Gå til innhold

Jeg skulle ønske denne formen for maskulinitet var mer representert


Flipit

Anbefalte innlegg

Ringenes herre filmene har vel de fleste av dere sett. Kanskje noen av dere til og med har lest bøkene. Slik jeg ser det burde den formen for maskulinitet som er representert i denne trilogien fremheves mye mer enn den blir i dag. I det store havet av brautende, bråkete show offs som Andrew Tate og andre rollemodeller unge folk (Gen Z og under) har så finnes det svært få slike. Spesielt karakteren Sam, han representerer ekte lojalitet, karakterstyrke, viljestyrke og selvoppofrelse mm. 

Dette er bare en av utallige scener i trilogien som fremhever positiv maskulinitet. Enig? Uenig? Kjør diskusjon! 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg er 100 % ENIG! 
 

Det finnes en gruppe menn som er lojale, dype, lite selvhøytidelige og selvoppofrende. De er kontrasten til den selvopptatte selvhevdende og arrogante mannen. Dette er de gode, ekte mannfolka. Elsker dem! Det er maskulinitet! Ikke menn som hele tiden må rope til omverden hvor fantastiske de er og hevde seg selv for enhver pris. 

  • Liker 16
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tenker på er nok ikke maskulinitet eller femininitet.
Du tenker nok bare på indre styrker og kvaliteter som utgjør en sterk person.
Mann eller dame. Ærlighet, modighet, lidenskap, omsorg osv er hverken eksklusivt
maskulin og feminin

Kan du spesifisere hva ellers du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osenua skrev (12 minutter siden):

Det du tenker på er nok ikke maskulinitet eller femininitet.
Du tenker nok bare på indre styrker og kvaliteter som utgjør en sterk person.
Mann eller dame. Ærlighet, modighet, lidenskap, omsorg osv er hverken eksklusivt
maskulin og feminin

Kan du spesifisere hva ellers du mener?

Tja, mulig du har rett der. At jeg bare blander indre styrker og kvaliteter som egentlig ikke er kjønns betinget. Men om vi skal gå ut ifra den logikken, er da virkelig det folk som Andrew Tate driver med negativ maskulinitet? Blir det ikke bare kvaliteter som utgjør ett bedritent menneske? Maskulinitet og femininitet handler jo ofte om hva folk assosierer det med, og der kan definisjonen variere fra person til person. Det at mange menn ville sett på den scenen jeg linket til å skreket GAY!! sier meg mye om hvordan slike karakterpreg blir definert i samfunnet. 

La meg svare ditt spørsmål med et annet spørsmål mens jeg tenker på hva definisjonen av maskulinitet er for meg. 

Hva er din definisjon av maskulinitet? 

Endret av Flipit
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipit skrev (26 minutter siden):

Ringenes herre filmene har vel de fleste av dere sett. Kanskje noen av dere til og med har lest bøkene. Slik jeg ser det burde den formen for maskulinitet som er representert i denne trilogien fremheves mye mer enn den blir i dag. I det store havet av brautende, bråkete show offs som Andrew Tate og andre rollemodeller unge folk (Gen Z og under) har så finnes det svært få slike. Spesielt karakteren Sam, han representerer ekte lojalitet, karakterstyrke, viljestyrke og selvoppofrelse mm. 

 

Jeg synes dette er et interessant poeng, og kanskje er vi i dag litt for "flinke" til å fokusere på de negative utslagene av egenskapene du peker på heller enn de positive, og at en "glemmer" dem til fordel for andre forklaringer når noen lykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flipit skrev (1 minutt siden):

La meg svare ditt spørsmål med et annet spørsmål mens jeg tenker på hva definisjonen av maskulinitet er for meg. 
Hva er din definisjon av maskulinitet? 

Hva som er "maskulint" for meg kan jeg bare svare på en vitenskapelig, surface-level måte.
Maskulinitet for meg er aggresjon, vold og dominans. Biologisk sett.
Alternativt, kan man si at alle de indre kvalitetene som kvinner har, er 'amplified' hos menn.
Gode eksempler på dette er dedikasjon, lidenskap, selvsikkerhet, lederevne etc.

Det er mye enklere for meg å gi et personlig subjektivt svar på hva jeg synes IKKE er maskulint.
Det er ikke maskulint å ha samme kroppspråk, oppførsel og stil som kvinner. Gud forby makeup.
Det eneste unntaket er hvis mannen er transkjønnet. Om så, go ahead.
Men ellers så mener jeg at menn skal være maskuline, og kvinner skal være feminine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  mener at både menn og kvinner trenger bedre forbilder basert på deres egenskaper og ikke hva som er mest "maskulint"  og "feminint". Jeg mener ikke at Andrew Tate representerer eller forklarer maskulinitet på en relevant eller konstruktiv måte. Ingen burde definere maskulinitet ut fra hva en mann som er uutdannet, ikke tåler å bli møtt med spørsmål, ikke kan vise til gode relasjoner i eget liv, men roper i stedet for å argumentere og forgriper seg på kvinner som forbilde for noe som helst. Om en egenskap er feminin eller maskulin ser jeg på mindre viktig enn  helheten av hvordan et menneske er som forbilde, leder, inspirasjon og ressurs for andre og medmenneske.

Endret av Helene1982
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osenua skrev (17 minutter siden):

Det er mye enklere for meg å gi et personlig subjektivt svar på hva jeg synes IKKE er maskulint.
Det er ikke maskulint å ha samme kroppspråk, oppførsel og stil som kvinner. Gud forby makeup.
Det eneste unntaket er hvis mannen er transkjønnet. Om så, go ahead.
Men ellers så mener jeg at menn skal være maskuline, og kvinner skal være feminine.

Nettopp, og derfor varierer definisjonen av disse fra person til person. Og det handler også om hva slags forventninger som stilles til hvert kjønn. Nå generaliserer jeg bare, men det er forventes at menn skal være modige, ha indre styrke, være beskyttende ovenfor de han er glad i, vise utholdenhet og stå fjellstøtt uansett hva som måtte komme hans vei. Noen av disse positive maskuline trekkene jeg mener f.eks ringenes herre trilogien fremhever er at det ikke er å vise svakhet å søke hjelp, at det viser karakterstyrke å kjenne sine egne begrensninger, at det er lov å uttrykke følelser og at det er ok og vise sårbarhet.    

for meg handler ikke maskulinitet om å være størst og sterkest, eller om hvor mange fjell man bestiger eller andre overfladiske personlighets/fysiske trekk Men nettopp om å vise indre styrke med å stå opp for seg selv og dem som er svakere enn seg. Være seg fysisk eller psykisk. 

Endret av Flipit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, mennene i Man EnoughMy fathers barber , og Atilla Yoldas er så tiltrekkende i sin maskulinitet ❤️

Fuck toxic masculinity. 

Anonymkode: bbc86...750

Toxic masculinity er et tåpelig begrep toxice personer (kvinner) har funnet på. Det er ikke kjønnsforskjell på giftige personer! En giftig person er en giftig person der prinsippet er det samme selv om kjønnene dominerer på et par ulike arenaer. Toxic masculinity/femininity er kjønnsrasistiske begreper som giftige folk ynder å bruke.

Anonymkode: 6bb25...ce1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipit skrev (7 minutter siden):

Noen av disse positive maskuline trekkene jeg mener f.eks ringenes herre trilogien fremhever er at det ikke er å vise svakhet å søke hjelp, at det viser karakterstyrke å kjenne sine egne begrensninger, at det er lov å uttrykke følelser og at det er ok og vise sårbarhet.    

Nå ja, der finnes en grense for alt. Hverken mannen eller dama burde være den typen som
griner og bøtter ut med emosjoner flere ganger i uka. Nevrotisisme er ikke sexy, og heller ikke sunt.
Jeg kan også si at jeg som mann, liker å bli verdsatt for mine maskuline trekk.
Og jeg antar at kvinner liker å bli verdsatt for sin femininitet.
Om vi som ciskjønnede heterofile folk, ikke var det, ville jeg sagt at noe var riv ruskende galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flipit skrev (4 minutter siden):

Nettopp, og derfor varierer definisjonen av disse fra person til person. Og det handler også om hva slags forventninger som stilles til hvert kjønn. Nå generaliserer jeg bare, men det er forventes at menn skal være modige, ha indre styrke, være beskyttende ovenfor de han er glad i, vise utholdenhet og stå fjellstøtt uansett hva som måtte komme hans vei. noen av disse positive maskuline trekkene jeg mener f.eks ringenes herre trilogien fremhever er at det ikke er å vise svakhet å søke hjelp, at det viser karakterstyrke å kjenne sine egne begrensninger, at det er lov å uttrykke følelser og at det er ok og til vise sårbarhet.    

 

Jeg mener at evnen til å be  om hjelp og deligere ikke er kjønnsbasert, men er egenskaper som vi alle har i ulik grad, og de som er gode på å be om hjelp og deligere, er de som er gode ledere. For menn kan det kanskje oftere handle om økonomi og evne til å vise sårbarhet og svakhet, mens for kvinner kan det kanskje oftere handle om at man trenger hjelp til å møte forventninger om å organisere hjem, familie og jobb uten å vise "svakhet" som at man av og til serverer ungene posesuppe. Dette er generaliserende, og ulike mennesker har ulike utfordringer, men jeg mener ikke idéen om å opprettholde en fasade om at "alt er fint" er maskulint, men mennesklig, og de som klarer å håndtere disse forventningene som ofte først og fremst er til seg selv, ved å be om hjelp, akseptere egne svakheter og deligere har rett og slett gode lederegenskaper, på tvers av kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Osenua skrev (2 minutter siden):

Nå ja, der finnes en grense for alt. Hverken mannen eller dama burde være den typen som
griner og bøtter ut med emosjoner flere ganger i uka. Nevrotisisme er ikke sexy, og heller ikke sunt.
Jeg kan også si at jeg som mann, liker å bli verdsatt for mine maskuline trekk.
Og jeg antar at kvinner liker å bli verdsatt for sin femininitet.
Om vi som ciskjønnede heterofile folk, ikke var det, ville jeg sagt at noe var riv ruskende galt

Er vel ingen trekk som er sexy om man overdriver dem? Er en balansegang der som med alt annet. 

Endret av Flipit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, visp said:

Det er eventyr. Filmer og litteratur har det med å fremheve urealistiske helter. 

Det er selvsagt urealistisk historie. Men verdiene i filmen er jo ekte. Det er vel det trådstarter sikter til.  Det handler vel heller ikke om at vi alle må være perfekte mennesker som alltid klarer å etterleve disse verdiene, det handler vel om at dette er verdiene vi bør strebe etter.  

Anonymkode: 657e8...b97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (8 minutter siden):

Jeg mener at evnen til å be  om hjelp og deligere ikke er kjønnsbasert, men er egenskaper som vi alle har i ulik grad, og de som er gode på å be om hjelp og deligere, er de som er gode ledere. For menn kan det kanskje oftere handle om økonomi og evne til å vise sårbarhet og svakhet, mens for kvinner kan det kanskje oftere handle om at man trenger hjelp til å møte forventninger om å organisere hjem, familie og jobb uten å vise "svakhet" som at man av og til serverer ungene posesuppe. Dette er generaliserende, og ulike mennesker har ulike utfordringer, men jeg mener ikke idéen om å opprettholde en fasade om at "alt er fint" er maskulint, men mennesklig, og de som klarer å håndtere disse forventningene som ofte først og fremst er til seg selv, ved å be om hjelp, akseptere egne svakheter og deligere har rett og slett gode lederegenskaper, på tvers av kjønn.

Ser poenget ditt og er forsåvidt enig med det du sier. Som sagt så er det godt mulig jeg blander egenskaper som ikke er kjønnsbetinget i det hele tatt. Men det vi blir foret med mye i både media og andre steder som tilsier at det er det. Mange menn tar heller sitt eget liv enn å søke hjelp, fordi det å søke hjelp eller innrømme svakhet blir sett ned på, og da spesielt for menn. Er en grunn til at menn er overrepresentert i all selvmords statistikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt urealistisk historie. Men verdiene i filmen er jo ekte. Det er vel det trådstarter sikter til.  Det handler vel heller ikke om at vi alle må være perfekte mennesker som alltid klarer å etterleve disse verdiene, det handler vel om at dette er verdiene vi bør strebe etter.  

Anonymkode: 657e8...b97

Helt riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med den ordinære mannen? Han som legger asfalt, høgger ned trær, skraper krabber fra bunnen av havet, kobler huset ditt med elektrisitet, drikkevann og kloakk. Han som lager alt du bruker, reparerer alt som ikke fungerer, bygger alle bygg du befinner deg i.

De ofrer kropp, liv og helse for en luselønn for å bygge infrastrukturen og vedlikeholde samfunnet, er ikke de helter nok til å respekteres for deg?

 

Mesteparten av menn er ikke klysete millionærer som jobber ved en skrivepult og puler sekretæren sin bak ryggen din eller macho machomen som Andrew Tate som ikke eier et fnugg av moralitet.

Mesteparten av menn springer inn i brennende hus for å redde kvinner og barn, ikke starter brannen. Mesteparten av menn dør for landet sitt i krig ikke starter de, mesteparten av menn sloss mot kriminelle ikke joiner de...

Anonymkode: 66d48...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva med den ordinære mannen? Han som legger asfalt, høgger ned trær, skraper krabber fra bunnen av havet, kobler huset ditt med elektrisitet, drikkevann og kloakk. Han som lager alt du bruker, reparerer alt som ikke fungerer, bygger alle bygg du befinner deg i.

De ofrer kropp, liv og helse for en luselønn for å bygge infrastrukturen og vedlikeholde samfunnet, er ikke de helter nok til å respekteres for deg?

 

Mesteparten av menn er ikke klysete millionærer som jobber ved en skrivepult og puler sekretæren sin bak ryggen din eller macho machomen som Andrew Tate som ikke eier et fnugg av moralitet.

Mesteparten av menn springer inn i brennende hus for å redde kvinner og barn, ikke starter brannen. Mesteparten av menn dør for landet sitt i krig ikke starter de, mesteparten av menn sloss mot kriminelle ikke joiner de...

Anonymkode: 66d48...e05

Alt det du beskrev der mener jeg er gode verdier og egenskaper å ha. Det viser til mange av trekkene jeg ville få frem ved å illustrere det jeg illustrerte. Jeg skrev at det i mine øyne er maskulint og stå opp for seg selv og dem som er svakere enn seg. Og mye av det du beskriver her er nettopp dette, Det jeg mener er at menn som definerer sin egenverdi i hvor mange hakk han har i sengekanten, flasher rikdom, brauter seg frem, fremhever mysogyni, og forteller folk (spesielt unge lettpåvirkelige mennesker) at man ikke er en ordentlig mann med mindre man er slik eller slik er overrepresentert og at disse gode mannlige rollemodellene du nevner gjerne blir druknet i slike som dette. Spesielt på sosiale medier, hvor det er typisk at unge folk bruker mye av tiden sin. 

Det ene utelukker ikke det andre, så hvorfor ilegge meg meninger jeg aldri har uttrykt? Klart disse er helter nok til å bli respektert 

Endret av Flipit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...