Gå til innhold

Var folk slankere på 90-tallet fordi røyking var mer vanlig? At det dempet appetitten slik at folk ikke gikk amok med mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var mye Toro hjemme hos oss på 90-tallet, men alle var tynne. 
Var mye vanligere med sult. Hvis jeg var sulten når jeg kom hjem fra skolen, måtte jeg vente til middag. Måtte ikke ødelegge apetitten sa man. Ingen mellombarer på den tiden. Det var ikke masse middagsrester som man spiste til lunsj dagen etter, det var akkurat nok mat til middag. 
Og badevekten sto framme på alles bad. Damene var på slankekurer titt og ofte, det var helt normalt. Gått opp 2kg? Kun ananaskur i en måned😅 Barn ble garantert mobbet om dem var bittelitt tykke. Masse TV-programmer hvor man gjorde narr av overvektige. Ikke noe body-positivitet. Så det var ikke nødvendigvis sånn at alt var så mye bedre og sunnere, ingen fokuserte på mental helse feks. Men summen av det hele, gjorde befolkningen normalvektig.

Anonymkode: 597c9...183

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så, du er tykk?

Anonymkode: 5213c...ae6

Jeg vil ikke si jeg er tykk, men jeg har lagt litt på meg med tanke på hvordan jeg er vanligvis. Men jeg stresser ikke med det, det går utelukkende på viljen, jeg mistenker at jeg har trengt en pause med å spise noen kaloribomber med god samvittighet. Slutter jeg med å kose meg ekstra, så går det fort av, det er vel strengt tatt på tide snart.

Da, og der, jeg vokste opp var vi faktisk litt mer skøyeraktige, faktisk knuste jeg vinduet til naboen i fire års alder, ikke med vilje da. Vi hadde en stein-konkurranse,der vi skulle treffe de gule stripene på huset mellom vinduene (i drabantby 80-tallet). Vi satt også med telefonkatalogen foran oss, ringte ukjente folk og la på. Vi var nesten alltid ute.

https://youtu.be/5GaITV_P3qA?si=7Bd9h0GqQIgJdcH8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/3/2023 at 3:20 PM, AnonymBruker said:

Fedme blant barn i dag er blitt et kjempestort problem. Barn røyker ikke. Foreldre er nok mer på McDonald's o.l. Folk har mer penger. I dag skal barn bestemme selv hva de skal spise, pluss mamma og pappa har det travelt. Da er det så lettvint med takeaway. Alle barn i dag har diagnoser og er derfor kresne når det gjelder mat. Da blir det selvfølgelig bare pizza og hamburger. Barn er også mindre ute og leker. De sitter inne med ipaden. Det må de jo få lov til. De har jo minst 5 diagnoser. Alle norske barn har adhd og/eller er på autisme spekteret. 

 

Anonymkode: c6440...12f

Jeg kjenner ytterst få barn som har diagnoser som adhd/autisme. Selv om antall tilfeller har vært økende, så er likevel prosentandelen relativt lav. Om det forekommer feildiagnoseringer? Utvilsomt. Men det er likevel en svært drøy påstand du kommer med. 

Anonymkode: 59eba...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (45 minutter siden):

Jeg er født i 86, så var på 90-tallet, ja. Superglad for at jeg var barn på den tiden og ikke senere, og spesielt ikke i dag.

Det er mer fokus på hva som er sunn mat i dag og elevene har mer gym/fysak i skolen. Derfor er det litt rart at barn i dag er oftere overvektige tidligere. Samtidig er tilgjengeligheten på junkfood større i dag enn før. Og barna sitter oftere stille enn tidligere. 

 

Mer gym ...?

Der vi i hvert eneste friminutt fra 4. til 6. klasse spilte fotball og alle skulle ut i friminuttet i barneskolen, uansett vær, sitter ungene idag klistret til smarttelefonen i klasserommet.

Og der man før i tiden tok sykkelen eller gikk til alle aktiviteter etter skoletid, blir dagens unge krenket hvis ikke foreldrene tar jobben som privatsjåfør og kjører dem.

Ikke rart at dette får konsekvenser for vekten.

Anonymkode: af50e...054

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosa Limonade

Jeg tror det er mer sammensatt enn som så. Vi vet mer om kosthold nå og til tross for det er raske karbohydrater og unaturlige mengder tilsetningsstoffer lettere tilgjengelig enn noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.12.2023 den 14.56):

Har tenkt på det. Pappa var en røyker og døde av lungekreft i 40-årene. Han var aldri feit. Jeg har aldri røyket, men er overvektig( litt opp og ned i vekt). Er redd for død tidlig selv. 
 

Kan man si at et nytt problem dukket opp da røykeproblemet ble kraftig redusert? Man kan jo lure på om det er kraftig ubalanse i kroppene våre som gjør at vi ødelegger vår egen kropp? 

Er det stress? Er det fordi kosevaner blir innarbeidet i ung alder? 
 

Bør sjokolade bak disken som tobakk? 

 

Anonymkode: e15c1...859

Mange som ikke røyket også på 90-tallet. Det var nok mer røyking før det. Og det var mye ferdigmat på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mer gym ...?

Der vi i hvert eneste friminutt fra 4. til 6. klasse spilte fotball og alle skulle ut i friminuttet i barneskolen, uansett vær, sitter ungene idag klistret til smarttelefonen i klasserommet.

Og der man før i tiden tok sykkelen eller gikk til alle aktiviteter etter skoletid, blir dagens unge krenket hvis ikke foreldrene tar jobben som privatsjåfør og kjører dem.

Ikke rart at dette får konsekvenser for vekten.

Anonymkode: af50e...054

Jobber i skolen og alle elevene må ut i friminuttene- og de spiller fotball eller kanonball. Kanskje ikke ungdommene, men barnetrinnet gjør det. Smarttelefonene kan de bare glemme å bruke i skoletiden.

Mer gym/fysisk aktivitet på timeplanen, ja. Vi hadde bare 1 time kroppsøving på 90-tallet, når har de som regel en dobbeltime samt FYSAK på mellomtrinnet. 7.trinn har fysak HVER dag.

At elevene oftere blir kjørt til og fra skolen i dag, og at det er mer stillesitting hjemme er det nok ingen tvil om. Men det går på foreldrene som syr puter under armene på barna.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (13 minutter siden):

Jobber i skolen og alle elevene må ut i friminuttene- og de spiller fotball eller kanonball. Kanskje ikke ungdommene, men barnetrinnet gjør det. Smarttelefonene kan de bare glemme å bruke i skoletiden.

Mer gym/fysisk aktivitet på timeplanen, ja. Vi hadde bare 1 time kroppsøving på 90-tallet, når har de som regel en dobbeltime samt FYSAK på mellomtrinnet. 7.trinn har fysak HVER dag.

At elevene oftere blir kjørt til og fra skolen i dag, og at det er mer stillesitting hjemme er det nok ingen tvil om. Men det går på foreldrene som syr puter under armene på barna.

Godt å høre at man på barnetrinnet på skolen deres stimulerer til litt fysisk aktivitet, for inntrykket man får ellers, er at innesitting i friminuttene også er blitt vanlig i barneskolen.

Gikk selv på skolen i slutten av 1970- og i 1980-årene, så det er mulig at man gjorde noe med gymundervisningen senere, men vi hadde definitivt mer enn én time gym; har tatt vare på leksebøker fra ungdomsskolen med timeplan, så jeg kan sjekke dette senere - av det jeg kan huske nå, hadde vi i alle fall gym to ganger i uken, kanskje også med en dobbelttime, og noe tilsvarende på videregående.

I barneskolen hadde vi i tillegg til vanlig gym svømming fra 2. klasse og noen år framover.

Og dette var bare det obligatoriske - i barneskolen var det full aktivitet i hvert eneste friminutt; først med "Hauk og due" og løpeleker, paradis og tauhopping for noen av jentene, og som sagt fotball fra 4. til 6. klasse, der man til og med droppet matpausen for å få med seg fotballen; ble klassens fotball beslaglagt, var det full krise. Om vinteren lekte man også i snøen. I tillegg hadde jeg en lengre skolevei der jeg gikk til fots.

Da vi begynte på ungdomsskolen, fikk vi være inne i friminuttene, noe som tok knekken på fotballspillingen, men tar man med skolevei + aktivitet etter skolen, var det ikke uvanlig at man gikk/løp 8-10 kilometer i løpet av en dag.

Anonymkode: af50e...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spade skrev (4 minutter siden):

Skrukork på brus var og nytt på 90 tallet har eg hørt

Dette var næringsmiddelindustriens store gave til tannlegene, som kunne behandle syreskader etter drikking i slurker.

Skrukorken ble for øvrig mer vanlig i 1980-årene - husker ikke helt hva som var de største brusflaskene i 1970-årene, men tror 1 liter på glassflaske var det meste man kunne få og man hadde vel skrukork på disse; 1,5 litersflaskene i plast kom mye senere.

7a41d4cddc344235a0e7c165573c9921.jpg

Anonymkode: af50e...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.12.2023 den 21.19):

Mine foreldre røkte ikke røkt ikke, men begge var sylslanke (med nåtidsblikk) på 1980-og 1990-tallet. Men moren min gikk stadig vekk på små dietter når hun hadde lagt på seg få kilo. Tror det var ganske vanlig, og man lablet det som "vektregulering" og ikke "slankepress" eller "hysteri" som folk gjør i dag. 

Man kan gjerne hente de vanlige forklaringsmodellene (UP mat, mindre bevegelse, mindre røking ect) til overvektsepidemien, men det har helt klart skjedd en grunnleggende endring i holdning til overvekt. Tidligere var det rett og slett ikke aktuelt å være overvektig pga sosialt stigma, praktiske årsaker som å finne klær. Det var fullstendig utelukket å i det hele tatt begynne å akseptere stor overvekt. Alle skulle være slanke og sånn var det bare. 

Anonymkode: 301d0...28e

Jeg vokste opp på 80-tallet med en normal bmi på 21. Slankekurer var helt normalt å snakke om og vi hadde idoler som var sylslanke. Jeg var visstnok lubben ifølge min familie. Forstå det den som kan…..

Anonymkode: 296f5...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Himalaila
Spade skrev (15 timer siden):

Skrukork på brus var og nytt på 90 tallet har eg hørt

Det stemmer. Før det var det en aluminiumskapsel vi banka en spiker ned i for å putte et sugerør ned i flaska. Dette for å få de 3 dl med brus til å vare lengst mulig. For brus kom vi ikke over hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt det andre som er nevnt, var størrelsen på godte- og snacksposer mye mindre.  Det vil jeg tro førte til mindre overspising av den slags. 

Anonymkode: 29c83...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vokste opp på 80-tallet med en normal bmi på 21. Slankekurer var helt normalt å snakke om og vi hadde idoler som var sylslanke. Jeg var visstnok lubben ifølge min familie. Forstå det den som kan…..

Anonymkode: 296f5...3c7

I følge KG, er du lubben med bmi på 21 også i 2023 :ler:

(jeg ler i stedet for å grine)

Anonymkode: 59eba...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I følge KG, er du lubben med bmi på 21 også i 2023 :ler:

(jeg ler i stedet for å grine)

Anonymkode: 59eba...9a5

Jeg har bmi 21 og ser helt normal ut, føler meg mer lubben enn sylslank for å si det sånn. Går ut fra at min kropp hadde blitt sett på som lubben på 70-tallet🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 597c9...183

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har bmi 21 og ser helt normal ut, føler meg mer lubben enn sylslank for å si det sånn. Går ut fra at min kropp hadde blitt sett på som lubben på 70-tallet🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 597c9...183

Forstod du ikke ironien og oppgittheten i kommentaren min? Man er ikke lubben med bmi på 21. Har du en valk så får du trene og stramme opp, men det har ingenting med bmi´en din å gjøre.

Anonymkode: 59eba...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking hjelper mye for å holde vekta, all erfaring tilsier det. Men det er viktig å finne en balanse, unngå overdrivelser. Det gjelder alt. Dessverre er samfunnet slik at myndighetene har minimal tiltro til at vi klarer selv å vite hva som er best for oss. De regulerer derfor det meste med forbud og avgifter for å tvinge gjennom en spesiell adferd. Dette for å beskytte de få som ikke kan kontrollere seg selv. Alle lider altså under av at et mindretall aldri lærer å ta vare på seg selv. Myndighetenes selvpålagte oppdrageransvar har gjort at vi mister evnen til å ta ansvar selv. Vi stoler på at noen tenker for oss, og at det er riktig å forby og avgiftsbelegge for å unngå at tullinger får utfolde seg. Derfor røyker og drikker mange nordmenn som nettopp tullinger når de er på ferie, fordi noe må ut, noe som har vært innestengt i lang tid. Ballongen sprekker etter ett år innestengt i forbudslandet Norge. Systemet redder altså noen som alltid vil være tullinger, men skaper atskillig flere som egentlig ikke er det.

Anonymkode: 6c3d7...ded

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himalaila skrev (3 timer siden):

Det stemmer. Før det var det en aluminiumskapsel vi banka en spiker ned i for å putte et sugerør ned i flaska. Dette for å få de 3 dl med brus til å vare lengst mulig. For brus kom vi ikke over hver dag. 

Er nok mange som drikker brus hver dag med og uten sukker, folk som drikker energidrikk med masse sukker enn kaffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...