Gå til innhold

Tåler ikke hvitløk i det hele tatt lenger, andre som har opplevd det samme og kan gi meg noen tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ganske lei meg for det, tror kanskje hvitløk er noe av det jeg liker best her i verden. Har vært så utrolig mye dårlig i magen de siste par-tre årene, og det siste året har jeg endelig innsett at en av varene som skaper skikkelig trøbbel for meg er hvitløkspulver. Det har kommet litt gradvis, men nå er det en helt tydelig reaksjon hver gang jeg får i meg hvitløk. Er det noe jeg kan gjøre med hvitløken for å kunne fortsette å spise den? Finnes det eventuelt noen piller el jeg kan ta for å unngå det verste magetrøbbelet?

Anonymkode: e791d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes jeg tåler fersk, økologisk hvitløk bedre enn annen, også bedre enn hvitløkspulver. Det kan også hjelpe å ha den i olje først, synes jeg.

Neste år får jeg masse egendyrket hvitløk, gleder meg til det :)

Får forresten tak i økologisk hvitløk på kiwi som har vært ganske bra.

Anonymkode: 8f402...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes jeg tåler fersk, økologisk hvitløk bedre enn annen, også bedre enn hvitløkspulver. Det kan også hjelpe å ha den i olje først, synes jeg.

Neste år får jeg masse egendyrket hvitløk, gleder meg til det :)

Får forresten tak i økologisk hvitløk på kiwi som har vært ganske bra.

Anonymkode: 8f402...479

Økologisk, fersk hvitløk skal jeg teste! Jeg har nesten bare spist hvitløkspulver det siste året, kjøpte en stor dunk. Så kanskje jeg reagerer sterkere på pulveret enn fersk hvitløk, dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Takk for tips!

Anonymkode: e791d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitløksolje tolereres bedre av mange med irritabel tarm. Ikke hjemmelaget, det er noe i produksjonsprosessen som gjør at de tarmirriterende stoffene fjernes. 

Anonymkode: c6882...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips? La være å spise hvitløk! Om man reagerer på noe, lar man jo være å spise det. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 5bfa1...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være konservering/E stoffer i pulver.Kjøp organisk og tørk selv og pulveriser.

Anonymkode: 48b9d...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Økologisk, fersk hvitløk skal jeg teste! Jeg har nesten bare spist hvitløkspulver det siste året, kjøpte en stor dunk. Så kanskje jeg reagerer sterkere på pulveret enn fersk hvitløk, dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Takk for tips!

Anonymkode: e791d...f67

Pulvere er vel mer hardcore enn vanlig hvitløk? Ingen i min familie kan spise hvitløkspulver, da blir det masse greier med magen. Vanlig hvitløk har gått greit 😊

Anonymkode: ff2fa...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kan være konservering/E stoffer i pulver.Kjøp organisk og tørk selv og pulveriser.

Anonymkode: 48b9d...60f

Det er SVÆRT sjeldent at man bruker konserveringsmiddel når man tørker krydder, siden hele tørkeprosessen er en konserveringsmetode i seg selv. 
Jeg har jobbet lenge med mat og har enda til gode se hvitløkspulver tilsatt konserveringsmiddel. 
 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Økologisk, fersk hvitløk skal jeg teste! Jeg har nesten bare spist hvitløkspulver det siste året, kjøpte en stor dunk. Så kanskje jeg reagerer sterkere på pulveret enn fersk hvitløk, dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Takk for tips!

Anonymkode: e791d...f67

Men hvor mye pulver bruker du? Kan det være mengden du reagerer på? 
Mange som har IBS reagerer på hvitløk, og eventuelt andre typer løk. Noen tåler litt hvitløk, andre må holde seg helt unna.
Men hvitløkspulver er tørket hvitløk, det blir som ett konsentrat, og en teskje vil tilsvare omtrent 4 hele fedd hvitløk.  

Anonymkode: 7151d...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen min tåler fersk hvitløk ordentlig dårlig, men har aldri gjort opprør pga. pulver! 

Anonymkode: 7cc74...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Økologisk, fersk hvitløk skal jeg teste! Jeg har nesten bare spist hvitløkspulver det siste året, kjøpte en stor dunk. Så kanskje jeg reagerer sterkere på pulveret enn fersk hvitløk, dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Takk for tips!

Anonymkode: e791d...f67

Hvitløkspulver et kjent som en versting mot magen, så ville definitivt droppet det.

Jeg har byttet løk og hvitløk mot asafotida. Det fungerer greit. Du kan også google hvitløk lav fodmap erstatning og se om du finner noe.

Anonymkode: d598a...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd det samme som deg, jeg klarer ikke hvitløk mer i noen former. Ikke løk, heller. Eller tomat 😅 Jeg kaller det overgangsalder…

Anonymkode: c544d...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har oppdaget at jeg å ikke tåler hvitløk. Det tok meg et par år før jeg skjønte at jeg generelt har begynt å reagere på løk. Får magesmerter og diaré.  Synd for jeg elsket hvitløk på ribba. Men å få diare hver julaften er det ikke verdt. Startet da jeg var 47-48 år.

Anonymkode: 9ff89...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er ganske lei meg for det, tror kanskje hvitløk er noe av det jeg liker best her i verden. Har vært så utrolig mye dårlig i magen de siste par-tre årene, og det siste året har jeg endelig innsett at en av varene som skaper skikkelig trøbbel for meg er hvitløkspulver. Det har kommet litt gradvis, men nå er det en helt tydelig reaksjon hver gang jeg får i meg hvitløk. Er det noe jeg kan gjøre med hvitløken for å kunne fortsette å spise den? Finnes det eventuelt noen piller el jeg kan ta for å unngå det verste magetrøbbelet?

Anonymkode: e791d...f67

Jeg kan heller ikke røre hvitløk, men ramsløk fungerer faktisk veldig fint som en erstatter.

 

Ellers så er denne genial : https://www.padma.no/products/freefod-low-fodmap-garlic-replacer

Anonymkode: 8c3e1...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! ❤️ 
Jeg har brukt varierende mengder pulver, men sikkert tilsvarende en hel hvitløk til tider (ubevisst), så det er kanskje ikke rart det har gått litt over stokk og stein. Jeg skal forsøke med vanlig hvitløk først, og så definitivt teste ut ramsløk, asafotida og den garlic-replaceren! Og så håper jeg virkelig at det ikke betyr at jeg ikke kan spise tomat heller, har hatt så innmari lyst på salsa med koriander i det siste😅

- TS

Anonymkode: e791d...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal hjelpe å steke den. Da forsvinner de gass stoffene som gir dårlig mage. For meg hjelper det 

Anonymkode: add0b...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare å droppe skiten, så slipper du å forpeste de som er rundt deg også.

Anonymkode: ce8f4...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...