym111111
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (2 timer siden):

Hva er bra med at barn tror de kan velge å være noe annet enn det kjønnet de er født som? 

Det som ER viktig, er å lære barn at de er perfekte akkurat som de er, med den kroppen og det kjønnet de har (ser bort fra medisinske unntak). Det finnes mange måter å være gutt/mann på, og mange måter å være jente/dame på, man er ikke født i feil kropp selv om man ikke er kjønnsstereotyp. 

Gi barn rom og aksept for å være den de er, INGEN skal trenge å "bytte kjønn" for å passe inn. En mann kan heller aldri bli en kvinne, og en kvinne kan heller aldri bli en mann. Hormoner og operasjoner gjør at personer kan likne det motsatte kjønn, men aldri BLI det. 

Hormoner og operasjoner vil også ødelegge en frisk kropp for alltid.

 


Det er akkurat det som er viktig. Å lære de at de er perfekte akkurat slik de er, og det kjønnet de er. Men noen ganger så skjer det avvik. Noen blir faktisk født som feil kjønn. Det er ikke pga. samfunnet. Helt enig. Man kan være kjønn på mange ulike måter. Men om man er født jente og opplever sterkt kjønnsdysfori, så handler ikke det om samfunnet generelt, men at man er født i en kropp som er helt motsatt av det man i utgangspunktet er. Det er avvik. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Korsihalsen said:

Er vel mer en hjerneskade. Så nei barna trenger heller ikke å oppgi sine andre personligheter heller.

Har du noengang følt at du er en enhjørning fanget i et egg? 

Alltid

En gang i blandt

Kjenner meg ikke igjen

Litt av et refleksjonsnivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (39 minutter siden):


Det er akkurat det som er viktig. Å lære de at de er perfekte akkurat slik de er, og det kjønnet de er. Men noen ganger så skjer det avvik. Noen blir faktisk født som feil kjønn. Det er ikke pga. samfunnet. Helt enig. Man kan være kjønn på mange ulike måter. Men om man er født jente og opplever sterkt kjønnsdysfori, så handler ikke det om samfunnet generelt, men at man er født i en kropp som er helt motsatt av det man i utgangspunktet er. Det er avvik. 

 

Det er veldig mange som begynner på hormoner som barn/ung, og etterhvert opererer seg, som ikke får det bedre, eller til og med angrer.

Når kroppen er fysisk frisk (jeg snakker ikke om medisinske unntak, som gjelder kun en liten del av de som får behandling), hvorfor ødelegge den med hormoner og operasjoner?

Biologisk fødte kvinner kan aldri bli menn, selv med behandling, og biologisk fødte menn kan aldri bli kvinner. De blir en slags mellomting, og deres kropper er ødelagt for alltid.

Hvordan kan noen føle seg som et annet kjønn enn det de er? Skal kvinner føle seg annerledes enn menn? Kjønn (og legning) er jo bare en liten del av en persons identitet, og han/hun kan føle, like, kle seg og oppføre seg som han/hun ønsker, men alle ER det kjønnet de er født som. Det kan ikke forandres, det er fakta. 

Jeg mener samfunnet ødelegger for usikre barn ved å allerede i barneskolen få dem til å tro at det finnes flere enn to kjønn, og at de kan velge sitt eget kjønn etter hva de føler, uavhengig av hva de er født som. 

Endret av anonym111111
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (41 minutter siden):

Det er veldig mange som begynner på hormoner som barn/ung, og etterhvert opererer seg, som ikke får det bedre, eller til og med angrer.

Derfor man aldri skal tilby denne typen behandling. Det er galskap. Man må godta det kjønnet man blir født som, så får man identifisere seg som hva som helst. Psykologisk hjelp finnes for å finne ut av ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (1 time siden):

Det er veldig mange som begynner på hormoner som barn/ung, og etterhvert opererer seg, som ikke får det bedre, eller til og med angrer.

Når kroppen er fysisk frisk (jeg snakker ikke om medisinske unntak, som gjelder kun en liten del av de som får behandling), hvorfor ødelegge den med hormoner og operasjoner?

Biologisk fødte kvinner kan aldri bli menn, selv med behandling, og biologisk fødte menn kan aldri bli kvinner. De blir en slags mellomting, og deres kropper er ødelagt for alltid.

Hvordan kan noen føle seg som et annet kjønn enn det de er? Skal kvinner føle seg annerledes enn menn? Kjønn (og legning) er jo bare en liten del av en persons identitet, og han/hun kan føle, like, kle seg og oppføre seg som han/hun ønsker, men alle ER det kjønnet de er født som. Det kan ikke forandres, det er fakta. 

Jeg mener samfunnet ødelegger for usikre barn ved å allerede i barneskolen få dem til å tro at det finnes flere enn to kjønn, og at de kan velge sitt eget kjønn etter hva de føler, uavhengig av hva de er født som. 

Kan du vise meg forskning på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (13 minutter siden):

Kan du vise meg forskning på det? 

For lite og for dårlig forskning og dokumentasjon på at dette er trygt, taler MOT denne behandlingen. Uansett er det  galskap å skrive ut hormoner og operere fysisk friske kropper, spesielt når det gjelder barn og unge. De er ikke gamle nok til å forstå konsekvensene av det de velger, og har ikke lov til å gjøre andre fysiske inngrep nettopp pga dette.

Endret av anonym111111
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (3 timer siden):

Kan du vise meg forskning på det? 

Trenger ikke det, man er enten mann eller kvinne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...