Gå til innhold

Vil selge selvlagde klær til barn, men er usikker på regler


Viktorek

Anbefalte innlegg

Hei, min Tsjekkiske samboer og jeg flyttet nylig til Norge. Hun liker å sy klær til barn 0 til 3 år, men hun kommer seg ikke helt i gang før hun er trygg på hvilke regler som gjelder dem som produserer klær til barn her. For eksempel, i Tsjekkia (som er i EU) er det bl.a. påbudt at alle materialene brukt  må være sertifisert med Oeko-tex.  Gjelder dette også i Norge? Er det andre sertifikater som er nødvendige? Hvordan må klærene merkes?

Jeg har prøvd å Google meg rundt til noen svar, men finner ingenting. Er det noen her som har noen råd, eller vet hvor jeg burde ta kontakt for å få svar på disse type spørsmål?

På forhånd takk!

Endret av Viktorek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen krav at materialet er sertifisert.  Klærne må merkes med materialtype og vaskeanvisning. Det er stoff som ikke skal brukes til klær pga kjemikaliebruk, men de er lett å unngå.

Ellers er det bare å registrere foretaket, føre regnskap, kreve inn mva når man blir mva- pliktig. Det kan være en fordel å ha aksjeselskap og ta ut lønn. 

 

Anonymkode: e7662...881

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det en forskrift som forbyr lettantennelige barneklær. Det er forbudt å selge klær til barn (opp til størrelse 170 cm) som brenner raskere enn på sju sekunder når de blir testet i henhold til standarden ASTM D 1230.

Anonymkode: 55dfd...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produsenter av barneklær må følge strenge krav til sikkerhet. Vil tro det skal foreligge et eget regelverk.

Slike ting som ikke snorer, ikke hetter som sitter fast, knapper som ikke kan løse osv... i tillegg til ikke-giftige stoffer, og ikke lettantennelig, som nevnt over...


Og så er det nytt lovverk i forhold til at alt skal kunne spores, produksjonsland tekstil, andre materialer brukt. Dette må dokumenteres, og kunne fremlegges.

Anonymkode: 55dfd...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og masse lykke til!! Jeg heier på småprodusenter!!!

Anonymkode: 55dfd...02b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...