Gå til innhold

Hvordan venner man kroppen på et kalori underskudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du ønsker en varig livsstilsendring er det viktig å jobbe med vaner. Da er ikke nødvendigvis kaloriunderskudd det viktigste til å begynne med, men å bestemme deg for hvilken (u)vane du ønsker å ta tak i først. For eksempel ikke spise godteri mer enn en dag i uken(?), eventuelt helt godtestopp. Etterhvert kan du legge til x antall gåturer/treningsøkter etc. Her må du bare se an hvilke mål som er viktig og riktig for deg, men så lenge du sakte men sikkert forbedrer vanene dine i riktig retning, vil du til slutt sitte igjen med en helt annen livsstil. Uten at det føles for vanskelig og omveltende i livet og hverdagen din. 
 

Vær tålmodig, men dette funker, så lenge du er konsistens med å jobbe for fremgang over tid. Ikke gi opp hvis du går på en smell eller to, det gjør vi alle. Det viktigste er at du kommer deg opp igjen på hesten og fortsetter å jobbe sakte men sikkert med å endre vaner til det bedre. Godteri/mat i hverdagen. Hverdagsaktivitet og/eller trening. Skap deg vaner du kan holde i lang tid, kanskje resten av livet. 
 

Kalorier inn og kalorier ut er det som teller i lengden, men det er vanskelig å gå fra vaner der kroppen er vant til masse mat og godteri/sukker, til null godis og masse trening over natta. Det er en grunn til at folk flest ikke får langvarige resultater ved den metoden. 

Anonymkode: 9c228...423

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan starte med å kutte ut snop, potetgull, sjokolade osv, samt slutte å spise deg stappmett når du spiser, og begynner å bevege deg mer. Når du har kommet inn i nye og bedre vaner, og vennet kroppen til dette, så kan du stramme mer inn. 

Går du for hardt ut så er sjansen stor for at du ikke mestrer det, med påfølgende psykisk knekk og med "nok et mislykket slankeprosjekt" i bagasjen. Det er svært demotiverende, og sørger for at du gir opp.

Så gjør endringer i små vaner først, og se hvordan det går. Ta steg for steg for å skape deg mestring. 

Motivasjonen i starten behøver ikke å være å se at vektnåla raser nedover. Legg badevekta til siden, og ikke veie deg. La endringene være det du fokuserer på, og la endringene være det som skaper mestring. Når du får endringene på plass, og strammer mer inn etterhvert som mestringen kommer, så vil nåla på badevekta gå ned automatisk. 

Ikke tenk så stort og avansert i starten. Dette får du til! :D 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (28 minutter siden):

Nei. Periodisk faste gjør ingen verdens ting ut over å potensielt oppnå kaloriunderskudd. Det hjelper ikke å spise sjeldnere.

Dette er feil. Ved periodisk faste får man et stabilt blodsukker (så lenge man ikke har diabetes), insulinproduksjonen (fungerer som et fettlagringshormon) dropper og forbrenningen av fett i cellene blir enklere. De fleste som har gått i årevis med svingende blodsukker grunnet høyt inntak av sukker og stivelse er insulinresistente og blir avhengige av å fylle på med sukker for å slippe dropp i blodsukker (cravings og sultfølelse). Om man venner kroppen til å bruke fett som energi ved å droppe både småmåltider og rask tilgang på energi (karbohydrater med høy gi) blir sultfølelsen og lysten på søtt gradvis mindre. 
Dette er ikke engang omstridt. Kroppen vår er designet for å bruke overskuddsfett når tilgangen på energi i perioder er lav. 
Jeg kan skrive under på at det hjelper. Som kvinne i overgangsalderen merket jeg at jeg la på meg av samme mengde næring som jeg alltid hadde spist. Jeg er ikke glad i søtt og maten min har alltid vært næringsrik. I stedet for 4 måltider om dagen spiser jeg nå den samme mengde mat på 2 måltider slik at jeg faster i 16-18 t. Har gått ned 10 kg siden august. Har nå bmi på 25. 

Er aldri sulten. 

Anonymkode: 438d5...bf9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er feil. Ved periodisk faste får man et stabilt blodsukker (så lenge man ikke har diabetes), insulinproduksjonen (fungerer som et fettlagringshormon) dropper og forbrenningen av fett i cellene blir enklere.

Og når man så bryter fasten så skyter blodsukkeret i været. Så totalt gjennom dagen så har det ingenting å si.

Sitat

De fleste som har gått i årevis med svingende blodsukker grunnet høyt inntak av sukker og stivelse er insulinresistente og blir avhengige av å fylle på med sukker for å slippe dropp i blodsukker (cravings og sultfølelse).

Dette har jo ingenting med faste å gjøre. Det du skriver om her er å kutte ned på disse tingene, som kan gjøres uten faste.

Sitat

Om man venner kroppen til å bruke fett som energi ved å droppe både småmåltider og rask tilgang på energi (karbohydrater med høy gi) blir sultfølelsen og lysten på søtt gradvis mindre. 

Dette er bare vås. Studier har vist at det er kaloriunderskudd generelt som gir vektnedgang. Utallige studier har bekreftet at fasting ikke fører til noen økt forbrenning av fett totalt sett.

Faktisk kan fasting være et hinder for fettreduksjon, fordi faste gjør at man ikke får i seg proteiner gjennom store deler av dagen. Og "jevnlig" tilførsel av proteiner bidrar til muskelvekst/vedlikehold. Økt muskelmasse gir økt forbrenning.

Sitat

Dette er ikke engang omstridt. Kroppen vår er designet for å bruke overskuddsfett når tilgangen på energi i perioder er lav. 

Sikkert, men hva skjer når du begynner å spise igjen? Da kommer det tilbake. Du må tenke lenger enn noen timer av gangen.

Sitat

Jeg kan skrive under på at det hjelper. Som kvinne i overgangsalderen merket jeg at jeg la på meg av samme mengde næring som jeg alltid hadde spist.

Hvis du gjorde det så er det fordi du f.eks. har lavere aktivitetsnivå eller andre ting som gjør at forbrenningen er lavere. Det du gjorde var ikke at du la på deg av samme mengde. Du inntok flere kalorier enn du forbrente.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er feil. Ved periodisk faste får man et stabilt blodsukker (så lenge man ikke har diabetes), insulinproduksjonen (fungerer som et fettlagringshormon) dropper og forbrenningen av fett i cellene blir enklere. De fleste som har gått i årevis med svingende blodsukker grunnet høyt inntak av sukker og stivelse er insulinresistente og blir avhengige av å fylle på med sukker for å slippe dropp i blodsukker (cravings og sultfølelse). Om man venner kroppen til å bruke fett som energi ved å droppe både småmåltider og rask tilgang på energi (karbohydrater med høy gi) blir sultfølelsen og lysten på søtt gradvis mindre. 
Dette er ikke engang omstridt. Kroppen vår er designet for å bruke overskuddsfett når tilgangen på energi i perioder er lav. 
Jeg kan skrive under på at det hjelper. Som kvinne i overgangsalderen merket jeg at jeg la på meg av samme mengde næring som jeg alltid hadde spist. Jeg er ikke glad i søtt og maten min har alltid vært næringsrik. I stedet for 4 måltider om dagen spiser jeg nå den samme mengde mat på 2 måltider slik at jeg faster i 16-18 t. Har gått ned 10 kg siden august. Har nå bmi på 25. 

Er aldri sulten. 

Anonymkode: 438d5...bf9

Jeg klarer fint å legge på meg selv om jeg faster, med 8 timers spisevindu. Så det er ikke likt for alle. 

Anonymkode: 28bd2...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, jabx said:

Og når man så bryter fasten så skyter blodsukkeret i været. Så totalt gjennom dagen så har det ingenting å si.

Haha, ja for lavt blodsukker mesteparten av dagen med en forhøyning på kvelden er akkurat det samme som å ha medium blodsukker hele dagen... 😆

Anonymkode: 7ba1c...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hoia skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke på faste, slankemedisin, stoffskifte-medisin, dietter etc. Ordinært kosthold med sunne intervaller.

No easy-way!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kutt masse kalorier drastisk, ta det litt etter litt. 

Anonymkode: ca633...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 10.24):

Jeg klarer fint å legge på meg selv om jeg faster, med 8 timers spisevindu. Så det er ikke likt for alle. 

Anonymkode: 28bd2...da2

Nettopp, alt handler om kalorioverskudd/underskudd. Det er faktisk likt for alle: Kalorioverskudd = vektoppgang, kaloriunderskudd = vektnedgang.

Jeg har faktisk eksperimentert selv, og klarte fint å gå opp i vekt på IF (16/8 og 18/6). Null problem. Bare å ligge i kalorioverskudd (jeg telte kalorier).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.12.2023 den 12.59):

Haha, ja for lavt blodsukker mesteparten av dagen med en forhøyning på kvelden er akkurat det samme som å ha medium blodsukker hele dagen... 😆

Anonymkode: 7ba1c...a19

Forhøyningen kommer når du bryter fasten. Totalt sett i løpet av dagen blir det det samme i snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, jabx said:

Forhøyningen kommer når du bryter fasten. Totalt sett i løpet av dagen blir det det samme i snitt.

Ja, og du mener altså at det er det samme om blodsukkeret går opp og ned eller om det er konstant gjennom døgnet...

Anonymkode: 7ba1c...a19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, og du mener altså at det er det samme om blodsukkeret går opp og ned eller om det er konstant gjennom døgnet...

Anonymkode: 7ba1c...a19

Du får høre hva forsker Layne Norton sier:

https://biolayne.com/videos/educational/live-longer-with-fasting/

"Ben makes a common mistake that many scientists make, assuming that short term acute changes are predictive of long term metabolic disruptions, but that is not born out by the data. For example, one study found that feeding obese men a high sugar diet where most of the calories came from sugar, refined white rice, and fruit juice still led to an average of 140 lbs of weight loss due to calories being restricted. Interestingly their blood markers of health, including blood glucose, IMPROVED SIGNIFICANTLY despite significant postprandial elevations in blood glucose and was effective for treating type 2 diabetes:"

Fint å følge forskning fremfor magefølelse, vet du.

Som du ser er det ikke slik at kortsiktige ting nødvendigvis sier noe om langsiktige helseeffekter. Som i dette tilfellet.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jabx said:

Du får høre hva forsker Layne Norton sier:

https://biolayne.com/videos/educational/live-longer-with-fasting/

"Ben makes a common mistake that many scientists make, assuming that short term acute changes are predictive of long term metabolic disruptions, but that is not born out by the data. For example, one study found that feeding obese men a high sugar diet where most of the calories came from sugar, refined white rice, and fruit juice still led to an average of 140 lbs of weight loss due to calories being restricted. Interestingly their blood markers of health, including blood glucose, IMPROVED SIGNIFICANTLY despite significant postprandial elevations in blood glucose and was effective for treating type 2 diabetes:"

Fint å følge forskning fremfor magefølelse, vet du.

Som du ser er det ikke slik at kortsiktige ting nødvendigvis sier noe om langsiktige helseeffekter. Som i dette tilfellet.

Jeg har ikke sagt noe om langsiktige helseeffekter, jeg sier at det å ha et svingende blodsukker (som er normalt), ikke er det samme som å ha konstant blodsukkernivå. Din påstand, om jeg forstår deg rett, er at det er likegyldig.

Anonymkode: 7ba1c...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg gjekk ned frå L/XL til S/M (som for min del var ca. 15 kilo) for to år sidan. Eg brukte Noom og talte kaloriar, men det som faktisk endra seg var at kaloriteljinga gjorde meg bevisst på kor næringstett forskjellege matvarar er.  Så viss du vil ha det viktigaste eg lærte:

  • Ikkje ha fokus på den totale mengden mat, men proposjonane
  • Et mindre stivelse (brød, pasta, ris) og meir fiber (grønnsaker)
  • Et GROVE kornprodukt (grovbrød, fullkornspasta, brun ris, potet)
  • Prøv å få i deg magre protein (kvit fisk, reinskore kjøtt). Farseprodukt høyrer helga til. 
  • Du treng ikkje så mykje kjøtt som du trur. Belgfruktar har óg protein, og mettar!
  • Tynnare brødskiver, med pålegg som er proteinrikt og magert, ELLER med feit fisk som har fett av den typen kroppen din treng. Bytt ut smør og majones med hummus.
  • Om du greier å slutte etter tre bitar: unn deg noko godt kvar dag. Eg sette av 100 kaloriar til bamsemums i budsjettet. 
Endret av Mandagsunge
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned ca 30 kg siden mars, fra en BMI på 34 til 23. Mine verktøy for å kunne leve med kaloriunderskudd over lengre tid har vært følgende:

- ikke forby/ nekte meg selv visse matvarer, heller minske inntak

- faster (dropper frokost og kvelds, i blant annerledes)

- spiser 2 store måltider om dagen, som regel ingen mellommåltider

- førte kalorier de første månedene for å lærer om næringsinnhold i ulike matvarer, samt porsjonsstørrelse

- spiser ”usunn» mat, kake/dessert i sosiale lag

- kvitta meg med tanken «alt eller ingenting»

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 0.02):

Jeg har ikke sagt noe om langsiktige helseeffekter, jeg sier at det å ha et svingende blodsukker (som er normalt), ikke er det samme som å ha konstant blodsukkernivå. Din påstand, om jeg forstår deg rett, er at det er likegyldig.

Anonymkode: 7ba1c...a19

Konstant blodsukkernivå er ikke noe mål, og dessuten umulig. Poenget er nettopp helseeffekter over tid, ikke bare fra time til time (som er meningsløst å måle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandagsunge skrev (På 10.12.2023 den 12.39):
  • Et mindre stivelse (brød, pasta, ris) og meir fiber (grønnsaker)
  • Et GROVE kornprodukt (grovbrød, fullkornspasta, brun ris, potet)

Ja, grove kornprodukter har mye fiber. Så ikke bare grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...